Part IV qua stroom....

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
sjorsboomschors/aka/PP

Part IV qua stroom....

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

Ik heb nog een C.A.V ampère meter, zat bij de inboedel toen ik m'n 110 kocht in N-Ierland
Daar staat op: for use with externsl shunt
Is een 100-0-100 amp. Meter
Hoe sluit ik dit aan? En wat is de shunt??is de massa kabel daarvoor te gebruiken?
Wat is een shunt??
Kom er wel ...., uiteindelijk
jamaar

Re: Part IV qua stroom....

Bericht door jamaar »

een shunt is simpel weg een weerstand
voor honderd amp is die weerstand zeer laag want men wil geen spanningsval hebben
ook is deze groot om zonder verlies de stroom door te laten
zonder shunt kan je die meter niet gebruiken want de meter zelf meet milievolt en als je hem zo in de stroomkring plaatst is hij gelijk stuk
massa kabel is er niet voor te gebruiken
de shunt moet in de plus tussen de accu en gebruikers/dynamo ZONDER de startmotor en over de shunt sluit je die meter aan

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d0bbbc7d518e8d939b0e41cb3035775d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17273201, 600, 600, 'Loading image ...', false);
VeeTee

Re: Part IV qua stroom....

Bericht door VeeTee »

Een shunt is een laagohmige gecalibreerde precisie-weerstand. De shunt wordt in de stroomkring opgenomen en de spanningsval over de weerstand (de shunt dus) wordt met een (milli)voltmeter gemeten. Daar nu 2 variabelen uit de wet van Ohm ( U = I x R, spanning [Volt] = stroom [Ampere] x weerstand [Ohm] ) bekend zijn, n.l. weerstand en spanning, kun je de derde, de stroom, uitrekenen. In de praktijk wordt op de millivolt meter meteen een schaalverdeling in Amperes gemaakt (I = U / R).
Het grote voordeel van stroommeting d.m.v. een shunt is dat door de (meet-)leidingen naar de meter zelf een verwaarloosbaar klein stroompje gaat (de voltmeter zelf is hoogohmig), zodat voor die leidingen dunne kabel gebruikt kan worden daar de volle stroomsterkte door de shunt gaat en niet door de meter.

Het part number van de shunt voor CAV 100-0-100 meter is Z5913/30, zie [www.lrch.nl] , pag. 15. Waar dat ding nog te krijgen is weet ik niet, misschien bij leveranciers die MOD onderdelen leveren.

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('63f823610c7c8db54985ea3761ed8456', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17273497, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/08/2014 20:51 door VeeTee.
Pieter

Re: Part IV qua stroom....

Bericht door Pieter »

Let op: plaats direct bij de shunt twee zekeringen in de draadjes die naar je meter gaan! Als je dit achterwege laat en je krijgt sluiting in je dashboard, dan ontstaat er rook, en misschien ook wel vlammen.

Je moet even uitvinden bij welke spanning jouw A-meter 100A aanwijst. Misschien staat het er op?
Bij Conrad verkopen ze b.v. Een 100 A shunt / 60mV.

Suc6, Pieter



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/08/2014 21:09 door Pieter.
sjorsboomschors/aka/PP

Re: Part IV qua stroom....

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

Hmmm
Thanx!! Maar dit is hogeschool-electra....
En ik zit nog op de kleuterschool
Zal er eens een gooi naar doen... Of naar plug & play zoeken
Edit: zo'n shunt zet je dus op de plus, en dan ( met zekeringen) op de meter; allebei? Is dus +/+??
En kan dat dan continue? Of verlies je dan spanning van je accu?
Sorry, but trying to get it in my head.... Slowly



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/08/2014 21:39 door sjorsboomschors/aka/PP.
sjorsboomschors/aka/PP

Re: Part IV qua stroom....

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

Net even lopen zoeken, maar kan ik de shunt met zekeringen tussen m'n twee accu's zetten, dus linken met m'n cyrix?
Daar gaan ook twee plussen doorheen
Mogelijk??
VeeTee

Re: Part IV qua stroom....

Bericht door VeeTee »

Nee, dat gaat niet werken. Zet je hem op die twee aansluitingen van de Cyrix, dan meet je daar de de stroom die van de ene naar de andere accu mee, niet zo zinvol.
Bedenk eerst eens wat je precies met de Amperemeter wil: wil je kijken hoeveel stroom er in (laden) of uit (verbruik) de startaccu gaat, of ditzelfde bij de tweede accu (huishoudaccu). Dat eerste is in principe niet zo heel interessant, bij normaal gebruik blijft je startaccu goed geladen. Het is interessanter te zien hoeveel stroom er in of uit je tweede accu gaat, bijvoorbeeld bij verbruik als er een tijdje niet geladen wordt (b.v. kamperen). Je kunt dan de shunt plaatsen tussen de pluspool van de huishoudaccu en de Cyrix, dan zie je wat er in en uit die huishoudaccu gaat.

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c2b5ca54371ceefdd1b1d1369a04d051', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17273607, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/08/2014 22:17 door VeeTee.
G-men (Gargamel)

Re: Part IV qua stroom....

Bericht door G-men (Gargamel) »

Het plaatsen van een 100A meter bij een huishoudaccu lijkt mij persoonlijk niet echt zinvol. Meestal trek je daar niet zo heel veel stroom uit en bij 10A zal een 100A meter een weinig bruikbare indicatie geven.
Dergelijke meter heeft alleen nut in circuits die dergelijke stromen verwerken; de startaccu/dynamo is dan een logischere keuze.

