Ik heb een RRC (3.5 liter, 1987) op het oog, met een ogenschijnlijk brandstof probleem. Het lijkt erop dat de motor teveel benzine krijgt en daardoor verzuipt. Na twee kilometer slaat de motor af en na een poosje start de auto weer. Loopt verder niet heel mooi, maar er zit ook stokoude benzine in. Start wel snel, rookt wat wit/grijs uit de uitlaat. Loopt (dacht ik) wel op alle 8 cylinders.
Vraag: is dit een zoektocht naar een speld in een hooiberg? Of is dit relatief eenvoudig op te sporen? En kan dit ook duiden op gigantische kosten, als je computers moet vervangen e.d.? Alvast bedankt voor jullie expertise!
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/10/2014 19:59 door Nelis Infra.
Geld gaat zitten in de carroserie etc, motorisch kan je altijd voor vrij weinig klaar maken. Grote kns dat bijvoorbeeld de lmm vast zit of er oude benzine in zit maar daar kan je op afstand weinig over zeggen. Oplossen kan een hele klus zijn maar waarschijnlijk kom je er redelijk makkelij uit. Heeft de rr op lpg gelopen?
Als efi het flappersysteem heeft: laten staan. Heeft het hotwire dan kan dat vaak redelijk eenvoudig gerepareerd worden. Nokkenas kan natuurlijk ook kaal zijn. Daardoor krijgen desbetreffende cilinders te weinig lucht maar wel de dosering benzine. gaat ie verzuipen op die cilinders.
Loopt niet mooi: dus niet op alle cilinders?
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/10/2014 22:14 door Mrah.
Voordat je ecu,s e.d. gaat vervangen eerst maar eens die oude benzine eruit en " verse " erin. Probeer eerst even met injectorreiniger de injectoren gangbaar te krijgen want oude verdampte benzine laat een laag plakkende rotzooi achter.
Gewoon aan de benzine toevoegen en de motor laten draaien, laten inwerken en herhalen.
Ook kan de brandstofdrukregelaar vast zitten en dan krijgen de injectoren de druk van de brandstofpomp voor hun kiezen.
Heb je de bougies al gezien.........nat is idd teveel benzine.
Als de motor loopt is de nokkenas niet versleten, wellicht een beetje door ouderdom en gebruik. Dat is echt niet de oorzaak.
Onderdelen zijn er zat en alles betaalbaar enne ons merk tja daar zal je altijd wel aan blijven sleutelen.
Er zit hier op het forum genoeg know how.
Dit heb ik afgelopen weekend uit de tank van mijn 101FC gehaald.
Dus reinigen is zeker aan te raden en met de zooi die ik uit mijn tank gehaald heb, heb je maar een klein beetje van nodig om je benzine leidingen en filters verstopt te laten raken.
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
1990 3,9 EFI RCC
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
Dank voor de reacties mensen. Ik denk dat ik de koop door laat gaan, want qua roest is er niets aan de hand! Wordt een beetje een gokje dus, maar ach: het leven is te kort om nooit een gokje te wagen
Heb een keer hetzelfde probleem gehad van kortdurend goed lopen en na rust weer aanslaan. Bleek het brandstoffiltertje te zijn. De pomp gaf zoveel druk dat het filter tegen de uitgaande leiding geperst werd en deze afsloot. Druk weg alles weer ok, liep dus kortstondig op wat er in de leiding na het filter zat.
Heb je alles goed op roest gecontroleerd. Rear cross member, Voetenbakken, Wielkast bij gordelbevestiging, drempels, voorste binnenschermen. Eigenlijk zo ongevaar alls wat achter de alluminium beplating zit.
Nou ik heb hem gekocht hoor, dus hij vertrekt volgende week naar Friesland. Hij is echt roest-arm, dus met jullie kennis, gaan we gewoon proberen dat blok weer een beetje tot leven te wekken. Ach, hij was niet duur, dus leuk toch? Kan niet wachten Foto's komen z.s.m.!
Gefeliciteerd en welkom bij de RRC club vaak zijn het kleine dingetjes waardoor een blok wat minder loopt, vaak wordt dit ook snel opgelost, dus laat je niet gek maken over sommige horror verhalen die je op het internet tegen komt. Dit zijn vaak de extreme gevallen die boven aan staan. De verstopte brandstof filtertjes en lekkend vacuüm slangetjes zijn vaak minder benoemd. succes en ben benieuwd naar de foto's.
Hoi,
Heb je gecontroleerd of de vacuumslang achter op de plenum naar de drukregelaar direct daaronder op de inspuitleiding nog goed is? Bij mij was die vergaan/eraf na een flinke backfire en dan blijft door volledige druk teveel benzine ingespoten worden.
succes, Gerard