Zeer warme douche ANWB dhr Sanders Heereveen !!!! Maar nog wel e

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Menno SIII 109 & 88

Zeer warme douche ANWB dhr Sanders Heereveen !!!! Maar nog wel e

Bericht door Menno SIII 109 & 88 »

Tot op heden wat ik heel erg blij met mijn freelander, hij maakte wel wat hoge toeren maar reed verder heerlijk.

Na zeer veel achtergrond informatie te hebben gedaan samen met Richard ( nog bedankt ) heb ik een freelander gekocht waarbij in februari de cilinderkop was gereviseerd, bij een genormeerd revisie bedrijf. na alle verhalen over koppakkingen en paspennen en thermostaat dacht ik dat ik een veilige koop te hebben gedaan.

sinds de aankoop heb ik ongeveer 3000 km gereden en nooit ergens iets van gemerkt, gewoon een fijn autotje.

gisterochtend reed ik vanaf Den-helder richting gasselte drente. over de afsluitdijk alles dik en prima voor elkaar. bij joure klom de temperatuur opeens heel snel naar het rode. ik heb de auto gelijk stop gezet op de vluchtstrook voor hij in het rode kwam.

het water kookte al aardig, ik heb alles wat laten afkoelen en ongeveer 300 ml water bijgevuld en toen met 60 km/h naar een veilige plek gereden. tijdens dat stukje is de temp niet meer hoger geweest dan normaal werk temp.

ik zag de bui al hangen en dacht dat de koppakking eruit ligt. dus gelijk de Anwb gebeld.

toen ik stond te wachten heb ik met Richard aan de Telefoon alle checks nagelopen en het leek redelijk normaal.

Toen de Anwb kwam hebben we besloten het water niveau op peil te brengen. er moest ongeveer een liter bij !!

De anwb reed achter me aan en de Temp bleef redelijk normaal maar zodra ik de snelweg opdraaide kwam er toch een redelijke witte rookpluim uit de uitlaat. gelijk weer gestopt en toen hebben we een Pil toegevoegd aan het koelwater die hopelijk de lekkage in de kopppakking ( tijdelijk ) kon verminderen.

daarna weer gaan rijden en het ging redelijk goed Temp bleef normaal en het roken was helemaal weg. maar steeds als ik even flink gas gaf klom de Temp toch weer naar boven net niet tegen het rode aan.

weer gestopt en toen kwamen we er achter de de Thermostaat niet werkte, de Bypass werkte prima maar de onderste slang en de Radiator was ijskoud. omdat onze ANWB man niet wou opgeven hebben we besloten de Thermostaat er tussen uit te halen. deze zit in een wit huis buiten de motor tussen 3 slangen in.
na de ANWB auto op z`n kop te hebben gezet heeft hij een Krikbuis opgeofferd en daar 2 stukken buis af gezaagd om zo de slangen met elkaar te verbinden.
Echt een super oplossing en vond het zeer netjes dat hij niet wou opgeven en zelfs een stuk gereedschap op offerde om me te helpen. hij belde zelfs in de namiddag nog op om te vragen of ik goed was aangekomen hoe gaaf is dat !!!!

nu al het water direct door de radiator liep en al het water weer op niveau gebracht ging ik weer onderweg

de temp bleef helemaal onderin maar het rijden ging prima, geen rook achter de auto en alles ging prima.
in Gasselte aangekomen moest er toch nog 1 liter water bij, en vond wel wat er druk werd opgebouwd in het systeem, maar bij statonair draaien was niets te zien of te merken.

vanochtend van gasselte naar Ruurlo gereden en weer alles prima onderweg vond ik wel weer dat er aardig wat druk werd opgebouwd en heb onderweg een halve liter water bijgevuld. maar ben wel veilig thuis gekomen.

onderweg een nieuwe thermostaat gekocht. deze heb ik nu thuis liggen.

