keuring RDW

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Lex

keuring RDW

Bericht door Lex »

Beste mensen,
Heb vandaag m,n LPG installatie verwijderd ivm met de nieuwe overgangs maatregel.
Daarna naar de RDW gereden, voor de keuring. Installatie was prima verwijderd, maar bij controle van het chassis nummer, begon de twijfel bij de RDW.
Zit nu in het traject voor een zo genaamde 'pad' onderzoek. Eerste mogelijkheid, half maart.
Ik heb een samengestelde "Classic", '83/'92. Vijf jaar geleden gekocht bij een "gerenommeerd" bedrijf. Waarschijnlijk foute boel dus.
Zit niet te wachten op "eigen schuld, dikke bult" of "had je van te voren kunnen weten"
Probeer alleen maar diegene te waarschuwen, die net als ik heb gedaan, te goeder trouw naar de RDW gaan.
Ook wil ik vragen of er deskundigen en of RRC experts zijn die mij misschien goede raad of tips kunnen geven, hoe om te gaan met zo'n pad-onderzoek?

Gr. Lex
John

Re: keuring RDW

Bericht door John »

Eerder gezien met het op kenteken zetten van een gas installatie.

Ga naar een RDW erkende garage bedrijf en laat die een beetje verdienen aan de demontage.

Zij kunnen dan ook het kenteken in orde maken.

Gr.
Michel WaZ

Bericht door Michel WaZ »

Terugkeren naar benzine kan alleen maar bij de RDW.

RRC '86 V8
John

Bericht door John »

Weer wat wijzer, niet echt logisch maar ja...
Lex

Bericht door Lex »

Inderdaad Michel, demontage goedkeuring gaat alleen maar via de RDW.
Dus had niet zoveel keus. Daarnaast was ik me ook van geen kwaad bewust.
Lex.
Michel WaZ

Ik heb het nooit gehad een PAD onderzoek, maar de RRC staat er bekent om dat er veel mee gerommeld is. Zo is er een " gerenommeerd bedrijf " zo leuk geweest om zelf maar chassis nmr,s te slaan. Het PAD onderzoek is er om de volledige identiteit van de auto te kunnen waarborgen en als de 1/3-2/3 regeling niet overschreden is denk ik dat er weinig aan de hand is.
Staat hier ook nog ergens op de prik.

Nou ja sterkte met de afwikkeling , Michel WaZ

RRC '86 V8
bertil

Bericht door bertil »

Hoi,

dat is ff flink balen!

het valt me wel op, dat er veel RRC's te koop aangeboden worden, die op zn minst twijfelachtig zijn(die verkopers weten dat zelf ook wel, anders keuren ze wel om naar benzine) en die bij de RDW extra aandacht zullen krijgen.

bouwjaren van 78-79-80 met 3.9 motor, automaat en 4drs body, dan gaat het al snel een beetje ruiken naar...........

gr bertil
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Je bent niet aleen dat is de eenige troost, en het zijn inmiddels niet aleen Rangerovers, ik kom maandelijks gerommelde Defenders tegen.

Ik denk dat er in elk geval veel onderdelen op MP gaan verschijnen.

Ik ken 5 auto's die twijfelachtig zijn en bij mij in onderhoud, 2 ervan staan op dit moment bij de RDW en het ziet er niet goed uit.

twee anderen hoeven niet eens naar de RDW te gaan ( gebouwd door een zeer bekend bedrijf ) die vallen zo al door de mand met 4 deurs, 3.9 efi lucht veren en auto maat, de ander met softdash al helemaal en dat zie ik aleen al aan het chassis.

Originele auto's zijn uit eindelijk de beste eerlijkste en de meest waardevolle auto's en dat blijkt keer op keer weer.

Helaas zijn veel van deze originele auto's definitief omzeep geholpen omdat met $$$$ zag en gratis maar toch luxe en zuinig wilde rijden.

een afgenomen kenteken krijg je nooit meer terug al kun je de auto enigzins origineel maken met delen uit de juiste piriode.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
a.wilbie

Bericht door a.wilbie »

tegoeder trouw gekocht kan,
speel stommertje bij de rdw, vergeet alles wat je hier geleerd heb en avontuur het.
misschien zijn ze coulant om een beetje door de vingers te zien.
sterkte.
Constantijn

Bericht door Constantijn »

