huilende lt95 tussenbak?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
gotchadefender

huilende lt95 tussenbak?

Bericht door gotchadefender »

Beste leden.

ik heb problemen met een lt95 bak met overdrive. De bak maakt tijdens het rijden een soort huilend geluid.
Het geluid is in de eerste 2 versnellingen het ergst wat enigszins logisch is gezien het toerental.

Het geluid is er alleen tijdens het rijden. Het geluid verdwijnt als ik de koppeling intrap of als ik de overdrive in neutraal zet of als ik de tussenbak in neutraal zet en dan op schakel van 1 naar 4.

Wat kan dit zijn. Ps. de bak zit er net onder.

Ik kijk uit naar jullie reacties.

Marcel

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/01/2014 12:13 door gotchadefender.
Arnoud

Re: huilende lt95 tussenbak?

Bericht door Arnoud »

Hallo Marcel

Die overdrives staan er om bekend dat ze een gierend geluid kunnen maken. Oorzaak is meestal slijtage van de tandwielen. (Oppervlak van de tanden)

Probeer eens wat het verschil in gejank is bij rijden met en zonder overdrive. Dan heb je een aanwijzing of het uit je bak of uit je overdrive komt.

Groet,
Arnoud
sjeroens

Bericht door sjeroens »

wat voor olie heb je erin?
Misschien overbodig om te zeggen maar de overdrive gebruik je alleen in Hoog-4, heel soms hoog-3.
Hoog-3od gebruikte ik eigenlijk alleen op dat heuveltje na luik...
J.
gotchadefender

Bericht door gotchadefender »

Hoi

ik heb er 20w50 in zitten.

maar de overdrive... misschien een stomme vraag maar hoe staat hij uit?

naar voren of naar achteren?

Het maakt kwa geluid eigenlijk niet veel uit
sjeroens

Bericht door sjeroens »

De tussenbak vul je via je overdrive. Achterop de overdrive zit je vulplug.
Daar gooi je net zoveel in totdat de het uit je vulplug van je tussenbak loopt.
20w50 is ok. hoewel er ook goede ervaringen met minerale olie 75W80 API-GL4 zijn.
[landrover.startpagina.nl]
Wellicht de moeite om de olie te checken....
Volgens mij staat de overdrive uit als de schakelpin op de overdrive naar binnen staat.
Jeroen

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/01/2014 07:09 door sjeroens.
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Ik ga er even vanuit dat het een Fairey (superwinch) overdrive is. Daarbij kun je de tussenbak gewoon via de vulplug aan de zijkant vullen. Alleen bij eerste montage van de overdrive dien je deze van olie te voorzien (ik dacht iets van 200ml). Bij gebruik wordt de olie door de tussenbak rondgepompt en komt zo in de overdrive. Bij stilstand blijft er een kleine hoeveelheid achter in de OD.

Het huilen wat je hoort is niet heel vreemd, het is vaak een combinatie van wat spelingen in de tussenbak en de OD. (tandwielen zoals boven al vermeld) en ze kunnen er heel erg oud mee worden.
De overdrive is niet gemaakt om in de eerste 2 versnellingen gebrukt te worden. Zeker als je er een aanhanger achter hebt en je gebruikt hem in 1 en 2, dan gaat hij kapot. .
Hij is alleen bedoeld voor gebruik in 4e of eventueel de derde versnelling.

Gerrit

>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
sjeroens

Bericht door sjeroens »

Gerrit,
zonder jouw kennis in twijfel te trekken: bij mijn lt95 moest de tussenbak aan de achterkant gevult worden, de v-bak aan de zijkant.
Ook de Fairey Od vullen aan de achterkant. Omdat mijn overdrive lekte via de assen (schijnt wel vaker voor te komen) moest ik deze regelmatig vullen.
Dan volgde ik de procedure die beschreven is in de handleiding (punt 31 blz 9, superwinch landrover V8 series3(stage1) & 110V8)
J.
CAM004892_zpsabe61fbe.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d7455da9c395d3546bd2020bfbbbd99a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2FCAM004892_zpsabe61fbe.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/CAM004892_zpsabe61fbe.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2FCAM004892_zpsabe61fbe.jpg', '', 16996308, 600, 600, 'Loading image ...', false);

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/01/2014 21:37 door sjeroens.
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Geen probleem hoor, en de tussenbak vul je idd vanaf de achterzijde, heb ik idd verwisseld met de V-bak..
Maar ik ga uit van een reeds gemonteerde overdrive die zijn initiele vulling al heeft gehad.
De PDF en de procedure heb ik ook uitgevoerd en is voor de eerste installatie. Je moet hem dat van boven vullen omdat hij helemaal leeg is. Op zich geen punt omdat dan de tunnel toch gedemonteerd is; maar als die erop zit is vullen van bovenaf naar mijn gevoel erg lastig en tijdrovend.

De OD en tussenbak delen dezelfde olie, die middels draaien van de main shaft naar de OD gevoerd wordt. Deze heeft zelf een klein reservoir en als dat volzit, loopt de olie via een overloop terug in de tussenbak.
Als dat reservoir vol is, kun je gewoon de normale procedure voor de tussenbak volgen. (minder werk en toch nog iets bereikbaarder)
Er blijft dan wel een beetje een klein beetje oude olie achter in de OD; maar doordat de olie circuleert komt de schone olie ook bij de OD. De hoeveelheid oude olie die achterblijft in de OD is in verhouding tot de verse olie in de tussenbak minimaal.

Ik ben met je eens dat je in het ideale geval ook de OD moet aftappen; maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het een rotklus vind om te doen, zeker zonder brug.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/01/2014 18:00 door G-men (Gargamel).
Plaats reactie