2.5 na loopt in eens warm

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Piet

2.5 na loopt in eens warm

Bericht door Piet »

vandaag ben ik lekker gaan rijden met onze 109 met een 2.5NA. een kort ritje, maar genoeg om de motor heel warm te krijgen.

het volgende is het geval.
het is 2.5NA met een 2.25 diesel thermostaat huis en een 82 graden thermostaat. verder zit een series 4 cell radiator in.

de radiator en het thermostaat heb ik laatst vervangen toen ik ook problemen had met warmte. daarna ging het even goed, maar nu heb ik weer problemen met warmte.

toen ik stopte, hoorde ik het nodige borrelen in de motor. (ok het volgende is heel stom) maar dacht dacht even de lucht er uit te laten (even kijken of dat zou helpen) dat leidde er toe dat ik gelukkig net weg kon duiken en dat zegmaar het meeste koelwater uit het systeem gespoten kwam.. daarna gelijk maar weer het systeem gevuld en kon er iets van 5 a 6 liter in doen. daarna de laro een paar uur af laten koelen en toen weer gestart. in eerste instantie leek alles weer goed te gaan. het systeem kwam netjes op druk en de motor bleef op temperatuur. een uurtje later weer naar huis gereden, maar halverwege weer gestopt omdat de motor weer warm werd. een half uur de motor af laten koelen en toen ook de kachel maar vol aangezet en nog rustiger gereden. zo heb ik huis net gered zonder de motor in het rood te laten lopen.
ow ja.. het expantie vatje zat iets meer dan half vol. dat was een derde toen ik het systeem afgevuld had.

punt is dat ik even heb zitten denken en kijken, maar het systeem komt op druk en de radiator die word warm. gezien dat zou ik het niet direct zoeken in de waterpomp en het thermostaat. omdat de radiator nieuw is zoek ik het ook niet gelijk daar. ik kon de visco fan wel makkelijk draaien, maar gezien dat het warmlopen tijdens het rijden is, zou ik het niet gelijk daar mijn probleem zoeken.

ik ben er een beetje bang voor dat het een gevalletje koppakking vervangen word. maar daar heb ik graag jullie advies over.

ik heb ook vaker gehoord over sniffer om te kijken of er uitlaat gassen in het koelsysteem zitten. alleen kan ik die dingen niet vinden, of is dit iets wat alleen een garage kan doen?

------------------------------------------------

ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.
Wiel

Re: 2.5 na loopt in eens warm

Bericht door Wiel »

Ik weet niet waar je woont, ik woon in Limburg, ik zou je dat wel kunnen contr.Het is trouwens van Midlock.

M.vr.gr.Wiel
plaetje

Bericht door plaetje »

ik verdenk de koppakking (vervangen in 2a3 uur) voor de 2.5NA (hobbyist) uit ervaring.
Heb het zelfde als meerdere keren gehad, meestal naar doorwaarding met koud water.
controle door; 1 witte rook uit uitlaat. 2 water bij motorolie. 3 olie bij koelwater
witte rook is goed te zien
water bij motorolie (pijl stok er uit halen en kijken naar water) ook te testen met er een vuurtje aan te houden ( bij water hoor je knetteren)
olie bij water ( blauwe, gekleurde dunne film laag drijft op water) goed te zijn bij zonlicht

Woon je in Limburg kunnen we je snel helpen.

Plaetje (limburgrover) Linne
ron bolleboom

Bericht door ron bolleboom »

ik denk dat je eerder een scheur in de kop of onder blok hebt ik kom dit regelmatig tegen de eerste kms gaat het goed dan gaat de barst in het blok open staan en spuit alles eruit . bij een koppakking lek komt er meestal wat druk op en kan je zonder dop nog een poos rijden met een scheur loopt de tempratuur opeens op en spuit de radiateur opeens leeg . maar uiteraard eerst koppakking na kijken . scheurtjes in een blok zijn vaak niet te zien. als na vervangen van de koppakking weer druk in het systeem komt kan je er vanuit gaan dat het een scheurtje is .(meestal ontstaan na een flinke oververhitting)
mike

Bericht door mike »

wij hebben het zelfde problem met een 3.9 benzine motor.
nw koppakking en alles, .
soms kun je een dag rijden zonder problemen, en zo kan ie binnen 2 minuten het water er uit gooien.
Nu hebben wij vernomen dat het een gedraaide cilinderbus zou moeten zijn!?
We hebben niks meer aan die wagen gedaan, en is zo verkocht, wel met deze melding er natuurlijk bij
Piet

