spruitstuk SU inlaat uitlaat passing blanking plate
spruitstuk SU inlaat uitlaat passing blanking plate
Goedenavond,
Nu het prikbord het hier nog doet, post ik gewoon nog even een vraag Had hem al even op de Facebook groep gesteld een tijdje terug, maar het is nog niet gelukt.
Ik heb een nieuw inlaatspruitstukje voor een SU carburateur voor op mijn 2.25 benzine motortje. Echter blijf ik mijn oude uitlaatspruitstuk gebruiken en heb geen hoogte om de 2 achterste bouten erin te draaien om het afdekplaatje met pakking dicht te drukken zodat er geen uitlaatgassen aan de bovenkant uitkomen. (normaal circuleren die rondom het inlaatspruitstuk)
Iemand ideeën hoe dit aan te pakken om het dicht te krijgen?
Normaal gesproken wordt deze inlaat geleverd/geplaatst met een spagetti uitlaat, maargoed die heb ik niet.
Alvast bedankt voor het meedenken!! Groet Tom
Nu het prikbord het hier nog doet, post ik gewoon nog even een vraag Had hem al even op de Facebook groep gesteld een tijdje terug, maar het is nog niet gelukt.
Ik heb een nieuw inlaatspruitstukje voor een SU carburateur voor op mijn 2.25 benzine motortje. Echter blijf ik mijn oude uitlaatspruitstuk gebruiken en heb geen hoogte om de 2 achterste bouten erin te draaien om het afdekplaatje met pakking dicht te drukken zodat er geen uitlaatgassen aan de bovenkant uitkomen. (normaal circuleren die rondom het inlaatspruitstuk)
Iemand ideeën hoe dit aan te pakken om het dicht te krijgen?
Normaal gesproken wordt deze inlaat geleverd/geplaatst met een spagetti uitlaat, maargoed die heb ik niet.
Alvast bedankt voor het meedenken!! Groet Tom
Fotos situatie
Hier nog even de foto's;
(de toolbar is opeens verdwenen... )
[www.mijnalbum.nl]
[www.mijnalbum.nl]
[www.mijnalbum.nl]
Groet, Tom
(de toolbar is opeens verdwenen... )
[www.mijnalbum.nl]
[www.mijnalbum.nl]
[www.mijnalbum.nl]
Groet, Tom
Re: spruitstuk SU inlaat uitlaat passing blanking plate
Hoeveel ruimte heb je nog tussen het plaatje en het inlaatspruitstuk?
Als er ruimte is voor een iets dikker plaatje zou je in die achterste twee gaten imbus of torx bouten met verzonken kop kunnen gebruiken. Het huidige plaatje is iig niet dik genoeg voor een verzonken kop.
Als het plaatje niet meer los hoeft kan je het ook vastlassen aan het spruitstuk. Valt niet mee want het spruitstuk is gietijzer maar het is te doen door een goede lasser.
Bij mijn spruitstuk was van de flens waar de downpipe op komt een hoek afgebroken en die heb ik gewoon met een rutiel electrode weer vastgelast en dat zit al weer 3 jaar zo. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik en goede lasser ben. Dit was meer geluk dan wijsheid denk ik. gietijzer lassen is niet makkelijk. Het werkstuk moet je voorverwarmen op de juiste temperatuur en na het lassen afdekken zodat het langzaam afkoelt. Bepaalde legeringen gietijzer zijn helemaal niet te lassen.
Als er geen ruimte is om een dikkere plaat te gebruiken met bouten met verzonken kop dan lijkt mij de makkelijkste oplossing om het plaatje te monteren met de twee buitenste bouten en dan de andere kant goed vast te klemmen op het spruitstuk met lijmtangen.
Dan draai je twee draadeinden in het spruitstuk en slijp je die af gelijk met de bovenkant van de plaat. De plaat las je dan in de gaten vast aan die draadeinden. Het gat mooi vol lassen en de las weer vlak slijpen met de plaat.
