LT76 Lekkage schakelstangen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Nick

LT76 Lekkage schakelstangen

Bericht door Nick »

Afgelopen juni heb ik de versnellingsbak van mijn Ambu gereviseerd (LT76 Series 2A, Suffix C), ik heb tijdens de revisie en ook al eens daarvoor de O-ringen die om de schakelstangen zitten vervangen door originele OEM ringejes van Land Rover. Ik blijf echter continu een hele vervelende lekkage langs de schakelstangen houden. De olie komt er bij de schakelstangen uit en loopt vervolgens langs de bak naar beneden en naar achteren door de rijwind. Gevolg is dat de hele bak onder de vettigheid zit na een paar honderd kilometer en alles naar de versnellingsbakolie gaat stinken.

Ik weet dat dit een bekend probleem is, maar er moet toch een oplossing voor te vinden zijn? Ik vind het nogal irritant dat alles onder de olie zit, terwijl de rest van de wagen eigenlijk kurkdroog blijft.

Ik heb dit al gevonden: Deze Engelsman heeft de "vierkante" O-ringen vervangen door normale O-ringen en een soort kunststof veertjes. Iemand enig idee of dit werkt en waar ik dergelijke veertjes krijgen kan, of hoe die heten?

En deze, maar daarvoor moet de bak uit de auto én uit elkaar.... Youtube filmpje

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Thimo

Re: LT76 Lekkage schakelstangen

Bericht door Thimo »

Zit er wel een ontluchting op de bak, er komt een overdruk in de bak als deze warm wordt.
Waarschijnlijk is dan het probleem verholpen.

Mvg Thimo.

PS deze aansluiting kan gewoon op een deksel gemaakt worden zonder dat de bak uit de auto moet ( alleen deksel loshalen ).
Nick

Re: LT76 Lekkage schakelstangen

Bericht door Nick »

Hoi Thimo,

dat ben ik vergeten te vermelden, ontluchting is in orde, ik heb een gat in de deksel geboord en er een haakse slangpilaar ingedraaid zodat de ontluchting mbv transparante slang omhoog gebracht kon worden. Dit is allemaal open en functioneert goed.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Plaats reactie