Bericht door Piet »

Dank voor het aanbod vanuit limburg, maar ik woon helaas in bergen op zoom.
tijdens het vervangen van radiator heb ik wel gezien dat er een soort film laagje op het koelwater lag, maar daar verder niks achter gezocht omdat het oliepeil gewoon goed bleef. maar moeten alle drie de punten waar zijn of bevestigd een van de punten het al?

verder zat ik me gisteren avond nog een ander ding te bedenken dat de afgelopen periode wel eens gebeurde.. na het vervangen van de radiator kon het zo zijn dat de water temperatuur van de motor op de wijzer in eens terug zakte van redelijk warm (waar hij overigens al stond na de ombouw op de wijzers) naar gewoon netjes in het midden om daarna vervolgens weer op te lopen naar de (sinds ombouw) normale stand van de meter. de olietemp bleef op dat moment gewoon stabiel.

@ron, het leegspuiten van de radiator kwam in dit geval omdat ik de dop er afdraaide en blijkbaar stond er behoorlijk veel druk op het systeem, maar niet genoeg om de het ventiel van de radiatordop open te drukken en al het water het expansievat in te drukken.

Op dit moment loopt de temp geleidelijk op. het schiet niet ineens in het rood, je ziet de meter stukje voor stukje naar boven gaan. zoals ik aangaf, met de kachel op vol kon ik het opwarmen van de motor wat afremmen (overigens wel lekker warm in de laro dan )

ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Haal de thermostaat er eens uit en probeer het dan nog eens.
Ook nieuw wilen die weleens niet of niet helemaal opengaan.....

Gerrit

>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
Piet

Bericht door Piet »

Dank voor de tip. ik ga eerst eens het thermostaat er tussenuit halen. wanneer de motor dan nog steeds warm gaat lopen, dan ga ik de kop lichten.
gezien ik op vakantie ga probeer ik de test met het thermostaat nog voor de vakantie te doen en mocht de kop er af moeten dan wordt dat na de vakantie. ik houd jullie op de hoogte.

Piet

Bericht door Piet »

Gisteren avond maar eens getest zonder thermostaat. we waren nu ook met twee, dus konden we ook even kijken wat er onder de motorkap gebeurde tijdens het starten en stoppen..

Op de eerste plaatst bleef de motor temperatuur netjes en laag.. bij wat harder rijden liep hij wel wat op, maar bij afremmen zakte hij ook weer gelijk.

we hadden toevallig van de week nog iemand gesproken die ons wees op onze viscofan. dus daar ook even naar gekeken en die deed wat we al verwachte... doordraaien / uitdraaien wanneer we de motor uitzetten. ons vermoeden is nu dat hij door die fan niet voldoende lucht door zijn radiator zuigt... en dat het ontbreken van het thermostaat er in ieder geval wel voor zorgt dat er een grotere waterstroom naar de radiator is waardoor de motor zich zelfs met de slechte fan toch goed kan koelen.

De thermostaat gaan we gelijk vervangen. we zitten hier te denken van de 82 naar de 74 variant te gaan. gewoon zodat hij net iets eerder open gaat.

Nu die visco vervangen moet worden zitten we er aan te denken gelijk naar electies te gaan..tips over welke fans van welke autos we hiervoor kunnen gebruiken?

G-men (Gargamel)

If it ain't broke.... don't fix it. !!!!!

Ik zou niet te snel aannemen dat hij defect is; thermostaat lijkt hier duidelijk de oorzaak.
Een goede Visco fan hoort bijna vrij te draaien als de radiateur/motor niet te warm is.
In principe zou je hem met een krant moeten kunnen tegenhouden; en koppelt hij pas als de temperatuur boven een bepaalde waarde komt.
Als de radiateur in orde is en je continu rijdt zonder thermostaat kan ik me wel voorstellen dat hij nu vrijloopt.

Aangezien je tijdens de testrit geen problemen hebt gehad zou ik niet teveel vervangen. Je kunt de visco fan testen door de motor even een tijdje stationair te laten lopen. dan moet hij op een gegeven moment gaan koppelen. Wel even temp meter in de gaten houden; en even de motor afzetten als de meter op 3/4 staat. Dan moet hij wel gekoppeld zijn.

Houd er overigens rekening mee dat elektrische ventilatoren vrij veel stroom vragen en de standaard dynamo van een series niet heel veel capaciteit heeft. Lichten aan, koelboxje erbij en de radio aan en je hebt kans dat je meer gebruikt als dat je dynamo kan leveren.... Iets om even bij stil te staan mocht je toch willen ombouwen.
Tweede punt is dat een elektrische tweedehands ventilator waarschijnlijk onbetrouwbaarder is als een goede viscose fan.

