rubbers ?

Ter vervanging van het oude geliefde startpagina prikbord.
Plaats reactie
trix

rubbers ?

Bericht door trix »

goedenavond,

ik heb een serie 3 die ik ga ombouwen van hardtop (weet niet of dat zo heet : :D ) naar truck cab.
nou wil ik ook graag de rubbers tussen de delen vervangen, om de boel waterdicht te krijgen.
waar kan je die rubberen profielen het best kopen ?
alvast bedankt.

die hardtop komt trouwens te koop (mocht er iemand intresse hebben)
Marc-my-Words

Re: rubbers ?

Bericht door Marc-my-Words »

"trix"
Misschien moet je je als eerste vraag stellen of de manier die LandRover heeft bedacht om de kieren af te dichten wel de beste is.

Er zijn verschillende meningen over die "schuimrubber" afdichtingen.   Naar mijn idee is het geen onverdeeld succes en kan je beter de "schuimrubber" afdichting aan de buitenzijde ook nog eens met een MS-polymeer-kit afdichten.  

Mijn ervaring, met mijn HardTop afdichtingen was dat die afdichtigen door de inwerking van ijs (dwz het in en rond de afdichting ingesloten bevriezend water) binnen een beperkt aantal jaren gaan lekken.   Het maakt natuurlijk uit wat je zoal uithaalt met je auto - ik zoek in het winterseizoen vaak de kou nog eens extra op.   Bij mijn eerste HardTop liep op een gegeven moment bij een stevige regenbui het water in grote hoeveelheden naar binnen: het "schuimrubber" was stukgedrukt en de bodycapping was deels weggeroest.

Bij mijn vorige Defender moest ik zelfs/ook het "schuimrubber" onder de voorruit afkitten, zelfs dat ging lekken, bij mijn huidige is het "schuimrubber" kennelijk beter (wellicht is ook het ruitrubber beter, bij de vorige lekte dat pas na 8 jaar, dwz na een vervanging, niet meer).
Het interessante is dat een zeer toegewijde monteur mijn afgekitte laadbak zag en met een goedkeurende blik vroeg wie dat gedaan had - kennelijk deden ze dat zelf soms ook bij aflevering van een nieuwe - en hij was heel tevreden over mijn hobby-bob klus (die ik nu dus maar direct na verwerving van de HardTop had uitgevoerd).

Er zijn evenwel ook mensen (of er waren zulke mensen, ik heb het al lang niet meer gehoord) die zeggen (of zeiden) dat het afdicht-rubber zou moeten kunnen ademen.
trix

Bericht door trix »

ik verneem een beetje dat het waterdicht maken van een landrover niet zo eenvoudig is.
en dat alleen nieuwe rubbers niet voldoende zijn. nou denk ik wel dat een truck-cab makkelijker is dicht te maken omdat hij kleiner is en daarmee stijver.
moet trouwens ook mijn deuren waterdicht zien te krijgen, het bovendeel "zwabbert" op de deur.
genoeg werk voor de boeg :D
Marc-my-Words

trix schreef: zo 05 jan 2025, 22:07 ik verneem een beetje dat het waterdicht maken van een landrover niet zo eenvoudig is.
en dat alleen nieuwe rubbers niet voldoende zijn. nou denk ik wel dat een truck-cab makkelijker is dicht te maken omdat hij kleiner is en daarmee stijver.
moet trouwens ook mijn deuren waterdicht zien te krijgen, het bovendeel "zwabbert" op de deur.
genoeg werk voor de boeg :D
Tja, het afkitten van de HardTop naden is niet het moeilijkst - gewoon "meters maken".
Je hebt wel een punt: de lange einden van een HardTop "werken" een beetje, maar dat is geen probleem.
De moderne kit - de MS-polymeer-kit - is prettig langlevend flexibel, dus daar ligt het niet aan.

De vele meer verborgen plekken waar water binnen kan komen kunnen lastiger zijn.

O ja, er zijn, meen ik, voor Series-deuren degelijker oplossingen (maar Series zijn niet mijn specialiteit).

