Conversion 200tdi naar td5
Conversion 200tdi naar td5
Hallo,
Mochten de plannen van dhr. Weekers toch doorgaan, en ik toch belasting moet gaan betalen, ben ik van plan om mijn 200tdi te vervangen door een td5.
Dit vanuit meer comfort, meer vermogen, zuiniger in verbruik ect. Heeft een van jullie dit al eens gedaan? Wat zijn de dingen waarop je moet letten. Wat vinden jullie van dit plan, om een 200tdi te vervangen door een td5? Kan ik mijn bestaande lt77 behouden, of dient er een nieuwe v-bak geplaatst te worden? Ect, ect...
Graag hoor ik van jullie wat jullie hiervan vinden.
Met vriendelijke groet,
Brian de Jong
Mochten de plannen van dhr. Weekers toch doorgaan, en ik toch belasting moet gaan betalen, ben ik van plan om mijn 200tdi te vervangen door een td5.
Dit vanuit meer comfort, meer vermogen, zuiniger in verbruik ect. Heeft een van jullie dit al eens gedaan? Wat zijn de dingen waarop je moet letten. Wat vinden jullie van dit plan, om een 200tdi te vervangen door een td5? Kan ik mijn bestaande lt77 behouden, of dient er een nieuwe v-bak geplaatst te worden? Ect, ect...
Graag hoor ik van jullie wat jullie hiervan vinden.
Met vriendelijke groet,
Brian de Jong
Re: Conversion 200tdi naar td5
Is je 200 slecht? Anders is het in mijn ogen niet de moeite gezien de hoeveelheid werk, beetje meer comfort, beetje meer vermogen.
Het verbruik is volgens mij ongeveer hetzelfde dus dat is ook geen winst.
Mijn 200 doet met ruim 2100 kilo 1:13 rechttoerechtaan op de snelweg.
Wil je meer vermogen dan is een Turner kop misschien wat voor je [turner-engineering.co.uk]
5yzz11.gif --> mod_embed_images_loadimage('a76556b355ef509a571773c494ba71bd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', 'http://i43.tinypic.com/5yzz11.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', '', 16892738, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Het verbruik is volgens mij ongeveer hetzelfde dus dat is ook geen winst.
Mijn 200 doet met ruim 2100 kilo 1:13 rechttoerechtaan op de snelweg.
Wil je meer vermogen dan is een Turner kop misschien wat voor je [turner-engineering.co.uk]
5yzz11.gif --> mod_embed_images_loadimage('a76556b355ef509a571773c494ba71bd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', 'http://i43.tinypic.com/5yzz11.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', '', 16892738, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Conversion 200tdi naar td5
Brian,
Ik denk niet dat de Td5 zuiniger is, althans niet als je iets van de overige winst benut (en het is natuurlijk heel moeilijk om het soepeler motorvermogen niet te gebruiken) -- alleen als je een vermoeide 220Tdi hebt zal die wellicht minder presteren qua km's per liter.
Soepeler en mooier qua sound zijn natuurlijk ook overwegingen -- in mijn oren is de Td5 de mooiste LandRover-motor -- nee dit is geen cognitieve dissonantie, ik heb geen Td5 (meer ).
Qua Td5 inbouwen is denkelijk Paul "One-Ten" de grootste ervaringsdeskundige, en qua Td5 meer in het algemeen Andrew Colville.
Marc
Ik denk niet dat de Td5 zuiniger is, althans niet als je iets van de overige winst benut (en het is natuurlijk heel moeilijk om het soepeler motorvermogen niet te gebruiken) -- alleen als je een vermoeide 220Tdi hebt zal die wellicht minder presteren qua km's per liter.
Soepeler en mooier qua sound zijn natuurlijk ook overwegingen -- in mijn oren is de Td5 de mooiste LandRover-motor -- nee dit is geen cognitieve dissonantie, ik heb geen Td5 (meer ).
Qua Td5 inbouwen is denkelijk Paul "One-Ten" de grootste ervaringsdeskundige, en qua Td5 meer in het algemeen Andrew Colville.
Marc
Re: Conversion 200tdi naar td5
Wellicht ben je een stuk voordeliger uit door 'gewoon' een Td5 110 te kopen...?
