Advies gevraagd: versnellingsbak voor V8

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Mike van Harskamp

Advies gevraagd: versnellingsbak voor V8

Bericht door Mike van Harskamp »

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraag wat betreft de versnellingsbak en tussenbak voor een RR 3,5l V8.

Ik heb namelijk een 90 gekocht uit '87 met een 2,5 TD, deze wil ik ombouwen naar een V8. Een blok heb ik ook al gekocht alleen hier zat een 4-bak bij en ik heb een voorkeur aan een 5-bak.

Momenteel de 90 heeft een LT77 versnellingsbak en een LT230 tussenbak(geen idee welke ratio), uit een beetje research begreep ik dat de bak niet 1 op 1 past op een V8 maar er wel bepaalde type van de LT77 geschikt zijn voor de V8 of dat ik kan kiezen uit een andere bak zoals een LT85.

Nou zijn mijn vragen:
1. Welke bak zouden jullie adviseren en is makkelijker in te bouwen, zonder al te veel aanpassingen te moeten maken aan de seatbase ect.?
2. Welke ratio heeft de tussenbak op de 2,5td met een LT77? En is deze dan bruikbaar voor mijn V8?

Andere tips&tricks zijn natuurlijk ook altijd welkom

Alvast bedankt!
Mike
Mick010

Re: Advies gevraagd: versnellingsbak voor V8

Bericht door Mick010 »

Ik zal voor een lt85 gaan want dezen bakken zijn sterk wel voor het nieuwe typen gaan
mvd1968

Bericht door mvd1968 »

Waarschijnlijk zijn er genoeg techneuten die je een goed antwoord kunnen geven.
Duurt soms even maar uiteindelijk krijg je hier altijd goed advies
Thimo

Bericht door Thimo »

Je zou een verloopbellhousing kunnen maken van beide bellhousings ( doorslijpen en aan elkaar laten lassen ).
Wel kijken of je toplager en as overeenkomen ( ik moest een verloopbusje draaien ).
Ikzelf heb een 300tdiblok op een LT95 gemaakt.
Hiervoor heb ik de bellhousing van een R380 gebruikt en een passtuk tussen LT95 en bellhousing R380 gemaakt.
Ik had geen zin om de seatbase aan te moeten passen.

Dit is maar 1 oplossing, er zullen vast wel meerdere oplossingen mogelijk zijn.

Mvg Thimo.
JoostKenya

Bericht door JoostKenya »

Op de "Landrover Markt" staan gereviseerde LT85 bakken te koop voor 600 euro.
Die passen zo op de V8 en op de LT230. Misschien is dat een simpele oplossing?

Je kunt ook een LT77 uit een Rangerover zoeken. Die moeten er momenteel toch ook genoeg zijn.
David

Bericht door David »

Interessant, ik overweeg hetzelfde te doen... Al wil ik eigenlijk die mooie 200Tdi helemaal niet kwijt!

Wat ik gevonden heb tot nu toe;

-Originele V8 heeft zijn motorsteunen op een andere plek dan een 2.5TD / 200Tdi
-RRC werd geleverd met 3.5 V8 en een LT77 bak maar een Defender werd geleverd met een 3.5 V8 en een LT85 bak
-De LT77 van een RRC pas probleemloos op de baksteunen van jou Defender en pas ook onder de seatbase en transmission tunnel een LT85 NIET!
-Jou huidige LT77 is op de bellhouse en ingaande as gelijk aan de V8 LT77. Je kunt echter wel een verloopring kopen die tussen de kale bak en een V8 past. Dan kun je je bestaande bak behouden MAAR en dat is een hele grote MAAR, de V8 komt dan te ver naar achteren in de motorruimte. DUS passen de originele koelstangen niet, moet je alsnog motorsteunen verplaatsen, past het oliefilter er niet meer op en moet je met een remote filter werken. Grootste probleem is nog dat de motor zo dicht bij je schutbord komt dat je hier een deel uit moet slijpen en pas moet maken. Niet echt een optie dus!
-De LT77 uit een RRC is er in longstick en short stick. Shortstick zouden de poken uitkomen terhoogte van de cubbybox/derde stoel...
-Het zou mogelijk moeten zijn van een shortstick LT77 een longstick te maken.

Kortom je zou opzoek moeten gaan naar een LT77 Long stick uit een RRC, die past met jou huidige aandrijfassen op de huidige versnellingsbaksteunen. Dan de V8 ervoor en uitmeten waar de motorsteunen op het chassis gelast moeten worden.

Mocht je twee LT77's tegen komen mail mij even ;-)

Voor wat betreft de ratio van de tussenbak zoek even op een ratio calculator. Je kunt alle ratios ingeven en theoretische snelheid berekenen. Ik heb in mijn Defender nu een disco tussenbak en zou niet anders willen. Scheelt toch nog best wat toeren op de snelweg!!
Michel WaZ

Bericht door Michel WaZ »

Info,

Versnellingsbakinfo

Even lezen staat best wel belangrijke info tussen, anders ook even de zoekfunctie gebruiken want er is al genoeg over dit item geprikt.

Succes Michel WaZ

RRC '86 V8
Henk Bossinade

Bericht door Henk Bossinade »

Ron Bolleboom heeft in ieder geval de LT85 bakken liggen.Vr gr Henk B.
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Een andere optie die ik toch even wil noemen is toch de LT95 gebruiken en hier een andere eindoverbrenging in zetten voor de hoge gearing.
het is een 4-bak maar met deze aanpassing rijdt het zeer comfortabel en de V8 heeft er geen enkele moeite mee.

Is denk ik een stuk goedkoper en je hebt alles ervoor al liggen, behalve twee tandwielen.....
mvd1968

Bericht door mvd1968 »

Goede antwoorden allemaal prikkers!!!!
Mike van Harskamp

Bericht door Mike van Harskamp »

Bedankt voor de reacties tot zo ver!
Mijn vermoedens worden hier wel mee bevestigd :
De simpelste oplossing het behouden van een LT77 is, dan wel door om te bouwen of een longstick LT77 te kopen..

Voor de mensen die ook geïnteresseerd zijn in dit onderwerp, een antwoord op mijn vraag op t forum van de LRCH

... personally I'd stay with the LT77 long stick for ease of conversion. You'll have to change the bell housing and input shaft or just replace the entire unit.

Currently I'm guessing you have a 50A prefix box which gives you 3,585 2,301 1,507 1 and 0,831 ratios the equivalent V8 LT77 would be 52A, 60A or 61A and would give you 3,692 2,132 1,397 1 and 0,770 ratios

The LT230 you have is the 22D unit and is 1,410 the V8 units are 27D 1,192 29D 1,222 or 32D 1,222 the rest basically would be 1,211

There are a number of threads on the forum about gearbox swaps too.

... oh and the LT85 is a much better box and would give you 3,692 2,18 1,436 1 and 0,795 and a big headache making it fit your 90

Rob
Plaats reactie