Messing bouten en moeren, en aluminium
Messing bouten en moeren, en aluminium
Ik heb de afgelopen week mijn wing van de 109 gehaald. Dankbaar werk....
bij het monteren wil ik, ipv stalen, messing bouten en moeren gebruiken. Heeft iemand ervaring wat dat doet op aluminium? Het liefst zou ik RVS inzetten, maar da's geen succes qua electrolyse....
mvg hans
bij het monteren wil ik, ipv stalen, messing bouten en moeren gebruiken. Heeft iemand ervaring wat dat doet op aluminium? Het liefst zou ik RVS inzetten, maar da's geen succes qua electrolyse....
mvg hans
Re: Messing bouten en moeren, en aluminium
Geen praktische ervaring, maar uit de theorie (chemicus) weet ik dat die combinatie nog slechter is dan alu en rvs. Messing is "edeler" dan staal, het grotere potentiaalverschil tussen de metalen zal eerder tot galvanische corrosie leiden. Leesvoer onder het kopje Bimetallische (galvanische) corrosie.
Ik zou toch voor rvs gaan, maar dan met gebruikmaking van een goede bescherming tegen galvanische corrosie, zoals Duralac pasta. Dit wordt o.a. gebruikt in de zeezeilerij, om rvs beslag op alu masten te monteren. Als het in die omgeving (zoute lucht en zeewater) jaren goed blijft, dan is dat geen kleine verdienste.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d2a4ec081b7eedfd40e6ea80f08d24c3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17302107, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik zou toch voor rvs gaan, maar dan met gebruikmaking van een goede bescherming tegen galvanische corrosie, zoals Duralac pasta. Dit wordt o.a. gebruikt in de zeezeilerij, om rvs beslag op alu masten te monteren. Als het in die omgeving (zoute lucht en zeewater) jaren goed blijft, dan is dat geen kleine verdienste.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d2a4ec081b7eedfd40e6ea80f08d24c3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17302107, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Messing bouten en moeren, en aluminium
RVS 304 heeft het minste invloed op aluminium RVS 316 heeft een groter potentiaal verschil en kan het aluminium eerder aantasten
Re: Messing bouten en moeren, en aluminium
Ik weet wat er gebeurd, maar heb geen verstand van de verschillende metalen. Wat als je er een zinken (verzinkte) ring tussen doet? Zink blokken gebruiken ze ook op schepen in verband met potentiaal verschillen, vandaar mijn idee.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('758c2120c4bcc491b8a4734914d29d2e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 17302137, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Pinguin - Disco 2 TD5
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('758c2120c4bcc491b8a4734914d29d2e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 17302137, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Pinguin - Disco 2 TD5
Re: Messing bouten en moeren, en aluminium
Apke,
In de bootjeswereld worden anode's gebruikt, zink of alu, afhankelijk van zout of zoet water, om de schroef, schroefas en eventuele messing of bronzen huiddoorvoeren te beschermen. Het spul moet dan wel onder water zitten.
Aan de andere reaguurders, het zal dan RVS gaan worden, met isolatieringen ertussen. Het gaat om het hermonteren van de wing.
Mijn dank!
mvg Hans
In de bootjeswereld worden anode's gebruikt, zink of alu, afhankelijk van zout of zoet water, om de schroef, schroefas en eventuele messing of bronzen huiddoorvoeren te beschermen. Het spul moet dan wel onder water zitten.
Aan de andere reaguurders, het zal dan RVS gaan worden, met isolatieringen ertussen. Het gaat om het hermonteren van de wing.
Mijn dank!
mvg Hans
Re: Messing bouten en moeren, en aluminium
Gewoon isoleren met harde kunststof ringen. Zo zit het toch ook af fabriek? Bij RRC wel dacht ik.
Re: Messing bouten en moeren, en aluminium
Mrah,
't is een series III. Met meerdere eigenaren achter de rug....Verrassend wat je allemaal tegenkomt met het demonteren...
mvg Hans
't is een series III. Met meerdere eigenaren achter de rug....Verrassend wat je allemaal tegenkomt met het demonteren...
mvg Hans
Re: Messing bouten en moeren, en aluminium
Bij een auto zijn voldoende plekken die langdurig vochtig blijven, zowel door zoet (regen) water als door zoute pekel. Een ring die langzaam oplost (zeg 10 jaar) zou een oplossing kunnen zijn. Bij kunststof ringen zal je altijd moeten zorgen dat er geen contactpunten zijn, dus ben je bijna verplicht om ook bussen te gebruiken.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2209ae3137d0fca9ce448267ee7fe58c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 17302149, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Pinguin - Disco 2 TD5
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2209ae3137d0fca9ce448267ee7fe58c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 17302149, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Pinguin - Disco 2 TD5
Re: Messing bouten en moeren, en aluminium
Tja ... 't is al vaker langsgekomen ...