Helaas, bij een PAT (Permanent Auto Team bestaande uit RDW, douane en politie) keuring wordt je auto grondig gecontroleerd.
Alle gegevens welke in de database van betreffende instanties staan worden uit de kast gehaald, de hele historie (vanaf eerste registratie in NL) van jouw auto middels kenteken en identificatienummers van alle belangrijke delen (chassis/motor/bakken/assen) wordt uitgespit. Men weet vaak meer van de auto dan de eigenaar denkt, men weet daar ook wat de herkenningspunten (zoals chassisbalk, scharnieren/bevestiging, zekering ogen aan chassis, schokbreker ophanging, gordelbevestigingspunten), van diverse bouwjaren zijn. Zelfs het exacte lettertype van de (losse) slagletters die Land Rover gebruikte om nummers in te slaan, staat in de database.
Wijkt het lettertype af, dan is het niet origineel en mag jij aantonen dat het wel zo is.
Als de auto ooit (hetzij tijdens jouw bezit, hetzij bij vorige eigenaren) APK afkeurpunten heeft gehad zoals dorpels die gelast moesten worden, wordt ook gekeken of er daadwerkelijk een keer een reparatie in die vorm heeft plaats gevonden. Verder wordt er uiteraard ook gecontroleerd op oude verflagen, aanwezigheid van DOT nummers in de ruiten, veiligheidsgordels etc. etc. Dit alles om een zo compleet mogelijk beeld te kunnen schetsen van de gehele auto. Klopt de auto niet en kan men de werkelijke leeftijd niet identificeren, dan kan het meevallen en ben je enkel je kenteken definitief kwijt. Indien men echter constateert dat de auto van een ander (lees jonger) bouwjaar is dan hetgeen jij beweerd hebt, en je bijvoorbeeld 5 jaar ten onrechte belastingvrij rond reed, dan komt er wellicht een andere autoriteit om de hoek kijken.

Het is dan ook niet voor niets dat er nu steeds meer dubieuze auto's te koop aangeboden worden waarbij de verkoper aangeeft "even de LPG installatie verwijderen en de auto kost slechts 10 euro per maand als oldtimer". Indien de argeloze koper dit vervolgens doet en hem ter keuring aanbieden bij de RDW komen ze in hetzelfde traject als jij terecht...
Bart74

Bericht door Bart74 »

Je kunt gas toch ook laten verwijderen bij lpg inbouwstation? Of kan dat niet?
robbert

Bericht door robbert »

Gas kan je zelf ook verwijderen... het gaat erom dat de rdw daarna de auto wilt zien voor een keuring, en dan maakt het niet uit wie het er uitgehaald heeft. Je moet naar de rdw
Paul Stroink, One-Ten.nl

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Voor zover ik weet heb je gelijk Bart. Als het maar een station is dat zelf mag afmelden, de hele kleintjes rijden soms met in- of uitgebouwde auto's langs de RDW.
sjorsboomschors/aka/PP

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

nee hoor, bij een LPG inbouwstation wordt LPG er ook uitgehaald, en kenteken wordt door RDW aangepast, gewoon opgestuurd.
je hebt dan wel evt. een steekproef ( slechts 3% geloof ik) en dan begint bovenstaande balletje te rollen.

edit:
oeps, idd is het veranderd: sinds 1 jan. alleen bij RDW te chouwen voor brandstofconversie...
my mistake! sorry

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/01/2014 13:20 door sjorsboomschors/aka/PP.
forbert 90-200Tdi

Bericht door forbert 90-200Tdi »

Andrew Colville Schreef:
-------------------------------------------------------

>
> een afgenomen kenteken krijg je nooit meer terug
> al kun je de auto enigzins origineel maken met
> delen uit de juiste piriode.

Dan is dus je beste kans de auto terug te bouwen tot ie voldoet aan de eisen VOOR je het pad van de herkeuring inslaat.
Als ie voldoet zullen ze er waarschijnlijk niet zoveel werk van maken, lijkt me.
forbert 90-200Tdi

Ik denk wel dat ze bepaalde wagens goed in het snotje hebben, waaronder de Range.
sjorsboomschors/aka/PP

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

bij RDW zelf is het idd "gevoel"van de keurmeester, bij een LPG boer welke het via de computer doet is het gewoon random steekproef
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Voor een ieder die roept dat het ook zonder RDW kan lees dit eens:

Zou verstandiger zijn om in het vervolg je eerst verder in iets te verdiepen voordat je mensen op het verkeerde been zet.

