Ampere meter
Ampere meter
weer een poging: wil een Amp-meter, en wel op de dynamo... kijken of laadstroom voldoende is...
heb ik nu wel of geen shunt nodig, en zo ja... wat voor een en waar te plaatsen?
heb een 65AMp Perkins dynamo, een 55Amp Optima als eerste accu, en een 100AMP Bosch als acc. accu
, en een 90-0-90 Amp meter
kan ik het volgende zonder problemen doen?
ampmeterwire_2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('268cdb75c1e1b64a4cba469731891b1e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ftrikerdon.50megs.com%2Fimages%2Fampmeterwire_2.jpg', 'http://trikerdon.50megs.com/images/ampmeterwire_2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ftrikerdon.50megs.com%2Fimages%2Fampmeterwire_2.jpg', '', 17307751, 600, 600, 'Loading image ...', false);
heb ik nu wel of geen shunt nodig, en zo ja... wat voor een en waar te plaatsen?
heb een 65AMp Perkins dynamo, een 55Amp Optima als eerste accu, en een 100AMP Bosch als acc. accu
, en een 90-0-90 Amp meter
kan ik het volgende zonder problemen doen?
ampmeterwire_2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('268cdb75c1e1b64a4cba469731891b1e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ftrikerdon.50megs.com%2Fimages%2Fampmeterwire_2.jpg', 'http://trikerdon.50megs.com/images/ampmeterwire_2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ftrikerdon.50megs.com%2Fimages%2Fampmeterwire_2.jpg', '', 17307751, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ampere meter
In principe wel, maar hoe doe je het met je 2 accu's?
Volgens bovenstaand plaatje meet je zo ingaande (laden) en uitgaande (verbruik) sroom, maar met uitzondering van je startmotor. En dat is ook correct, want die verbruikt meer stroom dan deze meter kan aangeven. Maakt ook niet uit want dat is toch zeer kortstondig gebruik. Op deze manier heb je wel een beeld of er goed geladen wordt en wat je verbruik is.
Hoe het met 2 accu's gaat moet je nog ff over nadenken - je hebt toch een Cyrix ertussen hé?
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3f126449f7a6182efb8e3e6279e3c75b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17307752, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Volgens bovenstaand plaatje meet je zo ingaande (laden) en uitgaande (verbruik) sroom, maar met uitzondering van je startmotor. En dat is ook correct, want die verbruikt meer stroom dan deze meter kan aangeven. Maakt ook niet uit want dat is toch zeer kortstondig gebruik. Op deze manier heb je wel een beeld of er goed geladen wordt en wat je verbruik is.
Hoe het met 2 accu's gaat moet je nog ff over nadenken - je hebt toch een Cyrix ertussen hé?
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3f126449f7a6182efb8e3e6279e3c75b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17307752, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ampere meter
yup, en die tweede maakt me niet zoveel uit.... cyrix gaat pas laden naar NR.2 als de start/lieraccu vol zit
maar ik vind 65Amp dynamo beetje weinig... een 200tdi kan toch meer hebben, zeg 85amp?
maar ik vind 65Amp dynamo beetje weinig... een 200tdi kan toch meer hebben, zeg 85amp?
Re: Ampere meter
sjorsboomschors/aka/PP Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> cyrix gaat pas laden naar NR.2 als de start/lieraccu vol zit
Dat heb ik al vaker uitgelegd, niet correct. De Cyrix bekijkt welke spanning er op de beide accus staan - want dat kan zowel bij de ene (laden startaccu door dynamo) of de andere (een acculader geschakeld op de andere/huishoud). Als er een bepaalde minimale tijd een laadspanning aanwezig is (op één van beide accus) dan worden beide accus parallel gesloten. Dan is de accu waarop de laadspanning aangesloten is dus nog NIET vol. De accus worden samen tegelijk geladen. Daarom is het lierverhaal (zie draadje interessant leesvoer) ook zo belangrijk...
Lees de hanleiding er nog maar eens op na. En nog wat interessant leesvoer...
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6e9d5d0c91ada86a5416d8948fb49594', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17307755, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
>
> cyrix gaat pas laden naar NR.2 als de start/lieraccu vol zit
Dat heb ik al vaker uitgelegd, niet correct. De Cyrix bekijkt welke spanning er op de beide accus staan - want dat kan zowel bij de ene (laden startaccu door dynamo) of de andere (een acculader geschakeld op de andere/huishoud). Als er een bepaalde minimale tijd een laadspanning aanwezig is (op één van beide accus) dan worden beide accus parallel gesloten. Dan is de accu waarop de laadspanning aangesloten is dus nog NIET vol. De accus worden samen tegelijk geladen. Daarom is het lierverhaal (zie draadje interessant leesvoer) ook zo belangrijk...
Lees de hanleiding er nog maar eens op na. En nog wat interessant leesvoer...
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6e9d5d0c91ada86a5416d8948fb49594', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17307755, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ampere meter
Het grootste probleem van een dergelijke schakeling is dat je problemen krijgt als de Amp-meter doorbrand of één van de draden los schiet. In dat geval zal de Amp-meter netjes op 0 blijven staan terwijl de accu niet bij laad (en in het ergste geval de dynamo doorbrand).
Verder zegt een Amp-meter niet alles. Je kan perfect uitlezen of de accu bij of ontlaad, maar daar heb je het wel mee gehad.
Wat je nog even buiten het circuit moet laten is het voorgloei gedeeldt. Dit kan vrij veel stroom in een korte tijd trekken.
Een spanningsmeter kan je meer vertellen. Naarmate de accu voller raakt zal de spanning in de meeste gevallen toenemen (of je moet een goed geregelde dynamo hebben, maar in een Serie III neemt de spanning toe als de accu laad). Je kan bijna zeggen: Accu vol = 13,8 a 14,0 volt, alles daar onder betekend dat de dynamo zo zwaar belast wordt dat deze de maximale spanning niet kan halen.
Als de dynamo het niet doet, dan zie je dat aan de spanning. Als de accu slecht wordt / is, dan zie je dat aan de spanning als je de auto op contact zet. Trek je ineens veel stroom, dan zal je dat ook aan de spanning zien.
Een ander voordeel is dat de spanningsmeter geen onderbreking in de stroomkring veroorzaken.
Oh, heb ook een tijdje een Amp-meter gehad en aangesloten op de manier zoals jij voorstelt. Blijft een leuk ding (maar als je meer wil weten over de auto, dan heb je meer aan een spanningsmeter).
