Kloppende Td5

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
martindegraaff

Kloppende Td5

Bericht door martindegraaff »

Beste Prikkers,

Sinds kort maakt mijn Td5 af en toe een kloppend geluid, maar ik kan niet heel zeker zeggen wat het veroorzaakt. Zelf ben ik al op zoek gegaan en heb een aantal dingen ontdekt:
- Het geluid is het sterkste in de buurt van het koppelingshuis
- Het komt niet met een bepaalde regelmaat voor (Soms een dag niet, dan een dag vrij vaak)
- Niet afhankelijk van warme/koude motor
- Het is alleen hoorbaar bij stationair toerental
- Koppeling intrappen en weer op laten komen laat het geluid niet verdwijnen
- Even wat gas geven laat het geluid meestal wel verdwijnen
- Er is niks te merken qua prestaties/rijden etc

Uiteraard heb ik al zelf het internet afgezocht om de oorzaak te achterhalen. Meest voorkomende dingen zijn toplager, druklager, lager in v-bak of dubbel massa vliegwiel.
Toplager is het denk ik niet, dat zou een wat zingend geluid moet geven? Druklager en lager in v-bak lijkt mij ook niet. Ik ben ook vanalles tegengekomen over big end en krukas lagers, maar dat lijkt ook niet overeen te komen met de symptomen (Td5 heeft er een goede 3 ton op zitten, maar loopt nog super). Ook heb ik de bekende problemen met de krukas poelie bekeken, maar daarvoor lijkt de plek van het geluid niet te kloppen?
Zelf heb ik het vermoeden dat het DMF (dual mass flywheel) de veroorzaker is, maar is er iemand die dit kan bevestigen of een andere veroorzaker weet? En zo ja, hoe dringend moet dit vervangen worden?

Alvast bedankt voor de antwoorden en het meedenken !!!

Martin
appie

Re: Kloppende Td5

Bericht door appie »

Hangt er niet toevallig iets los aan de ondekant vd auto, dat bij stationair toerental dermate heen en weer schommelt dat het ergens tegenaan slaat? Dit heb ik ooit met een loszittende handremkabel gehad (overigens was dat niet bij een land rover) en was te horen in de auto als kloppend geluid bij de transmissietunnel.
Plaats reactie