110 naar grijs zonder schot

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Marc vd K

110 naar grijs zonder schot

Bericht door Marc vd K »

Ik ben al even aan het zoeken wat de eisen zijn voor grijs kenteken zonder verhoogd dak en zonder tussenschot. Ik kom zo veel verschillende antwoorden tegen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Als ik HD veren zou plaatsen en dus 2 inch verhoogd, ruiten blinderen, achterdeur ingang 5cm verlagen, alle stoelen en aansluitpunten eruit zou ik volgens sommige in aanmerking komen voor grijskenteken en het verlaagd belasting tarief.

Kan iemand met het verlichtende antwoord komen?? Liefst iemand die het onlangs nog voor elkaar gekregen heeft..

mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d87c19ada2380c307b5cf2c89157427b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 16936460, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]
Marc-my-Words

Re: 110 naar grijs zonder schot

Bericht door Marc-my-Words »

Marc,

Het gaat niet om de HD veren (die als ze echt HD zijn Kløte zijn zolang je geen HD-ladingen rijdt), en het gaat nog minder om de achterdeur.
Het gaat erom dat er minstens 25 cm hoogteverschil zit tussen de "lichte" opening van de linker (chauffeurs) deur en het hoogste punt van het dak (of de eventueel aanwezige ribben meetellen is de vraag). Nieuwe gewone veren achter zouden dus maar zo genoeg kunnen zijn. (Eventueel het deurrubber een tikje verlagen ... stripje d'r tussen zodat je een laatste cm kan winnen. (Lucht-hulp-veren kan eventueel ook nog iets helpen, anders helpt natuurlijk ook gewoon een dunne spacer.)
En wat dubbel helpt: alles wat onnodig is thuislaten: de auto wordt lichter, staat hoger op de veren en is lichter dus wellicht één gewichtsklasse lager dus goeikoper. (Dus tussentijds even over een weegbrug rijden, misschien 2 of 3 keer, totdat je licht genoeg bent.)

Dan verder ramen dicht, behalve één opening die rechts is toegestaan, en .... natuurlijk een 30 cm schot. Zet je dat schot max naar achter (max 115 van het achterste punt van het stuur) dan hoef je alleen vanaf dat punt de ramen dicht te maken. Het schot mag een liggende U vorm hebben waarbij de | | van de U aansluiten op de wielkasten. Je hebt dan met een 110 nog steeds de minimaal 125 laadlengte, hoogte is ook afdoende, dus dan moet het goed gaan.

Marc (zonder K)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/01/2014 23:04 door Marc-my-Words.
Bram90

Bericht door Bram90 »

Wordt die 25cm gemeten verschil gemeten vanaf de grond? En dan tot aan bovenkant dak? Dan zou je namelijk heel makkelijk aan die 25cm komen, zeker als je inderdaad de portier opening wat verlaagd.
Paul

Bericht door Paul »

Als je het hebt over een stawag betreft het dit (heb ik onlangs naar iemand gemaild toen hij ernaar vroeg):

Het tussenschot komt t.h.v. het raamspijltje in de achterdeur. Links mogen in de laadruimte geen ramen zitten. Dat betekent dat het kleine stukje raam tegen het raamstijltje vervangen dient te worden door polyester of metaal o.i.d. en dat de grote ruit in de laadruimte dichtgemaakt moet worden.

Rechts mag één raam open en de rest moet dicht. Dat betekent dat het voldoende is om daar ook het kleine ruitje in de achterdeur dicht te maken, de grote ruit in de laadruimte mag open blijven. Land Rover NL doet dat andersom, maar i.v.m. verkeersveiligheid en licht in je auto zou ik het op 'mijn manier' doen.

Als je Alpine windows in je dak hebt zitten - dan zijn dat dakramen. Discussiepunt, maar waar en ik heb het 2x gewonnen. Want ze zitten weliswaar aan de zijkant, maar wel in het dak. Zo staan ze volgens mij ook in de folder van Land Rover NL, ik kan me herinneren dat ik die toen bij me had.

Dan nog 2 dingen: Land Rover NL zet een 'hoedje' op het dak. Ik heb uitgemeten dat die bij een 110 niet nodig zijn - soms. Ze zijn niet allemaal hetzelfde. Want, er staat in de wet dat er 25 cm verschil moet zitten tussen bovenzijde deur bestuurder, en bovenzijde dak t.h.v. achterdeur laadruimte. Dat kun je meten vanaf de dakgoot (eerste werkwijze keurmeester), dan mis je 3 cm. Maar als je meet vanaf de vloer - en dat is de officiële meetmethode (!) - kom je soms aan 24, 24.5 cm. Ik heb om discussie te voorkomen tijdens de keuring HD achterveren gemonteerd en dat scheelde genoeg.

Ik heb inmiddels mijn wagen weer op geel kenteken gezet; maar heb alles nog liggen om hem om te bouwen. Iemand anders had ook interesse, maar ik weet niet of dat nog steeds zo is, dus evt kun je me mailen (mailadres staat op www.sid-lr.nl )
Marc-my-Words

De officiële meetmethode is vanaf de grond.