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3f2459e9a4002488c9d67e736b3ec28f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 17307759, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Pinguin - Disco 2 TD5
Verder zegt een Amp-meter niet alles. Je kan perfect uitlezen of de accu bij of ontlaad, maar daar heb je het wel mee gehad.
Wat je nog even buiten het circuit moet laten is het voorgloei gedeeldt. Dit kan vrij veel stroom in een korte tijd trekken.
Een spanningsmeter kan je meer vertellen. Naarmate de accu voller raakt zal de spanning in de meeste gevallen toenemen (of je moet een goed geregelde dynamo hebben, maar in een Serie III neemt de spanning toe als de accu laad). Je kan bijna zeggen: Accu vol = 13,8 a 14,0 volt, alles daar onder betekend dat de dynamo zo zwaar belast wordt dat deze de maximale spanning niet kan halen.
Als de dynamo het niet doet, dan zie je dat aan de spanning. Als de accu slecht wordt / is, dan zie je dat aan de spanning als je de auto op contact zet. Trek je ineens veel stroom, dan zal je dat ook aan de spanning zien.
Een ander voordeel is dat de spanningsmeter geen onderbreking in de stroomkring veroorzaken.
Oh, heb ook een tijdje een Amp-meter gehad en aangesloten op de manier zoals jij voorstelt. Blijft een leuk ding (maar als je meer wil weten over de auto, dan heb je meer aan een spanningsmeter).
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3f2459e9a4002488c9d67e736b3ec28f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 17307759, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Pinguin - Disco 2 TD5
Re: Ampere meter
Apke Schreef:
-------------------------------------------------------
> Verder zegt een Amp-meter niet alles. Je kan perfect uitlezen of de accu bij of ontlaad,
> maar daar heb je het wel mee gehad.
Tja, het mooist/nuttigst vind ik nog altijd een batterymonitor (maar helaas ook wat duurder). Daar meet je Ah's mee, dus capaciteit cq de echte ladingstoestand van de accu('s). Bijkomend voordeel dat die aangesloten wordt via een shunt, dus geen dikke kabels met hoge stroomsterktes extra nodig. De shunt kan je in de massa-aansluiting opnemen, zodat alle in en uitgaande stromen verrekend worden.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d9f39138ea28c0aea103eae03178b9e5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17307767, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> Verder zegt een Amp-meter niet alles. Je kan perfect uitlezen of de accu bij of ontlaad,
> maar daar heb je het wel mee gehad.
Tja, het mooist/nuttigst vind ik nog altijd een batterymonitor (maar helaas ook wat duurder). Daar meet je Ah's mee, dus capaciteit cq de echte ladingstoestand van de accu('s). Bijkomend voordeel dat die aangesloten wordt via een shunt, dus geen dikke kabels met hoge stroomsterktes extra nodig. De shunt kan je in de massa-aansluiting opnemen, zodat alle in en uitgaande stromen verrekend worden.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d9f39138ea28c0aea103eae03178b9e5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17307767, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ampere meter
ook een batterij monitor blijft schatten, hoewel ze tegenwoordig vrij goed zijn
een accu is eigenlijk moeilijk te monitoren, er zijn te veel factoren waar rekening mee gehouden moet worden
zo is de voltmeter methoden waar apke het over heeft ook niet betrouwbaar
de accu kan tijdens het laden prima op 14 volt staan maar dat zegt helemaal niets over de lading en de toestand van de cellen
hij is bij 14 volt pas "vol" als er niet meer geladen word, oftewel minimaal amper bij laden aan.
ik stel vol tussen aanhalingstekens omdat een loodaccu nooit 100 procent geladen kan worden met 14 volt, daarvoor is namelijk 16 volt nodig en dat komt boven de gas spanning dus word niet toegepast.
de meest betrouwbare manier om ladingstoestand te meten is een zuurweger en ook dan moeten alle cellen gemeten worden omdat de accu zo goed is als de slechtste cel.
wil je het goedkoop houden dan is de combinatie amp meter en voltmeter ok, kan je redelijk schatten hoe de toestand van je accu is
bvb, een lege accu die snel op 14 staat en geen ampere meer opneemt is overleden.
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cc94620a8d3271704ad6a6c1bd5f5a44', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17307799, 600, 600, 'Loading image ...', false);
een accu is eigenlijk moeilijk te monitoren, er zijn te veel factoren waar rekening mee gehouden moet worden
zo is de voltmeter methoden waar apke het over heeft ook niet betrouwbaar
de accu kan tijdens het laden prima op 14 volt staan maar dat zegt helemaal niets over de lading en de toestand van de cellen
hij is bij 14 volt pas "vol" als er niet meer geladen word, oftewel minimaal amper bij laden aan.
ik stel vol tussen aanhalingstekens omdat een loodaccu nooit 100 procent geladen kan worden met 14 volt, daarvoor is namelijk 16 volt nodig en dat komt boven de gas spanning dus word niet toegepast.
de meest betrouwbare manier om ladingstoestand te meten is een zuurweger en ook dan moeten alle cellen gemeten worden omdat de accu zo goed is als de slechtste cel.
wil je het goedkoop houden dan is de combinatie amp meter en voltmeter ok, kan je redelijk schatten hoe de toestand van je accu is
bvb, een lege accu die snel op 14 staat en geen ampere meer opneemt is overleden.