Ik heb een fiets* die deels RVS is (en dus deels gewoon roestend staal).
De framedelen zijn niet gelast maar met een mij verder onbekende legering aan elkaar gegoten.
en aan die fiets zitten verder allerlei onderdelen, van staal, RVS en vooral diverse kwaliteiten aluminium (en eventueel zelfs titanal).
Alleen als je die fiets jaar-in jaar-uit in de regen zet, en dan liefst in Zeeland (of elders aan de kust) dan krijg je allerlei corrosie-problemen.
Ben je een beetje netjes dan gaat het vele jaren goed.
* Die fiets in een Bridgestone Submariner, zo'n 30 jaar oud ... als iemand nog zulke Bridgestones over heeft ... waarschuw mij.
Marc
Ik heb een fiets* die deels RVS is (en dus deels gewoon roestend staal).
De framedelen zijn niet gelast maar met een mij verder onbekende legering aan elkaar gegoten.
en aan die fiets zitten verder allerlei onderdelen, van staal, RVS en vooral diverse kwaliteiten aluminium (en eventueel zelfs titanal).
Alleen als je die fiets jaar-in jaar-uit in de regen zet, en dan liefst in Zeeland (of elders aan de kust) dan krijg je allerlei corrosie-problemen.
Ben je een beetje netjes dan gaat het vele jaren goed.
* Die fiets in een Bridgestone Submariner, zo'n 30 jaar oud ... als iemand nog zulke Bridgestones over heeft ... waarschuw mij.
Marc
Re: Messing bouten en moeren, en aluminium
Marc,
Ik woon in het altijd gezellige Hellevoetsluis. Het is weliswaar geen Zeeland, maar Zuid Holland, maar toch heul dicht aan zee..
Ooit de kentekenplaat vastgezet met RVS. Duh....Nu een popnagel erin!
mvg Hans
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/09/2014 17:31 door Hans 109.
Ik woon in het altijd gezellige Hellevoetsluis. Het is weliswaar geen Zeeland, maar Zuid Holland, maar toch heul dicht aan zee..
Ooit de kentekenplaat vastgezet met RVS. Duh....Nu een popnagel erin!
mvg Hans
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/09/2014 17:31 door Hans 109.
Re: Messing bouten en moeren, en aluminium
Apke Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bij kunststof ringen zal je altijd moeten zorgen dat er geen contactpunten zijn, dus ben je bijna verplicht om ook bussen te gebruiken.
Daarom dus Duralac pasta:
Quote When components of a structure are of different materials, it is essential the ‘points or faces’ of contact be treated with Duralac to inhibit corrosion in the presence of an electrolyte where considerable differences in potential arise. Components of the same metal in contact with one another under different stresses will also benefit from the use of Duralac to inhibit corrosion.
For example Duralac may be used:
•Between aluminium alloy plates, extrusions and bolts or rivets used in building applications.
•In general engineering applications where dissimilar contact cannot be avoided.
•In vehicle building where aluminium alloy contacts steel.
•For marine application where corrosion is accelerated by brine concentration.
•In close proximity to the sea where a salt laden atmosphere will meet with structures and set up electrolytic cells.
•In aerospace where rivets/bolts are secured into aluminium plates.
(Geen aandelen, wel heel lang heel goede ervaringen, dus fan )
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a6a09b865793e69cce9b1fe15c2b80c6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17302706, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> Bij kunststof ringen zal je altijd moeten zorgen dat er geen contactpunten zijn, dus ben je bijna verplicht om ook bussen te gebruiken.
Daarom dus Duralac pasta:
Quote When components of a structure are of different materials, it is essential the ‘points or faces’ of contact be treated with Duralac to inhibit corrosion in the presence of an electrolyte where considerable differences in potential arise. Components of the same metal in contact with one another under different stresses will also benefit from the use of Duralac to inhibit corrosion.
For example Duralac may be used:
•Between aluminium alloy plates, extrusions and bolts or rivets used in building applications.
•In general engineering applications where dissimilar contact cannot be avoided.