Gerrit

Piet Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gisteren avond maar eens getest zonder
> thermostaat. we waren nu ook met twee, dus konden
> we ook even kijken wat er onder de motorkap
> gebeurde tijdens het starten en stoppen..
>
> Op de eerste plaatst bleef de motor temperatuur
> netjes en laag.. bij wat harder rijden liep hij
> wel wat op, maar bij afremmen zakte hij ook weer
> gelijk.
>
> we hadden toevallig van de week nog iemand
> gesproken die ons wees op onze viscofan. dus daar
> ook even naar gekeken en die deed wat we al
> verwachte... doordraaien / uitdraaien wanneer we
> de motor uitzetten. ons vermoeden is nu dat hij
> door die fan niet voldoende lucht door zijn
> radiator zuigt... en dat het ontbreken van het
> thermostaat er in ieder geval wel voor zorgt dat
> er een grotere waterstroom naar de radiator is
> waardoor de motor zich zelfs met de slechte fan
> toch goed kan koelen.
>
> De thermostaat gaan we gelijk vervangen. we zitten
> hier te denken van de 82 naar de 74 variant te
> gaan. gewoon zodat hij net iets eerder open gaat.
>
> Nu die visco vervangen moet worden zitten we er
> aan te denken gelijk naar electies te gaan..tips
> over welke fans van welke autos we hiervoor kunnen
> gebruiken?
Piet

Bericht door Piet »

Hallo Gerrit,

ok misschien moest ik even duidelijk zijn over de fan. die draait zonder weerstand wanneer de motor en de radiator warm zijn. dan kun je hem een slinger geven. wanneer de motor koud is werkt dat weer niet. dat is de reden dat we bij de fan uitkwamen. hoe warmer de motor dus hoe makkelijker die fan kan draaien

deze zin snap ik niet helemaal "Als de radiateur in orde is en je continu rijdt zonder thermostaat kan ik me wel voorstellen dat hij nu vrijloopt." de fisco is toch geen aan/uit koppeling? dus hij zou toch langzaam zwaarder moeten gaan draaien? zowel de motor als de radiator waren warm, de temp meter stond in het midden dus dan zou normaal die thermostaat geheel of gedeeltelijk open zijn toch.. dus dan moet die fan toch gewoon heel zwaar draaien?

het stroom verbruik van die fans ben ik niet zo bang voor. wij hebben een 90A 24V dynamo er in liggen. de bedrijfszekerheid is wel een goeie.
G-men (Gargamel)

Zonder thermostaat is de flow door de radiateur maximaal; en als je rijdt en weinig stilstaat is de rijwind meer als voldoende om de motor op (of zelfs iets onder)bedrijfstemperatuur te houden en heb je een goede kans dat hij (net) niet koppelt..
Temperatuur van de Visco koppeling in de fan is dan onvoldoende om hem volledig aan te laten grijpen.

Maar als de slip groter wordt naarmate de temperatuur toeneemt, dan is hij idd kapot. Zou juist andersom moeten zijn.
Persoonlijk zou ik dan een nieuwe Visco monteren; minder werk, goedkoper (bij een nieuwe) en ik betrouwbaarder als een tweedehands electrische.

Hieronder een korte guide mbt het testen.

1. Start the car (cold) with the hood open and note if the fan is turning, increase the engine RPM and note if the fan turns faster and the noise increases, if it does, first good indication, if it does not increase speed/noise, clutch is bad and needs to be replaced. (Remember, this must be tested after the car has been off for and extended period, over night etc.)
2. Leave engine running and note if the fan starts to slow down after 2-5 minutes, speed/noise should diminish and even raising the RPM, the fan should not make as much noise as when first starting, if it does slow, this is the second good indication. If speed/noise does not decrease, clutch may be “frozen” and should be replaced.
3. Leave the engine idle and watch the temperature indicator. When normal operating temperature has been reached, some increase in fan speed/noise should be noted, in particular when the RPM is increased. If temperature is fairly stable and the fan noise/speed increases or cycles, third good indication. If temperature indication continues to increase, with no increase in fan noise/speed, clutch is defective and should be replaced.
4. After the engine is at normal operating temperature or above, is the only time that the “rolled up newspaper” test that many people talk about should be performed! Take some newspaper and roll it up into a long narrow tube. Be carefull, keep hands and fingers away from the fan while performing this test! With the engine at full operating temperature and idling, take the rolled up paper and insert it on the back side of the fan and try to reach the hub of the fan avoiding the blades until close to the hub. Push the rolled paper at the fan increasing the friction to the hub area of the fan. If the fan can not be stopped easily this is the fourth good indication, if it can be stopped the clutch is defective and should be replaced. Again, this test can only be performed when the engine is at or above full operating temperature.
Testing can be performed in any order but just make sure the conditions during testing are those that are specified for that specific test.
Do not continue to operate the engine if the temperature continues to rise and certainly stop if the temperature approaches “redline”.
Piet