Maar goed houdt er maar rekening meer dat een LandRover of het nu een Series of een Defender is wel hier of daar lekt.
Het is gewoon een alchemistisch wondertje:  Er lekt water naar binnen en er komt olie onder uit. :ugeek:
albert

Bericht door albert »

Ik heb zelf een truck cab en series deuren en die lekken toch echt niet. Als de wind echt op de kant van de deur staat komt er heel af en toe weleens een drupje naar binnen bij het schuifje waarmee je het raam vastzet. Ik heb de truck cab er door Ron Wageman op laten zetten en daar komen ook de deurrubbers tussen top en onderdeur vandaan. Blijkbaar weet hij wel welke je moet hebben en hij verkoopt ze graag aan je, denk ik.
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

Voor 2 horizontale vlakken op elkaar voldoet EPDM celrubber prima. Kun je in heel veel breedtes en diktes krijgen. Voor de deuren gebruik ik het liefste https://www.paddockspares.com/br2367m-d ... metre.html . Deze plak ik met Bison Polymax in de sponning. Bij het plakken met wasknijpers op zijn plek houden en als alles (per deur) zit, wasknijpers verwijderen en deur in slot gooien. Dag laten staan en klaar.
Op deze plekken lekt mijn Series III 5-deurs niet en hij staat toch al ruim 10 jaar buiten.
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Marc-my-Words

't Hoeft natuurlijk geen Bison Polymax te zijn.   De verschillen tussen de verschillende MS-polymeer kitten zijn klein.
De een is wat dunner, de ander wat dikker, maar dat zou ook verschil in de bewaartijd kunnen zijn.
trix

Bericht door trix »

en tussen de vooruit en het dak, zou dat ook met een "platte" EPDM celrubber kunnen ?
die polymax van bison kan je wel mooi in het zwart kopen.
Marc-my-Words

trix schreef: ma 06 jan 2025, 18:08die polymax van bison kan je wel mooi in het zwart kopen.
Da's geen nieuws, dwz alle MS-polymeer-kit merken hebben de zwarte variant in hun assortiment.
Zwart is in het algemeen ook de meest sterke/duurzame variant -- in zwart bestaan er ook speciale hittebestendige varianten.

Je kan gewoon even rondkijken en de goedkoopste uitzoeken, liefst in een winkel met een beetje omzet.
Als ik geen zin heb om naar de bouwmarkt te gaan haal ik het bij de nabije ijzerwinkel, en daar dan gewoon het goedkopere "B"-merk.
Ik heb nog geen verschil gezien, dwz sommige merken drogen om te beginnen glanzender op - met de tijd wordt het altijd mat.

Dus, of het nu Soudall, Den Braven of PTB Seal-All XT8 ... of nog iets anders is, als het maar zwarte MS-polymeer-kit is.
Voor sommige klussen heb je liever iets stuggere lijm-massa, vaak is het toch het handigst verwerken als het wat dunner is, dunner doseert makkelijker en is veelal ook makkelijker glad af te werken.

NB De PTB Seal-All XT8 kocht ik jaren terug toen ik een paar hardstenen afdekplaten bij een steen-handel ophaalde. Nog nooit zulk prettig werkende MS-polymeer gehad (misschien gewoon omdat je bij het plakken van stenen afdekplaten veel kit nodig hebt en ze daarom dus een heel rappe "turn-over" hebben).
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

trix schreef: ma 06 jan 2025, 18:08 en tussen de vooruit en het dak, zou dat ook met een "platte" EPDM celrubber kunnen ?
die polymax van bison kan je wel mooi in het zwart kopen.
Zit er bij mij al 10 jaar tussen en lekt niet.
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Marc-my-Words

't Zit er bij mijn "Puma" al bijna 15 jaar in - vanaf nieuw - kennelijk zagen ze de laatste jaren in Solihull het licht en maakten ze de Defenders ineens goed dicht.   Denkelijk heeft toentertijd de inkoper per ongeluk een betere kwaliteit "schuimrubber" ingekocht (bij mijn eerdere 1999 Defender was het werkelijk een bedenkelijke kwaliteit "schuimprut").
EPDM-rubber scoort in ieder geval goed op duurzaamheid, het enige is dat het niet erg goed tegen olie-achtige producten kan.
trix

Bericht door trix »

ik heb EPDM celrubber besteld, ga het daarmee proberen.
bedankt
Plaats reactie