serie 3 start motor

Ter vervanging van het oude geliefde startpagina prikbord.
Plaats reactie
trix
Berichten: 65
Lid geworden op: di 31 dec 2024, 18:08

serie 3 start motor

Bericht door trix »

hallo,
julie hebben waarschijnlijk al in de gaten dat ik een nieuwe (uit 1967 dus :D ) land rover heb, en dus ook vragen.
voorop gesteld het is een ex-leger dus 24 V.
gisteren heb ik de landrover kunnen starten maar vandaag (gevroren)lukt het dus niet. het kleine tandwiel "schiet" niet naar voren in de starter krans, je hoort hem wel duidelijk draaien.
dus dat lijkt mij een geval demonteren, schoonmaken, invetten, en monteren.
ik heb het linker spatbord er al af.
moet de uitlaat ook los ? of kan je de start motor er zo ook af krijgen ?
of heb ik het verkeerd, en kan er ook nog iets anders aan de hand zijn ?
alle tips zijn uiteraard welkom, Tnx.
Gebruikersavatar
fenix2
Berichten: 391
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 23:53

Re: serie 3 start motor

Bericht door fenix2 »

Of je de uitlaat moet loshalen, durf ik zo niet te zeggen. Bij een 12v series 3 was het in mijn geval niet nodig. Daar frut ik de startmotor wel langs de (koude!) uitlaat. De high-torque startmotor die ik er voor in de plaats in zette, ging iets makkelijker, omdat die wat compacter is.

Fenna
Gebruikersavatar
fenix2
Berichten: 391
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 23:53

Re: serie 3 start motor

Bericht door fenix2 »

aanvulling: met de uitlaat los, word het wel makkelijker om de startmotor te vervangen.
De afweging is dan: hoe makkelijk krijg ik de uitlaat los en breekt er geen draadeind af bij het loshalen waardoor het vastzetten van de uitlaat een aparte uitdaging wordt...
trix
Berichten: 65
Lid geworden op: di 31 dec 2024, 18:08

Re: serie 3 start motor

Bericht door trix »

daarom doe ik dat dus ook liever niet
Gebruikersavatar
Wim Janssen
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:56
Locatie: Buchten

Re: serie 3 start motor

Bericht door Wim Janssen »

Daar kom je toch vanzelf achter als de startmotor er niet langs gaat. Een 24V starter is sowieso wat groter dus waarschijnlijk gaat hij er niet langs.
Je schrijft trouwens dat je auto uit 1967 is, maar de foto laat toch duidelijk een Series III zien, dus later als 1972.
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
trix
Berichten: 65
Lid geworden op: di 31 dec 2024, 18:08

Re: serie 3 start motor

Bericht door trix »

nee hij is op kenteken van 1967, maar de opbouw en motor is een serie 3. ik weet ook niet hoe dat kan, maar het is zo. daarom heb ik ook in de topic titel serie 3 vermeld.

weet iemand mischien waar ik voor de startmotor koolborstels kan bestellen, dan zou ik die meteen kunnen vervangen.
Gebruikersavatar
fenix2
Berichten: 391
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 23:53

Re: serie 3 start motor

Bericht door fenix2 »

koolborstels ... je kunt het proberen bij van Dam: https://dvandam.nl/pages/contact

Die hebben verschillende op de website staan en hebben specialisatie ex militair
Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 67
Lid geworden op: di 18 jun 2024, 23:44

Re: serie 3 start motor

Bericht door Erik Peters »

trix schreef: ma 03 feb 2025, 16:43weet iemand mischien waar ik voor de startmotor koolborstels kan bestellen, dan zou ik die meteen kunnen vervangen.
Koolborstels.nl daar heb ik eind vorig jaar ook nieuwe koolborstels voor de Hitachi startmotor van mijn mini-shoveltje (met Yanmar motor) kunnen vinden. Wel eerst gekeken wat voor koolborstels er in zaten en toen besteld. Maar nadat ik een hoop koolstofslijpsel en een koolstof balletje had verwijderd, deed de starter het gewoon weer. Dus een maand later (toen ik even tijd had) de nieuwe koolborstels er in gezet.
Kan wel zo zijn dat je nieuwe koolborstels moet solderen. Bij de Hitachi starter moest ik er 2 solderen.
En al eerder eens koolborstels besteld voor een boormachine (dat ouwetje doet het ook weer prima).
Of hier voor een Lucas startmotor M45G. In jouw geval vermoedelijk een Lucas M45G 24V uitvoering (daar zit uiteraard ook een 24V relais op).
Of in GB bij John Craddock.
Maar deze koolborstels dien je te solderen.