Gerrit

>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
VeeTee

Re: Part IV qua stroom....

Bericht door VeeTee »

@Gerrit: daar heb je wel een punt. Maar een start motor gaat al gauw over de 100A heen, dus moet je hem ook buiten het circuit houden. Dan gaat het dus alleen over of je laadt of niet, c.q. hoeveel. En persoonlijk vind ik het dan weer interessanter om een wat nauwkeuriger meter (digitaal, of zelfs een accumonitor - die verbruik in Ah aangeeft) op de tweede accu te zetten. Met dat in gedachte de positie bij de huishoudaccu, maar je hebt gelijk, de meter in kwestie is daar niet nauwkeurig genoeg voor.

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('48f1c5655f1571737398d091fe343a9f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17273649, 600, 600, 'Loading image ...', false);
sjorsboomschors/aka/PP

Re: Part IV qua stroom....

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

Dank
Zat ook aan m'n startaccu te denken
Want daar zit de warn ook op
Maar wil graag weten hoeveel/wat enz.
( te vaak stilgestaan) maar 3 extra massa's doen hun werk... And it's been a while...
( al zal ik zaterdag vast wel stilstaan.... In de blub)
Op m'n tweede accu zitten alleen m'n omvormer (1500W) en 4 verstralers van ( nu nog) 55 W.( wordt 100W)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/08/2014 22:53 door sjorsboomschors/aka/PP.
VeeTee

Re: Part IV qua stroom....

Bericht door VeeTee »

Je lier verbruikt ook meer dan 100 A...
En "alleen een omvormer 1500 W" is ook al 125 A ...

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('baa6e05d1dda1844d3c642746cd5a446', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17273670, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/08/2014 23:01 door VeeTee.
sjorsboomschors/aka/PP

Re: Part IV qua stroom....

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

Ja, maar 1500W doe ik never...
G-men (Gargamel)

Re: Part IV qua stroom....

Bericht door G-men (Gargamel) »

Klinkt alsof jde enige optie in jouw geval is hem op te nemen in het circuit van de dynamo. Dan kun je in elk geval zien of en met welke stroom deze laadt.
Maar ik denk persoonlijk dat je meer hebt aan een (of 2) voltmeter als aan een ampèremeter.
sjorsboomschors/aka/PP

Re: Part IV qua stroom....

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

Voltmeter heb ik al, maar wil de amps weten
pascal ubags

Re: Part IV qua stroom....

Bericht door pascal ubags »

hoi
dan hier beetje voorstelling voor dummies. die werkt.

stel je voor een snelweg (a2), van adam tot maastricht.

6 baans
amp is vergelijkbaar met auto dus a
volt is vergelijkbaar hoeveel autos er op de totale weg zitten , veel dus volt, v
dan de voorstelling
er rijden 200000 autos totaal, dus spanning van adam tot maast is 200000 volt. dit meet je dus ergens overheen.
het aantal a per uur is afhankelijk van de rijbanen dus dikte v d kabels.
nu gebeurt er een ongeluk, dus file, er is een wegversmalling, 1 baan, jij zet een lampje met een gloeidraad in deze dikke kabel.
er gaat maar 1 auto door, voor de file is een afslag daar ook gaan 2 a af, even later komen ze weer erbij.
het aantal autos die rijden dus amp kun je nu wel raden, of beter gezecht beredeneren. file , omweg, en als ze weer bijelkaar komen, maar ook het aantal autos die rijden kan nooit groter zijn als de die die rijden samen in file en omweg, de rest staat stil voor het ongeluk en tellen dus niet mee als rijdende.

jij gaat een brug maken in deze snelweg ( iets zetten, lier, amp meter(schunt meter))
die brug kan ook maar een aantal max autos aan, dus als je iets achter elkaar zet is het max a afhankelijk van de kleinste, of max weerstand (p= I x U) , of je moet een zoals de afslag een omleiding maken.
als andere verbruikers meer a nodig hebben als bijv je snelweg aankan, of een brug, wordt aldaar warmte opgewekt, ( totdat het in brand vliegt, of stuk gaat) . of een andere brug die erna komt bijv eerst een brug met 1 rijbaan dan eene met 10 banen, kun je natuurlijk zeggen die laatste heeft geen zin, jawel bijv eerst zet je een weerstand voor je lier en dan je lier, door de weerstand gaan maar 100 a daarna heb je er 200 nodig, dus wat gebeurt. je lier werkt maar half of je weerstand gaat fikken.

beetje duidelijk lees dit maar eens rustig en denk er weer aan als je in de file komt.

nb spanning over punten als bruggen en afslagen blijft het zelfde want de autos blijven maar drukken, ik wil er door , schuif, geef eens gas.

gr pascal
VeeTee

Re: Part IV qua stroom....

Bericht door VeeTee »

Ik dacht dat ik redelijk doorgeleerd had in de natuurkunde, maar hogere verkeerskunde zat niet in mijn vakkenpakket ...

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5657c6c259161c6fe27fce6ff4054ea3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17274247, 600, 600, 'Loading image ...', false);
G-men (Gargamel)

Re: Part IV qua stroom....

Bericht door G-men (Gargamel) »

Bij mij ook niet eerlijk gezegd. Vind het best moeilijk

Gebruik zelf wel eens water als vergelijking.
Waterdruk = volts, en volume (liters) = ampères...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/08/2014 18:23 door G-men (Gargamel).
Plaats reactie