Extra elektrische fan in 3.5 v8 Defender

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Hugo

Extra elektrische fan in 3.5 v8 Defender

Bericht door Hugo »

Ik ben van plan om een extra fan in te bouwen in mijn ex Rijnleger Defender met de 3.5 V8 motor.
Tijdens het terreinrijden in de lage gearing loopt de temperatuur teveel op.
Zijn er meer V8 rijders die hiervoor een extra fan ingebouwd hebben, welke is dan aan te bevelen en van hoeveel inch?

Alvast bedankt
Gr Hugo
Frans Bonnes

Re: Extra elektrische fan in 3.5 v8 Defender

Bericht door Frans Bonnes »

Ik zou eerst eens kijken waarom de temperatuur te hoog oploopt.
Slechte waterpomp, radiateur dicht, geen tunnel om de radiateur.
En niet te vergeten, genoeg koelvloeistof

Een v8 wordt als alles in orde is niet te warm. Koeling is normaal gesproken redelijk over bemeten.
Hugo

Bericht door Hugo »

Hallo Frans,
Of de waterpomp goed optimaal werkt weet ik niet maar de radiateur lekt niet en de tunnel is gewoon aanwezig.
Koelvloeistof controleer ik ook regelmatig, die staat altijd op pijl.
Hoe zou ik kunnen controleren of de waterpomp nog goed is?

Gr Hugo
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

Frans, ik weet dat iedereen roept dat de V8 standaard een goede koeling heeft maar toch zie ik ook liever een elektrische fan. Ik heb destijds mijn V8 ook opgeblazen door te weinig koeling onder extreme omstandigheden. Ik zie de visco vaak als de boosdoener. Ik heb er 3 gemonteerd van verschillende kwaliteiten die alledrie niet deden wat ze moesten doen. Een elektrische fan is wat dat betreft veel makkelijker te controleren bij inschakelen en tevens geeft hij altijd de maximale koeling, ook bij lage toerentallen.
Onder normale Nederlandse omstandigheden bij een toertje bij normale temperaturen zal inderdaad niets gebeuren. Maar bij extreme omstandigheden, zoals heel lange hellingen met zware aanhangers of inderdaad terrein rijden of temperaturen van 35+, dan wordt het een andere zaak. Ik heb in ieder geval in de 90.000 km na mijn revisie en installatie van elektrische fan's, nooit meer problemen gehad.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Michel WaZ

Bericht door Michel WaZ »

Of een adapter plaatsen met thermostaat icm een olie koeler............
Ik zou toch eerst even doen wat Frans zegt, je koel probleem zoeken.

Groet Michel WaZ

RRC '86 V8

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/11/2014 20:44 door Michel WaZ.
Hugo

Bericht door Hugo »

Hallo Wim, het gaat bij mij ook idd om de extreme omstandigheden, veel toeren bij een lage snelheid zoals in het terrein voorkomt.
Ik wil dan voor de zekerheid een elektrische fan plaatsen, ik denk ook niet dat er een andere oorzaak is van het koelprobleem.
Ik weet alleen niet of het nodig is om de maximale diameter te plaatsen of dat bv 12 inch ook genoeg is?
Ivo

Bericht door Ivo »

Ik heb de visco er ook afgehaald.
Nu zit er een dubbele fan van een Audi a6 2 liter dacht ik? Op. Deze past namelijk perfect op de radiator.
Ik stuur deze twee fans aan met een X-fan schakelaar welke in de bovenste radiatorslang gemonteerd zit.
Dan twee relais welke de zaak op een veilige manier in en uit schakelen, die fans trekken namelijk best een vermogen samen.
Variatie genoeg maar onder de normale omstandigheden blijft de temperatuur mooi in het midden van de meter.

Landrover 90 V8 1985
Kirchroa
Hugo

Bericht door Hugo »

Hallo Ivo, dat is een mooie oplossing maar ik had eigenlijk het idee om de visco-koppeling in tact te laten en dan een fan voor de radiator te plaatsen die dan natuurlijk blaast. Ik hoop dat dit voldoende is.
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Hugo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hallo Ivo, dat is een mooie oplossing maar ik had
> eigenlijk het idee om de visco-koppeling in tact
> te laten en dan een fan voor de radiator te
> plaatsen die dan natuurlijk blaast. Ik hoop dat
> dit voldoende is.

Van voren door de radiator blazen is veel minder effectief ... en als je toch voor blazen kiest kies dan de maximaal haalbare diameter om toch nog enig rendement te hebben. (En let op: Kies dan ook een "blazende" fan - er is verschil !! )

Marc
Rick90

Bericht door Rick90 »

En waarom zou dat minder effectief zijn Marc ?
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Rick90 Schreef:
-------------------------------------------------------
> En waarom zou dat minder effectief zijn Marc ?

Omdat de zuigende fan + tunnel onderdruk achter de hele radiator creëert dus lucht door de hele radiator trekt, en die fan aan de blazende achterkant heel weinig weerstand ondervindt.

Een blazende/duwende fan voor de radiator duwt alleen lucht daar waar die fan zit door de radiator, rond de fan is er geen koelend effect, en bovendien "stagneert" de warme lucht achter de radiator (die lucht kan bij lage snelheden zelfs terugstromen en zo de koeling nog weer verminderen).
Je hebt daarbij ook nog het effect dat die duwende fan dicht voor de radiator geplaatst is en de fan-schoepen daarop geconstrueerd moeten zijn: een fan die vrij in een tunnel draait verplaatst gewoon makkelijker dezelfde hoeveelheid lucht.