Als u niet meer met uw voertuig op gas wilt rijden en u wilt de registratie van het brandstoftype in het kentekenregister wijzigen, dan moet u de gehele gasinstallatie verwijderen. Er is een aantal technische eisen waar u rekening mee moet houden en de RDW moet uw voertuig keuren. In dit artikel leest u hoe u dit kunt regelen.
.1.U moet ervoor zorgen dat de volgende onderdelen zijn verwijderd. De RDW controleert hier ook op bij de keuring:
.de verdamper, de drukregelaar en/of een ander brandstofdoseringssysteem. Een uitlaatstift die bij een luchtgekoelde motor als verdamper werkt, hoeft u niet te verwijderen;

de LPG-tank;

de gasafsluiter;

het gasmengstuk;

de inspuitstukken, tenzij deze definitief zijn afgeplugd;

het inspuitstuk-adapter, tenzij deze definitief is afgeplugd;

de buitenvulklep, tenzij deze definitief is afgeplugd;

de hogedrukleiding, met uitzondering van het gedeelte dat rechtstreeks vast tegen de onderzijde van het voertuig bevestigd is.
.2.Als u alle onderdelen heeft verwijderd, dan moet u een afspraak maken voor een keuring bij een RDW-keuringsstation.
3.Na goedkeuring stuurt de RDW u binnen 5 werkdagen een nieuw kentekenbewijs op creditcardformaat (ook wel kentekencard genoemd) met de juiste gegevens per post. Daarnaast ontvangt u een brief met een tenaamstellingscode. Dit is een code die u nodig heeft bij bijvoorbeeld verkoop van het voertuig. De code bestaat uit 9 cijfers. Het is belangrijk om de tenaamstellingscode goed en apart van het kentekenbewijs te bewaren.

Is er voor het voertuig al een kentekencard afgegeven, dan ontvangt u een nieuwe. De bestaande tenaamstellingscode blijft geldig.
.
De Belastingdienst Autoheffingen krijgt automatisch bericht van de RDW over de brandstofwijziging.

U moet zelf aan uw verzekeringsmaatschappij melden, dat de brandstofsoort van uw voertuig is gewijzigd.

En hier de link naar de site van de RDW
forbert 90-200Tdi

Alle aanvragen komen toch bij de RDW terecht.
Het zou mij niets verbazen als ze op steekwoorden zoals range gecontroleerd worden, dan blijft er van de random weinig meer over. It's a brave new world.

De achterdochtige
Michel WaZ

Juist Frans, alle fabeltjes de deur uit en naar de RDW.

RRC '86 V8
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Mocht het zover komen dat er ook een naheffing achteraankomt dan is het overigens wel handig als je de aankoop bij een "gerenommeerd bedrijf" kan bewijzen.
Niet bij de RDW-douane-belasting heren, maar bij uiteindelijk de rechter, dwz. het zou maar zo kunnen lonen als je hard genoeg kan aantonen dat jij te goeder trouw was, 1º wellicht in de boete op de naheffing, en 2º in het terughalen van de naheffing bij de "gerenommeerde" verkoper.

Marc
Frans Bonnes

Je kan hoogstwaarschijnlijk wel je aankoop bewijzen, maar niet de uitvoering van de auto.
Op de rekening zal alleen maar staan RR, het kenteken en chassisnummer en misschien de km stand.
Dan wordt het dus jouw woord tegen dat van de verkoper, wie heeft de auto verbouwd.
En aantonen dat de verkoper dat gedaan heeft lijkt mij bijna onmogelijk.

Ga er dus maar vanuit dat je altijd aan het kortste eind trek.

Overigens hoef je de auto niet kwijt te zijn, de RDW kan hem ook keuren naar een nieuw bouwjaar aan de hand van de ouderdom van de meeste onderdelen.
Het wordt dan een heel stuk jongere (samengestelde) auto.
Paul Stroink, One-Ten.nl

Dit is inderdaad van toepassing als je zelf LPG wilt uitbouwen. Dan moet je tegenwoordig inderdaad langs de RDW (vroeger niet).
Michel WaZ

[www.lpguitbouwen.nl]

[www.lpggids.com]

Dus langs de RDW.........

