Vraagje mbt lier en accu's

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Menno

Vraagje mbt lier en accu's

Bericht door Menno »

Kan iemand mij wat meer uitleg geven over de relatie lier-accu?
Na meegedaan te hebben aan de Belgium National zijn wij van plan om een een lier aan te schaffen en dan meteen een tweede accu. Nu hoor en lees je wel eens iets over een deep-cycle accu. Wat is dat, en wat zijn de voordelen daarvan. Ik wil mezelf zonder draaiende motor in ieder geval twee keer de lengte van de kabel kunnen lieren. Graag meer info en ervaringen.

Gr. Menno

[www.qwerty-realisatie.nl]
Sjoerd

Re: Vraagje mbt lier en accu's

Bericht door Sjoerd »

Hoi, Menno.

De grote van de accu de je nodig hebt hangt heel erg af van het type lier dat je koopt in verband met de hoeveelheid ampere die hij trekt wanneer hij wordt belast. Daarnaast hangt het weer af van de lengte van de lierkabel en de snelheid waarmee de lier loopt als hij wordt belast. Dit kun je het beste met een leverancier of importeur bekijken.

Zelf heb ik een 109 met daar voorop en ramsey DC200 hiervoor heb ik een vorse dynamo gemonteerd, 90A laadstroom en twee dezelfde, evenoude start accu's geplaatst van 95Ah p/st. Hiermee kan ik een aardig eind lieren. 20 meter op de enkele lijn is geen probleem (belast) met draaiende motor.

Waar je om moet denken is dat als je andere accu's plaatst dat ze evenoud en een gelijke opslagcappaciteit hebben, als je dit niet doet dan kun je met het ontladen, het lieren dus een van de twee accu's naar zijn grootje helpen.

Dit alles ben ik wijzer geworden na veel telefoontjes met bijvoorbeeld Varta, Linse equipment en andere leveranciers.
Plaats reactie