geen land rover, maar wel leuk
Re: geen land rover, maar wel leuk
D'r is een niet onbelangrijk verschil tussen stoom-paardenkrachten en die van een verbrandingsmotor.
Je ziet dit ook bij de eerste benzine- en diesel-tram-experimenten. Pas toen verbrandingsmotoren met een "overmaat" aan vermogen werden ingezet ging dit goed. Belangrijk verschil is dat je een "stoom-motor" makkelijk gedurende enige tijd een vermogen kan laten leveren dat ruim boven het nominale vermogen ligt, een verbrandingsmotor levert maximaal zijn nominale vermogen. Qua torque is het nog erger: bij een stoom-motor heb je max torque bij minimale toeren (het koppel neemt met de toeren af, dus qua aanzetkracht is een stoommachine niet te verslaan). En tenslotte: de stoomtrekker heeft ook nog eens een prachtige tractie met zijn grote wielen.
Marc
Je ziet dit ook bij de eerste benzine- en diesel-tram-experimenten. Pas toen verbrandingsmotoren met een "overmaat" aan vermogen werden ingezet ging dit goed. Belangrijk verschil is dat je een "stoom-motor" makkelijk gedurende enige tijd een vermogen kan laten leveren dat ruim boven het nominale vermogen ligt, een verbrandingsmotor levert maximaal zijn nominale vermogen. Qua torque is het nog erger: bij een stoom-motor heb je max torque bij minimale toeren (het koppel neemt met de toeren af, dus qua aanzetkracht is een stoommachine niet te verslaan). En tenslotte: de stoomtrekker heeft ook nog eens een prachtige tractie met zijn grote wielen.
Marc
Re: geen land rover, maar wel leuk
Dank voor deze uitleg, word hier elke dag wat wijzer.
Groet Richard Dries
Groet Richard Dries
Re: geen land rover, maar wel leuk
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> dus qua aanzetkracht is een stoommachine niet te verslaan.
Daarom werkt de lanceerinrichting van een vliegdekschip (stoomkatapult) nog steeds op stoom, zo'n enorme explosie van kracht vanuit stilstand is met andere middelen (nog steeds) niet te bewerkstelligen.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9eaa808bfdf79bac185453840225d2d3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 16891476, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> dus qua aanzetkracht is een stoommachine niet te verslaan.
Daarom werkt de lanceerinrichting van een vliegdekschip (stoomkatapult) nog steeds op stoom, zo'n enorme explosie van kracht vanuit stilstand is met andere middelen (nog steeds) niet te bewerkstelligen.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9eaa808bfdf79bac185453840225d2d3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 16891476, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: geen land rover, maar wel leuk
Wellicht lukt het ook met slim aangestuurde electromagneten, maar dat wordt snel een kwetsbaar geheel.
Op stoom is het allemaal recht-toe-recht-aan techniek waarvoor de kennis readily available is in de maritime wereld.
Marc
Op stoom is het allemaal recht-toe-recht-aan techniek waarvoor de kennis readily available is in de maritime wereld.
Marc
Re: geen land rover, maar wel leuk
En zo'n nucleair aangedreven vliegdekschip is dus een stoomschip, (de reactor wekt stoom op o.a. voor de turbines maar dus ook voor de andere systemen)
als je dus die stoom rechtstreeks kan gebruiken voor je catapult houd je het systeem simpeler en dus betrouwbaarder.
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f9f13bb95f355d70fdcf8427308e3a92', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16891554, 600, 600, 'Loading image ...', false);
als je dus die stoom rechtstreeks kan gebruiken voor je catapult houd je het systeem simpeler en dus betrouwbaarder.
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f9f13bb95f355d70fdcf8427308e3a92', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16891554, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: geen land rover, maar wel leuk
Wat ik zo mooi vind van een stoom machine (en dus geen turbine) is gewoon een maximasl koppel bij 0 rpm. Een van de redenen dat in Zuidamerica in de Andes nog heel lang stoomlocks zijn ingezet. Met de beroerdste kolen en een lage luchtdruk kan een stoomlok de zware trein wel bergen en hellingen op krijgen waar een diesel gewoon strandde.