Bericht door Piet »

wanneer de motor helemaal koud is, dan voel je wel wat weerstand bij het ronddraaien en dan kun je hem ook geen slinger geven, maar we hadden de motor zo rond bedrijfs temperatuur en toen konden we met gemak hem een slinger geven en dan bleef tie draaien. ook wanneer de motor net warmer geweest was, dan bleef de fan zo makkelijk draaien. dus bij ons pakt hij helemaal niet meer op.

net even gekeken, een oem visco unit kost ongeveer 55 tot 65 pond.

overigens wel interesant dat bij ons de motor koeler werd bij het stilstaan en niet bij het rijden.. kon ook merken dat bij het rijden de laro idd op normale temperatuur bleef. wanneer de motor harder moest werken zonder snelheid te maken, dan steeg de temperatuur weer. maar zonder themostaat had hij in ieder geval genoeg flow om onder rood te blijven.

ik zit nu ook te denken he. toen we een jaar geleden de waterpomp er voor wat anders af hadden zagen we dat deze wat geroest was aan de binnenkant. maar alles zag er nog wel goed uit. zou deze roest er ook voor kunnen zorgen dat de waterpomp minder capaciteit heeft? dus dat tie niet genoeg rond pompt??

G-men (Gargamel)

Doordat je de thermostaat eruit hebt is de kans aanwezig dat e.e.a niet helemaal goed opwarmt, wat weer het verschijnsel van de visco fan veroorzaakt. Dat ie weerstand heeft als hij helemaal koud is; is op zich een goed teken.

Waterpomp zou kunnen; maar men maakt wel vaker de fout door te veel dingen tegelijk te zien. Zoals eerder gezegd; ik zou eerst eens de thermostaat vervangen (die is in elk geval stuk) en dan eens wat gaan rijden en kijken wat er gebeurd..
Kost je een paar euro en misschien dat alles dan gewoon werkt zoals het hoort.

Gerrit

Piet Schreef:
> wanneer de motor helemaal koud is, dan voel je wel
> wat weerstand bij het ronddraaien en dan kun je
> hem ook geen slinger geven, maar we hadden de
> motor zo rond bedrijfs temperatuur en toen konden
> we met gemak hem een slinger geven en dan bleef
> tie draaien. ook wanneer de motor net warmer
> geweest was, dan bleef de fan zo makkelijk
> draaien. dus bij ons pakt hij helemaal niet meer
> op.
>
> net even gekeken, een oem visco unit kost ongeveer
> 55 tot 65 pond.
>
> overigens wel interesant dat bij ons de motor
> koeler werd bij het stilstaan en niet bij het
> rijden.. kon ook merken dat bij het rijden de laro
> idd op normale temperatuur bleef. wanneer de motor
> harder moest werken zonder snelheid te maken, dan
> steeg de temperatuur weer. maar zonder themostaat
> had hij in ieder geval genoeg flow om onder rood
> te blijven.
>
> ik zit nu ook te denken he. toen we een jaar
> geleden de waterpomp er voor wat anders af hadden
> zagen we dat deze wat geroest was aan de
> binnenkant. maar alles zag er nog wel goed uit.
> zou deze roest er ook voor kunnen zorgen dat de
> waterpomp minder capaciteit heeft? dus dat tie
> niet genoeg rond pompt??
Eric&Betty Boop

Bericht door Eric&Betty Boop »

Piet Schreef:
> ik zit nu ook te denken he. toen we een jaar
> geleden de waterpomp er voor wat anders af hadden
> zagen we dat deze wat geroest was aan de
> binnenkant. maar alles zag er nog wel goed uit.
> zou deze roest er ook voor kunnen zorgen dat de
> waterpomp minder capaciteit heeft? dus dat tie
> niet genoeg rond pompt??

