Chassisnummer (opgelost, wagen laten staan)
Chassisnummer (opgelost, wagen laten staan)
Goede morgen community,
wie kan eens met een kritische blik naar dit chassis nummer van een 1971 Lightweight Series IIA kijken en vertellen of de vorm van de cijfers en de letter aan het einde klopt?
Op het WWW kom ik verschillende vormen tegen en ik kan er zelf zo niet echt uitkomen, vooral de drie en negen zijn regelmatig anders, een drie met een hoekige bovenlus of zoals hier een ronde bovenlus of een negen waarvan de onderlus verder door naar boven loopt of zoals hier schuin naar beneden.
Alvast weer bedankt.
G-J.
FOTO VERWIJDERD
wie kan eens met een kritische blik naar dit chassis nummer van een 1971 Lightweight Series IIA kijken en vertellen of de vorm van de cijfers en de letter aan het einde klopt?
Op het WWW kom ik verschillende vormen tegen en ik kan er zelf zo niet echt uitkomen, vooral de drie en negen zijn regelmatig anders, een drie met een hoekige bovenlus of zoals hier een ronde bovenlus of een negen waarvan de onderlus verder door naar boven loopt of zoals hier schuin naar beneden.
Alvast weer bedankt.
G-J.
FOTO VERWIJDERD
Re: Chassisnummer
een letter aan het eind kan kloppen, bij mij staat er een D
alleen hebben bij mij nooit die begin en eind tekens gestaan
eerste toelating 1972 maar als ik chassis nr ingeef dan komt er 1969 uit, is trouwens een ambulance 2A
verder kan ik je niet helpen want mijn nummer is opnieuw door de rdw ingslagen
zal even zoeken of ik nog een foto van mijn nummer kan vinden, weet dat ik die ooit gemaakt heb maar waar staat hij
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b6a8ec2a655ab0d097b70353fd633320', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17308399, 600, 600, 'Loading image ...', false);
alleen hebben bij mij nooit die begin en eind tekens gestaan
eerste toelating 1972 maar als ik chassis nr ingeef dan komt er 1969 uit, is trouwens een ambulance 2A
verder kan ik je niet helpen want mijn nummer is opnieuw door de rdw ingslagen
zal even zoeken of ik nog een foto van mijn nummer kan vinden, weet dat ik die ooit gemaakt heb maar waar staat hij
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b6a8ec2a655ab0d097b70353fd633320', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17308399, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Chassisnummer
239
Model: Land Rover, Series IIA
Body type: Lightweight
Wheel base: 88in
Engine: petrol
Model years: 1968-1971
Destination: Military, left-hand drive (LHD)
00879
Serial number
B
Design: One significant design modification
Suffix used from March 1963 till April 1966
Dus het chassisnummer klopt wel ongeveer met wat het hoort te zijn.
Of het ook echt een lla is kan ik je zo niet vertellen.
Dan vertelt een foto van de auto toch iets meer.
Model: Land Rover, Series IIA
Body type: Lightweight
Wheel base: 88in
Engine: petrol
Model years: 1968-1971
Destination: Military, left-hand drive (LHD)
00879
Serial number
B
Design: One significant design modification
Suffix used from March 1963 till April 1966
Dus het chassisnummer klopt wel ongeveer met wat het hoort te zijn.
Of het ook echt een lla is kan ik je zo niet vertellen.
Dan vertelt een foto van de auto toch iets meer.
Re: Chassisnummer
Frans, bedankt maar dat weet ik allemaal al wel, dat vraag ik hier ook niet, ik vraag letterlijk om naar de cijfers en letters te kijken of die er fysiek uitzien zoals ze horen te zijn.
Dat het een 1971 is enzovoort is prima, dat haal ik ook uit calvin, maar ik wil weten of niet één of andere onverlaat een nieuw of ander chassis heeft geplaatst en daar zelf het nummer in heeft gemept.
Aan de hele wagen is ook slecht te zien of het een S-IIA of een S-III Lightweight betreft, die verschillen daarvoor gewoon niet genoeg van elkaar en die delen die dat wel doen kunnen makkelijk in 40 jaar ooit vervangen zijn voor de éne of andere variant, afhankelijk van wat op dat moment voorhanden was.