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cc94620a8d3271704ad6a6c1bd5f5a44', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17307799, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ampere meter
jamaar Schreef:
-------------------------------------------------------
> ook een batterij monitor blijft schatten, hoewel ze tegenwoordig vrij goed zijn
Hoe zo schatten? Een batterymonitor meet de intregraal van tijd en stroomsterkte (kijk je wiskunde er nog maar eens op na), en dat is exact wat je wil weten: hoeveel capaciteit in ampere-uur (Ah) er nog inzit (en eruit gaat bij afname en erbij komt met laden). De meting is heel exact, en je kunt calibreren op 100% vol als de accu technisch (dus niet theoretisch) vol is/op maximum ladingstoestand zit.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a5f8bd9bdd2a2bf387e8da9c784e7a82', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17307800, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> ook een batterij monitor blijft schatten, hoewel ze tegenwoordig vrij goed zijn
Hoe zo schatten? Een batterymonitor meet de intregraal van tijd en stroomsterkte (kijk je wiskunde er nog maar eens op na), en dat is exact wat je wil weten: hoeveel capaciteit in ampere-uur (Ah) er nog inzit (en eruit gaat bij afname en erbij komt met laden). De meting is heel exact, en je kunt calibreren op 100% vol als de accu technisch (dus niet theoretisch) vol is/op maximum ladingstoestand zit.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a5f8bd9bdd2a2bf387e8da9c784e7a82', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17307800, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ampere meter
mijn wiskunde is heel redelijk dank je
maar wat jij denkt te weten dat het allemaal zo exact is, is in praktijk helemaal niet zo zeker
houd de monitor rekening met de verliezen en zo ja zijn die voor elke accu gelijk? nee
komt bij dat een zwakkere cel de andere beïnvloed, temperatuur invloed(ik weet daar is een aansluiting voor bij de betere ), aansluiting= overgangsweerstand en zo zijn er nog wat invloeden waar een monitor gewoon een gemiddeld neemt
dus ik sta bij wat ik eerder schreef, ze zijn tegenwoordig redelijk goed maar ze kunnen nooit exact zijn
Hier klik een website met uitgebreide uitleg
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8f237499fa5142b97e4b93ff186198f1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17307803, 600, 600, 'Loading image ...', false);
maar wat jij denkt te weten dat het allemaal zo exact is, is in praktijk helemaal niet zo zeker
houd de monitor rekening met de verliezen en zo ja zijn die voor elke accu gelijk? nee
komt bij dat een zwakkere cel de andere beïnvloed, temperatuur invloed(ik weet daar is een aansluiting voor bij de betere ), aansluiting= overgangsweerstand en zo zijn er nog wat invloeden waar een monitor gewoon een gemiddeld neemt
dus ik sta bij wat ik eerder schreef, ze zijn tegenwoordig redelijk goed maar ze kunnen nooit exact zijn
Hier klik een website met uitgebreide uitleg
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8f237499fa5142b97e4b93ff186198f1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17307803, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ampere meter
jamaar Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hier klik een website met uitgebreide uitleg
Ik citeer uit je eigen link hierboven (6de paragraaf):
QuoteAmpère-uur (Ah) teller
Dit is de meest praktische en nauwkeurige manier om de laadtoestand van een accu bij te houden. Het product dat speciaal voor dit doel is ontworpen is de batterij- of accumonitor. In de volgende paragrafen wordt het gebruik van de accumonitor uitgebreid besproken.
I rest my case ...
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c79aadd478f893069c527d7711d1559c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17307806, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> Hier klik een website met uitgebreide uitleg
Ik citeer uit je eigen link hierboven (6de paragraaf):
QuoteAmpère-uur (Ah) teller
Dit is de meest praktische en nauwkeurige manier om de laadtoestand van een accu bij te houden. Het product dat speciaal voor dit doel is ontworpen is de batterij- of accumonitor. In de volgende paragrafen wordt het gebruik van de accumonitor uitgebreid besproken.
I rest my case ...
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c79aadd478f893069c527d7711d1559c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17307806, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ampere meter
iets verder lezen lijkt mij in dit geval belangrijk
elektrische energie die de accu tijdens het ontladen afgeeft is ongeveer 25 % lager dan de energie die tijdens het laden wordt opgenomen
Wanneer een accu in gedeeltelijk geladen toestand wordt gebruikt, is het energierendement zeer hoog: ongeveer 89 %.
in de praktijk varieert het stroomrendement van 80 % tot 95 %. Een accumonitor moet rekening houden met het stroomrendement, anders zal de aangegeven waarde te optimistisch zijn
Als het stroomrendement van tevoren handmatig wordt ingesteld is het raadzaam om eerst een lage waarde te kiezen, bijvoorbeeld 85 %, en dit naar praktijk en ervaring later bij te stellen.
Een accumonitor moet daarom de capaciteit voor de ontlaadsnelheid compenseren. In de praktijk is dit zeer gecompliceerd, omdat de belasting van een serviceaccu in de loop van de tijd kan variëren.
het woord ongeveer komt meerdere malen voorbij
handmatig bijstellen, zelfs als je dat doet dan moet je het blijven doen omdat de accu verouderd
dus rekening houden met ongeveer, in de loop van tijd varieert en in praktijk zeer gecompliceerd kan men niet anders concluderen dat een batterij monitor nooit exact kan zijn, het blijft een schatting al is die tegenwoordig redelijk nauwkeurig
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('74c067328553e92f2bfa5d476852fef8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17307812, 600, 600, 'Loading image ...', false);
elektrische energie die de accu tijdens het ontladen afgeeft is ongeveer 25 % lager dan de energie die tijdens het laden wordt opgenomen
Wanneer een accu in gedeeltelijk geladen toestand wordt gebruikt, is het energierendement zeer hoog: ongeveer 89 %.
in de praktijk varieert het stroomrendement van 80 % tot 95 %. Een accumonitor moet rekening houden met het stroomrendement, anders zal de aangegeven waarde te optimistisch zijn
Als het stroomrendement van tevoren handmatig wordt ingesteld is het raadzaam om eerst een lage waarde te kiezen, bijvoorbeeld 85 %, en dit naar praktijk en ervaring later bij te stellen.
Een accumonitor moet daarom de capaciteit voor de ontlaadsnelheid compenseren. In de praktijk is dit zeer gecompliceerd, omdat de belasting van een serviceaccu in de loop van de tijd kan variëren.
het woord ongeveer komt meerdere malen voorbij
handmatig bijstellen, zelfs als je dat doet dan moet je het blijven doen omdat de accu verouderd
dus rekening houden met ongeveer, in de loop van tijd varieert en in praktijk zeer gecompliceerd kan men niet anders concluderen dat een batterij monitor nooit exact kan zijn, het blijft een schatting al is die tegenwoordig redelijk nauwkeurig
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('74c067328553e92f2bfa5d476852fef8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17307812, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ampere meter
Tjemig en dat allemaal omdat Sjors een Ampère meter wilde plaatsen om te kijken of de accu bij- of ontlaad
Wel leuk om er wat meer over te leren trouwens.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3a14e8c0010faebf1ed56564bc079c0f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 17307813, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Pinguin - Disco 2 TD5
Wel leuk om er wat meer over te leren trouwens.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3a14e8c0010faebf1ed56564bc079c0f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 17307813, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Pinguin - Disco 2 TD5
Re: Ampere meter
jamaar Schreef:
-------------------------------------------------------
> iets verder lezen lijkt mij in dit geval
> belangrijk
>
> elektrische energie die de accu tijdens het
> ontladen afgeeft is ongeveer 25 % lager dan de
> energie die tijdens het laden wordt opgenomen
>
> Wanneer een accu in gedeeltelijk geladen toestand
> wordt gebruikt, is het energierendement zeer hoog:
> ongeveer 89 %.
