Beste liefhebbers,
Iemand een idee wat het verschil is tussen een 11J (military spec 2.5NA diesel) en 12J (civiel 2.5NA diesel)? Nu ben ik zelf al wat aan het snuffelen geweest en het lijkt erop dat een 11J een onderblok heeft van een 2.5TD (19J). Allemaal prima, maar wat zijn nu concreet de verschillen?
Iemand een idee?
Groet,
Willem
Verschil tussen 11J (militair) en 12J (civiel) motor?
Re: Verschil tussen 11J (militair) en 12J (civiel) motor?
Ik ken die blokken niet maar mijn eerste idee in 12 Volt voor civiel en 24 Volt milirair.
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3fd977652914b82c3ab314f46ba801a2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 17308660, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3fd977652914b82c3ab314f46ba801a2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 17308660, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
Re: Verschil tussen 11J (militair) en 12J (civiel) motor?
Hoi,
Origineel was mijn 110 ex-MoD uitgerust met een 2e dynamo; een 24V voor de radio-installatie. Deze dynamo heb ik er al uitgesloopt. De 'normale' 12V zorgt voor de reguliere spanningshuishouding.
Een ander optisch verschil is de aanwezigheid van olie-afscheider in het slangenstelsel van de carterontluchting, vergelijkbaar als bij een 200tdi. Ben meer benieuwd naar de inwendige verschillen.
Willem
Origineel was mijn 110 ex-MoD uitgerust met een 2e dynamo; een 24V voor de radio-installatie. Deze dynamo heb ik er al uitgesloopt. De 'normale' 12V zorgt voor de reguliere spanningshuishouding.
Een ander optisch verschil is de aanwezigheid van olie-afscheider in het slangenstelsel van de carterontluchting, vergelijkbaar als bij een 200tdi. Ben meer benieuwd naar de inwendige verschillen.
Willem
Re: Verschil tussen 11J (militair) en 12J (civiel) motor?
Iedere 12j 2,5NA die na de introductie van de 19J 2,5TD is gebouwd heeft het 19J onderblok. Dit scheelt namelijk nogal in de produktie kosten.
Het grootste verschil is de aanwezigheid van oliesproeiers onder de zuigers om de zuigers te koelen. De eerdere versie van de 2,5NA had die niet.
De 19J heeft dan ook nog andere zuigers en een andere injectiepomp dan de 11J en 12J blokken.
Wat de verschillen tussen de 11J en 12J blokken zijn weet ik verder ook niet.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('29fd158b379a78c82b53845932aebe24', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17308682, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('50b7e567d8ff8ebba08912f87871fc28', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17308682, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Het grootste verschil is de aanwezigheid van oliesproeiers onder de zuigers om de zuigers te koelen. De eerdere versie van de 2,5NA had die niet.
De 19J heeft dan ook nog andere zuigers en een andere injectiepomp dan de 11J en 12J blokken.
Wat de verschillen tussen de 11J en 12J blokken zijn weet ik verder ook niet.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('29fd158b379a78c82b53845932aebe24', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17308682, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('50b7e567d8ff8ebba08912f87871fc28', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17308682, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Verschil tussen 11J (militair) en 12J (civiel) motor?
11J heeft niet met het voltage te maken. de 11J die wij hadden was namelijk een 12V en wij hebben die naar 24 omgezet.
Ik heb er idd wel een paar keer op gezocht, maar het is zowiezo dat een 11J de mogenlijkheid heeft om een 24V dynamo er op te zetten, dit doordat de bevestingspunten op het blok aanwezig zijn waar op latere modellen een airco pomp zat geloof ik..
daarnaast zitten er idd een paar slangen op de kop met filters enzo. en het verhaal van het 19J onderblok had ik me ook wel eens laten vertellen. Ik heb me ook wel eens laten vertellen dat er wat andere olie retouren op zaten, maar dat heb ik niet echt kunnen vinden / bevestigen.
verder gewoon een normale 2.5NA dus die te onderhouden is met onderdelen uit de parts manual
------------------------------------------------
ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.
Ik heb er idd wel een paar keer op gezocht, maar het is zowiezo dat een 11J de mogenlijkheid heeft om een 24V dynamo er op te zetten, dit doordat de bevestingspunten op het blok aanwezig zijn waar op latere modellen een airco pomp zat geloof ik..
daarnaast zitten er idd een paar slangen op de kop met filters enzo. en het verhaal van het 19J onderblok had ik me ook wel eens laten vertellen. Ik heb me ook wel eens laten vertellen dat er wat andere olie retouren op zaten, maar dat heb ik niet echt kunnen vinden / bevestigen.
verder gewoon een normale 2.5NA dus die te onderhouden is met onderdelen uit de parts manual
------------------------------------------------
ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.