vraag over inschakelen 4 wiel aandr.
vraag over inschakelen 4 wiel aandr.
Ik heb een 109IIA ex. defensie.
Als ik in "laag" rij moet ik dan ook de gele knop indrukken voor 4 wiel aandr.
of gaat dat automatisch in lage stand. Van "Hoog" naar "Laag" springt de knop namelijk terug.
Als ik in "laag" rij moet ik dan ook de gele knop indrukken voor 4 wiel aandr.
of gaat dat automatisch in lage stand. Van "Hoog" naar "Laag" springt de knop namelijk terug.
Re: vraag over inschakelen 4 wiel aandr.
Wanneer je de lage gearing inschakelt (pook met rode knop naar achteren trekken), wordt ook automatisch de vierwielaandrijving ingeschakeld. De pook met gele knop blijft dan in de hoge stand staan.
Wanneer je de vierwielaandrijving wilt inschakelen in de hoge gearing (pook met rode knop staat helemaal naar voren), druk je de pook met gele knop in.
Door de pook met rode knop naar achteren te bewegen en vervolgens weer naar voren schakel je de vierwielaandrijving weer uit. (de pook met gele knop komt naar boven)
Wanneer je de vierwielaandrijving wilt inschakelen in de hoge gearing (pook met rode knop staat helemaal naar voren), druk je de pook met gele knop in.
Door de pook met rode knop naar achteren te bewegen en vervolgens weer naar voren schakel je de vierwielaandrijving weer uit. (de pook met gele knop komt naar boven)
Re: vraag over inschakelen 4 wiel aandr.
rij na 4 wd te hebben gereden altijd eerst een meter of 5 achteruit anders kunnen je cardans beschadigen !!!!!!!!!!!!
Re: vraag over inschakelen 4 wiel aandr.
oh ja? leg uit
en geldt dat dan ook met vrijloopnaven?
Yuri
en geldt dat dan ook met vrijloopnaven?
Yuri
Re: vraag over inschakelen 4 wiel aandr.
Als ze vrij staan heeft 4 wiel aandrijving geen zin maar achter kan je de boel wel slopen.
Re: vraag over inschakelen 4 wiel aandr.
Ja, kost weer een steekasje!
Dat achteruitrijden is erg belangrijk als er "zwaar" gereden is en in laag gestuurd is.
Namelijk in laag (aandrijving op alle wielen) torsen de steekassen [tussen cardan en wiel] om dit weer normaal te krijgen is het beste om na 4x4 naar 4x2 te schakelen en een stukje achteruit te rijden [met sper ook nog "slaommen"]
Groetjes,
Ruud
Dat achteruitrijden is erg belangrijk als er "zwaar" gereden is en in laag gestuurd is.
Namelijk in laag (aandrijving op alle wielen) torsen de steekassen [tussen cardan en wiel] om dit weer normaal te krijgen is het beste om na 4x4 naar 4x2 te schakelen en een stukje achteruit te rijden [met sper ook nog "slaommen"]
Groetjes,
Ruud
Re: vraag over inschakelen 4 wiel aandr.
Wel nu ik begrijp het niet,
Als ik vierwiel inschakel dan trek ik de rode handel naar achteren of druk de gele in.
Dan worden de voor een de achteras aangedreven.
Als ik nu met de linkerkant van de wagen op iets glads ga staan en rechts niet dan gaat de linkerkant door slippen.
Hoe kan dan een steek as kapot gaan als het diffrenceel de meeste kracht weggeef aan 1 zijde van de wagen.
Ik doel op het volgende dat de assen van difrenceel niet als 1 starre as worden geschakeld wand dan kan dit niet gebeuren.
Wat is dan de rede waarom ik achteruit zou moeten rijden????
Heeft dit dan misschien met de aandrijving naar de voor en achteras te maken of met alleen de achteras en alleen de vooras.
Of klopt mijn theorie al niet.
Wie wil mij helpen dan dit te begrijpen.
Groetjes Peter.
Als ik vierwiel inschakel dan trek ik de rode handel naar achteren of druk de gele in.
Dan worden de voor een de achteras aangedreven.
Als ik nu met de linkerkant van de wagen op iets glads ga staan en rechts niet dan gaat de linkerkant door slippen.
Hoe kan dan een steek as kapot gaan als het diffrenceel de meeste kracht weggeef aan 1 zijde van de wagen.
Ik doel op het volgende dat de assen van difrenceel niet als 1 starre as worden geschakeld wand dan kan dit niet gebeuren.
Wat is dan de rede waarom ik achteruit zou moeten rijden????
Heeft dit dan misschien met de aandrijving naar de voor en achteras te maken of met alleen de achteras en alleen de vooras.
Of klopt mijn theorie al niet.
Wie wil mij helpen dan dit te begrijpen.
Groetjes Peter.
Re: vraag over inschakelen 4 wiel aandr.
Nou het is simpel, als je de 4 wiel drive uitschakeld kan er net even een palletje/asje blijvn hangen, Dan ga je het asfalt op met 4 wd.
De assen kunnen dit niet aan en kunnen breken.
Ga je effe achteruit en inderdaad Lr minnars bij diff lock even slalom achteruit.
Niet te veel bij nadenken .........maar wel doen
De assen kunnen dit niet aan en kunnen breken.
Ga je effe achteruit en inderdaad Lr minnars bij diff lock even slalom achteruit.
Niet te veel bij nadenken .........maar wel doen
Re: vraag over inschakelen 4 wiel aandr.
dus als ik volgend weekeind uit het zand kom en slalom achteruit ga ligt de hele laro club blauw van het lachen...............
nee zonder gekheid badankt voor alle reacties,
James
nee zonder gekheid badankt voor alle reacties,
James
Re: vraag over inschakelen 4 wiel aandr.
achteruitrijden is aleen heel erg belanrijk als je voor en achter verschillende banden hebt diameter verschil door slijtage speelt ook mee er bouwd dan spaning op in de tussenbak zodat je niet meer uit 4x4 komt
in moder is het geen probleem
in moder is het geen probleem
Re: vraag over inschakelen 4 wiel aandr.
Peter,
Bedankt voor het verlossende woord !
Bedankt voor het verlossende woord !
Re: vraag over inschakelen 4 wiel aandr.
P.S.
In handleiding 1e echelon staat zelfs niet eens of je: wél of niet 4x4 mag in/uit -schakelen tijdens het rijden.
Wordt nog spannend.
In handleiding 1e echelon staat zelfs niet eens of je: wél of niet 4x4 mag in/uit -schakelen tijdens het rijden.
Wordt nog spannend.