Conversie 200TDI
Conversie 200TDI
Hallo prikkers,
Ik heb een hele tijd niks aan mijn LW serie 2A gedaan en was van plan hem te verkopen maar door onze fijne regering zie ik me genoodzaakt om de auto uit 1970 om te bouwen naar diesel. En dan maar meteen goed; 200TDI d'r in. Maar wat haal je op je nek?
Een serie 2A heeft zoals u allen waarschijnlijk wel weet een LT76 gearbox (4gear) met een ratio van ongeveer 1,6.
Een 200 motor heeft hier geen probleem mee maar andersom wel vrees ik, alternatief is een LT77 met een LT230 tussenbak wat resulteert in een ratio van ongeveer 1,2. Alles goed zou je zeggen maar een dergelijke combi levert permanent 4WD. Dit gaat niet goed met de kruiskoppelingen van de propshaft van de vooras.
Diverse alternatieven voorhanden;
- monteren homokineten
- aanpassen tussenbak mbv een kit van Ashcroft ( in en uitschakelen 4WD)
- handhaven LT76 en de turbo weglaten (niet echt leuk natuurlijk) hoe aanpassen ratio?
Wie geeft raad??????
Ik heb een hele tijd niks aan mijn LW serie 2A gedaan en was van plan hem te verkopen maar door onze fijne regering zie ik me genoodzaakt om de auto uit 1970 om te bouwen naar diesel. En dan maar meteen goed; 200TDI d'r in. Maar wat haal je op je nek?
Een serie 2A heeft zoals u allen waarschijnlijk wel weet een LT76 gearbox (4gear) met een ratio van ongeveer 1,6.
Een 200 motor heeft hier geen probleem mee maar andersom wel vrees ik, alternatief is een LT77 met een LT230 tussenbak wat resulteert in een ratio van ongeveer 1,2. Alles goed zou je zeggen maar een dergelijke combi levert permanent 4WD. Dit gaat niet goed met de kruiskoppelingen van de propshaft van de vooras.
Diverse alternatieven voorhanden;
- monteren homokineten
- aanpassen tussenbak mbv een kit van Ashcroft ( in en uitschakelen 4WD)
- handhaven LT76 en de turbo weglaten (niet echt leuk natuurlijk) hoe aanpassen ratio?
Wie geeft raad??????
Re: Conversie 200TDI
ik heb geen raad voor je
maar heb wel een pervecte 2.5 tdi motor
met hand 5 versn bak voor je
zit nog in mijn rrc maar ga er een benzine 3.5 inzetten
gr
maar heb wel een pervecte 2.5 tdi motor
met hand 5 versn bak voor je
zit nog in mijn rrc maar ga er een benzine 3.5 inzetten
gr
Re: Conversie 200TDI
Hallo Robbe ik heb ook een 200tdi in mijn series 2a gebouwd. En heb achter de motor de originele bak. Bak is nog mooi stil, en nog geen problemen gehad. Ook mijn fairy overdrive houd het goed, Heb wel eens gehoord dat de series 2 bakken ook sterker zijn dan de series 3.
Gr. Wouter
Gr. Wouter
Re: Conversie 200TDI
Lijkt inderdaad de ingreep met de minste problemen om de LT76,V-bak te handhaven. Ashcroft heeft wel een kit om de ratio van de 2wd aan te passen. Dan nog een overdrive er achter en klaar is Kees zou je zeggen maar houd die oude 4gear bak al dat vermogen onder bedwang? Ik meen dat een 2,25 petrol iets van 70HP kan leveren en een 200TDI iets van 111 HP dat is een toename van bijna 60%
Re: Conversie 200TDI
@dick
Zeker interesse in die 2,5tdi kan je mij een persoonlijk bericht sturen oid of kan dat niet via dit forum?
Zeker interesse in die 2,5tdi kan je mij een persoonlijk bericht sturen oid of kan dat niet via dit forum?
Re: Conversie 200TDI
Robbe,
Even door op je verhaal van een 200tdi met LT77 en LT230 in een Series.
Los van het verschil in ratio, je remmen zullen ook wel moeite gaan hebben met de vermogens toename.
Is het dan een optie er Defender/Disco/RRC assen onder te zetten? Voor en wellicht ook achter met schijfremmen.
Dan los je en het ratio verschil op en het remprobleem.
Als je toch aan het bouwen bent
Groet - Maurice
Even door op je verhaal van een 200tdi met LT77 en LT230 in een Series.
Los van het verschil in ratio, je remmen zullen ook wel moeite gaan hebben met de vermogens toename.
Is het dan een optie er Defender/Disco/RRC assen onder te zetten? Voor en wellicht ook achter met schijfremmen.
Dan los je en het ratio verschil op en het remprobleem.
Als je toch aan het bouwen bent
Groet - Maurice
Re: Conversie 200TDI
Dat is wel grappig dat je de remmen ook moet updaten als je er een zwaardere motor inlegt ..............................
Als je nu gemiddeld 90km/uur rijdt met je huidige motor en je gaat vol in de remmen dan heb je een remafstand van bv. 50 meter,
Als je de 200tdi erin hebt gelepeld en je rijdt weer 90 km/uur lijkt mij dat er niet veel is veranderd
Meer vermogen wil niet zeggen dat je topsnelheid anders wordt (dat kan natuurlijk wel maar veel harder als 120 km/uur wil je niet)
Groeten neef Henk
Als je nu gemiddeld 90km/uur rijdt met je huidige motor en je gaat vol in de remmen dan heb je een remafstand van bv. 50 meter,
Als je de 200tdi erin hebt gelepeld en je rijdt weer 90 km/uur lijkt mij dat er niet veel is veranderd
Meer vermogen wil niet zeggen dat je topsnelheid anders wordt (dat kan natuurlijk wel maar veel harder als 120 km/uur wil je niet)
Groeten neef Henk
Re: Conversie 200TDI
Ik snap je punt Henk maar is het niet zo dat de RDW bij een vermogens toename boven een bepaald percentage
bepaalde aanpassingen wil zien?
bepaalde aanpassingen wil zien?
Re: Conversie 200TDI
mijn laatste info van de rdw is dat een oldtimer onbeperkt van motor mag wisselen wat vermogen betreft
ze vonden het wel wat onverstandig toen ik zij dat ik er dus 300 pk in wilde bouwen maar wettelijk mocht het
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c16e1e24fac6e5e9783745344af0368e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16963052, 600, 600, 'Loading image ...', false);
ze vonden het wel wat onverstandig toen ik zij dat ik er dus 300 pk in wilde bouwen maar wettelijk mocht het
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c16e1e24fac6e5e9783745344af0368e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16963052, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Conversie 200TDI
Ja klopt helemaal, die van mij is in september omgekeurd en er word niet moeilijk over gedaan. Motor moet degelijk bevestigd zijn, dat is alles. En je moet aan kunnen tonen waar de motor weg komt.