Teun met 'Bram' en 'Mudje', een 110 Td5 Stationwagon en een Polynorm kwarttonner
Teun met 'Bram' en 'Mudje', een 110 Td5 Stationwagon en een Polynorm kwarttonner
Re: Conversion 200tdi naar td5
Hi mocht je meer vermogen willen, kan ik je melden dat een goede TDi 200 sterker is dan een TD5, zeker onderin het toerenbereik , ook het inbouwen van de electronica is uiterst complex, dus weet waar je aan wil beginnen.
Groet Sylvester met een RRC 200 TDi en een Disco TD5
Groet Sylvester met een RRC 200 TDi en een Disco TD5
Re: Conversion 200tdi naar td5
Sylvester,
Een 200Tdi is wellicht sterker geheel onderin (de 200Tdi stampt onderin gewoon iets langer door), maar een Td5 is in het dagelijks gebruik veel geciviliseerder.
Het Td5 vermogen is absoluut niet groter, maar het komt wel over een breder toerengebied beschikbaar, dus rijdt een Td5 comfortabeler.
Je spreekt overigens over een "goede" 200Tdi, misschien heb ik alleen ervaring met "goede" Td5's.
Marc
Een 200Tdi is wellicht sterker geheel onderin (de 200Tdi stampt onderin gewoon iets langer door), maar een Td5 is in het dagelijks gebruik veel geciviliseerder.
Het Td5 vermogen is absoluut niet groter, maar het komt wel over een breder toerengebied beschikbaar, dus rijdt een Td5 comfortabeler.
Je spreekt overigens over een "goede" 200Tdi, misschien heb ik alleen ervaring met "goede" Td5's.
Marc
Re: Conversion 200tdi naar td5
Hi Marc,
Ik vergelijk het door het trekken van een caravan van 1800 kg, de 200 doet dit veel gemakkelijker dan de Td5,
Over de souplesse van de Td5 heb ik het niet gehad, die is beter als de 200 onder zolang je onder de 3000Rpm blijft.
Groet Sylvester.
Ik vergelijk het door het trekken van een caravan van 1800 kg, de 200 doet dit veel gemakkelijker dan de Td5,
Over de souplesse van de Td5 heb ik het niet gehad, die is beter als de 200 onder zolang je onder de 3000Rpm blijft.
Groet Sylvester.
Re: Conversion 200tdi naar td5
Ik bouw met enige regelmaat TD5's in in oudere defenders. Als je het nooit eerder hebt gedaan is het best wat werk. Eigenlijk heb je wel een complete donor td5 defender nodig, want als je alle losse delen los moet gaan kopen wordt het erg duur.
Ik vind een TD5 veel fijner rijden dan een 200tdi, en vele malen soepeler en sneller. Ook met aanhangers niet te vergelijken. Als je echt snel wilt ook nog eens heel goed te tunen. Draaiend gedeelte erg betrouwbaar.
Maar.....
Een 200TDI is stukken zuiniger, nog betrouwbaarder en veel goedkoper te repareren. Een TD5 heeft een boel probleempjes, allemaal niet zo erg moeilijk te verhelpen maar kost wel allemaal weer geld. Op termijn krijg je met elke TD5 de volgende kwaaltjes: lekkende brandstofkoeler, lekkende brandstofdrukregelaar, pomp in tank houdt er een keer mee op, duur dual mass vliegwiel gaat een keer stuk. Dan is er nog een kans dat je uitlaatspuitstuk krom trekt en mogelijk de tapeinden waarmee het vast zit laat afbreken of uit de kop trekt. Bij een getunede motor gebeurt dit vrijwel zeker. Hij wil nog wel eens wat olie gaan lekken aan de achterkant van de kop, je kabelboom krijgt last van olie. Dat was het denk ik wel zo'n beetje, misschien weet Andrew nog wat extra's te noemen. Ondanks deze waslijst ben ik toch groot TD5 fan!
Een 200TDI is probleemloos. Een hele enkele keer hebben ze problemen met een verschuivend nokkenas lager waardoor de oliedruk vermindert met mogelijke motorschade tot gevolg, maar dit heb ik zelf maar een keer meegemaakt. Ik heb een paar keer een probleem met een injectiepomp meegemaakt, maar meestal bij auto's die zeer lang hebben stil gestaan met vuile brandstof.