Mocht de plaat ooit nog eens verwijdert moeten worden dan zal je de lassen uit moeten boren.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('969e90548c5ef669a64fb1493b24a416', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17301356, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('31d1921c7444fcf6ef2ab82e1b3e83d5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17301356, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Als er ruimte is voor een iets dikker plaatje zou je in die achterste twee gaten imbus of torx bouten met verzonken kop kunnen gebruiken. Het huidige plaatje is iig niet dik genoeg voor een verzonken kop.
Als het plaatje niet meer los hoeft kan je het ook vastlassen aan het spruitstuk. Valt niet mee want het spruitstuk is gietijzer maar het is te doen door een goede lasser.
Bij mijn spruitstuk was van de flens waar de downpipe op komt een hoek afgebroken en die heb ik gewoon met een rutiel electrode weer vastgelast en dat zit al weer 3 jaar zo. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik en goede lasser ben. Dit was meer geluk dan wijsheid denk ik. gietijzer lassen is niet makkelijk. Het werkstuk moet je voorverwarmen op de juiste temperatuur en na het lassen afdekken zodat het langzaam afkoelt. Bepaalde legeringen gietijzer zijn helemaal niet te lassen.
Als er geen ruimte is om een dikkere plaat te gebruiken met bouten met verzonken kop dan lijkt mij de makkelijkste oplossing om het plaatje te monteren met de twee buitenste bouten en dan de andere kant goed vast te klemmen op het spruitstuk met lijmtangen.
Dan draai je twee draadeinden in het spruitstuk en slijp je die af gelijk met de bovenkant van de plaat. De plaat las je dan in de gaten vast aan die draadeinden. Het gat mooi vol lassen en de las weer vlak slijpen met de plaat.
Mocht de plaat ooit nog eens verwijdert moeten worden dan zal je de lassen uit moeten boren.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('969e90548c5ef669a64fb1493b24a416', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17301356, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('31d1921c7444fcf6ef2ab82e1b3e83d5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17301356, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: spruitstuk SU inlaat uitlaat passing blanking plate
hallo, je kan ook het uitlaatspruitstuk gloeiend stoken en het plaatje met de halfautomaat lassen en daarna onder wit zand laten afkoelen ,lost nooit meer
mvg luc
mvg luc
Re: spruitstuk SU inlaat uitlaat passing blanking plate
Hoi Eric en Lucas,
Bedankt voor jullie reactie!
Ik heb echt maar 1 mm ruimte ofzo, dus ik denk dat ik er maar een bout indraai en die dan vastlas aan het plaatje.
Of zijn er nog mooie spagetti spruitstukken te koop voor deze motoren? (of iets van andere auto's welke makkelijk pas te maken zijn?)
Groet, Tom
Bedankt voor jullie reactie!
Ik heb echt maar 1 mm ruimte ofzo, dus ik denk dat ik er maar een bout indraai en die dan vastlas aan het plaatje.
Of zijn er nog mooie spagetti spruitstukken te koop voor deze motoren? (of iets van andere auto's welke makkelijk pas te maken zijn?)
Groet, Tom
Re: spruitstuk SU inlaat uitlaat passing blanking plate
Ik denk dat de beste optie is, 5mm van het spruitstuk af frezen, en een dikkere plaat met verzonken bouten monteren. Af frezen kan bij een machine fabriek, of bij ons.
Het dunne plaatje zal in de toekomst altijd problemen geven.
Grt. Louis
Het dunne plaatje zal in de toekomst altijd problemen geven.
Grt. Louis
Re: spruitstuk SU inlaat uitlaat passing blanking plate
Hoi Louis,
Daar zat ik ook aan te denken als enige degelijke oplossing. Zal eens vragen bij mijn lokale revisie bedrijf.
Groet, Tom
Daar zat ik ook aan te denken als enige degelijke oplossing. Zal eens vragen bij mijn lokale revisie bedrijf.
Groet, Tom