Re: geen land rover, maar wel leuk
In dit geval heeft het weinig met vermogen maar meer met tractie x gewicht te maken.
We hadden een keer een loadcell ter beschikking voor testen, daarmee eens gekeken wat voor trekkracht je kunt leveren met diverse landrovers.
Defender 110 / Discovery Td5/ Discovery3.
Komt toch echt het gewicht terug in de trekkracht die je meet.
Gewicht is ongeveer evenredig met de trekkracht die je kunt leveren. Dus de zwaarste met meest aangedreven wielen wint.
We hadden een keer een loadcell ter beschikking voor testen, daarmee eens gekeken wat voor trekkracht je kunt leveren met diverse landrovers.
Defender 110 / Discovery Td5/ Discovery3.
Komt toch echt het gewicht terug in de trekkracht die je meet.
Gewicht is ongeveer evenredig met de trekkracht die je kunt leveren. Dus de zwaarste met meest aangedreven wielen wint.
Re: geen land rover, maar wel leuk
Tsja,
Koppel en gewicht en zoals gezegd, een stoommachine heeft max koppel bij aanloop.
Ik vond het geweldig dat hij die tractor uit zijn eigen gegraven "graf" trok.
Ik heb ze ooit in Frankrijk gezien, twee 60 PK stoomtractors met elk een grote lier onder met 1000 meter staalkabel. Die trokken een grote 5 voudige ploeg (door drie mannen bediend) van de ene kant naar de andere kant over een gigantisch veld. Trekkracht per lier 20 Ton en je kon de ploeg te voet niet bijhouden.
Wat zou de RDW zeggen als je een stoommachientje in de Laro legt?
Groeten,
Jos
Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e9f953dd9716df288a6ab00ff945d9b8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 16892019, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Koppel en gewicht en zoals gezegd, een stoommachine heeft max koppel bij aanloop.
Ik vond het geweldig dat hij die tractor uit zijn eigen gegraven "graf" trok.
Ik heb ze ooit in Frankrijk gezien, twee 60 PK stoomtractors met elk een grote lier onder met 1000 meter staalkabel. Die trokken een grote 5 voudige ploeg (door drie mannen bediend) van de ene kant naar de andere kant over een gigantisch veld. Trekkracht per lier 20 Ton en je kon de ploeg te voet niet bijhouden.
Wat zou de RDW zeggen als je een stoommachientje in de Laro legt?
Groeten,
Jos
Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e9f953dd9716df288a6ab00ff945d9b8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 16892019, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Re: geen land rover, maar wel leuk
[youtu.be]
Of
[youtu.be]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/12/2013 16:40 door Frans Bonnes.
Of
[youtu.be]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/12/2013 16:40 door Frans Bonnes.
Re: geen land rover, maar wel leuk
Iets waar de moderne boer niet bij stilstaat is dat dit stoom-ploegen één groot maar niet direct gezien winstpunt kent:
Een moderne tractor + ploeg ploegt ook maar aangezien die tractor de ploeg voortrekt wordt de grond ook sterk gecompacteerd.
Niet alleen het gewicht van die tractor (dat valt nog wel mee) maar ook de schuine trekkracht duwt de grond eerst inelkaar.
Dat compacteren is dus tegengesteld aan wat je met het ploegen wilt bereiken. Omdat er geploegd wordt zou je nog kunnen denken "loopt wel los", maar de grond net onder de ploegvoor is wel samengedrukt, en wordt iedere keer weer meer samengedrukt totdat er gewoon een ploeg-vloertje is.
Marc
Een moderne tractor + ploeg ploegt ook maar aangezien die tractor de ploeg voortrekt wordt de grond ook sterk gecompacteerd.
Niet alleen het gewicht van die tractor (dat valt nog wel mee) maar ook de schuine trekkracht duwt de grond eerst inelkaar.
Dat compacteren is dus tegengesteld aan wat je met het ploegen wilt bereiken. Omdat er geploegd wordt zou je nog kunnen denken "loopt wel los", maar de grond net onder de ploegvoor is wel samengedrukt, en wordt iedere keer weer meer samengedrukt totdat er gewoon een ploeg-vloertje is.
