waar blijft mijn koelvloeistof? ![]()
waar blijft mijn koelvloeistof?
Ik ben sinds kort klaar met de restauratie van een serie 2a uit 1971, 2.25 benzine blok.
Eerder gaf ik in het topic kinderziektes aan dat de motor warm liep en verdacht ik de thermostaat. Deze heb ik er uit gehaald en getest in een pannetje water en dat aan de kook gebracht. resultaat was dat de thermostaat pas open ging bij kokend water. Om de zaak te testen rij ik nu zonder thermostaat tot ik een nieuwe thermostaat heb. Koelsysteem bij gevuld goed ontucht en de temperatuur kwam maar nauwelijks boven het witte vlak na ca ritten van 30 km in het Limburgse heuvel landschap. Ik moet echter nu om de paar dagen als ik ermee gereden heb ongeveer 1,5!! Liter kvs bijvullen dit heb ik inmiddels al 3 keer moeten doen in 2,5 weken tijd en 500 km. Dus waar gaat dat allemaal heen? even geschiedenis over de motor: kop is ongeveer een 7000? Km geleden compleet gereviseerd en blok zelf tijdens de restauratie gereviseerd. Na dat ik de laatste keer het systeem ontucht had kwam er eindelijk warme lucht uit de kachel maar nu alleen maar koude lucht zal vast zijn omdat er weer kvs ontbreekt. Blok loopt super pakt in alle toeren lekker op en toont geen tekenen van verlies van vermogen. Ik zie geen rook als hij toeren maakt. Op de olie peilstok zit wel sludge maar dit is volgens mij te wijten dat het blok helemaal niet warm wordt want ook de aansteker aan de stok truc levert geen geknetter op(dus waarschijnlijk condens ipv kvs). Verder zie ik nergens extern een lekkage,geen water druppels oid. Misschien nog handig erbij te vermelden de verdamper van de LPG is wel opgenomen in het koelsysteem maar ik rij alleen op benzine (elektrisch van lpg is nog niet aangesloten) denk niet dat het invloed heeft maar vermeld het toch maar even. Ben inmiddels toch aan een lekke koppakking aan het denken ondanks dat het pas als nieuw is en goed gemonteerd. Of nog erger een scheurtje in de kop. Heeft iemand anders nog ideeën??
Eerder gaf ik in het topic kinderziektes aan dat de motor warm liep en verdacht ik de thermostaat. Deze heb ik er uit gehaald en getest in een pannetje water en dat aan de kook gebracht. resultaat was dat de thermostaat pas open ging bij kokend water. Om de zaak te testen rij ik nu zonder thermostaat tot ik een nieuwe thermostaat heb. Koelsysteem bij gevuld goed ontucht en de temperatuur kwam maar nauwelijks boven het witte vlak na ca ritten van 30 km in het Limburgse heuvel landschap. Ik moet echter nu om de paar dagen als ik ermee gereden heb ongeveer 1,5!! Liter kvs bijvullen dit heb ik inmiddels al 3 keer moeten doen in 2,5 weken tijd en 500 km. Dus waar gaat dat allemaal heen? even geschiedenis over de motor: kop is ongeveer een 7000? Km geleden compleet gereviseerd en blok zelf tijdens de restauratie gereviseerd. Na dat ik de laatste keer het systeem ontucht had kwam er eindelijk warme lucht uit de kachel maar nu alleen maar koude lucht zal vast zijn omdat er weer kvs ontbreekt. Blok loopt super pakt in alle toeren lekker op en toont geen tekenen van verlies van vermogen. Ik zie geen rook als hij toeren maakt. Op de olie peilstok zit wel sludge maar dit is volgens mij te wijten dat het blok helemaal niet warm wordt want ook de aansteker aan de stok truc levert geen geknetter op(dus waarschijnlijk condens ipv kvs). Verder zie ik nergens extern een lekkage,geen water druppels oid. Misschien nog handig erbij te vermelden de verdamper van de LPG is wel opgenomen in het koelsysteem maar ik rij alleen op benzine (elektrisch van lpg is nog niet aangesloten) denk niet dat het invloed heeft maar vermeld het toch maar even. Ben inmiddels toch aan een lekke koppakking aan het denken ondanks dat het pas als nieuw is en goed gemonteerd. Of nog erger een scheurtje in de kop. Heeft iemand anders nog ideeën??