Ik heb zelf twee nu nog belastingvrije 110 TD5's, helaas kan ik ze na januari niet meer betalen en ga ik ze schorsen. Ik heb al een heleboel auto's waar ik belasting voor betaal, en de 110's maken ze weinig kilometers dat het er helaas echt niet uit kan.
Ik heb nog een 109 uit 1960 al jaren geschorst in de garage staan met een 200tdi, en die hoop ik voor januari weer de weg op te krijgen.
Ik vind een TD5 veel fijner rijden dan een 200tdi, en vele malen soepeler en sneller. Ook met aanhangers niet te vergelijken. Als je echt snel wilt ook nog eens heel goed te tunen. Draaiend gedeelte erg betrouwbaar.
Maar.....
Een 200TDI is stukken zuiniger, nog betrouwbaarder en veel goedkoper te repareren. Een TD5 heeft een boel probleempjes, allemaal niet zo erg moeilijk te verhelpen maar kost wel allemaal weer geld. Op termijn krijg je met elke TD5 de volgende kwaaltjes: lekkende brandstofkoeler, lekkende brandstofdrukregelaar, pomp in tank houdt er een keer mee op, duur dual mass vliegwiel gaat een keer stuk. Dan is er nog een kans dat je uitlaatspuitstuk krom trekt en mogelijk de tapeinden waarmee het vast zit laat afbreken of uit de kop trekt. Bij een getunede motor gebeurt dit vrijwel zeker. Hij wil nog wel eens wat olie gaan lekken aan de achterkant van de kop, je kabelboom krijgt last van olie. Dat was het denk ik wel zo'n beetje, misschien weet Andrew nog wat extra's te noemen. Ondanks deze waslijst ben ik toch groot TD5 fan!
Een 200TDI is probleemloos. Een hele enkele keer hebben ze problemen met een verschuivend nokkenas lager waardoor de oliedruk vermindert met mogelijke motorschade tot gevolg, maar dit heb ik zelf maar een keer meegemaakt. Ik heb een paar keer een probleem met een injectiepomp meegemaakt, maar meestal bij auto's die zeer lang hebben stil gestaan met vuile brandstof.
Ik heb zelf twee nu nog belastingvrije 110 TD5's, helaas kan ik ze na januari niet meer betalen en ga ik ze schorsen. Ik heb al een heleboel auto's waar ik belasting voor betaal, en de 110's maken ze weinig kilometers dat het er helaas echt niet uit kan.
Ik heb nog een 109 uit 1960 al jaren geschorst in de garage staan met een 200tdi, en die hoop ik voor januari weer de weg op te krijgen.
Re: Conversion 200tdi naar td5
Aha, dan kan ik je opmerking helemaal plaatsen.
Onder ongunstige omstandigheden moet je bij de Td5 zelfs naar laag, zelfs zonder het voortslepen van een slakkenhuis.
Ik heb wel eens op een ongemakkelijk punt, helling op, geen uitzicht en "tegenrang" gestaan en ik moest gewoon laag kiezen om netjes weg te komen.
Maar dit gebrek zit vooral in d aansturing, het fly-by-wire gas en de anti-stall regeling werken dan niet goed samen, en het fly-by-wire gas is net iets vertraagd.
Marc
Onder ongunstige omstandigheden moet je bij de Td5 zelfs naar laag, zelfs zonder het voortslepen van een slakkenhuis.
Ik heb wel eens op een ongemakkelijk punt, helling op, geen uitzicht en "tegenrang" gestaan en ik moest gewoon laag kiezen om netjes weg te komen.
Maar dit gebrek zit vooral in d aansturing, het fly-by-wire gas en de anti-stall regeling werken dan niet goed samen, en het fly-by-wire gas is net iets vertraagd.
Marc
Re: Conversion 200tdi naar td5
Zo'n verschoven nokkenaslager is toch vrij makkelijk te checken, recht te zetten?
Ik zou er wel 's eentje kunnen hebben, m'n oliedruk is sinds kort fors lager, stationair de koppeling op laten komen flikkert het lichtje zelfs, nieuwe drukopnemer bracht geen verbetering......
Ik zou er wel 's eentje kunnen hebben, m'n oliedruk is sinds kort fors lager, stationair de koppeling op laten komen flikkert het lichtje zelfs, nieuwe drukopnemer bracht geen verbetering......