Marc
Re: geen land rover, maar wel leuk
Google maar eens op Stanley steam car…..je weet niet wat je ziet.indertijd sneller dan de verbrandingen auto.200km/h…Ga eens bij Louwman museum kijken….
Mark
Mark
Re: geen land rover, maar wel leuk
Hoe kom jij er bij dat agrariërs van tegenwoordig daar niet bij stil staan?????
Groeten Symon
Groeten Symon
Re: geen land rover, maar wel leuk
Symon Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoe kom jij er bij dat agrariërs van tegenwoordig daar niet bij stil staan?????
't Probleem is juist dat ze er niet bij stilstaan, maar ipv kijken naar andere oplossingen alleen maar steeds grotere tractoren kopen en steeds vaker onafhankelijk van de omstandigheden doorgaan.
Iets vergelijkbaars speelt bijv. ook bij drainage ... mijn "bodembazen" zeiden dan tegen de boer die een dure drainage in de grond hadden stopt (zonder het aan te raden vooronderzoek, en dus in een zware afdichtende klei-laag): "Waarom hebt u de grond niet direct op palen gezet?" De desbetreffende boer was dan "not amused".
Oftewel: De kennis is er wel maar de uitwerking niet (een variant op het aloude: De geest is gewillig maar het vlees is zwak.)
Marc
-------------------------------------------------------
> Hoe kom jij er bij dat agrariërs van tegenwoordig daar niet bij stil staan?????
't Probleem is juist dat ze er niet bij stilstaan, maar ipv kijken naar andere oplossingen alleen maar steeds grotere tractoren kopen en steeds vaker onafhankelijk van de omstandigheden doorgaan.
Iets vergelijkbaars speelt bijv. ook bij drainage ... mijn "bodembazen" zeiden dan tegen de boer die een dure drainage in de grond hadden stopt (zonder het aan te raden vooronderzoek, en dus in een zware afdichtende klei-laag): "Waarom hebt u de grond niet direct op palen gezet?" De desbetreffende boer was dan "not amused".
Oftewel: De kennis is er wel maar de uitwerking niet (een variant op het aloude: De geest is gewillig maar het vlees is zwak.)
Marc
Re: geen land rover, maar wel leuk
Blijkbaar weet jij precies hoe alle boeren werken.
Bovenover ploegen of spitten heeft natuurlijk nog nooit een boer van gehoord.
Ook niet elk jaar op zelfde diepte ploegen doen ze zonder reden.
Groeten Symon
Bovenover ploegen of spitten heeft natuurlijk nog nooit een boer van gehoord.
Ook niet elk jaar op zelfde diepte ploegen doen ze zonder reden.
Groeten Symon
Re: geen land rover, maar wel leuk
Geweldig, die Stanley steam car!
Had ik nog nooit van gehoord.
Had ik nog nooit van gehoord.
Re: geen land rover, maar wel leuk
Precies ... de moderne boer staat dus niet (meer) stil bij de winst die dit ploegen met een lier biedt.
Sommige oude technieken zijn zo gek nog niet, sommige technieken van vroeger zou je nu graag uitgevonden hebben.
Marc
Sommige oude technieken zijn zo gek nog niet, sommige technieken van vroeger zou je nu graag uitgevonden hebben.
Marc
Re: geen land rover, maar wel leuk
Mooi dat jij alles zo goed denk te weten
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/12/2013 22:01 door Symon.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/12/2013 22:01 door Symon.
Re: geen land rover, maar wel leuk
ik weet niet waar je het over hebt,maar wij draineren vaak met grof wit zand op de drain te gooien waar het nodig is.
dus zo dom zijn die boeren nou ook weer niet.(en verder wordt er veel gespit in combinatie met zaaien , 1 werkgang dus)
maar als er kantooryuppen zijn die het beter weten mogen ze het van mij ook zelf doen.
groet landroverboer
dus zo dom zijn die boeren nou ook weer niet.(en verder wordt er veel gespit in combinatie met zaaien , 1 werkgang dus)
maar als er kantooryuppen zijn die het beter weten mogen ze het van mij ook zelf doen.
groet landroverboer
Re: geen land rover, maar wel leuk
Ik denk toch dat Marc een adviesbureau moet beginnen om al ons boeren voor te lichten
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/12/2013 22:31 door Symon.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/12/2013 22:31 door Symon.