•In vehicle building where aluminium alloy contacts steel.
•For marine application where corrosion is accelerated by brine concentration.
•In close proximity to the sea where a salt laden atmosphere will meet with structures and set up electrolytic cells.
•In aerospace where rivets/bolts are secured into aluminium plates.
(Geen aandelen, wel heel lang heel goede ervaringen, dus fan )
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a6a09b865793e69cce9b1fe15c2b80c6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17302706, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Messing bouten en moeren, en aluminium
Precies, de Bridgestone met grote gaten in de alu-spatborden daar waar die spatborden voorheen vast zaten kwam uit Kapelle-Biezelinge.
Een andere ook van daar was prima ... maar die had schoon in de schuur gestaan ...
't Is dus een combinatie van factoren. Zorgen dat iets schoon en rammelvrij (en geïsoleerd) gemonteerd zit en het kan gewoon goed gaan.
Marc
Een andere ook van daar was prima ... maar die had schoon in de schuur gestaan ...
't Is dus een combinatie van factoren. Zorgen dat iets schoon en rammelvrij (en geïsoleerd) gemonteerd zit en het kan gewoon goed gaan.
Marc
Re: Messing bouten en moeren, en aluminium
Vroegûh
bij fokker hadden we ringen om aardpunten op de aluminium spanten te maken, deze hadden 2 kanten.
Aluminium / koper......?
Deze ringen waren dus van 2 materialen, maar hoe,deze,gefuseerd waren....
Dit was juist om oxidatie tegen te gaan. Maar waar ze vandaan kwamen en hoe ze gefabriceerd werden....
Trouwent de meeste rvs is 304, 316 gebruiken ze ik de scheepvaart (zeilboten) wel.
Maar is in NL slecht leverbaar, zelfs als staf materiaal. Dus boutjes op maat in 316 is lastig.
Gewoon 304 boutjes gebruiken, niet te vast draaien dan heb je de verf tegen elektrolyse.
bij fokker hadden we ringen om aardpunten op de aluminium spanten te maken, deze hadden 2 kanten.
Aluminium / koper......?
Deze ringen waren dus van 2 materialen, maar hoe,deze,gefuseerd waren....
Dit was juist om oxidatie tegen te gaan. Maar waar ze vandaan kwamen en hoe ze gefabriceerd werden....
Trouwent de meeste rvs is 304, 316 gebruiken ze ik de scheepvaart (zeilboten) wel.
Maar is in NL slecht leverbaar, zelfs als staf materiaal. Dus boutjes op maat in 316 is lastig.
Gewoon 304 boutjes gebruiken, niet te vast draaien dan heb je de verf tegen elektrolyse.
Re: Messing bouten en moeren, en aluminium
ik heb nu 6 jaar rvs boutjes, ringen en trilringen van rvs A2 om de wings vast te zetten en geen enkel probleem
had de vloerplaten er ook mee vast maar die heb ik vervangen door schroef bouten en clips, makkelijker los te halen, ook met rvs daar had ik geen probleem
woon dicht bij spaarndam 15 km van zee, sta 3 maande op het strand in marokko en rij af en toe een rivier door
het enige wat ik dus niet veel heb is last van strooi zout want ik ben de winter niet hier
o ja met koper is de kans op narigheid dus veeeeel groter, reden is al eerder genoemd
goede verzinkte boutjes gaan ook lang mee, zijn niet duur en gewoon vervangen als ze roest vertonen
geen aldi boutjes waar de zink al van afwaait als je er tegen blaast
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('825a1d80618148f608b2e2a8b26ddeb9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17303127, 600, 600, 'Loading image ...', false);
had de vloerplaten er ook mee vast maar die heb ik vervangen door schroef bouten en clips, makkelijker los te halen, ook met rvs daar had ik geen probleem
woon dicht bij spaarndam 15 km van zee, sta 3 maande op het strand in marokko en rij af en toe een rivier door
het enige wat ik dus niet veel heb is last van strooi zout want ik ben de winter niet hier
o ja met koper is de kans op narigheid dus veeeeel groter, reden is al eerder genoemd
goede verzinkte boutjes gaan ook lang mee, zijn niet duur en gewoon vervangen als ze roest vertonen
geen aldi boutjes waar de zink al van afwaait als je er tegen blaast
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('825a1d80618148f608b2e2a8b26ddeb9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17303127, 600, 600, 'Loading image ...', false);