Re: waar blijft mijn koelvloeistof?
Als je het wilt bekijken waar het koelvloeistof blijft , neem een radiatordop en knutsel daar een drukmeter met een fietsventiel op, Breng met een fietspomp het systeem onder druk, kijk of de druk afneemt en ga op onderzoek uit. Doe deze test met een koude motor en daarna met een warme motor ( neem de tijd op gedurende een bepaalde drukverval ). Loopt het vloeistof niet toevallig in je kachel luchtkanalen?
Mvg Thimo.
Mvg Thimo.
Re: waar blijft mijn koelvloeistof?
Koppakking, scheurtje in de kop is allemaal mogelijk. Je schrijft dat de kop is gereviseerd, is ie toen ook afgeperst? Door revisiebedrijf? Kan ook zijn dat er een lek in je lpg verdamper zit, komt wel eens voor, dan wordt er koelvloeistof aangezogen via je inlaat.
Gr, bart
Gr, bart
Re: waar blijft mijn koelvloeistof?
Heb je stationair wel rook?
Als de kvs op wat voor manier dan ook in het blok verbrand wordt, dan moet dat resulteren in witte rook.
Als je geen witte rook hebt dan is de kans toch groter op een lekkage ergens. En als die druppels op iets warms vallen (bv blok zelf of uitlaat), dan ga je dat niet zien, verdampt meteen.
Groet, Art
Als de kvs op wat voor manier dan ook in het blok verbrand wordt, dan moet dat resulteren in witte rook.
Als je geen witte rook hebt dan is de kans toch groter op een lekkage ergens. En als die druppels op iets warms vallen (bv blok zelf of uitlaat), dan ga je dat niet zien, verdampt meteen.
Groet, Art
Re: waar blijft mijn koelvloeistof?
bedankt voor de reacties, zal 1 dezer dagen de kop er toch maar afhalen. heb er geen zin in zo net na de restauratie maar goed zoveel werk is het nou ook weer niet. de witte smurrie
zo aan de peilstok vind ik toch een zeer slecht teken zeker in combinatie met het verlies aan koelvloeistof en zeker niet zo zuinig.
groetjes Raoul
zo aan de peilstok vind ik toch een zeer slecht teken zeker in combinatie met het verlies aan koelvloeistof en zeker niet zo zuinig.
groetjes Raoul
Re: waar blijft mijn koelvloeistof?
Witte smurie komt door water in de olie!!!
Re: waar blijft mijn koelvloeistof?
Nou kop er af was niks bijzonders te zien aan de koppakking.
laten wegbrengen om te laten afpersen en jawel inderdaad. Toch blijkbaar een scheur in de kop...zucht na 2,5 jaar restaureren had ik gehoopt op
vele probleemloze kilometers zeker omdat ook de kop pas 7000 km geleden gerestaureerd is geworden. Dus nu maar gaan sparen voor een nieuwe kop.
Heeft er iemand toevallig ervaring met de perfomance kop van turner engineering??
groetjes en fijne avond nog!
Raoul
laten wegbrengen om te laten afpersen en jawel inderdaad. Toch blijkbaar een scheur in de kop...zucht na 2,5 jaar restaureren had ik gehoopt op
vele probleemloze kilometers zeker omdat ook de kop pas 7000 km geleden gerestaureerd is geworden. Dus nu maar gaan sparen voor een nieuwe kop.
Heeft er iemand toevallig ervaring met de perfomance kop van turner engineering??
groetjes en fijne avond nog!
Raoul
Re: waar blijft mijn koelvloeistof?
Hoi Raoul,
Dat is pech hebben. Ik heb hier nog een oude cilinderkop liggen die wellicht goed genoeg voor revisie is. Als je een lekkere vlaai meebrengt voor bij de koffie kun je hem meenemen.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Dat is pech hebben. Ik heb hier nog een oude cilinderkop liggen die wellicht goed genoeg voor revisie is. Als je een lekkere vlaai meebrengt voor bij de koffie kun je hem meenemen.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: waar blijft mijn koelvloeistof?
Wim, waarschijnlijk wil ik wel in gaan op je aanbod maar denk je ook dat ik hem zo kan gebruiken zonder hem te reviseren? Dan gebruik ik die namelijk zolang tot ik genoeg centjes bij elkaar gespaard heb om bij turner een performance head te kopen.