Re: geen land rover, maar wel leuk
ja,ik denk wel dat het voedsel dan een keer zo duur wordt , maar toch lees ik dat hij wel enige kennis van landbouw heeft, maar boeren een beetje onderschat.
Re: geen land rover, maar wel leuk
Misschien is hij aan het leren lezen. Maar toch wel knap dat iemand uit de randstad zo veel verstand van de landbouw heeft, er zijn er ook genoeg die denken dat melk uit de fabriek komt.
Groeten Symon
Groeten Symon
Re: geen land rover, maar wel leuk
Boeren denken aan meer dingen dan de meeste mensen denken. Zo wordt er hier in de buurt op diverse plekken mest uitgereden zonder een mesttank mee te zeulen maar met een lange slang die de mest naar de (enorme) trekker pompt. Die trekker staat op lage druk banden om zo min mogelijk structuur te beschadigen. Kost echter meer tijd dan conventioneel uitrijden en tijd is geld.
Het belangrijkste punt dat Marc over het hoofd ziet is dat personeel enorm duur is, dus lieren zou dan al door 1 man zelfstandig moeten kunnen. Tenslotte kun je een zaaibedcombinatie oid met 1 persoon op pad sturen. De percelen zijn in Nederland vaak ook wat kleiner..
Het oude spul is gewoon leuk, de buurman heeft een Lanz Buldog. Die is alleen al gaaf omdat het een enorme lange slag motor is en dus enorm kan klappen. Als die begint te trekken denk je dat ie afslaat zo lang zit er tussen de slagen, maar het ding blijft maar gaan!
Het belangrijkste punt dat Marc over het hoofd ziet is dat personeel enorm duur is, dus lieren zou dan al door 1 man zelfstandig moeten kunnen. Tenslotte kun je een zaaibedcombinatie oid met 1 persoon op pad sturen. De percelen zijn in Nederland vaak ook wat kleiner..
Het oude spul is gewoon leuk, de buurman heeft een Lanz Buldog. Die is alleen al gaaf omdat het een enorme lange slag motor is en dus enorm kan klappen. Als die begint te trekken denk je dat ie afslaat zo lang zit er tussen de slagen, maar het ding blijft maar gaan!
Re: geen land rover, maar wel leuk
Edward Schreef:
-------------------------------------------------------
> Boeren denken aan meer dingen dan de meeste mensen
> denken. Zo wordt er hier in de buurt op diverse
> plekken mest uitgereden zonder een mesttank mee te
> zeulen maar met een lange slang die de mest naar
> de (enorme) trekker pompt. Die trekker staat op
> lage druk banden om zo min mogelijk structuur te
> beschadigen. Kost echter meer tijd dan
> conventioneel uitrijden en tijd is geld.
>
> Het belangrijkste punt dat Marc over het hoofd
> ziet is dat personeel enorm duur is, dus lieren
> zou dan al door 1 man zelfstandig moeten kunnen.
> Tenslotte kun je een zaaibedcombinatie oid met 1
> persoon op pad sturen. De percelen zijn in
> Nederland vaak ook wat kleiner..
>
> Het oude spul is gewoon leuk, de buurman heeft een
> Lanz Buldog. Die is alleen al gaaf omdat het een
> enorme lange slag motor is en dus enorm kan
> klappen. Als die begint te trekken denk je dat ie
> afslaat zo lang zit er tussen de slagen, maar het
> ding blijft maar gaan!
Ja, Ja, dat weet ik allemaal wel, maar ...
Als we nu mijn boodschap zo vreselijk letterlijk nemen en niet naar de strekking willen kijken:
De meeste boeren staan nergens meer bij stil: daar hebben ze geen tijd meer voor ...
Dus, als diegenen die zich aangesproken voelen nu lezen: Het stoomploegen heeft veel nadelen maar als niet direct zichtbaar voordeel de veel geringere effecten van het compacteren van de grond. Sommige technieken uit het verleden zijn zo gek nog niet, en de "cubic-inch" wedloop heeft ook nadelen.