RRC '86 V8

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/01/2014 10:44 door Michel WaZ.
Frans Bonnes

Ook als je de LPG laat uitbouwen moet je zelf langs de RDW om te laten keuren

link
Frans Bonnes

Je bent me net voor
Marc-my-Words

Wat je bewijzen kan hangt dan dus af van de aankoopbon, aangevuld met eventueel bewaarde andere (ver)koop gegevens (bijv. de advertentie), en van zaken als (vakantie) kiekjes etc. Je ziet dus: Wie wat bewaart die heeft wat (in ieder geval een zolder vol rommel).
Staat er in de advertentie bij een "te moderne" motor genoemd en een kiekje van de koets met de verkeerde scharnieren dan ben je al een stuk verder.

Marc

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/01/2014 10:54 door Marc-my-Words.
Michel WaZ

sorry.........toch blijft het raar. Inbouw mag wel door een erkent inbouwbedrijf gebeuren en uitbouw niet.
Ik heb vanmiddag een keuring naar benzine in À,dam.........gister nog even snel de Strombergs vervangen door de SU,s had een co van ruim 8% maandag enne niet meer goed te krijgen. Met de SU,s zat ik op 1,9%...........ontsteking ook goed gezet en mij benieuwen wat het verbruik nu wordt......hij rijdt niet zo lekker als met de ruimere afstelling merk ik wel........
Frans Bonnes

Eigenlijk is het wel logisch dat uitbouw door de RDW/belastingdienst gecontroleerd wordt, anders gaat iedereen op papier gas uit laten bouwen en dat scheelt de staat dan veel te veel inkomsten.
Paul Stroink, One-Ten.nl

Ik heb ongelijk, en jullie hebben gelijk... mijn excuses.
Ik heb net even met mijn RDW contactpersoon gesproken en ze willen tegenwoordig inderdaad elke auto waar de LPG wordt uitgebouwd zien. Dit is voornamelijk in het leven geroepen om illegale auto's er uit te kunnen pikken. Dus bij Land Rovers en Range Rovers het 1/3 verhaal en om bij de andere auto's de omgekatte exemplaren te pakken, want er rijden erg veel omgekatte 190's, w124's, volvo 240's, Saab 900's, BMW 5 series rond met een vals nummer. Daar valt het aantal problematische Land Rovers bij in het niet.
Michel WaZ

Top Paul!

RRC '86 V8
Marco 109

Bericht door Marco 109 »

Oke, dit draadje zorgt er in elk geval voor dat ik dus alleen een RRC zal gaan kopen die of nooit LPG heeft gehad, of waar dat reeds door de huidige eigenaar is verwijderd inclusief RDW keuring.
Ben dus op zoek naar een RRC die in de overgangsregeling valt....
Lex

Bericht door Lex »

Nou, echt vrolijk wordt ik niet van alle berichten, had ik ook niet verwacht.
Toch bedankt allemaal voor jullie reacties.

Rest mij nog de vraag of iemand serieus weet, waar ik in het ergste geval rekening mee moet houden.
M'n RRC, als luxe plantenbak voor de deur?
Of is het misschien zo, dat als blijkt dat de auto jonger is dan op het kenteken staat je een nieuw kenteken bewijs krijgt, met natuurlijk de financiële consequenties?
Zoals een boete en MRB!!
JvTreurhout

Bericht door JvTreurhout »

Vervelend voor je Lex. Maar wat is er mis aan je chassis nummer ? Kun je wat meer details vertellen over wat er mis is ?
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

Weet je nog niet zeker of het niet klopt, of wel?
Weet je de verschillen tussen een 83er en 90er chassis?

bv
vierkante vs ronde balk
aangelaste sleepogen

Jaren geleden iemand gesproken waarvan de auto bij de rdw in beslag is genomen. Inname kenteken bewijs. Verder geen boete of mrb aanslag.
maar dit is al weer een jaar of 5 geleden.
Joadalama

Bericht door Joadalama »

Ik wil je adviseren eens contact zoeken met Bart van Dessel. Hij weet er wel het e.e.a. van. Bart kijkt, geloof ik, op dit moment iets minder hier, maar je kan er altijd eens een PB aan wagen. Succes met de afloop en hoop voor je dat het allemaal goed komt.

groeten
Joachim
ron bolleboom

Bericht door ron bolleboom »

ik heb van het pad team ook wel het advies gehad om er een bloembak van te maken (en die had ik nog van de overheid/domeinen gekocht ook) i.i.g. een ander kenteken krijg je niet zomaar .
Gert