Zoals gezegd vind ik op het WWW een veelvoud aan vormen van met name de cijfers waarbij vooral de 3-en en 9-ens er vaak verschillend uitzien en ik wil weten of de cijfers op de foto er uit zien zoals ze er uit horen te zien bij een Series IIA van eind 1971.
deze 3-en zijn mooi rond de bovenste helft maar mijn 110 uit '83 heeft bijvoorbeeld de hoekige variant aan de bovenhelft en deze 9-ens lopen de onderste helft schuin af naar links beneden en andere 9-ens lopen huis de onderste helft nog iets omhoog zodat het zeg maar een open 8 lijkt.
Alleen is er nergens een overzicht van wat nou hoort bij welke auto's van welk jaar qua slagcijfers voor de Land Rovers.
Gert-Jan.
Dat het een 1971 is enzovoort is prima, dat haal ik ook uit calvin, maar ik wil weten of niet één of andere onverlaat een nieuw of ander chassis heeft geplaatst en daar zelf het nummer in heeft gemept.
Aan de hele wagen is ook slecht te zien of het een S-IIA of een S-III Lightweight betreft, die verschillen daarvoor gewoon niet genoeg van elkaar en die delen die dat wel doen kunnen makkelijk in 40 jaar ooit vervangen zijn voor de éne of andere variant, afhankelijk van wat op dat moment voorhanden was.
Zoals gezegd vind ik op het WWW een veelvoud aan vormen van met name de cijfers waarbij vooral de 3-en en 9-ens er vaak verschillend uitzien en ik wil weten of de cijfers op de foto er uit zien zoals ze er uit horen te zien bij een Series IIA van eind 1971.
deze 3-en zijn mooi rond de bovenste helft maar mijn 110 uit '83 heeft bijvoorbeeld de hoekige variant aan de bovenhelft en deze 9-ens lopen de onderste helft schuin af naar links beneden en andere 9-ens lopen huis de onderste helft nog iets omhoog zodat het zeg maar een open 8 lijkt.
Alleen is er nergens een overzicht van wat nou hoort bij welke auto's van welk jaar qua slagcijfers voor de Land Rovers.
Gert-Jan.
Re: Chassisnummer
En .... 't zou ook nog een verlaat (in uniform) geweest kunnen zijn die bij een chassiswissel netjes het chassisnummer heeft overgetikt.
Zo op de foto lijken zelfs de twee 9-s onderling iets verschillend qua vorm van de onderste slinger.
Marc
Zo op de foto lijken zelfs de twee 9-s onderling iets verschillend qua vorm van de onderste slinger.
Marc
Re: Chassisnummer
Nu ben ik geen series specialist maar de vorm lijkt me niet 100% origineel. Wel veel beter dan de meeste twijfelachtige nummers die ik normaal beoordeel.
Ik weet niet zeker of er in dat bouwjaar sterretjes omheen geslagen werden, volgens mij niet?
Als dit een geloofwaardige auto is, én er horen sterretjes als sluittekens bij een Series te staan dan verwacht ik niet dat dit nummer bij een RDW keuring problemen zal opleveren.
Maar zekerheid heb je nooit.
Zo had vorige week de RDW bij mij op de zaak om een paar auto's te laten labelen en toen vroegen ze me of ik even naar een foto van een chassisnummer wilde kijken van een ex-militaire 109. Het nummer leek ze redelijk origineel maar niet meer helemaal goed leesbaar, maar ze vonden de vorm van de voorpoot zo vreemd. Na een PAT onderzoek hebben ze gezegd dat de eigenaar voorzichtig met een haakse slijper moest proberen het aangelaste stuk van de chassispoot af te slijpen om te kijken of er nog een nummer onder vandaan kwam.
Ze hadden nog nooit een militaire voorpoot gezien, er is dus volledig ten onrechte een stuk van het chassis afgezaagd. Ik heb ze maar een paar afbeeldingen laten zien van militaire chassis en nu komt het hoogst waarschijnlijk toch nog goed.
