waar blijft mijn koelvloeistof?
Geplaatst: di 07 jan 2014, 12:31
Ik ben sinds kort klaar met de restauratie van een serie 2a uit 1971, 2.25 benzine blok.
Eerder gaf ik in het topic kinderziektes aan dat de motor warm liep en verdacht ik de thermostaat. Deze heb ik er uit gehaald en getest in een pannetje water en dat aan de kook gebracht. resultaat was dat de thermostaat pas open ging bij kokend water. Om de zaak te testen rij ik nu zonder thermostaat tot ik een nieuwe thermostaat heb. Koelsysteem bij gevuld goed ontucht en de temperatuur kwam maar nauwelijks boven het witte vlak na ca ritten van 30 km in het Limburgse heuvel landschap. Ik moet echter nu om de paar dagen als ik ermee gereden heb ongeveer 1,5!! Liter kvs bijvullen dit heb ik inmiddels al 3 keer moeten doen in 2,5 weken tijd en 500 km. Dus waar gaat dat allemaal heen? even geschiedenis over de motor: kop is ongeveer een 7000? Km geleden compleet gereviseerd en blok zelf tijdens de restauratie gereviseerd. Na dat ik de laatste keer het systeem ontucht had kwam er eindelijk warme lucht uit de kachel maar nu alleen maar koude lucht zal vast zijn omdat er weer kvs ontbreekt. Blok loopt super pakt in alle toeren lekker op en toont geen tekenen van verlies van vermogen. Ik zie geen rook als hij toeren maakt. Op de olie peilstok zit wel sludge maar dit is volgens mij te wijten dat het blok helemaal niet warm wordt want ook de aansteker aan de stok truc levert geen geknetter op(dus waarschijnlijk condens ipv kvs). Verder zie ik nergens extern een lekkage,geen water druppels oid. Misschien nog handig erbij te vermelden de verdamper van de LPG is wel opgenomen in het koelsysteem maar ik rij alleen op benzine (elektrisch van lpg is nog niet aangesloten) denk niet dat het invloed heeft maar vermeld het toch maar even. Ben inmiddels toch aan een lekke koppakking aan het denken ondanks dat het pas als nieuw is en goed gemonteerd. Of nog erger een scheurtje in de kop. Heeft iemand anders nog ideeën??
Eerder gaf ik in het topic kinderziektes aan dat de motor warm liep en verdacht ik de thermostaat. Deze heb ik er uit gehaald en getest in een pannetje water en dat aan de kook gebracht. resultaat was dat de thermostaat pas open ging bij kokend water. Om de zaak te testen rij ik nu zonder thermostaat tot ik een nieuwe thermostaat heb. Koelsysteem bij gevuld goed ontucht en de temperatuur kwam maar nauwelijks boven het witte vlak na ca ritten van 30 km in het Limburgse heuvel landschap. Ik moet echter nu om de paar dagen als ik ermee gereden heb ongeveer 1,5!! Liter kvs bijvullen dit heb ik inmiddels al 3 keer moeten doen in 2,5 weken tijd en 500 km. Dus waar gaat dat allemaal heen? even geschiedenis over de motor: kop is ongeveer een 7000? Km geleden compleet gereviseerd en blok zelf tijdens de restauratie gereviseerd. Na dat ik de laatste keer het systeem ontucht had kwam er eindelijk warme lucht uit de kachel maar nu alleen maar koude lucht zal vast zijn omdat er weer kvs ontbreekt. Blok loopt super pakt in alle toeren lekker op en toont geen tekenen van verlies van vermogen. Ik zie geen rook als hij toeren maakt. Op de olie peilstok zit wel sludge maar dit is volgens mij te wijten dat het blok helemaal niet warm wordt want ook de aansteker aan de stok truc levert geen geknetter op(dus waarschijnlijk condens ipv kvs). Verder zie ik nergens extern een lekkage,geen water druppels oid. Misschien nog handig erbij te vermelden de verdamper van de LPG is wel opgenomen in het koelsysteem maar ik rij alleen op benzine (elektrisch van lpg is nog niet aangesloten) denk niet dat het invloed heeft maar vermeld het toch maar even. Ben inmiddels toch aan een lekke koppakking aan het denken ondanks dat het pas als nieuw is en goed gemonteerd. Of nog erger een scheurtje in de kop. Heeft iemand anders nog ideeën??