Bericht door Gert »

Je zult als automonteur maar een belastingvrije Toyota Landcruser klaarmaken en dan ombouwen naar grijs en bij de rdw komen voor de keuring ...........en dan te horen krijgen dat het een omgekatte auto is ( halverwege pagina 2 ) maar wel met auto en tijdelijk kenteken ( pagina 4 ) gewoon weer verder mag rijden tot het onderzoek klaar is en je weer terug moet komen voor de uitslag van de rdw ................ ik dacht altijd dat je bij een omgekatte auto meteen je kenteken kwijt was en er niet meer mee mocht rijden

link naar topic : [www.modderpoel.nl]

staat ergens halverwege pagina 2 ( keuring rdw ) en pagina 4 midden ( dat hij een tijdelijk kenteken heeft gekregen )
Apke

Bericht door Apke »

Vroeger stonden ze ook te controleren bij tankstations. Alle auto's die gas stonden te tanken op de kiek.

Ik denk dat deze regeling voor de controle veel goedkoper is.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ec442ecb2d5c5dbb505a8d546b99637e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16961235, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Pinguin - Disco 2 TD5
Apke

Bericht door Apke »

De RDW weet meer dan je denkt.

Op dit moment wordt mijn Discovery 2 aangepakt en naast een verzonken chassis ook voorzien van een nieuwe body (de oude was wat verfrommeld nadat we met 110 op de snelweg de spiegel op het asfalt hadden gelegd .... ). De nieuwe body komt van een donor Disco die een jaartje ouder is dan de mijne en omdat het chassis verzonken gaat worden zal ook het chassis nummer gaan verdwijnen.

Voordat er aan deze klus begonnen werd (o.a. grotendeels door Andrew Colville) is de RDW langs geweest voor inspectie. De man van de RDW was zeer verheugd over deze uitnodiging en vertelde dat het vaak fout ging als ze niet vooraf konden schouwe en achteraf maar moesten uitzoeken waaruit het voertuig bestond.
De RDW kent meer dan alleen het chassis nummer, ook het motor nummer, de as-nummers en het body nummer is bekend. In mijn geval was zowel mijn eigen auto als ook de donor een legale auto en ben ik verplicht om de donor definitief te laten slopen (zodat deze dus niet als "omkat" project gebruikt kan worden voor een gestolen Disco).
De RDW kan dus ook met je mee denken en ondersteunen met projecten, ze willen alleen graag de herkomst van bepaalde onderdelen weten.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d5bfb08c9f2dfad5158e10ef1dfc1db8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16961250, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Pinguin - Disco 2 TD5
Michel WaZ

Klopt, dit zei de RDW keurmeester gistermiddag ook als antwoord op mijn vraag waarom langs de RDW. Hij zij ook dat Onze auto,s na diverse series Volvo,s en Banzen de merken zijn waar het meest mee gerommeld is.
Zie ook mijn topic.

[landrover.startpagina.nl]

RRC '86 V8

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/01/2014 06:14 door Michel WaZ.
Lex

Bericht door Lex »

Ben er inmiddels achter dat de de motor, EFI, er nog niet was in '83.
Verder zo zeggen ze, zou het kunnen dat, dat er een chassis nummer van een '83 in een '92 is geslagen.
Kortom een hoop aanleiding voor de heren.
Ik vraag me ook af, wanneer je moet komen voor een pad onderzoek, of dat dan ook verplicht is.
Ben ook aan het onderzoeken of ik het bedrijf die mij de auto heeft verkocht, kan aanklagen.
Verder nogmaals bedankt voor jullie reacties.
Vertrek zo voor het weekend naar de Ardennen, misschien m'n laatste ritje in m'n geweldige RRC!!
Marc-my-Words

Als je niet komt trekken ze je kenteken ambtshalve in.

Je kan wellicht, in de tussenliggende tijd zolang je nog een geldig kenteken hebt, proberen de auto in een liberaal-denkend buitenland te verkopen, maar dan moet je 'm dus zo concurrerend in de markt zetten dat je 'm op tijd kwijt bent.

De verkoper aanpakken kan alleen als je kan aantonen dat hij je de auto zo als hij nu is heeft verkocht, en zelfs dan zal het lastig zijn, je moet daarvoor eens vlot langs een advocaat (of eerst even advies inwinnen bij bijv. "HetJuridischLoket&quot.

Marc
Plaats reactie