Goedemiddag allen.
Sinds kort LPG uitgebouwd, echter sindsdien krijg ik m'n 84er RR 3,5V8 met 2 SU carbs niet fatsoenlijk afgesteld. Voor de inbouw van LPG (maart 2013) liep de motor prima op benzine, ff kort choken en daarna geen problemen. Nu echter verzuipt de motor constant. Verbruik geschat 1:2. Alleen maar zwarte rook. Koude start alleen zonder choke en warme start pas nadat de carbs zijn leeggestart (aan - uit schakelaar voor de brandstofpomp ingebouwd).
Na de uitbouw van LPG beide carbs schoongemaakt en weer gemonteerd. Jets gelijk gezet aan de hoogte van de brug, zuigers afgetopt met olie. Toch om een of andere reden loopt er veel te veel benzine door de carbs het inlaatspruitstuk in. Hoewel het simpele carbs zijn, denk ik toch dat ik iets over het hoofd zie bij de montage. Of de jets en de naalden moeten versleten zijn, echter dat lijkt me wel erg vlot in 8 maanden tijd dat de auto op LPG heeft gedraaid.
Wie o wie heeft er nog tips voor me zodat ik tot de oplossing van het probleem kom.
Alvast bedankt!
Arno
SU carbs - wat doe ik fout
Re: SU carbs - wat doe ik fout
Bij mij staan de sproeiers iets boven de brug. Eerst Je ontsteking afstellen, staat waarschijnlijk nog op LPG afgesteld. Kijk ook even welke bougies erin zitten. LPG bougies werken met een hogere temperatuur.
Toch nog even met de 2 mengselschroeven je mengsel armer afstellen, kijk ook meteen naar de stand van de choke.
Check ook of ze allebei volledig in ruststand zijn bij een motor op bedrijfstemperatuur.
Even voor de goede orde, de 2 mengselschroeven zitten aan de voorzijde onder links en rechts op de carb,s. Er zit 1 stationair stelschroef en 2 kleinere stelschroeven voor je choke. Die zitten aan de bovenzijde als je bij het luchtfilterhuis kijkt zie je ze wel zitten. Mengsel afstellen kan je als volgt doen, klok mee gaat de sproeier omlaag dus de naald krijgt meer ruimte en dus meer benzine, tegen de klok in sproeier komt omhoog, dus minder ruimte voor de naald en minder benzine.
Check ook of de carb,s synchroon zijn, heb je geen dure dingen voor nodig.
1 maak een soort windvaantje en hou deze met afstellen bij de elleboog ingang en kijk of ze allebei evenredig aanzuigen.
2 maak op 2 in het oliereservoir passende houtjes streepjes en draai de oliepotjes open, verwijder de dempertjes en plaats de gemarkeerde houtjes in het reservoir. Stel de carb,s nu zo af dat de markeringen op beide houtjes gelijk zijn.
Groet Michel WaZ
Ps mijn co uitstoot op 1,9% gekregen, goed voor het milieu en verbruik, maar de prestaties blijven beduidend achter. Kreeg wel de complimenten van de RDW met de terugkeuring naar benzine.
RRC '86 V8
Toch nog even met de 2 mengselschroeven je mengsel armer afstellen, kijk ook meteen naar de stand van de choke.
Check ook of ze allebei volledig in ruststand zijn bij een motor op bedrijfstemperatuur.
Even voor de goede orde, de 2 mengselschroeven zitten aan de voorzijde onder links en rechts op de carb,s. Er zit 1 stationair stelschroef en 2 kleinere stelschroeven voor je choke. Die zitten aan de bovenzijde als je bij het luchtfilterhuis kijkt zie je ze wel zitten. Mengsel afstellen kan je als volgt doen, klok mee gaat de sproeier omlaag dus de naald krijgt meer ruimte en dus meer benzine, tegen de klok in sproeier komt omhoog, dus minder ruimte voor de naald en minder benzine.
Check ook of de carb,s synchroon zijn, heb je geen dure dingen voor nodig.
1 maak een soort windvaantje en hou deze met afstellen bij de elleboog ingang en kijk of ze allebei evenredig aanzuigen.
2 maak op 2 in het oliereservoir passende houtjes streepjes en draai de oliepotjes open, verwijder de dempertjes en plaats de gemarkeerde houtjes in het reservoir. Stel de carb,s nu zo af dat de markeringen op beide houtjes gelijk zijn.