>
> in de praktijk varieert het stroomrendement van 80
> % tot 95 %. Een accumonitor moet rekening houden
> met het stroomrendement, anders zal de aangegeven
> waarde te optimistisch zijn
>
> Als het stroomrendement van tevoren handmatig
> wordt ingesteld is het raadzaam om eerst een lage
> waarde te kiezen, bijvoorbeeld 85 %, en dit naar
> praktijk en ervaring later bij te stellen.
>
> Een accumonitor moet daarom de capaciteit voor de
> ontlaadsnelheid compenseren. In de praktijk is dit
> zeer gecompliceerd, omdat de belasting van een
> serviceaccu in de loop van de tijd kan variëren.
>
> het woord ongeveer komt meerdere malen voorbij
> handmatig bijstellen, zelfs als je dat doet dan
> moet je het blijven doen omdat de accu verouderd
>
> dus rekening houden met ongeveer, in de loop van
> tijd varieert en in praktijk zeer gecompliceerd
> kan men niet anders concluderen dat een batterij
> monitor nooit exact kan zijn, het blijft een
> schatting al is die tegenwoordig redelijk
> nauwkeurig
Prima allemaal, maar zou dat dan toch niet een tikje nauwkeuriger zijn dan af en toe een blik op een volt en/of amperemeter?
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bec06ea3371219f7d632d6de60ea272f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17307815, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> iets verder lezen lijkt mij in dit geval
> belangrijk
>
> elektrische energie die de accu tijdens het
> ontladen afgeeft is ongeveer 25 % lager dan de
> energie die tijdens het laden wordt opgenomen
>
> Wanneer een accu in gedeeltelijk geladen toestand
> wordt gebruikt, is het energierendement zeer hoog:
> ongeveer 89 %.
>
> in de praktijk varieert het stroomrendement van 80
> % tot 95 %. Een accumonitor moet rekening houden
> met het stroomrendement, anders zal de aangegeven
> waarde te optimistisch zijn
>
> Als het stroomrendement van tevoren handmatig
> wordt ingesteld is het raadzaam om eerst een lage
> waarde te kiezen, bijvoorbeeld 85 %, en dit naar
> praktijk en ervaring later bij te stellen.
>
> Een accumonitor moet daarom de capaciteit voor de
> ontlaadsnelheid compenseren. In de praktijk is dit
> zeer gecompliceerd, omdat de belasting van een
> serviceaccu in de loop van de tijd kan variëren.
>
> het woord ongeveer komt meerdere malen voorbij
> handmatig bijstellen, zelfs als je dat doet dan
> moet je het blijven doen omdat de accu verouderd
>
> dus rekening houden met ongeveer, in de loop van
> tijd varieert en in praktijk zeer gecompliceerd
> kan men niet anders concluderen dat een batterij
> monitor nooit exact kan zijn, het blijft een
> schatting al is die tegenwoordig redelijk
> nauwkeurig
Prima allemaal, maar zou dat dan toch niet een tikje nauwkeuriger zijn dan af en toe een blik op een volt en/of amperemeter?
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bec06ea3371219f7d632d6de60ea272f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17307815, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ampere meter
Haha, daar heb je gelijk in
Ik heb in het verleden mijn Amp meter zonder shunt aangesloten. Dit betekende dat ik een relatief dikke draad door het schutbord (naar de Amp meter) had lopen en weer terug. Met een shunt voorkom je dat.
Verder kunnen Amp meters met shunt vaak een grotere Ampèrage aan. Vaak is dit afhankelijk van de meter (maar er zijn er ook die daar op ingesteld kunnen worden). Als je de kans hebt, dan zou ik gaan voor een shunt en dunnen (gezekerde) draadjes door het schutbord voeren.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a02c199cfedf09fac7d06877ea075f86', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 17307816, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Pinguin - Disco 2 TD5
Ik heb in het verleden mijn Amp meter zonder shunt aangesloten. Dit betekende dat ik een relatief dikke draad door het schutbord (naar de Amp meter) had lopen en weer terug. Met een shunt voorkom je dat.
Verder kunnen Amp meters met shunt vaak een grotere Ampèrage aan. Vaak is dit afhankelijk van de meter (maar er zijn er ook die daar op ingesteld kunnen worden). Als je de kans hebt, dan zou ik gaan voor een shunt en dunnen (gezekerde) draadjes door het schutbord voeren.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a02c199cfedf09fac7d06877ea075f86', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 17307816, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Pinguin - Disco 2 TD5
Re: Ampere meter
zo rij ik ook graag Rolls-Royce maar ik heb de centjes niet dus dan maar mijn 42 jarige ambu
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8ede2c01b5343c0656163d54d23761e4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17307818, 600, 600, 'Loading image ...', false);
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8ede2c01b5343c0656163d54d23761e4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17307818, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ampere meter
Ik zou toch gaan voor een shuntje ertussen. Dat meet veel gemakkelijker en beïnvloedt de stroomketen verder niet echt.
Re: Ampere meter
je hebt al een meter? kijk dan hoe dik/zwaar de aansluitingen zijn
als dat forse schroeven zijn, zo m5/m6 dan heb je geen shunt nodig
zijn het van die kleine schroefjes waar je dunne draadjes aan klemt dan moet je wel een shunt gebruiken.
je kan de meter ook open maken
is het een dikke draad die om de weekijzerkern gewikkeld is, geen shunt. is het een spoel van dun emailleert koperdraad, wel shunt
moet je nog een meter kopen, kies dan voor een met shunt, makkelijker en minder kans op problemen
zonder shunt, gebruik het liefst 10mm2 of dikker en zorg dat je goede klemverbindingen hebt of solderen
succes
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dc80897ccb5f74b16a6e3e13bdb119ac', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17307820, 600, 600, 'Loading image ...', false);
als dat forse schroeven zijn, zo m5/m6 dan heb je geen shunt nodig
zijn het van die kleine schroefjes waar je dunne draadjes aan klemt dan moet je wel een shunt gebruiken.
je kan de meter ook open maken
is het een dikke draad die om de weekijzerkern gewikkeld is, geen shunt. is het een spoel van dun emailleert koperdraad, wel shunt
moet je nog een meter kopen, kies dan voor een met shunt, makkelijker en minder kans op problemen
zonder shunt, gebruik het liefst 10mm2 of dikker en zorg dat je goede klemverbindingen hebt of solderen
succes
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dc80897ccb5f74b16a6e3e13bdb119ac', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17307820, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ampere meter
Of je een shunt nodig hebt hangt van het type meter af dat je gebruikt. Sommige meters zijn eigenlijk milivoltmeters die de (lage) spanning over de bij de meter horende shunt meten en een in ampere geijkte schaal hebben.