Groet,

Erik.
Marc-my-Words
Berichten: 2015
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: serie 3 start motor

Bericht door Marc-my-Words »

Erik Peters schreef: di 04 feb 2025, 00:04
trix schreef: ma 03 feb 2025, 16:43weet iemand mischien waar ik voor de startmotor koolborstels kan bestellen, dan zou ik die meteen kunnen vervangen.
Koolborstels.nl daar heb ik eind vorig jaar ook nieuwe koolborstels voor de Hitachi startmotor van mijn mini-shoveltje (met Yanmar motor) kunnen vinden. Wel eerst gekeken wat voor koolborstels er in zaten en toen besteld. Maar nadat ik een hoop koolstofslijpsel en een koolstof balletje had verwijderd, deed de starter het gewoon weer. Dus een maand later (toen ik even tijd had) de nieuwe koolborstels er in gezet.
Kan wel zo zijn dat je nieuwe koolborstels moet solderen. Bij de Hitachi starter moest ik er 2 solderen.
En al eerder eens koolborstels besteld voor een boormachine (dat ouwetje doet het ook weer prima).
Of hier voor een Lucas startmotor M45G. In jouw geval vermoedelijk een Lucas M45G 24V uitvoering (daar zit uiteraard ook een 24V relais op).
Of in GB bij John Craddock.
Maar deze koolborstels dien je te solderen.
Als er maar "voldoende" koolstof-stof tussen de contact-lamellen van de collector is achtergebleven dan neemt de werking van de startmotor enorm af (de stroom neemt navenant toe).   Wellicht helpt dus een keertje goed schoonmaken al voldoende.
trix
Berichten: 65
Lid geworden op: di 31 dec 2024, 18:08

Re: serie 3 start motor

Bericht door trix »

startmotor gedemonteerd, schoon gemaakt en weer gemonteerd. en hij werkt weer.
koolborstels waren nog niet versleten (kan je ook niet eenvoudig vervangen, de draden die er aan zitten lijken direct de wikkelingen in te gaan) , ik kan ook niet zeggen waarom hij het niet deed toen hij nog op de auto zat.
het viel mij op dat alle 3 de werkings principes die ik ken voor een start motor waren toe gepast:
- hefboom
- wokkel
- 1 richtings lager
steigstuk v/d uitlaat die aan het spruitstuk zit had ik losgehaald, en ook het linker spatbord.
start motor zit met 2 bouten en een moer vast.
Gebruikersavatar
fenix2
Berichten: 391
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 23:53

Re: serie 3 start motor

Bericht door fenix2 »

Daar zat ik later nog aan te denken, hoe is de massa verbinding van de startmotor terug naar de accu?
Zelf had ik daar een verbinding met wat corrosie ertussen .. dat geeft overgangsweerstand en dus slechtere prestatie van bv een startmotor.

edit, dit speelde bij mij ook en ik had daarop een nieuwe massa strip van het blok naar het chassis en van het chassis naar de accu gemonteerd. Dat gaf duidelijk verbetering bij mij. Zorg ook dat die strips op de verbindingen goed! vast zitten. Als daar maar iets ruimte is, geeft dat warmte ophoping ;-)
trix
Berichten: 65
Lid geworden op: di 31 dec 2024, 18:08

Re: serie 3 start motor

Bericht door trix »

die zel ik inderdaad ook eens controleren.
trix
Berichten: 65
Lid geworden op: di 31 dec 2024, 18:08

Re: serie 3 start motor

Bericht door trix »

die verbinding motor -> chasis was in orde.

maar de eerder genoemde startmotor probleem lijken weer (zei in mindere maten) terug te komen,
dus je hoort de start motor duidelijk draaien, maar het tandwiel grijpt niet in de starterkrans.
nog even voor de duidelijkheid, het is een 24V start motor.

nu ik hem al eens uit elkaar heb gehad, begrijp ik 1 ding niet :idea:
je hoort hem draaien, dat betekent dat de plunjer in het start relais volledig naar achter word getrokken, want daar zit immers het pennetje van het contact die de hoofdstroom doorschakelt naar de startmotor.
als die plunjer v/h startrelais volledig naar achter gaat, waarom komt dan het kleine tandwiel niet ver genoeg naar voren gaat om in het starter krans te grijpen, er zit immers een hefboom tussen :?:

en is het normaal dat wanneer het kleine tandwiel wel in de starter krans grijpt, dat je niet kan blijven door starten. bij mij schiet het tandwieletje snel uit de starterkrans.
Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 67
Lid geworden op: di 18 jun 2024, 23:44

Re: serie 3 start motor

Bericht door Erik Peters »

Dat kleine tandwieltje wordt ook wel rondsel of bendix genoemd en het kan zijn dat de vrijloop van de bendix versleten is. Dan krijg je ook startproblemen.

Groet,

Erik.
trix
Berichten: 65
Lid geworden op: di 31 dec 2024, 18:08

Re: serie 3 start motor

Bericht door trix »

vrijloop, daar bedoel je denk ik mee, dat het kleine tandwiel de ene kant op wel word mee genomen door de startmotor, en de andere kant op niet.
dat leek naar behoren te werken.
Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 67
Lid geworden op: di 18 jun 2024, 23:44

Re: serie 3 start motor

Bericht door Erik Peters »

Inderdaad dat bedoel ik daar mee. Gewoon met de vingers getest neem ik aan? Ene kant uit heel makkelijk draaien andere kant uit niet.
Dan lijkt het goed, maar dat hoeft niet zo te zijn. Tijdens starten komt er nogal wat kracht op te staan en dan kan ie toch slippen.