Re: Conversion 200tdi naar td5
Ik zou het niet doen tenzie je echt niks beters te doen hebt of je je helemaal in je hobby ( landrovers ) wilt begeven.
De Td5 is goed in te bouwen, maar zoals Paul al schrijft kun je het beste een donor aanschaffen. dan zeg ik op mijn beurt warom niet gewoon een jonge 110 of 90 kopen en baat hebben van de laaste foefjes, ABS/TC verwarmd voor ruit, verwamde stoelen, elec ramen evt CV, etc etc.
Je LT77 past niet achter een Td5, hier past aleen de R380 achter en dan wel die voor de Defender.
Ik ben een groote fan van de Td5 en vindt het wellicht landrovers beste motor ooit, zelf met zijn nukken is er goed mee te leven, wel moet je anders rijden met een electronish gestuurde diesel dan met een mechanise diesel, en dat is bij elk merk net zo.
Het willen afslaan van electronishe diesels heeft te maken met lompheid van de eigenaar op de eerste plaats ( een koppeling is een frictie plaat geen aanuit schakelaar ) daarnaast is de electronica er gekomen om schoon te verbranden, de makkelijkste manier om schoon te zijn is weinig brandstof inspuiten, maar dat helpt niet echt tegen het afslaan.
Gelukkig kan de Td5 zelfs veel sterker worden geprogameerd onderin en boven in dan een mechanise diesel, en daar kun je weer je voordeel mee doen, Het is met de juiste speeltjes mogelijk om de power van een V8 te krijgen en genoeg koppel om de meeste landrover bakken te slopen.
In de UK was er ooit een draadje over een 90 die werdt omgebouwd naar Td5 door een 16 jarige jongen en zijn vader, dit was in de tijd dat de Td5 pas een jaar of 3 oud was, het kan, maar weet waar je aan begint voor je begint.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
De Td5 is goed in te bouwen, maar zoals Paul al schrijft kun je het beste een donor aanschaffen. dan zeg ik op mijn beurt warom niet gewoon een jonge 110 of 90 kopen en baat hebben van de laaste foefjes, ABS/TC verwarmd voor ruit, verwamde stoelen, elec ramen evt CV, etc etc.
Je LT77 past niet achter een Td5, hier past aleen de R380 achter en dan wel die voor de Defender.
Ik ben een groote fan van de Td5 en vindt het wellicht landrovers beste motor ooit, zelf met zijn nukken is er goed mee te leven, wel moet je anders rijden met een electronish gestuurde diesel dan met een mechanise diesel, en dat is bij elk merk net zo.
Het willen afslaan van electronishe diesels heeft te maken met lompheid van de eigenaar op de eerste plaats ( een koppeling is een frictie plaat geen aanuit schakelaar ) daarnaast is de electronica er gekomen om schoon te verbranden, de makkelijkste manier om schoon te zijn is weinig brandstof inspuiten, maar dat helpt niet echt tegen het afslaan.
Gelukkig kan de Td5 zelfs veel sterker worden geprogameerd onderin en boven in dan een mechanise diesel, en daar kun je weer je voordeel mee doen, Het is met de juiste speeltjes mogelijk om de power van een V8 te krijgen en genoeg koppel om de meeste landrover bakken te slopen.
In de UK was er ooit een draadje over een 90 die werdt omgebouwd naar Td5 door een 16 jarige jongen en zijn vader, dit was in de tijd dat de Td5 pas een jaar of 3 oud was, het kan, maar weet waar je aan begint voor je begint.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: Conversion 200tdi naar td5
Dat was deze of niet Andrew?
TD5 conversion
TD5 conversion
Re: Conversion 200tdi naar td5
Ja Paul dat is het artikel, die heeft ook nog in een van de Bekende bladen gestaan, en op diverse forums in de UK zijn ook zat problemen gezamelijk opgelost, vergeet niet het was toen net zo lastig als nu de Puma ford motor in een oude Defender inbouwen is, al wordt het wel gedaan, maar liever de Td V6 die is ook wat lastig.
Het hebben van een donor maakt het zo veel simpeler, schroef werk en eigenlijk Plug & Play zeker als je een nieuw Chassis gebruikt.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Het hebben van een donor maakt het zo veel simpeler, schroef werk en eigenlijk Plug & Play zeker als je een nieuw Chassis gebruikt.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )