naaf achteras 110 300tdi 1998

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Arthur Verhalle

naaf achteras 110 300tdi 1998

Bericht door Arthur Verhalle »

Vandaag weer eens wat spectaculairs meegemaakt: op de A12 sloeg mijn achteras volledig vast....... Niet gek met 100 km/h! Ik heb de wagen veilig aan de kant gekregen, met een fraai spoor achter me. Er zat niet veel anders op dan een bergingstruck te laten komen, slepen was niet echt een optie met iets wat vastzit.

Toch maar eens gaan zoeken in de werkplaats vanavond. Linksachter was het lager niet losgelopen, maar juist vastgelopen. De borgplaat was volledig verdraaid en mijn lagers zijn, uiteraard, naar de eeuwige jachtvelden. Ik geloof dat ik nu ook snap waarom ik nogal eens een steekas versleet linksachter.....

Maar goed, wiel eraf, steekas eruit. Veiligheidshalve nog even het deksel van mijn diff gelicht: maagdelijk, zelfs na 436500 km! Vervolgens remklauw eraf, en toen..... zat het zaakje echt vast. De eerste moer kreeg ik met enig geweld nog wel los. De borgring was verdraaid ten opzichte van de "D"-vormige opening, dus die kwam er niet meer in origineelstaat uit. De borgmoer was verder vastgedraaid dan technisch mogelijk..... dop 2"AF erop, 3/4 wringstaaf erop, verlengd tot anderhalve meter, vervolgens een Arthur van 80kg erop laten springen en ja....los. Vulplaat moest in 2 delen eruit, volledig naar de kl....en.

Normaal zou je dus nu de hele naaf met remschijf eraf moeten kunnen trekken, zonder enig geweld, echter in dit geval zit er geen enkele beweging in. Zelfs ronddraaien gaat moeilijk, de lagers zijn werkelijk helemaal aan gort!

Hoe krijg ik dit weer los? Zijn hier nog mogelijkheden voor, of moet ik nu gewoon hele zaakje in stukken slijpen en een nieuwe asstomp, naaf en remschijf erop zetten?

Arthur
Thimo

Re: naaf achteras 110 300tdi 1998

Bericht door Thimo »

Waarschijnlijk zijn je lagers zo heet geworden dat ze aan elkaar zijn vastgesmolten.
Je kunt een grote poulietrekker proberen ( spanning op het geheel zetten en met een welgemikte slag van een vuistje losschrikken ).
Als dit niet lukt dan onder spanning het geheel goed verwarmen en de asstomp met ijsspray afkoelen en dan een slag met het vuistje.

Mvg Thimo.
Plaats reactie