Hallo,
Probleempjes met mijn Freelander TD 4 2003.
1.
Het rode controle lampje van de airbags ( SRS nr. 12) blijft na het starten branden .
Heeft iemand hier ervaring mee en een tip wat te doen ?
2.
De achterruit sluit niet voor 100 % als ik de deurs dicht doe.
Als ik na het openen van de achterdeur de ruit een klein stukje omlaag druk en dan de achterdeur sluit, dan werkt alles perfect ?
Wat kan het probleem zijn ?
Alvast bedankt voor uw reactie.
Met vriendelijke groet,
Jan. S.
airbags
Re: airbags
Misschien is uit lezen van de OBD een goede start. Waarschijnlijk, geen ervaring, rolt er dan wel een fout code uit waarmee je verder kunt. Weet zo niet of the FL2 een standaard OBD protocol heeft of eigen specifiek. Want dan kom je bij een landrover dealer of specialist terecht.
Groeten Jan
Groeten Jan
Re: airbags
jan schreppers Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hallo,
>
> Probleempjes met mijn Freelander TD 4 2003.
> 1.
> Het rode controle lampje van de airbags ( SRS
> nr. 12) blijft na het starten branden .
> Heeft iemand hier ervaring mee en een tip wat te
> doen ?
Als je de laatste tijd de voorstoelen verschoven heb controleer dan eens de stekkertjes onder de stoelen, je mag zo ook natuurlijk zo controleren,
En voor de achterruit zou je eens kunnen kijken of je het raammechanisme wat kunt smeren.
-------------------------------------------------------
> Hallo,
>
> Probleempjes met mijn Freelander TD 4 2003.
> 1.
> Het rode controle lampje van de airbags ( SRS
> nr. 12) blijft na het starten branden .
> Heeft iemand hier ervaring mee en een tip wat te
> doen ?
Als je de laatste tijd de voorstoelen verschoven heb controleer dan eens de stekkertjes onder de stoelen, je mag zo ook natuurlijk zo controleren,
En voor de achterruit zou je eens kunnen kijken of je het raammechanisme wat kunt smeren.
Re: airbags
Ik zou ook even zoeken of je een airbag door kan meten dan zou je kunnen kijken of je vanaf de stekkers van de controller unit de airbags nog kunt 'zien'. De stekkertjes van de airbags zelf kunnen natuurlijk ook losgerammeld zijn. Verder heeft de stuurairbag waarschijnlijk een rotarycoupler naar de draadboom (mijn D1 iig wel), ook die zou defect kunnen zijn.
Groet en succes.
Groet en succes.
Re: airbags
Je kunt proberen de achterruitmechaniseme opnieuw te calibreren:
1 Ensure the tail door is closed, the vehicle unlocked and the alarm disarmed.
2 On 3 door models, ensure the roof is on (hard back) or lowered and secured (soft back).
3 Disconnect the battery earth lead, observing battery disconnection electrical precautions detailed in the Workshop Manual Service Repairs.
4 Allow at least 10 seconds to elapse before reconnecting the battery earth lead. The tail door glass will fully lower approximately 2 seconds after the battery is reconnected.
5 Start the engine. Ensure that all electrical loads, i.e. lights etc. are switched off. Increase the engine speed to 1500 rev/min. for 10 seconds
6 After 10 seconds and whilst maintaining the engine speed at 1500 rev/min., carry out the following:
i) Close the tail door window fully to start the calibration procedure.
ii) Fully open the tail door window.
iii) Fully close the tail door window.
iv) If the tail door window remains closed, the calibration procedure is complete.
7 If the calibration procedure is unsuccessful, the CCU will sound a warning for approximately 0.8 second and fully lower the window. Repeat the calibration procedure from step 1.
8 Allow the engine to idle and then switch off the engine.
Tail door window calibration can fail for the following reasons:
- Window stops before minimum travel is achieved.
- Window does not achieve a stall.
- Window request removed before stall is achieved.
- Tail door opened while driving window up.
Over de airbags weet ik niks, misschien even bij de garage laten uitlezen en controleren...
Succes.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ccbd210a926d6e9e2b12b9dd48dccbd4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 16960557, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 Ensure the tail door is closed, the vehicle unlocked and the alarm disarmed.
2 On 3 door models, ensure the roof is on (hard back) or lowered and secured (soft back).
3 Disconnect the battery earth lead, observing battery disconnection electrical precautions detailed in the Workshop Manual Service Repairs.
4 Allow at least 10 seconds to elapse before reconnecting the battery earth lead. The tail door glass will fully lower approximately 2 seconds after the battery is reconnected.
5 Start the engine. Ensure that all electrical loads, i.e. lights etc. are switched off. Increase the engine speed to 1500 rev/min. for 10 seconds
6 After 10 seconds and whilst maintaining the engine speed at 1500 rev/min., carry out the following:
i) Close the tail door window fully to start the calibration procedure.
ii) Fully open the tail door window.
iii) Fully close the tail door window.
iv) If the tail door window remains closed, the calibration procedure is complete.
7 If the calibration procedure is unsuccessful, the CCU will sound a warning for approximately 0.8 second and fully lower the window. Repeat the calibration procedure from step 1.
8 Allow the engine to idle and then switch off the engine.
Tail door window calibration can fail for the following reasons:
- Window stops before minimum travel is achieved.
- Window does not achieve a stall.
- Window request removed before stall is achieved.
- Tail door opened while driving window up.
Over de airbags weet ik niks, misschien even bij de garage laten uitlezen en controleren...
Succes.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ccbd210a926d6e9e2b12b9dd48dccbd4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 16960557, 600, 600, 'Loading image ...', false);