WAT IS WIJSHEID ????

zal ik de thermostaat monteren en weer gaan rijden ? kijken wat er gebeurd?
gelijk een nieuwe koppakking bestellen en deze alvast vervangen.
Verkopen met deze problemen???
In de brand steken en er mooi bij staan kijken ?

ik weet het echt niet meer..

nu maar weer in de series gaan toer`n

Groet'n
Menno

SIII 109 Powered By Perkins 2ltr TDI
SIII 88 truckcap.


s6.photobucket.com --> mod_embed_images_loadimage('9870bcb5ab04b8a852be7848025cc271', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi6.photobucket.com%2Falbums%2Fy236%2Fmennovwoerkom%2F662627271_XQG8X-XL.jpg', 'http://i6.photobucket.com/albums/y236/mennovwoerkom/662627271_XQG8X-XL.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi6.photobucket.com%2Falbums%2Fy236%2Fmennovwoerkom%2F662627271_XQG8X-XL.jpg', 'http://s6.photobucket.com/user/mennovwoerkom/media/662627271_XQG8X-XL.jpg.html', 17000323, 600, 600, 'Loading image ...', false);
LaroSIII109

Re: Zeer warme douche ANWB dhr Sanders Heereveen !!!! Maar nog w

Bericht door LaroSIII109 »

Indien lekke kop(pakking) kan dat niet hersteld worden met een pilletje, dus moch je willen blijven rijden zal je toch iets met de kop moeten doen.

Verbranden alleen als het gas echt onbetaalbaar wordt

Verkopen, kan maar zou toch even kijken naar de kosten voor reparatie.
richard78

Re: Zeer warme douche ANWB dhr Sanders Heereveen !!!! Maar nog w

Bericht door richard78 »

Wat ik al zei was eerst vaststellen of het echt wel de koppakking is. Naast het feit dat je na al je problemen koelvloeistof moest bijvullen hoor ik geen verdere aanduidingen. 1 keer witte rook uit de uitlaat en daarna niet meer is voor mij nog geen echte aanduiding. Continue witte rook wel. Het was duidelijk dat de thermostaat de oorzaak van je problemen was. Idd als de motor heet is geweest bestaat de kans dat de pakking ook een opdonder heeft gehad. Maar als alles goed is gedaan bij de revisie moeten de dowels ook vervangen zijn door metalen dowels welke de kop beter op hun plaats laat zitten, helemaal vergeleken met de oude plastic dingen.

De pil is niet en reparatie maar een opknap middel op thuis te komen. Niettermin ben ik er geen voorstander van, toch weer zooi in je koelsysteem.
Gezien er een pil in de koelvloeistof is gedaan is schuim ed niet echt vreemd. Het koelvloeistof verlies kan lucht in de leidingen zijn. Je kent de truukjes om je koppakking te checken. Natuurlijk geven die niet 100% zekerheid maar wel een indicatie. Als die allemaal negatief aangeven dan gewoon thermostaat vervangen en koelsysteem goed flushen en nieuwe koelvloeistof erin. Dan rijden en goed de koelvloeistof in de gaten houden. Als je nog steeds koelvloeistof verlies hebt kan je weer denken aan de koppakking. of je hebt ergens een lek zitten. Bv weet je zeker dat de buizen constructie van de ANWB echt waterdicht is, of zweet het wat. Idem dito voor alle andere koppelingen. het systeem heeft natuurlijk op druk gestaan door het koken.

Ik zou ook contact opnemen met het bedrijf wat de revisie gedaan heeft. Ten eerste om na te vragen wat er precies vervangen is en waardoor het vervangen is. Ten tweede (en misschien ook belangrijkste) zij hebben een thermostaat gemonteerd welke kapot is gegaan en de problemen heeft veroorzaakt. Niet echt netjes lijkt me.