De shunt en het meetinstrument horen dus bij elkaar. Het is samen het meet instrument.
Andere meters meten de stroom direct. Er gaat dan een dikke kabel van de accu of dynamo (net hoe je het aansluit) naar je meetinstrument in het dash en weer terug naar je accu of dynamo. Dat is een hoop overbodige hele dikke kabel die ook nogal wat (ongecontroleerde) verliezen in je systeem kan geven. Bevendien een hoop gedoe om die kabel van en naar je dash te krijgen.
Een shunt meter (Met losse shunt. In sommige zit de shunt in de meter ingebouwd) is dus verreweg het prettigst om te gebruiken. De eventuele verliezen die bij een shunt uiteraard bekend zijn kun je wegwerken in je spanningsregelaar. Maar als het goed is zijn die zo gering dat dat niet nodig is.
De shunt en het meetinstrument horen dus bij elkaar. Het is samen het meet instrument.
Andere meters meten de stroom direct. Er gaat dan een dikke kabel van de accu of dynamo (net hoe je het aansluit) naar je meetinstrument in het dash en weer terug naar je accu of dynamo. Dat is een hoop overbodige hele dikke kabel die ook nogal wat (ongecontroleerde) verliezen in je systeem kan geven. Bevendien een hoop gedoe om die kabel van en naar je dash te krijgen.
Een shunt meter (Met losse shunt. In sommige zit de shunt in de meter ingebouwd) is dus verreweg het prettigst om te gebruiken. De eventuele verliezen die bij een shunt uiteraard bekend zijn kun je wegwerken in je spanningsregelaar. Maar als het goed is zijn die zo gering dat dat niet nodig is.
Re: Ampere meter
als hij al een meter heeft is er geen keus, je kan geen shunt gebruiken bij een meter die in de stroomkring opgenomen hoort te worden
en omgekeerd
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ba20e3b2449456227367351ef0701a6d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17307822, 600, 600, 'Loading image ...', false);
en omgekeerd
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ba20e3b2449456227367351ef0701a6d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17307822, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ampere meter
Dat klopt, een stroommeter werkt niet met een shunt daarvoor heb je een spanningsmeter nodig.
Re: Ampere meter
Gaat 't om deze meter? Dan geef je zelf het antwoord al...
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5f2858c7d1ccee3248c3f4787b7c619f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17307824, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5f2858c7d1ccee3248c3f4787b7c619f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17307824, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ampere meter
ja, en nee.... dit is een soortgelijke...
8143875_orig.jpg --> mod_embed_images_loadimage('68d6e0445e14d492b36ae2ce0da4295a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.gt40goldparts.com%2Fuploads%2F1%2F3%2F4%2F6%2F13464038%2F8143875_orig.jpg', 'http://www.gt40goldparts.com/uploads/1/3/4/6/13464038/8143875_orig.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.gt40goldparts.com%2Fuploads%2F1%2F3%2F4%2F6%2F13464038%2F8143875_orig.jpg', '', 17307826, 600, 600, 'Loading image ...', false);
alleen staat er bij mij onder : for use with external shunt en hij gaat van 100-0-100
maar zoals ik het op het web heb begrepen kan het via dynamo-accuplus zonder shunt... geen idee waar ik een shunt hier vandaan haal.
online ok, maar of dat ook past/werkt... A'dam is veel te krijgen, maar electra-expertise in de automotive-branche is het een beetje zoeken... hoor teveel tegenstellingen van "experts".. vandaar mijn twijfel... kan m'n centen maar 1x uitgeven... en ik en electra is nog steeds een beetje kleuter ( ikke) en volwassenen|( jullie)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/10/2014 23:05 door sjorsboomschors/aka/PP.
8143875_orig.jpg --> mod_embed_images_loadimage('68d6e0445e14d492b36ae2ce0da4295a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.gt40goldparts.com%2Fuploads%2F1%2F3%2F4%2F6%2F13464038%2F8143875_orig.jpg', 'http://www.gt40goldparts.com/uploads/1/3/4/6/13464038/8143875_orig.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.gt40goldparts.com%2Fuploads%2F1%2F3%2F4%2F6%2F13464038%2F8143875_orig.jpg', '', 17307826, 600, 600, 'Loading image ...', false);
alleen staat er bij mij onder : for use with external shunt en hij gaat van 100-0-100
maar zoals ik het op het web heb begrepen kan het via dynamo-accuplus zonder shunt... geen idee waar ik een shunt hier vandaan haal.
online ok, maar of dat ook past/werkt... A'dam is veel te krijgen, maar electra-expertise in de automotive-branche is het een beetje zoeken... hoor teveel tegenstellingen van "experts".. vandaar mijn twijfel... kan m'n centen maar 1x uitgeven... en ik en electra is nog steeds een beetje kleuter ( ikke) en volwassenen|( jullie)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/10/2014 23:05 door sjorsboomschors/aka/PP.
Re: Ampere meter
Tja... Lijkt me duidelijk: "for use with external shunt" ... Da's toch geen chinees?
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0f9cf6b391dbb00b3d98c9cf2d6e93ed', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17307827, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0f9cf6b391dbb00b3d98c9cf2d6e93ed', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17307827, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ampere meter
Heeft 'ie misschien de shunt al achterop opgebouwd, zoals deze?
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cf3becf642900f6a270c5f6a05cd4460', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17307829, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cf3becf642900f6a270c5f6a05cd4460', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17307829, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ampere meter
je bent heel erg vaag en ik heb het gevoel dat je ook niet goed leest wat er al geschreven is door iedereen.
het is toch duidelijk? die meter heeft een shunt nodig EN KAN NIET ZONDER
kan zijn dat hij al achterop zit zoals Vincent schreef dus plaats even een foto van de achterkant van de meter die je hebt, dat maakt het voor ons eenvoudiger
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('53dcfc7a32b4f32558bef665638e752c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17307838, 600, 600, 'Loading image ...', false);
het is toch duidelijk? die meter heeft een shunt nodig EN KAN NIET ZONDER
kan zijn dat hij al achterop zit zoals Vincent schreef dus plaats even een foto van de achterkant van de meter die je hebt, dat maakt het voor ons eenvoudiger
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('53dcfc7a32b4f32558bef665638e752c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17307838, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ampere meter
and the story continous....
twee voltmeters geplaatst, middels een 85/86/87-30 relais, op allebei de accu's eentje, om laadstroom te controleren.
