nieuwe distr.riem op 200 tdi zit strak en spanrol op z'n slapst.

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Bart van Dessel

nieuwe distr.riem op 200 tdi zit strak en spanrol op z'n slapst.

Bericht door Bart van Dessel »

Heb net een 200 tdi distributieriem vervangen, alleen de riem zit al redelijk strak (niet te strak) en de spanner zit aan het begin van z'n opspan mogelijkheid. Doe ik iets fout? Motor draait al als een zonnetje. Maar de 14 tot 16Nm heeft ie al bereikt, de spanner blijft op de uiterste plek staan.
RobSLaro

Re: nieuwe distr.riem op 200 tdi zit strak en spanrol op z'n sla

Bericht door RobSLaro »

Bart,

Heb je ook gekeken of je spanwiel(en) op de zelfde hoogte zit?

Ik weet dat er voor de 300tdi 2 (3) modellen zijn hierdoor kan je een milimetere of 2 a 3 hoger zitten dan hoort.
Misschien dat je daardoor ook net wat lengte mist in je riem.
Helaas is dat niet zo best voor je riem.
Bart van Dessel

Ik heb verschillende bekende sites bekeken en de ERR2530 is de enigste spanner die ik kan vinden voor de 200 tdi, de riem is de 109 tands ETC8550. Maar de riem (Dayco) ligt niet te strak, het er op leggen ging ook goed. Alleen raar dat de spanner op z'n uiterste stand staat. Maar de deksel gaat er op en hij mag de weg weer op (als de nieuwe radiateur binnen is).

Gr Bart
RobSLaro

Bericht door RobSLaro »

Sorry Bart,

Kan het zo ook niet vinden (zat denk even op mij 300tdi wolk), maar een nieuwe riem is nog stug. Vandaar dat die “zwaarder” aangetrokken moet worden dan een gebruikte.
Maar ik kan me voorstellen dat het wel vreemd is dat je geen "ruimte" hebt om je moment sleutel te gebruiken.

Maar als de weerstand/ruimte/uitslag net als die bij een v snaar is moet het wel aardig kloppen.
Hans

Bericht door Hans »

zonet een nieuwe riem om een 200 tdi gelegd , ook een dayco 109 tands , en precies hetzelfde ervaren als Bart, goed op spanning maar de spanrol staat nog in het begin .
Bart van Dessel

Pfoe, ben ik gelukkig niet de enigste en ligt het niet aan mij, Alleen héél vreemd dat ik daar nergens een melding over kan terug vinden. Of vervangt niemand hier de distributie? ;-) Blijft toch een flinke klus, in ieder geval meer werk dan bij een 300 tdi en meer kans op lekkage omdat de waterpomp er ook af moet.
Plaats reactie