Groet,

Erik
trix
Berichten: 65
Lid geworden op: di 31 dec 2024, 18:08

Re: serie 3 start motor

Bericht door trix »

met de vingers, dat is dus inderdaad heel wat anders dan een motor rondgooien, moet ik nog eens controleren, goed punt, het veroorzaakt dezelfde symptomen als ik nu heb.
kan dat ook nog uit elkaar ? dat heb ik dus niet uit elkaar gehad, dat leek immers te werken
Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 67
Lid geworden op: di 18 jun 2024, 23:44

Re: serie 3 start motor

Bericht door Erik Peters »

Uit elkaar kan misschien wel, maar dan krijg je het niet weer (functionerend) in elkaar. Nee dan gewoon vervangen, prijs valt mij mee : https://www.johncraddockltd.co.uk/serie ... tartpos=32
En een ervaren revisiemonteur (startmotoren en dynamo's) voelde een keer aan een bendix van een startmotor die ik bracht en vertelde dat die niet goed meer was. Waarom vroeg ik toen, omdat de vrijloop te makkelijk 'vrij' draaide, was het antwoord. Dat hoort moeizaam te gaan!

Groet,

Erik.
trix
Berichten: 65
Lid geworden op: di 31 dec 2024, 18:08

Re: serie 3 start motor

Bericht door trix »

mooi dat je die los kan kopen, weet iemand toevallig een adres in nederland ?
de vrijloop was bij mij dacht ik ook soepel.......kan nog steeds het probleem zijn :)
trix
Berichten: 65
Lid geworden op: di 31 dec 2024, 18:08

Re: serie 3 start motor

Bericht door trix »

zou die clutch ook gewoon op de 24V uitvoering passen ?
voor dat geld durf ik wel een keer te gokken, maar eerst nog wat andere dingen nakijken.
Gebruikersavatar
fenix2
Berichten: 391
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 23:53

Re: serie 3 start motor

Bericht door fenix2 »

trix schreef: ma 10 feb 2025, 20:09mooi dat je die los kan kopen, weet iemand toevallig een adres in nederland ?
http://www.vdbosbv.nl/contact/

Geen persoonlijke ervaring mee, maar mijn huidige collega's kwamen er wel voordat ik in dienst kwam bij mijn huidige werkgever.

Fenna
Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 67
Lid geworden op: di 18 jun 2024, 23:44

Re: serie 3 start motor

Bericht door Erik Peters »

Vermoedelijk past de bendix wel, 12 of 24V maakt wat dat betreft niet zo veel uit. Belangrijker is het aantal tandjes op de bendix, dat moet netjes passen in de starterkrans EN de draairichting van de startmotor (i.v.m. de spiebanen en vrijloop). Mocht het startrelais defect zijn dan heb je een 24V exemplaar nodig!

Groet,

Erik.

p.s. Op een (oude) MF tractor is ook een Lucas M45G startmotor toegepast, uiteraard een 12V versie. Draairichting geen idee en aantal tandjes van de bendix weet ik ook niet.
trix
Berichten: 65
Lid geworden op: di 31 dec 2024, 18:08

Re: serie 3 start motor

Bericht door trix »

even dit afsluiten, ook wel makkelijk mocht hier ooit iemand met de zoekfunctie terecht komen.

bij john cradock hebben ze denk ik wel de juiste, als is de omschrijving sumier. bestellen en bezorgen ging rond de 50 euro kosten, en levertijd een beetje onduidelijk, en dan nog een beetje hopen dat ik de juiste heb.
toen kwam ik bij budgetparts een gereviseerd exemplaar tegen,..195 euro, levertijd 3 dagen.vdus die heb ik maar besteld, vanmiddag gemonteerd en lijkt goed te werken.

de oorzaak was dus toch zoals verwacht (met dank aan erik peters) het tandwieletje wat een richting op word mee genomen, en de andere kant op dus niet, die leek als je het met de vingers probeerde goed te werken, maar bij het rond gooien v/d motor werd het tandwieletje toch niet altijd mee genomen.

sympthomen: een duidelijke "klak" te horen, de startmotor draait veel toeren maar neemt de motor niet mee.
het kon haast ook niet anders dan dat dit de oorzaak zou zijn.
Waarom vroeg ik toen, omdat de vrijloop te makkelijk 'vrij' draaide
dat klopt dus, de oude was makkelijk met de vingers te draaien, en bij de nieuwe moest je echt moeite doen om hem met de vingers rond te draaien.

voor de volledigheid: het kleine tandwiel heeft 10 tanden.
Plaats reactie