4x 100W op dak middels twee relais op extra accu,ARB schakelaars in m'n nieuwe dashconsole geplaatst, bakkie en radio erbij, lier erbij geschakeld( nu 1x manueel in dash, en twee x remote
) en twee usb laders
nu nog twee usb laders achterin verbinden.
bijna klaar voor de winter :-B :-B
alleen nog m'n laatste demper eruit en vervangen voor RVS pijp.... betere flow en vooral geluid
en als klap op de vuurpijl, via Jordi( DANK!!!) een normal_ed1c408796666d94655f2d171ba5d9a7.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a7cfe87ea8e58c503708a0d3e29fb2fc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.gowesty.com%2Fimages%2Fec%2Fproducts%2Fnormal%2Fnormal_ed1c408796666d94655f2d171ba5d9a7.jpg', 'http://www.gowesty.com/images/ec/products/normal/normal_ed1c408796666d94655f2d171ba5d9a7.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.gowesty.com%2Fimages%2Fec%2Fproducts%2Fnormal%2Fnormal_ed1c408796666d94655f2d171ba5d9a7.jpg', '', 17308549, 600, 600, 'Loading image ...', false); binnen!! blij mee =D>
[www.modderpoel.nl]
correct me when I'm wrong; MAAR als ik met een multi meter 14,6 V meet met draaiende motor op m'n accupool, en ik dit ook via een dash voltmeter lees, dan laad m'n dynamo toch m'n accu?
twee voltmeters geplaatst, middels een 85/86/87-30 relais, op allebei de accu's eentje, om laadstroom te controleren.
4x 100W op dak middels twee relais op extra accu,ARB schakelaars in m'n nieuwe dashconsole geplaatst, bakkie en radio erbij, lier erbij geschakeld( nu 1x manueel in dash, en twee x remote

nu nog twee usb laders achterin verbinden.
bijna klaar voor de winter :-B :-B
alleen nog m'n laatste demper eruit en vervangen voor RVS pijp.... betere flow en vooral geluid

en als klap op de vuurpijl, via Jordi( DANK!!!) een normal_ed1c408796666d94655f2d171ba5d9a7.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a7cfe87ea8e58c503708a0d3e29fb2fc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.gowesty.com%2Fimages%2Fec%2Fproducts%2Fnormal%2Fnormal_ed1c408796666d94655f2d171ba5d9a7.jpg', 'http://www.gowesty.com/images/ec/products/normal/normal_ed1c408796666d94655f2d171ba5d9a7.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.gowesty.com%2Fimages%2Fec%2Fproducts%2Fnormal%2Fnormal_ed1c408796666d94655f2d171ba5d9a7.jpg', '', 17308549, 600, 600, 'Loading image ...', false); binnen!! blij mee =D>
[www.modderpoel.nl]
correct me when I'm wrong; MAAR als ik met een multi meter 14,6 V meet met draaiende motor op m'n accupool, en ik dit ook via een dash voltmeter lees, dan laad m'n dynamo toch m'n accu?

Re: Ampere meter
Goed bezig Sjors!
Dat met die 14,6 V klopt
NB Waar heb je die tas kunnen gescoren en voor hoeveel ? (evt PB ).
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3d1211dece7e7d9f384cfdce8a29baae', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17308551, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dat met die 14,6 V klopt
NB Waar heb je die tas kunnen gescoren en voor hoeveel ? (evt PB ).
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3d1211dece7e7d9f384cfdce8a29baae', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17308551, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ampere meter
Usa, en uiteindelijk incl verzenden enz, 80 piek, maar ze is huuuuge, en past een hoop zooi in, denk wel een tent of twee en dan nog legio ruimte over
is een T2/T3 ding, maar niet te vinden in europa... kwam ze ook al in Australie tegen( soortgelijk) maar op het continent/UK dus niet
scheelt een hoop ruimte
link in posting hierboven.. VW-T1-T2 site ( via m'n zwager)
[www.gowesty.com]
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/11/2014 21:04 door sjorsboomschors/aka/PP.
is een T2/T3 ding, maar niet te vinden in europa... kwam ze ook al in Australie tegen( soortgelijk) maar op het continent/UK dus niet
scheelt een hoop ruimte
link in posting hierboven.. VW-T1-T2 site ( via m'n zwager)
[www.gowesty.com]
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/11/2014 21:04 door sjorsboomschors/aka/PP.
Re: Ampere meter
Bij 14,x Volt mag je aannemen dat je accu wordt geladen (alleen kan er als de accu-klemmen niet proper op de polen zitten nog iets mis gaan).
En als poorman's solution op het meten van de accu-toestand is er een handigheidje:
Kijk tijdens het voorgloeien en starten hoe laag de accu-spanning zakt.
D'r is niet 1-2-3 een vuistregel voor te geven, maar als je wat vaker kijkt naar deze waarden dan zie je vanzelf dat bij koud weer de spanning wat verder inzakt, en je ziet ook wel - mocht de accu op de rand van hemelen staan - dat de waarde zorgelijk diep wegzakt ... je bent dan gewaarschuwd. Voorgloeien (en starten) zijn immers redelijk vaste en beslist grote stroomtrekkers, hoever de accu-spanning inzakt is dan dus een maat voor de accu-capaciteit.
Andere vaste check is de boordspanning vóór het starten, 12 en een beetje bij een goede accu. Is er een cel dood dan valt er 2 Volt weg, dus dan haal je in rust die 12 V niet meer (en dan is 14,x Volt laadspanning dus genoeg om de andere cellen te laten gassen).
14,x Volt alleen geeft dus geen zekerheid, alleen een eerste indicatie, je weet dan in ieder geval wel dat de dynamo werkt (en je ziet ook dat als je direct na het starten veel verbruikers aanschakelt, en weinig toeren draait dat de boordspanning ietsje weg kan zakken: verbruikers+accu zitten dan tegen de grens van wat de dynamo wil leveren bij lagere toeren).
Marc
En als poorman's solution op het meten van de accu-toestand is er een handigheidje:
Kijk tijdens het voorgloeien en starten hoe laag de accu-spanning zakt.
D'r is niet 1-2-3 een vuistregel voor te geven, maar als je wat vaker kijkt naar deze waarden dan zie je vanzelf dat bij koud weer de spanning wat verder inzakt, en je ziet ook wel - mocht de accu op de rand van hemelen staan - dat de waarde zorgelijk diep wegzakt ... je bent dan gewaarschuwd. Voorgloeien (en starten) zijn immers redelijk vaste en beslist grote stroomtrekkers, hoever de accu-spanning inzakt is dan dus een maat voor de accu-capaciteit.
