lampje accu blijft branden??? DEELS OPGELOST

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Bob Knipscheer

lampje accu blijft branden??? DEELS OPGELOST

Bericht door Bob Knipscheer »

Onlangs heb ik mijn ombouw van 2,5 N/A naar 300tdi gedaan en het lampje van de accu blijft branden met het contact uit.
Dat was al voor de ombouw. Ik dacht dat dat misschien te wijten viel aan een defect in de dynamo. Nu met de 300tdi heb ik precies hetzelfde.
Als ik dan het contact op de eerste stand zet van het contactslot dan gaat het lampje uit en ook na het starten van het de motor blijft het lampje uit.
Ook heb ik het contactslot al vervangen (dacht dat dat er ook iets mee te maken kon hebben, maar dit gaf geen verbetering)
Heeft iemand een idee waar ik dit moet gaan zoeken? Ik denk dus dat er ergens iets verkeerds is aangesloten...... Nu zit er ook een hoofdschakelaar in de auto dus het is in principe niet zo dat het de accu leeg trekt maar ik wil het graag in orde brengen.
Het is een ex-leger voertuig 110 uit 1986.

Alvast bedankt voor het meedenken....

Groeten,

Bob

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/01/2014 23:03 door Bob Knipscheer.
robbert

Re: lampje accu blijft branden???

Bericht door robbert »

Klinkt bij mij als een draadje verkeerd in je dashboard.
Bij contact uit hoort te stroom onderbroken te worden, en dat gebeurt nou dus bij contact eerste stand.
Proberen het draadje vanaf je lampje door je contactslot te volgen.

Kan ook altijd nog een nieuw draadje trekken.

Accu > contactslot > lampje > dynamo

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/01/2014 14:26 door robbert.
Bob Knipscheer

Bedankt voor de tip....
Frank 110V8

Bericht door Frank 110V8 »

Hoi,

heb jij de dynamo ook gewisseld? als het goed is zit het lampje op een pootje van de dynamo die normaal spanningsvrij is en als de motor loopt langzaam naar 12v gaat (simpel vertaald) trek de draaden eens van de dynamo af. gaat het lampje uit, dan is of je dynamo stuk of hij zit op het verkeerde pootje. blijft hij aan dan maakt je draadje ergens kortsluiting met een plus.

succes Frank
Bob Knipscheer

Hallo frank, daar kan ik wel naar kijken. Ik heb ook de dynamo gewisseld ja. Bedoel je in je tip om alle draden van de dynamo los te maken?

Groeten,

Bob
Frank 110V8

Bericht door Frank 110V8 »

Bob,

Ik zou inderdaad de dunne draden van de dynamo los maken, misschien heb jij die verwisselt
Bob Knipscheer

Ah bedankt!
Michel WaZ

Bericht door Michel WaZ »

Als je geen stekker verbinding hebt heb je waarschijnlijk een dikkere bruine en een dunne bruine draad erop zitten, die moeten wel apart aangesloten worden.
Je hebt een dikkere aansluiting op de dynamo en een dunne............
Dit even snel uit mijn hoofd, ik zal morgen even op mijn dynamo kijken.

RRC '86 V8
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Kan idd de aansluiting op de dynamo zijn; maar ook die van het lampje. deze hoort achter het contactslot te zitten.
Als je met de ontsteking aan de dunne draad van de dynamo losmaakt (wit/nog iets met een shuifstekkertje) moet het lampje uit gaan. Houd je de dunne draad dan bij de dynamo tegen massa (alleen als het ook echt uitging !!), dan gaat het weer branden. Contact uit is dan lampje uit.

Dan weet je dat dit gedeelte alvast goed is aangesloten.
Als je de dunne draad op dezelfde aansluiting zet als de dikke (Bruine) draden, dan start de dynamo niet op en laadt hij niet bij; dat lijkt me dus onwaarschijnlijk.
Wat ik eerder denk is dat er een diode in de spanningsregelaar defect is, waardoor de spanning van de accu intern doorgesluist wordt naar deze aansluiting.
Dan krijg je precies wat jij omschrijft en zal het lampje altijd branden als het contact uit is. De dynamo kan dan nog steeds gewoon laden over de overige diodes die erin zitten en de spanningregelaar direct spanning krijgt. (dus niet meer via het lampje)

..

Gerrit

>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
Bob Knipscheer

Ik heb 3 draden op de dynamo zitten. 2 dunne en een dikke. De dikke is overduidelijk hoe die aangesloten zitten. De 2 dunne twijfel ik nu ook een beetje. Als je toch naar je dynamo kijkt, zou je dan eens willen kijken welke waar zit?

Bedankt vast. Bob
Bob Knipscheer

Morgen ben ik weer in de schuur om het te testen. Maar zoals ik al schreef had ik dit probleem al bij de vorige motor. Nu bij de blokwissel en dus ook dynamo wissel heb ik het probleem nog steeds.
Zou ik een fout maken op het contactslot? Weet iemand welke draad ik op welke stand in het contactslot zet? Daar zitten 4 aansluitingen op. Het voorgloeien en starten gaat in iedersgeval zo als het hoort.

Groet,

Bob
Michel WaZ

Bericht door Michel WaZ »

Foto

RRC '86 V8
Bob Knipscheer

Re: lampje accu blijft branden??? DEELS OPGELOST

Nou ik heb het deels opgelost.... Er zitten dus drie aansluitingen op de dynamo.
Een dikke bruine draad die is/was goed aangesloten.
Een dunne geel/bruine draad die is/was ook goed aangesloten. (controlelampje gaat netjes aan en ook uit wanneer het hoort nu)
En nog een aansluiting (wrs bedoeld voor toerenteller)

Het euvel zat hem daarin. Ik had daar ook een bruine draad op aangesloten. Toen ik die los maakte werkte alles zoals het hoorde.
Maar nu vraag ik me af waar is nou die tweede bruine draad voor? Moet ik die nog ergens op aansluiten?? Voorheen zat hier een 2,5 N/a in, de kabelboom is dus ook uit die auto....

Groeten,

Bob

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/01/2014 16:30 door Bob Knipscheer.
Plaats reactie