Toevallig was de eigenaar van die auto een paar weken daarvoor bij ons op de zaak geweest om te informeren naar een chassiswissel. Onze agenda zit volledig vol en hij wilde niet wachten, mogelijk is hij de wissel dus nu in eigen beheer gaan doen. Als ik met die auto naar de RDW was geweest was er niets aan de hand geweest.
Ik weet niet zeker of er in dat bouwjaar sterretjes omheen geslagen werden, volgens mij niet?
Als dit een geloofwaardige auto is, én er horen sterretjes als sluittekens bij een Series te staan dan verwacht ik niet dat dit nummer bij een RDW keuring problemen zal opleveren.
Maar zekerheid heb je nooit.
Zo had vorige week de RDW bij mij op de zaak om een paar auto's te laten labelen en toen vroegen ze me of ik even naar een foto van een chassisnummer wilde kijken van een ex-militaire 109. Het nummer leek ze redelijk origineel maar niet meer helemaal goed leesbaar, maar ze vonden de vorm van de voorpoot zo vreemd. Na een PAT onderzoek hebben ze gezegd dat de eigenaar voorzichtig met een haakse slijper moest proberen het aangelaste stuk van de chassispoot af te slijpen om te kijken of er nog een nummer onder vandaan kwam.
Ze hadden nog nooit een militaire voorpoot gezien, er is dus volledig ten onrechte een stuk van het chassis afgezaagd. Ik heb ze maar een paar afbeeldingen laten zien van militaire chassis en nu komt het hoogst waarschijnlijk toch nog goed.
Toevallig was de eigenaar van die auto een paar weken daarvoor bij ons op de zaak geweest om te informeren naar een chassiswissel. Onze agenda zit volledig vol en hij wilde niet wachten, mogelijk is hij de wissel dus nu in eigen beheer gaan doen. Als ik met die auto naar de RDW was geweest was er niets aan de hand geweest.
Re: Chassisnummer
Thanks Paul (en de rest uiteraard), net op de andere groene kwebbelbox ook antwoord gekregen waardoor ik teveel ga twijfelen en de wagen maar laat voor wat het is en even verder kijk naar eentje die wat duidelijker correct is.
Wat overigens helemaal niet wil zeggen dat deze dat niet is, maar daar kom ik maar op één manier achter en dat wil ik niet, de huidige eigenaar is tot veel bereid maar toch geen PAT onderzoek en dat kan ik hem ook niet echt kwalijk nemen, maar ik vind een gok van enkele duizenden €uro's op dit moment te risicovol.
De bedoeling is namelijk om weer een belastingvrije hobby te krijgen waarbij ik de investeringen van mijn huidige 110 tenminste voor een groot deel kan hergebruiken.
En daarbij is de bedoeling dat ik regelmatig met de wagen bij de RDW sta zonder problemen.
G-J
Wat overigens helemaal niet wil zeggen dat deze dat niet is, maar daar kom ik maar op één manier achter en dat wil ik niet, de huidige eigenaar is tot veel bereid maar toch geen PAT onderzoek en dat kan ik hem ook niet echt kwalijk nemen, maar ik vind een gok van enkele duizenden €uro's op dit moment te risicovol.
De bedoeling is namelijk om weer een belastingvrije hobby te krijgen waarbij ik de investeringen van mijn huidige 110 tenminste voor een groot deel kan hergebruiken.
En daarbij is de bedoeling dat ik regelmatig met de wagen bij de RDW sta zonder problemen.
G-J
Re: Chassisnummer
Koop geen 4 deurs terwijl het niet op kenteken staat, koop liever geen 3.9 terwijl het niet op kenteken staat, een 2 deurs is prachtig (vind ik veel mooier dan een 4 deurs) en kun je ook luxe en comfortabel maken. Een hoog compressie 3.5 met een 5 bak is een prachtige combinatie. Is maar een tip.
Re: Chassisnummer
Hi Bart, Range Rovers zijn al helemaal een "Slippery Slope" had ik begrepen en alhoewel ik een paar seconden heb getwijfeld of ik toch niet een Range zou kopen, is dat niet het soort wagen dat ik wil, of het nou een twee of vier deurs is.