Andere vaste check is de boordspanning vóór het starten, 12 en een beetje bij een goede accu. Is er een cel dood dan valt er 2 Volt weg, dus dan haal je in rust die 12 V niet meer (en dan is 14,x Volt laadspanning dus genoeg om de andere cellen te laten gassen).
14,x Volt alleen geeft dus geen zekerheid, alleen een eerste indicatie, je weet dan in ieder geval wel dat de dynamo werkt (en je ziet ook dat als je direct na het starten veel verbruikers aanschakelt, en weinig toeren draait dat de boordspanning ietsje weg kan zakken: verbruikers+accu zitten dan tegen de grens van wat de dynamo wil leveren bij lagere toeren).
Marc
Re: Ampere meter
sjorsboomschors/aka/PP Schreef:
-------------------------------------------------------
> is een T2/T3 ding, maar niet te vinden in
> europa... kwam ze ook al in Australie tegen(
> soortgelijk) maar op het continent/UK dus niet
Toch niet goed gezocht dan.
Klikkerdeklik
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4edf07439fd28e77058c7ba0b4bd9804', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17308645, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('2cdf3dbb12aa0a8aaf583c4b78b385d0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17308645, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> is een T2/T3 ding, maar niet te vinden in
> europa... kwam ze ook al in Australie tegen(
> soortgelijk) maar op het continent/UK dus niet
Toch niet goed gezocht dan.
Klikkerdeklik
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4edf07439fd28e77058c7ba0b4bd9804', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17308645, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('2cdf3dbb12aa0a8aaf583c4b78b385d0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17308645, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ampere meter
Even over die shunt, het zijn meestal milivoltjes die die dingen meten.
Nu is de draad van je dynamo meestal iets van 4 kwadraad.
Soortelijke weerstand uit mijn hoofd 0,00175 ohm.
Dan zal je richting je accu een spanning verschil van circa 0,4 volt hebben !?
Is dat niet "shunt weerstand" genoeg?
Ik weet niet hoe "jou" kabel loopt, maar als deze via de startmotor gekoppeld is zal je bijna eem meter "shunt weerstand" hebben.
Denk foutje van mij ?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/11/2014 17:58 door RobSLaro.
Nu is de draad van je dynamo meestal iets van 4 kwadraad.
Soortelijke weerstand uit mijn hoofd 0,00175 ohm.
Dan zal je richting je accu een spanning verschil van circa 0,4 volt hebben !?
Is dat niet "shunt weerstand" genoeg?
Ik weet niet hoe "jou" kabel loopt, maar als deze via de startmotor gekoppeld is zal je bijna eem meter "shunt weerstand" hebben.
Denk foutje van mij ?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/11/2014 17:58 door RobSLaro.
Re: Ampere meter
heb een 100mp shunt, met idd 0.00175 Ohm
alleen... is het raadzaam om de shunt in te pakken in een plastic doosje oid? ( ivm water/modder) en ligt zo'n shunt normaal open en bloot??
vaag
alleen... is het raadzaam om de shunt in te pakken in een plastic doosje oid? ( ivm water/modder) en ligt zo'n shunt normaal open en bloot??
vaag
Re: Ampere meter
Kijk, daar komt een antwoord (wist ik niet).
Dan klopt mijn gedachte redelijk. In een doosje: water en vuil is niet zo erg, alleen overgang weerstand moet je voorkomen.
Droog en de vaseline, net als je accupolen.
Dan klopt mijn gedachte redelijk. In een doosje: water en vuil is niet zo erg, alleen overgang weerstand moet je voorkomen.
Droog en de vaseline, net als je accupolen.
Re: Ampere meter
Een shunt opnemen in de bekabeling introduceert een hele reeks overgansweerstanden: 2 x een krimpverbinding op de kabel, 2 x een oog van de krimpverbinding onder een schroef, vandaar 2 x een verbinding naar de shunt. Dat zijn 6 extra verbindingen die je niet hebt als je de bestaande kabel als shunt gebruikt. Het enige dat je hoeft te doen is uitrekenen hoeveel weerstand de kabel per bepaalde lengte heeft en dan 2 aftak punten kiezen op die kabel en je hebt je shunt. Je meet dan de spanning die over dat stuk kabel valt, hetgeen hetzelfde principe is als bij gebruik van een shunt die je er tussen bouwt. Een theoretisch voordeel is dat je een tikje minder spanning verliest.
Re: Ampere meter
Dat zeg ik: volgens mij is 1 meter gelijk aan de boven genoemde shunt weerstand
Ook ik ben geen voorstander van extra koppelingen
Probeer tussen de starmotor en de dynamo te meten.
Ook ik ben geen voorstander van extra koppelingen
Probeer tussen de starmotor en de dynamo te meten.
Re: Ampere meter
Blijft de vraag of een Ampère meter je veel nieuws leert.
Met een Volt-meter weet je ook veel - en in principe genoeg - een Ampère meter vertelt je natuurlijk hoeveel er geladen wordt, maar de enige invloed die je daar dan verder op kan uitoefenen is meer accu's plaatsen en/of een grotere dynamo.
De maximale laadstroom wordt nl door beide beperkt, dwz er zit een (redelijk laag) plafond aan de accu - vuistregel 10% van de Ah's - en aan de andere kant de dynamo: schakel je stoelverwarming, verschillende ruitverwarmingen, al je lichten, aanjager, etc aan dan kom je in de buurt van het max. vermogen van de dynamo, en dan ga je dus (zie ook het accu-plafond) minder laden.
Je zou dus kunnen zeggen: ik wil weten of ik aan het dynamo-plafond zit (want dan laadt de accu niet of nauwelijks), maar grappig-genoeg heb je daarvoor genoeg aan een Volt-meter: Als je aan de bovengrens van de dynamo komt dan zakt de boordspanning in, zakt de boordspanning tot onder de 13 V dan moet je je zorgen gaan maken. O ja, je hebt natuurlijk die gevallen dat de dynamo of de accu niet meer deugt ... dat zie je dan ook aan afwijkende boordspanningswaarden, en dan ga je gewoon even langs een accu-boer of dynamo-man voor een eenvoudige meting.
Marc
Met een Volt-meter weet je ook veel - en in principe genoeg - een Ampère meter vertelt je natuurlijk hoeveel er geladen wordt, maar de enige invloed die je daar dan verder op kan uitoefenen is meer accu's plaatsen en/of een grotere dynamo.
De maximale laadstroom wordt nl door beide beperkt, dwz er zit een (redelijk laag) plafond aan de accu - vuistregel 10% van de Ah's - en aan de andere kant de dynamo: schakel je stoelverwarming, verschillende ruitverwarmingen, al je lichten, aanjager, etc aan dan kom je in de buurt van het max. vermogen van de dynamo, en dan ga je dus (zie ook het accu-plafond) minder laden.