Wat betreft mijn opmerkingen mbt drainage: Daar geldt dat dit dit op praktijk-gevallen is gebaseerd, praktijkgevallen die je nog dagelijks herhaald worden.
Ik weet nu: De boeren die hier meelezen hebben wel tijd en zijn dus niet die boeren die ik bedoel.
Misschien moet ik er bijzetten: "De hier aanwezigen natuurlijk uitgesloten".
En wat betreft het met maar één man zelfstandig kunnen werken: Met wat moderne techniek zou je een zelfsturende ploeg kunnen maken.
Dan is de enige opgaaf nog het op en neer lieren.
Marc
-------------------------------------------------------
> Boeren denken aan meer dingen dan de meeste mensen
> denken. Zo wordt er hier in de buurt op diverse
> plekken mest uitgereden zonder een mesttank mee te
> zeulen maar met een lange slang die de mest naar
> de (enorme) trekker pompt. Die trekker staat op
> lage druk banden om zo min mogelijk structuur te
> beschadigen. Kost echter meer tijd dan
> conventioneel uitrijden en tijd is geld.
>
> Het belangrijkste punt dat Marc over het hoofd
> ziet is dat personeel enorm duur is, dus lieren
> zou dan al door 1 man zelfstandig moeten kunnen.
> Tenslotte kun je een zaaibedcombinatie oid met 1
> persoon op pad sturen. De percelen zijn in
> Nederland vaak ook wat kleiner..
>
> Het oude spul is gewoon leuk, de buurman heeft een
> Lanz Buldog. Die is alleen al gaaf omdat het een
> enorme lange slag motor is en dus enorm kan
> klappen. Als die begint te trekken denk je dat ie
> afslaat zo lang zit er tussen de slagen, maar het
> ding blijft maar gaan!
Ja, Ja, dat weet ik allemaal wel, maar ...
Als we nu mijn boodschap zo vreselijk letterlijk nemen en niet naar de strekking willen kijken:
De meeste boeren staan nergens meer bij stil: daar hebben ze geen tijd meer voor ...
Dus, als diegenen die zich aangesproken voelen nu lezen: Het stoomploegen heeft veel nadelen maar als niet direct zichtbaar voordeel de veel geringere effecten van het compacteren van de grond. Sommige technieken uit het verleden zijn zo gek nog niet, en de "cubic-inch" wedloop heeft ook nadelen.
Wat betreft mijn opmerkingen mbt drainage: Daar geldt dat dit dit op praktijk-gevallen is gebaseerd, praktijkgevallen die je nog dagelijks herhaald worden.
Ik weet nu: De boeren die hier meelezen hebben wel tijd en zijn dus niet die boeren die ik bedoel.
Misschien moet ik er bijzetten: "De hier aanwezigen natuurlijk uitgesloten".
En wat betreft het met maar één man zelfstandig kunnen werken: Met wat moderne techniek zou je een zelfsturende ploeg kunnen maken.
Dan is de enige opgaaf nog het op en neer lieren.
Marc
Re: geen land rover, maar wel leuk
Boeren staan er juist wel bij stil want het is hun inkomen.
Maar laten we jou maar gelijk geven want dat is toch het enigste wat jij wilt.
Groeten Symon
Maar laten we jou maar gelijk geven want dat is toch het enigste wat jij wilt.
Groeten Symon
Re: wel land rover, en ook wel leuk
filmpje
Kijk het bestaat gewoon wel hoor.
Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel wegenbelasting je hier voor moet gaan betalen volgend jaar.
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6f2ceb31f01b38c88c016bdb881259dc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 16895687, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
Ben
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/12/2013 14:50 door Ben leert elke dag van zijn Laro's.
Kijk het bestaat gewoon wel hoor.
Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel wegenbelasting je hier voor moet gaan betalen volgend jaar.
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6f2ceb31f01b38c88c016bdb881259dc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 16895687, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
Ben
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/12/2013 14:50 door Ben leert elke dag van zijn Laro's.
Re: wel land rover, en ook wel leuk
Helemaal geweldig!!Nu nog een ploeg erachter en de heren onder aan dit draadje zijn ook weer blij
Mark
Mark