Je kan van het ergste uitgaan en de koppakking vervangen met de kans dat je dit onnodig gebeurd en onnodige kosten met zich meebrengt. En als het een lek in het systeem is dan los je nog niks op. Ik zou eerst de huidige zekere problemen aanpakken (thermostaat en zooi in je koelsysteem) en uitsluiten en dan kijken of er nog steeds vloeistofverlies is (even een flinke rit maken). Dit kost je niks extra's en moet toch gebeuren. Als er nog steeds koelvloeistof verlies is (bedenk dat er bij de eerste rit nog een luchtbel kan zitten) naar die oorzaak op zoek gaan. Dus is er ergens een lekkage. Check nog een keer de truukjes voor de koppakking. Je kan ook nog naar een garage en het systeem op druk te laten zetten. Dan kan je snel zien of er ergens een lek zit of dat de koppakking kapot is.

En stel dat het echt de koppakking is dan kost een nieuwe pakking ed 70,-, vlakken van de kop 40,- en 2 weekenden werk. Handleiding. OF je laat het doen en dan kost het je 1000,-, het is nogal arbeids intensief.

In de fik steken kost je de aanschafwaarde
Verkopen krijg je er een maar honderd euro voor. Althans ik zou je er een paar honderd euro voor geven, de koppakking vervangen en weer verkopen met winst.
Andtee

Re: Zeer warme douche ANWB dhr Sanders Heereveen !!!! Maar nog w

Bericht door Andtee »

zou ook eerst alles er omheen checken; misschien is de radiator wel dicht geslipt; bouwt ie ook druk op,
koppakking kan best een klein stootje hebben; zeker nu er geen witte rook meer uit de uitlaat komt zou ik eerst verder zoeken
zeker even alle troep uit het systeem halen
Menno SIII 109 & 88

Re: Zeer warme douche ANWB dhr Sanders Heereveen !!!! Maar nog w

Bericht door Menno SIII 109 & 88 »

Ga nu maar eerst het water systeem doorspoelen

Dan de thermostaat terug plaatsen

En een stukje rijden.

Kijken wat er gebeurd.

Groet'n
Menno

SIII 109 Powered By Perkins 2ltr TDI
SIII 88 truckcap.


s6.photobucket.com --> mod_embed_images_loadimage('4cdda28833c763b82a0bbe73d6823f3b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi6.photobucket.com%2Falbums%2Fy236%2Fmennovwoerkom%2F662627271_XQG8X-XL.jpg', 'http://i6.photobucket.com/albums/y236/mennovwoerkom/662627271_XQG8X-XL.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi6.photobucket.com%2Falbums%2Fy236%2Fmennovwoerkom%2F662627271_XQG8X-XL.jpg', 'http://s6.photobucket.com/user/mennovwoerkom/media/662627271_XQG8X-XL.jpg.html', 17001010, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Marc-my-Words

Re: Zeer warme douche ANWB dhr Sanders Heereveen !!!! Maar nog w

Bericht door Marc-my-Words »

Is het niet zo dat de 1,8 bij het minste of geringste last krijgen van zakkende cylindervoeringen ?
Een oververhitting - ook is het maar even - door een niet werkende thermostaat is naar mijn idee al iets meer als "het minste of geringste".
Zelfs bij een goed werkende thermostaat was de eerste opzet al een wankel bezit - na modificatie werd het beter, maar het blijft zo dat dit blok dat in een lichtere auto wel zijn warmte kwijt kan in een Freelander tijdelijk lokale warmte problemen kent ... ietsje meer en het probleem wordt schadelijk.

Marc
richard78

Re: Zeer warme douche ANWB dhr Sanders Heereveen !!!! Maar nog w

Bericht door richard78 »

Bij Menno is de koppakking ed al aangepast dus als dat juist is gedaan (voornamelijk plastic dowels vervangen door metalen dowels, deze zitten standaard in de kit) moet het blokje tegen een stootje kunnen.

Cillinders kunnen voornamelijk loskomen als je de kop licht en dan de krukas draait. De cillinderbussen zitten los en komen dan omhoog. Als ze omhoog komen dan breekt de onderste seal, dus koelvloeistof in je olie. Als de cillinder bussen naar boven komen dan vreten deze in de koppakking. Dit was het geval bij de oude type koppakking. De nieuwe (welke dus gemonteerd is) hebben hier een metalen ring ter bescherming.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7335279f412869d4ea4a847d0c318998', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 17001546, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Plaats reactie