Het kan dat er ooit gewoon water in het koelsysteem heeft gezeten ipv koelvloeistof. Als dat dan ook nog leidingwater was ipv gedeminiraliseerd water krijg je kalkafzetting(ketelsteen) in de koelgalerei. Door die kalkafzetting kan het metaal zijn warmte niet snel genoeg kwijt aan de koelvloeistof waardoor dus de bedrijfstemperatuur hoger wordt dan normaal. Tel hier nog een wat oudere radiator bij die door vervuiling(inwendig en uitwendig) minder capaciteit heeft en de temperatuur rijst al snel de pan uit.
Mijn vorige blok is door een voorgaande eigenaar ook gevuld geweest met leidingwater en de binnenkant van de koelgalerei was een zee van bolvormige kalkafzetting. Die bolletjes aanslag zijn poreus en zitten dus feitelijk vol met luchtbelletjes. Het metaal staat dus niet in rechtstreeks kontakt met de koelvloeistof en om het nog erger te maken zit er dan ook nog een isolerende luchtlaag tussen.
Toen ik de auto kocht heb ik het koelsysteem grondig gespoeld met reiniger en er koelvloeistof in gedaan, maar het leed was al geschied. Na een paar jaar was de kop van binnenuit doorgeroest en kwam de koelvloeistof door het metaal van de kop heen omhoog onder het kleppendeksel.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4b8e3f7797c3e88ad0e33156e962c277', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17268369, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('c81240d09f5948d805da058b6b94b996', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17268369, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Frank 110V8

Bericht door Frank 110V8 »

Of er zit nog een beetje lucht in je koelsysteem, dat geeft ook rare verschijnselen
Piet

Bericht door Piet »

Hallo Eric,

net terug van vakantie en dus tijd om weer aan de slag te gaan aan de laro .
dat schoonmaken kan geen kwaad. we kennen de historie niet van het blok. wat kan ik hiervoor gebruiken? ik ben even aan het googlen geweest en ik las bijvoorbeeld over een oplossing van citroenzuur (bij de drogist te verkrijgen), maar ook over allerlei dingen als vaatwas tabletten tot middeltjes die te koop zijn. van die laatste las ik dan weer de nodige opmerkingen over pakkingen die lek zouden kunnen raken.

@gerrit,
het thermostaat gaan we idd zowiezo vervangen. omdat de radiator toch kleiner is dan normaal denk ik dat we een 74 graden variant gaan proberen. die gaat dan iets eerder open. we hebben gezien dat hij redelijk rond zijn bedrijfstemp blijft zonder thermostaat. kan altijd nog makkelijk een normaal thermostaat steken.
Peter T.

Bericht door Peter T. »

Ja, daar sluit ik ook bij aan na het lezen van de hele lijn berichten. Soms is de oplossing van het probleem nog eenvoudiger. De thermostaat heeft een klein gaatje die MOET juist zitten (voor of achterkant...weet even zo niet meer maar staat duidelijk omschreven in Werkplaatsboek). Kan dus zijn dat het 90 graden draaien van de thermostaat al de oplossing is van dit hele "probleem".
PS: ik zou de 82 graden thermostaat erin houden (de winter komt er aan, wil je toch warm zitten...). De 72 graden thermostaat is interessant als je de hitte induikt of extreem zwaar gaat terreinrijden.

Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1a2f0f3fcfa0031add8440db4a85831f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 17283604, 600, 600, 'Loading image ...', false);

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/08/2014 11:38 door Peter T..
Piet

Bericht door Piet »

Ne het spoelen van de motor dit weekend eindelijk weer een proefrit kunnen maken met de laro.
bij het plaatsen van het thermostaat kwam ik er achter dat erop de GNUI variant van het thermostaat (die er nu in zit) een tekst staat dat het kleine open gaatje naar de motor gericht moet zitten. iets wat ik op de aftermarket niet kon vinden. ook kon ik het niet in de werkplaats boeken vinden die ik had.

maar goed. de temperatuur blijft nu weer gewoon normaal. dus daar ben ik wel weer heel blij mee. voor de zekerheid heb ik nog wel een nieuwe visco fan gekocht. dat kan nooit kwaad. om die ook gelijk even te vervangen.
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Een kleine opmerking hier. Ga niet met vaatwasblokjes aan de gang. Als je zoekt in de history hier, zul je gaan lezen dat dat iemand al eens een motor heeft gekost.
Piet

Bericht door Piet »

Nee idd.. Dat heb ik ook zeker niet gedaan. Ik ben gewoon naar de autohandel geweest en daar heb ik spul gehaald dat bedoeld is hiervoor.. Dat koste me ook niet meer dan 10 euro dus voor de prijs hoef je het niet te doen.

Plaats reactie