Groet Michel WaZ
Ps mijn co uitstoot op 1,9% gekregen, goed voor het milieu en verbruik, maar de prestaties blijven beduidend achter. Kreeg wel de complimenten van de RDW met de terugkeuring naar benzine.
RRC '86 V8
Re: SU carbs - wat doe ik fout
Hallo Michel,
bedankt voor de tips. Ga de jets dan toch maar hoger stellen (had ergens gelezen dat basis instelling brug was en 1 a 1,5 slag rechtsom) en de choke eraf.
Bougies zaterdag vervangen voor hetere met 4 contacten (Bosch). Toen deden alle 8 cylinders weer mee, echter motor bleef zwart roken.
NB RDW heeft co niet gemeten bij de keuring. Keurmeester rook zo wel dat die niet klopte
bedankt voor de tips. Ga de jets dan toch maar hoger stellen (had ergens gelezen dat basis instelling brug was en 1 a 1,5 slag rechtsom) en de choke eraf.
Bougies zaterdag vervangen voor hetere met 4 contacten (Bosch). Toen deden alle 8 cylinders weer mee, echter motor bleef zwart roken.
NB RDW heeft co niet gemeten bij de keuring. Keurmeester rook zo wel dat die niet klopte
Re: SU carbs - wat doe ik fout
Geen slag......maar millimeters........het ligt er ook een beetje aan of/hoe je naalden versleten zijn in combi met je sproeier.
Zorg ervoor dat de motor op bedrijfstemperatuur is en kijk of je choke echt in de ruststand staat........is echt alle rommel uit de vlotterkamers........en niet geheel onbelangrijk...zat er nog oude benzine in de tank?
Had je mazzel bij de RDW gefeliciteerd in ieder geval.
Succes met afstellen
Groet Michel WaZ
RRC '86 V8
Zorg ervoor dat de motor op bedrijfstemperatuur is en kijk of je choke echt in de ruststand staat........is echt alle rommel uit de vlotterkamers........en niet geheel onbelangrijk...zat er nog oude benzine in de tank?
Had je mazzel bij de RDW gefeliciteerd in ieder geval.
Succes met afstellen
Groet Michel WaZ
RRC '86 V8
Re: SU carbs - wat doe ik fout
Het probleem is dat de vlotters verbogen zijn!
De vlotters van de SU carburateurs vinden het niet leuk om in een lege vlotterbak heen en weer te moeten schudden!
Het resultaat van een verbogen vlotter is een veel te hoog benzine niveau in de carburateur, een zeer slecht lopende motor en een verbruik van 1 op 2 met zwarte rook.
Ik heb vroeger met mijn 110 V8 een aantal keer in het buitenland langs de weg staan sleutelen omdat de LPG op was en de motor beroerd op benzine liep.
Later had ik een Edelbrok carburateur. Maar ook die carburateur heeft er last van. Ik heb zelfs een keer in de vlotterbak een verfrommeld stuk koper aangetroffen wat ooit een vlotter geweest was. Misschien dat lomp rijgedrag ook niet bevordelijk werkt.
Stel de vlotters opnieuw af op het juiste niveau en je zult zien dat de motor weer goed draait.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/01/2014 17:50 door JoostKenya.
De vlotters van de SU carburateurs vinden het niet leuk om in een lege vlotterbak heen en weer te moeten schudden!
Het resultaat van een verbogen vlotter is een veel te hoog benzine niveau in de carburateur, een zeer slecht lopende motor en een verbruik van 1 op 2 met zwarte rook.
Ik heb vroeger met mijn 110 V8 een aantal keer in het buitenland langs de weg staan sleutelen omdat de LPG op was en de motor beroerd op benzine liep.
Later had ik een Edelbrok carburateur. Maar ook die carburateur heeft er last van. Ik heb zelfs een keer in de vlotterbak een verfrommeld stuk koper aangetroffen wat ooit een vlotter geweest was. Misschien dat lomp rijgedrag ook niet bevordelijk werkt.
Stel de vlotters opnieuw af op het juiste niveau en je zult zien dat de motor weer goed draait.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/01/2014 17:50 door JoostKenya.
Re: SU carbs - wat doe ik fout
Hallo Joost. Ook bedankt voor de tip. My friendly mechanic dacht ook in de richting van de vlotters, maar ik heb de werking getest en vlotternaald sloot de aanvoer af. Nooit aan gedacht de hoogte bij te stellen. Ga dit checken. Hebben we weer wat te doen!