Het betrof hier een Series 88" Lightweight en blijkbaar is het daarmee met een kar van 40+ jaar ook lastig om aan een heel duidelijk correcte te komen, gewoon vanwege ouderdon en vervangen van (hoofd) onderdelen, of door willens en wetens ombouwen en niet (volledig) documenteren en/of RDW er bij betrekken.
We zoeken vrolijk verder.
Gert-Jan.
Het betrof hier een Series 88" Lightweight en blijkbaar is het daarmee met een kar van 40+ jaar ook lastig om aan een heel duidelijk correcte te komen, gewoon vanwege ouderdon en vervangen van (hoofd) onderdelen, of door willens en wetens ombouwen en niet (volledig) documenteren en/of RDW er bij betrekken.
We zoeken vrolijk verder.
Gert-Jan.
Re: Chassisnummer
Och ja, ik dacht dat het om RR's ging. Om een 88" LW zou ik me niet zo druk maken, die kun je in principe niet eens "jong" maken zoals bij een RRC. En jaren geleden mocht de garagehouder zelf het chassisnummer herstellen als het niet goed leebaar was zonder douane of RDW dus als de letters niet 100% identiek zijn maar wel duidelijk leesbaar en achter elkaar, dan zie ik geen probleem. Zo zegt de RDW het zelf ook.
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: Chassisnummer (opgelost, wagen laten staan)
Als ik het allemaal zo lees wordt ik er niet echt vrolijk van en is de kans dat mijn '62 Series Hybrid terug gaat naar nL kleiner dan ooit - wat een gez..k.
Die auto heeft in zijn leven bij ons al in 5 landen een kenteken gehad - waaronder ook in Nederland - maar is redelijk aangepast aan de wensen van de eigenaar. En het chassisnummer staat niet rechtsvoor, is met de hand 30 jaar geleden ingeslagen en heeft nog nimmer ergens problemen gegeven en die auto is echt overal geweest.
Maar ik vraag mij af wat de RDW ermee zou doen als de auto ooit terug zou komen en je het NL kenteken terug zou vragen...
Sterkte oprechte LR liefhebber !!
Die auto heeft in zijn leven bij ons al in 5 landen een kenteken gehad - waaronder ook in Nederland - maar is redelijk aangepast aan de wensen van de eigenaar. En het chassisnummer staat niet rechtsvoor, is met de hand 30 jaar geleden ingeslagen en heeft nog nimmer ergens problemen gegeven en die auto is echt overal geweest.
Maar ik vraag mij af wat de RDW ermee zou doen als de auto ooit terug zou komen en je het NL kenteken terug zou vragen...
Sterkte oprechte LR liefhebber !!
Re: Chassisnummer (opgelost, wagen laten staan)
ach,....het is zo simpel.
een drie mag er niet zo uit zien.....3, hij moet eerst een rechte streep naar recht hebben, dan schijne streep naar linksonder, en daarna een boog.
geld ook voor de 7, die moet eerst een rechte streep hebben, daarna gevolgd door een schuinestreep naar onder, maar wel in een boogje
een drie mag er niet zo uit zien.....3, hij moet eerst een rechte streep naar recht hebben, dan schijne streep naar linksonder, en daarna een boog.
geld ook voor de 7, die moet eerst een rechte streep hebben, daarna gevolgd door een schuinestreep naar onder, maar wel in een boogje
Re: Chassisnummer (opgelost, wagen laten staan)
Bij de apk totaal geen probleem hoe ze d'r uit zien, alleen KAN het een probleem zijn bij invoer en dus bij identiteitsonderzoek door RDW. Maar als er een actief NL kenteken op zit, no problem.
Re: Chassisnummer (opgelost, wagen laten staan)
Zonder de sterren voor en achter zou ik hem wel kopen. Als het verder allemaal klopt wat er op kenteken staat. Ik kom wel gekkere dingen tegen.
Wat kost hij en waar staat ie!?
Wat kost hij en waar staat ie!?