Als je een trekkende electrische fan kan vinden met de juiste (= tunnel) diameter dan zou je die wellicht voorin de tunnel kunnen plaatsen en met een slimme electronische regeling kunnen aansturen: stil als het echt koud is, rustig draaiend op normale bedrijfstemperatuur en vol-vermogen als er serieus gekoeld moet worden. D'r is misschien enige interferentie tussen visco-fan en zo'n el-fan maar twee doen vast en zeker meer als één.

O ja, ik las al wel eens opmerkingen mbt een bel warme lucht onder de motorkap bij een V8, die bel warme lucht zou de koeling hinderen ... aan de andere kant, het Britse leger heeft ook V8-en en gaat/ging daarmee ook naar de woestijn.

Marc

PS Er zijn verschillende berichten over mindere koeling bij de Puma met airco ! Die airco heeft een duwende fan voor de warmte-wisselaar die weer vóór de radiator staat. De Puma zonder airco kan zelfs met een (open) radiator-muf bij zomerse hitte over de Pyreneeën zonder dat de temperatuur zorgelijk oploopt (de visco draait zelfs dan nog geen overuren).
Hugo

Bericht door Hugo »

Dit is een helder verhaal Marc.
bareld

Bericht door bareld »

Zoiets misschien Klikkerdeklik Deze wordt ook tussen radiator en motor geplaatst
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Kenlowe heeft hele mooie setjes met electronische thermostaat, twee snelheden met zelf in te stellen schakelpunt. Ideaal.
Sensor zit dan ook netjes gemonteerd, in plaats van die toch wat antieke "koelkastthermostaat" die je in de slang moet frummelen. (met alle kans op lekkages).

[www.paddockspares.com]

Was er erg tevreden over in de one-tenV8. (met een 4.6 !) Ze zijn natuurlijk wel iets duurder als een ventilator van de sloop, maar dan heb je ook wat nieuws.
Waarbij ik overigens moet zeggen dat ik de electronisch gestuurde visco van de D3 ook een heel erg goede oplossing vind. Groot voordeel is m.i. de fail-safe. Als de boel kapot gaat, is hij continu gekoppeld en kun je dus nog wel rijden.. Die bouw je alleen niet zo makkelijk in.
Jos Daalmans

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Hugo,

Veel toeren met een V8 in terrein lijkt mij niet nodig. Als ik in het terrein aan het ploeteren ben, blijf ik in de regel onder de 2000 toeren. Af en toe eens wat meer.
Ik heb gewoon de Visco fan met de tunnel, wel de radiator goed schoon (na terrein rijden wil er wel eens wat modder in het net blijven hangen en dan ben je koeling kwijt).
De temperatuur van onze Ninety V8 is gewoon belast op de weg 1 mm voor het middelste streepje (zou net boven de 83 graden moeten zijn). In het terrein 1 tot 2 mm over het middelste streepje (denk dan iets van 90 graden). Hoger komt de temperatuur niet.
Op het moment dat de temperatuur onder de motorkap hoog oploopt (denk zelf wel zeker 80 graden) draait de Visco volledig mee.
In het verleden hadden we op de zware Amerikaanse V8 motoren ook altijd een Visco zitten en die waren behoorlijk opgevoerd. Deze kenden maar een gas-stand en dat was plank-gas. Nooit een koelingsprobleem mee gehad.

Het je eens gekeken of de lucht boven uit de radiator is?
Als de motor koud is, de vuldop op het expansievat langzaam losdraaien, zorgen dat genoeg koelvloeistof in het vaatje zit en knijp dan een aantal keren goed in de bovenste slang. Je hoor dan waarschijnlijk borrelen in het vaatje. Laat de slang dan langzaam los. Herhaal dat een aantal keren totdat er geen lucht meer ontwijkt.
Verder ook eens goed naar het verwarmingscircuit kijken. Als daar lucht in zit, krijg je in het blok luchtbellen die de koelvloeistof wegdrukken en de hoge temperatuur kunnen veroorzaken.

Succes en sleutel ze,

Jos

Ninety+Schilderij+II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0a74350d63252f717d6f8a111510a6b3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-R4tZIbae6Qw%2FU8wSOBRw5WI%2FAAAAAAAALL8%2F2xBnkophQyU%2Fw1024-h517-no%2FNinety%2BSchilderij%2BII.jpg', 'https://lh6.googleusercontent.com/-R4tZIbae6Qw/U8wSOBRw5WI/AAAAAAAALL8/2xBnkophQyU/w1024-h517-no/Ninety+Schilderij+II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-R4tZIbae6Qw%2FU8wSOBRw5WI%2FAAAAAAAALL8%2F2xBnkophQyU%2Fw1024-h517-no%2FNinety%2BSchilderij%2BII.jpg', '', 17308872, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
sjorsboomschors/aka/PP

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

zo heb ik een Kenlowe, met een schakelaar om 'm zelf in te schakelen( beetje modder/water en een fan geven je motorruimte geen prettig gezicht ) en een T-stuk met een temp sensor en digitale meter, zodat de koelvloeistof uit het blok komt richting radiator, dus NA de thermostaat, ik kan inschakelen als de temp boven de 85 gr. oploopt
Hugo

Bericht door Hugo »

Bedankt mannen, genoeg stof voor mij om het één en ander te controleren en te overwegen wat het uiteindelijk gaat worden.
Het zou goed moeten komen.

Gr Hugo
Plaats reactie