Ik heb wel eens vernomen dat bij de RDW een roldeur boven een vlakke deur werd gebruikt als "makkelijke" hoogtemaat,
dwz voorzichtig de roldeur tot de dakhoogte laten zakken en daarmee de dakhoogte vaststellen, eventueel kan je dan de auto verrollen om deze hoogte met de deuropening te vergelijken (let op dat het om de lichte opening gaat dus de deurrubber-dikte maakt verschil -- daarmee kan je dus nog wat foefelen).
O ja, maak het "foefelen" niet al te bont: je bent nl ten allen tijde verplicht aan de regelgeving te voldoen, dus als je ineens verschillende centimeters mist dan heb je een probleem (Het gaat dan overigens wel om een geheel lege auto, dus bij een vlotte meting langs de weg kan je altijd zeggen dat je de auto dan eerst leeg wilt ruimen.)

Qua "dakramen": dat lijkt mij een twijfelgeval, het gaat op openingen in de zijwand. En mbt het kleine ruitje in de achterdeur rechts ... ik meen dat men daar tegenwoordig een "coulante" regeling had, maar dat weet de RDW je wellicht het beste te vertellen.

Marc
dormos

Bericht door dormos »

Ik ga m'n ex-MOD 110 ook ombouwen naar grijs, het liefst zonder dicht tussenschot. In de zijpanelen zitten nu raampjes, maar ik ga de hele plaat vervangen door een nieuwe dichte. Vraagje blijven dan nog de Alpine ramen, maar ga maar proberen of die als dakraam gelden, anders ook dicht maken.
Mogen alle raampjes in de achterwand open blijven? Raam in deur lijkt me wel, maar geldt dat ook voor de twee raampjes naast de deur?

M'n 110 staat al redelijk voorover, maar ik wil eigenlijk het zekere voor het onzekere nemen. Heeft er iemand in het midden van het land (omgeving Gorinchem/Nieuwegein/Woerden) toevallig nog een paar standaard versleten voorveren liggen?

Groet,

Hans
Marc-my-Words

"Zekere voor het onzekere" ?? Je kan toch gewoon nameten? Als je nu slappe veren monteert en straks weer goede dan heb je bij een latere controle een probleem. Als je de auto gewoon goed rijdbaar etc. presenteert en precies aan de norm voldoet dan is het goed. (Wel alles goed leeg halen achterin, hoe lichter hoe beter, ook wat betreft het belastingtarief.)

Een lange lat: 2 meter en een beetje: auto op een vlakke ondergrond en een dwarslatje in de deuropening vastschroeven, daarna lat omkeren en een dwarslatje achter op het dak. Is het verschil dan 25 cm dan lat meenemen naar de RDW en kijken of ze "erin trappen" dwz: er zijn mensen die zeggen dat het zo niet mag en een opzetdakje altijd nodig is, de regeling is m.i. niet 100% duidelijk en er zijn twee lezingen mogelijk. Zorg ervoor dat je als ze "erin mee gaan" foto's maakt van een en ander, liefst tijdens de keuring bij de RDW, dan heb je altijd wat om op terug te vallen als er achteraf/later toch weer vragen komen.

En die alpine-raampjes, dat is een tweede probleempunt. Ik zou die weghalen want je hebt er toch geen belang bij (lijkt mij), en je hebt meer belang bij een goede afloop mbt het al dan niet verhoogde dak.

De ruitjes achterin, dwz die links en rechts van de achterdeur, die mogen gewoon zonder problemen of vraagtekens.

Marc
dormos

Bericht door dormos »

Dit weekend een 109 dak met dichte zijpanelen gehaald voor weinig. Even in kleur rollen, en ik heb nette dichte zijschotten. Grijs kenteken dakje besteld, omdat ik gewoon in 1 keer door de keuring wil. Heb begrepen dat niet alle keurmeesters zomaar accoord gaan met de intepretatie van de 25 cm norm.
Zijn er al mensen die om hebben gekeurd met de alpine raampjes, of maakt iedereen die dicht?
Als het moet ben ik van plan de zijkanten van het 109 dak te gebruiken om precies passende paneeltjes te maken, maar als dat anders kan dan hoor ik het graag. Het liefst laat ik de raampjes gewoon zitten.

Groet,

Hans
B. Lazer

Bericht door B. Lazer »

't Begint hier steeds meer een oplichtingsprikbord te worden, ook dit geval stinkt weer behoorlijk. Doet de Landrover reputatie geen eer aan
Marijn & Simba

Bericht door Marijn & Simba »

Zeg, wat is er niet legitiem aan het duidelijkheid willen over de regelgeving?

Je doet je naam eer aan. Wil niet schelden, dus dat doe ik ook niet.
Lekker laf ook, anoniem reageren.

Marijn & Simba & Serious & Optimus

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b23eb9b3c7f739304d0573ded8bc1941', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 16994168, 600, 600, 'Loading image ...', false);
maxitaxi

Bericht door maxitaxi »

Snap inderdaad niet wat dit met oplichting te maken heeft. Ga gewoon voor een ombouw naar grijs kenteken om in ieder geval de provinciale opcenten uit te sparen. 100 procent legaal dus. Wil alleen weten of alpine raampjes mogen, want van dichtmaken knapt 'ie niet op.

Groet,

Hans
Edward

Bericht door Edward »

Die raampjes is ook alweer zo'n vaag iets. De ene keurmeester wil ze per sé dicht hebben omdat ze deels aan de zijkant zouden zitten. Maar er is ook succesvol geargumenteerd dat ze in het dak zitten en dus dakramen zijn en die mogen open blijven.

Wil je op safe spelen maak je ze dicht. Maar je kunt ook discussie aangaan en als je die verliest ze alsnog dicht maken.....
Plaats reactie