Re: Chassisnummer (opgelost, wagen laten staan)
Hij kost € 3200,00 en staat in Nuenen.
G-J.
G-J.
Re: Chassisnummer (opgelost, wagen laten staan)
De nummers zijn na zoveel jaar niet altijd effe lekker
Mijn nr stond er ook niet zo lekker meer in {S3 109}
ben gewoon langs het RDW gereden en gevraagt of een keurmeester hier even naar zou kunnen kijken
hij vond het er uitzien zoals het hoort te zijn en verwachte hier bij een keuring geen problemen mee {is natuurlijk geen garantie}
hierna pas een afspraak gemaakt voor een echte keuring en nr herinslag
heb nu een mooi RDW nummertje en kan dus met een gerust hart gaan bouwen
Alan
Mijn nr stond er ook niet zo lekker meer in {S3 109}
ben gewoon langs het RDW gereden en gevraagt of een keurmeester hier even naar zou kunnen kijken
hij vond het er uitzien zoals het hoort te zijn en verwachte hier bij een keuring geen problemen mee {is natuurlijk geen garantie}
hierna pas een afspraak gemaakt voor een echte keuring en nr herinslag
heb nu een mooi RDW nummertje en kan dus met een gerust hart gaan bouwen
Alan
Re: Chassisnummer (opgelost, wagen laten staan)
Maar als die al in nederland staat en de eigenaar is er zeker van dat het chassis klopt kan je ook de eigenaar vragen om een kenteken te regelen voordat je de auto koopt. Tegen meerprijs natuurlijk.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0bb239da396fcc74af1418243f928310', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 17308558, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0bb239da396fcc74af1418243f928310', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 17308558, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Chassisnummer (opgelost, wagen laten staan)
Bij mij bijna hetzelfde verhaal.
Laatst een 2a gekocht zonder papieren en met een deels te ver weg geslepen, om het zichtbaar te maken, chassisnummer. Er waren nog maar 2 cijfers te herkennen, verder onleesbaar/weg. Het chassisnr op het schutbordplaatje was er nog wel, samen met een kopie van opschorting in 1982!!
Omdat de auto super origineel is en alles leek te kloppen heb ik het aangedurfd hem te kopen.
Van de week de RDW thuis op bezoek gehad voor een identiteitsonderzoek. Uitkomst was positief, de auto is voorzien van een loodje op achterbak en chassis, alle motornummers zijn genoteerd en alle specifieke delen zijn gefotografeerd.
Wanneer de restauratie klaar is en APK gekeurd is dan wordt het chassisnummer opnieuw ingeslagen en krijgt de auto het originele Nederlandse kenteken van 1971 terug.
Omdat ik vermoed dat de auto tussen april 1964 en eind 1966 gebouwd is kan later misschien het bouwjaar ook nog aangepast worden op het kenteken.
Dus G-J, als de LW verder klopt is het wellicht de gok waard!
Succes , Boelo
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/11/2014 08:25 door Boelo.
Laatst een 2a gekocht zonder papieren en met een deels te ver weg geslepen, om het zichtbaar te maken, chassisnummer. Er waren nog maar 2 cijfers te herkennen, verder onleesbaar/weg. Het chassisnr op het schutbordplaatje was er nog wel, samen met een kopie van opschorting in 1982!!
Omdat de auto super origineel is en alles leek te kloppen heb ik het aangedurfd hem te kopen.
Van de week de RDW thuis op bezoek gehad voor een identiteitsonderzoek. Uitkomst was positief, de auto is voorzien van een loodje op achterbak en chassis, alle motornummers zijn genoteerd en alle specifieke delen zijn gefotografeerd.
Wanneer de restauratie klaar is en APK gekeurd is dan wordt het chassisnummer opnieuw ingeslagen en krijgt de auto het originele Nederlandse kenteken van 1971 terug.
Omdat ik vermoed dat de auto tussen april 1964 en eind 1966 gebouwd is kan later misschien het bouwjaar ook nog aangepast worden op het kenteken.
Dus G-J, als de LW verder klopt is het wellicht de gok waard!
Succes , Boelo
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/11/2014 08:25 door Boelo.