Ijzerslijpsel in stop solenoid 300tdi

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Bob Knipscheer

Ijzerslijpsel in stop solenoid 300tdi

Bericht door Bob Knipscheer »

Beste allemaal,

Ik heb af en toe ijzerslijpsel wat blijft hangen aan de stop solenoid van mijn 300tdi. Dan blijft die plakken.
Ik heb al twee keer het dieselfilter vervangen maar dat helpt niet en ik zie daar ook geen slijpsel in.
Nu ga ik er vanuit dat het komt vanwege slijtage, maar kan dat? En wat slijt er dan?
Ik moet al vanaf maart iedere 3 weken het stop solenoid even schoon maken. Ook heb ik dieseltank al een keer leeg laten lopen.
Wie heeft dit al eens eerder aan de hand gehad?

Groeten,

Bob Knipscheer
Thimo

Re: Ijzerslijpsel in stop solenoid 300tdi

Bericht door Thimo »

Tussen je filter en je solenoid zit alleen je brandsfofpomp.
Heb je verder geen problemen met moeilijk starten?
Er is ook geen diesellekkage?
Als er slijpsel verder gaat, gaat je pomp en/of verstuivers er aan.
Het kan zijn dat je plunjer ergens tegenaan schuurd.

Mvg Thimo.
Bob Knipscheer

Re: Ijzerslijpsel in stop solenoid 300tdi

Bericht door Bob Knipscheer »

Hallo Thimo, ik heb verder geen moeite met starten.het is ook niet klik en lopen,maar het starten duurt zo'n twee seconden voordat hij aanslaat. Normaal voor een 300tdi?
Ik heb wel een paar keer gehad dat hij niet meer wilde starten maar toen bleek er dus ijzervijlsel in de stopsolenoid te zitten. Vervolgens schoongemaakt en dan doet hij het gewoon een paar weken weer goed.
Ook heb ik de stop solenoidn al eens vervangen, dacht daarmee misschien een verschil te maken maar ook dat heeft niet geholpen.
De plunjer,waar zou die dan tegenaan kunnen schuren? Zie ook geen schuurplekken op de plunjer namelijk.

Bob
Bob Knipscheer

Re: Ijzerslijpsel in stop solenoid 300tdi

Bericht door Bob Knipscheer »

Misschien heb ikzelf al een antwoord gevonden op een engelse site:

Dit zou betekenen dat de injectiepomp binnenkort de geest gaat geven....



Injection pump failures

Both the 200 and 300 use a Bosch VE rotary injection pump. This is a strong, proven unit fitted to countless millions of vehicles. However, it is not immune from problems. A few years ago there was a spate of pump failures where the internal components started to break up, filling the pump with fragments of metal. This was attributed to poor quality supermarket diesel with inadequate lubricating properties. Usually the first sign of trouble was an engine that continued running when the engine was switched off, due to the plunger on the stop solenoid being jammed with small metal fragments. There are likely to be a few pumps still about which are damaged, but not enough to stop them from running. So if you have an engine that will not stop when switched off, take a good look inside when you remove the stop solenoid. Any metal fragments are bad news.

More recently, and coinciding with the peak of the great biodiesel craze, I had a spate of pump failures due to serious corrosion of the internal parts. Something sitting in a bath of diesel should not rust, and the only possible cause I can think of is badly-processed biodiesel or cheap vegetable oil with a high water content. I haven't seen one of these failures for a while now, but it has made me very wary of recommending the use of vegetable oil (either virgin or recycled). A reconditioned pump at £600 will take a big chunk out of the cost saving on the fuel.
sjorsboomschors/aka/PP

Re: Ijzerslijpsel in stop solenoid 300tdi

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

Aha, heb ik dus al 3 jaar last van.. Inmiddels special tool gemaakt van steeksleutel om er makkelijk bij te kunnen, en na laatste keer ineens afsluiten in de schipholtunnel heb ik de plunjer eruit gehaald en stop ik middels koppeling
Heb inmiddels ook een nieuwe tank, leidingen en injectors en opvoerpomp ( en een reserve injectorpomp!)
Maar ga de solenoid maar weer installeren
sytse

Re: Ijzerslijpsel in stop solenoid 300tdi

Bericht door sytse »

In de uk word er vaak een beetje minerale 2takt olie toegevoegd aan de diesel, daardoor zou de pomp beter gesmeerd worden en de motor ook soepeler loopt.
Groet,
sytse
Plaats reactie