Je zou dus kunnen zeggen: ik wil weten of ik aan het dynamo-plafond zit (want dan laadt de accu niet of nauwelijks), maar grappig-genoeg heb je daarvoor genoeg aan een Volt-meter: Als je aan de bovengrens van de dynamo komt dan zakt de boordspanning in, zakt de boordspanning tot onder de 13 V dan moet je je zorgen gaan maken. O ja, je hebt natuurlijk die gevallen dat de dynamo of de accu niet meer deugt ... dat zie je dan ook aan afwijkende boordspanningswaarden, en dan ga je gewoon even langs een accu-boer of dynamo-man voor een eenvoudige meting.
Marc
Re: Ampere meter
Soms is 't antwoord heel simpel: Waarom? Omdat 't kan!
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('294a1f3223c54b024f03e59c7bd6fb4d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17308684, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('294a1f3223c54b024f03e59c7bd6fb4d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17308684, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ampere meter
Een amperemeter geeft je natuurlijk een indicatie van de conditie van de accu; en hoewel niet echt nodig is het denk ik wel een aanvulling is op de voltmeter als je meet wat je meet. Hij moet dan echter wel een enigszins betrouwbare aanwijzing geven.
Het vervangen van de shunt door een stuk draad is m.i. een killer wat die betrouwbaarheid betreft..
De shunt is een preciesieweerstand en daarop is de meter afgestemd.
Bij kabel is de weerstand per meter is sterk afhankelijk van de samenstelling en materiaal van de kabel; en zeker bij gebruik van een bestaande kabel (vocht,vet) wijkt die vaak sterk af van wat er in de boekjes gegeven wordt. De tabellen van draad zijn merk specifiek en wie weet nog welk merk kabel in je auto zit.....
Je moet dan de weerstand van dat stuk draad gaan meten; en geen enkele huis/tuin/keuken multimeter is in staat om deze lage waarden nauwkeurig te meten.
Als het gaat om een indicatie van de stroom zou het kunnen; maar persoonlijk zou ik hem dan liever weglaten.
Gerrit
Het vervangen van de shunt door een stuk draad is m.i. een killer wat die betrouwbaarheid betreft..
De shunt is een preciesieweerstand en daarop is de meter afgestemd.
Bij kabel is de weerstand per meter is sterk afhankelijk van de samenstelling en materiaal van de kabel; en zeker bij gebruik van een bestaande kabel (vocht,vet) wijkt die vaak sterk af van wat er in de boekjes gegeven wordt. De tabellen van draad zijn merk specifiek en wie weet nog welk merk kabel in je auto zit.....
Je moet dan de weerstand van dat stuk draad gaan meten; en geen enkele huis/tuin/keuken multimeter is in staat om deze lage waarden nauwkeurig te meten.
Als het gaat om een indicatie van de stroom zou het kunnen; maar persoonlijk zou ik hem dan liever weglaten.
Gerrit
Re: Ampere meter
Koperdraad voor electra is één van de zuiverste "gebruiks" koper.
Maar waarom zo moeilijk.
Voeding via een meter draad met een verbruiker zetten, spanning verschil meten.
Dan zal je opvallen dat dat metertje draad haast geen weerstand heeft.
Nu gewoon u=ixr gebruiken en voila.....................
Trouwens als we het over secuur meten hebben, heb je al eens je meter laten eiken, of gekeken wat de tolerantie van je meter is?
Trouwens mijn input is alleen maar bedoelt als opzetje om toch de boven genoemde meter te kunnen gebruiken.
Een meter draad (meetpunt dynamo en meetpunt startmotor) zal niet zo snel voor een spanning val zorgen en kan je redelijk onschuldig wat proberen. Per slot van rekening is het volgens mij niet bekent welke waarde die shunt moet hebben.
Oh-ja water en vet zijn tov koper een slechte geleider, zal stroom de weg van de meeste weerstand zoeken?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/11/2014 17:21 door RobSLaro.
Maar waarom zo moeilijk.
Voeding via een meter draad met een verbruiker zetten, spanning verschil meten.
Dan zal je opvallen dat dat metertje draad haast geen weerstand heeft.
Nu gewoon u=ixr gebruiken en voila.....................
Trouwens als we het over secuur meten hebben, heb je al eens je meter laten eiken, of gekeken wat de tolerantie van je meter is?
Trouwens mijn input is alleen maar bedoelt als opzetje om toch de boven genoemde meter te kunnen gebruiken.
Een meter draad (meetpunt dynamo en meetpunt startmotor) zal niet zo snel voor een spanning val zorgen en kan je redelijk onschuldig wat proberen. Per slot van rekening is het volgens mij niet bekent welke waarde die shunt moet hebben.
Oh-ja water en vet zijn tov koper een slechte geleider, zal stroom de weg van de meeste weerstand zoeken?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/11/2014 17:21 door RobSLaro.
Re: Ampere meter
G-men (Gargamel) Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bij kabel is de weerstand per meter is sterk
> afhankelijk van de samenstelling en materiaal van
> de kabel; en zeker bij gebruik van een bestaande
> kabel (vocht,vet) wijkt die vaak sterk af van wat
> er in de boekjes gegeven wordt. De tabellen van
> draad zijn merk specifiek en wie weet nog welk
> merk kabel in je auto zit.....
> Je moet dan de weerstand van dat stuk draad gaan
> meten; en geen enkele huis/tuin/keuken multimeter
> is in staat om deze lage waarden nauwkeurig te
> meten.
>
> Gerrit
Als je een bekende stroom door de kabel laat lopen, zeg 10A, kan je meten hoeveel volt er over staat, je kan de weerstand dan simpel uitrekenen.
-------------------------------------------------------
> Bij kabel is de weerstand per meter is sterk
> afhankelijk van de samenstelling en materiaal van
> de kabel; en zeker bij gebruik van een bestaande
> kabel (vocht,vet) wijkt die vaak sterk af van wat
> er in de boekjes gegeven wordt. De tabellen van
> draad zijn merk specifiek en wie weet nog welk
> merk kabel in je auto zit.....
> Je moet dan de weerstand van dat stuk draad gaan
> meten; en geen enkele huis/tuin/keuken multimeter
> is in staat om deze lage waarden nauwkeurig te
> meten.
>
> Gerrit
Als je een bekende stroom door de kabel laat lopen, zeg 10A, kan je meten hoeveel volt er over staat, je kan de weerstand dan simpel uitrekenen.