Einddatum aanvragen overgangsregeling

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Wim Janssen

Einddatum aanvragen overgangsregeling

Bericht door Wim Janssen »

Ik hoor van veel mensen dat ze willen ombouwen van diesel naar benzine, maar als je dit jaar nog wilt rijden moet het volgens mij toch voor 1 maart allemaal geregeld zijn. Hier [www.rijksoverheid.nl] lees ik dat volgens mij heel duidelijk. Klopt dit of kan iemand dit ontkrachten. De publicatie is hier trouwens al eerder voorbij gekomen.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Sander van Beek

Re: Einddatum aanvragen overgangsregeling

Bericht door Sander van Beek »

1 maart werd mij idd ook verteld toen ik met de belastingdienst belde. Dus iets eerder laten omkeuren bij de RDW ivm de tijd die het verwerken kan kosten.

MAAR...

Ze wilden mij dit antwoord niet zwart op wit op papier toesturen... dus ik heb de gok maar genomen, ben nu aan het ombouwen en ga spoedig omkeuren. Maar of het uiteindelijk allemaal goed komt kan niemand je 100% zeker vertellen, zelfs de belastingdienst niet.. (ongelofelijk....)
piet

Bericht door piet »

Het blijft toch wel mogelijk om later nog voor de overgangsregeling in aanmerking te komen ?
Sander van Beek

Bericht door Sander van Beek »

Jawel, maar dan waarschijnlijk pas voor 2015. Je kiest namelijk per jaar of je er gebruik van wilt maken of niet.
Hans N

Bericht door Hans N »

dit blijft een hardnekkig misverstand.
Het is zo dat als je niets doet en je wagen nu op benzine lpg of diesel rijdt je automatisch na 1 maart aangeslagen gaat worden voor voltarief.
Maar ook als je na 1 maart zou beslissen dat je kwarttarief wil rijden kan dat.( voor benzine dan alleen) Je krijgt dan echter geen betaalde belasting terug over het eerste kwartaal.

Je kan het hele jaar door tot aan de laatste dag aan toe namelijk 30 november overgaan op kwarttarief je betaald dan altijd een vast bedrag van 120 euro.

Ook als je nu beslist te schorsen omdat je pas in de lente je LPG wilt uitbouwen of eerst op zoek moet naar een benzinemotor dan kan je je later nog voor het kwarttarief melden. Dit moet je wel doen voordat je de schorsing opheft.

En het zou zo moeten zijn dat het door de belastingdienst vanaf 1 januari of later geinde belasting over de periode tot 1 maart teruggestort gaat worden indien je je voor 1 maart zal aanmelden voor het kwarttarief en op het moment van aanmelding voldoet aan de eisen, zijnde . rijdende op benzine.

Iets duidelijker zo?

Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG

[plus.google.com]
Michel WaZ

Bericht door Michel WaZ »

Ja, maar je betaald dan wel eerst het volledige tarief indien je niet schorst.

RRC '86 V8
Michel WaZ

Dat klopt ook niet per 1 maart, het ligt eraan wanneer het kenteken zijn eerste toelating heeft gehad. Mijn RRC is 4 - 1 afgegeven en ik heb de aanslag €. 557,- binnen.

RRC '86 V8
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Zolang je het niet met verwijzingen naar de originele teksten van de belastingdienst onderbouwt, maak je het alleen maar onduidelijker en geef je misschien wel onjuiste informatie. Dus graag de verwijzingen.
Hans N

Bericht door Hans N »

@ Michel
als die van jouw van 1-4 of 4-1 zou zijn dat is in beide gevallen de kentekens die het eerst aan de beurt zijn.
Indien je voor 1 maart aangeeft dat je voor het kwarttarief gaat krijg je volgens de BD het betaalde geld over die eerste periode terug.
Je moet dan nog wel een rekening betalen van 120 euro.
Mij konden ze niet duidelijk maken of die nu eerst betaald moest zijn of dat dit los van elkaar wordt gezien.

En hoho ik geef geen garanties maar dit is wat ik in een lang gesprek met de BD heb vernomen.

Groet Hans

[plus.google.com]
Hans N

Bericht door Hans N »

@ Frans

Juist door de onduidelijkheid heb ik zelf contact gezocht met de BD.

Ik denk dat er nu wel verbeterde info op de site van de BD is te vinden maar ten tijde van mijn gesprek was dat er niet.
Ik ben er achter gekomen dat het hen bij de BD ontbrak aan duidelijke case info en dat er een paar loopholes waren die ze niet konden verklaren.
Ik ben zelfs tot 2 maal teruggebeld met info waar ze echt naar op zoek moesten en welke de volgende dag in het teamoverleg werd besproken.
Een aantal zaken worden nu duidelijker vermeld op de site werd mij verteld maar ik heb het niet allemaal gecheckt.

Groet

Groet Hans

[plus.google.com]
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Waar het mij vooral om gaat is de ingangsdatum mbt de overgangsregeling.
Het is/was namelijk zo dat je voor 1 maart moest kiezen wat je wou en dat je daar dan het hele jaar aan vast zat. Ook een eventuele nieuwe eigenaar bij verkoop van de auto.
Wijzigen in de loop van het jaar was niet mogelijk. Ik heb nog nergens kunnen vinden dat dat veranderd is. Een geschorste auto maakt geen gebruik van de overgangsregeling en zou dus na het ontschorsen gewoon mrb moeten betalen tot het eind van het jaar.

Graag met verwijzingen aantonen dat ik ongelijk heb.
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

Juist Frans, dat is wat ik bedoel. De link die ik in mijn eerste posting heb staan is volgens mij redelijk harde informatie. Alle andere verhalen komen uit gesprekken met de belastingdienst. En aangezien mondelinge communicatie een van de moeilijkste dingen in het leven is, hou ik bij dit soort zaken ook vast aan geschreven woord. Dus graag hard bewijs om mijn link te ontkrachten zodat we straks niet met hoop nieuwe teleurstellingen zitten omdat mensen hopen in de loop van het jaar te kunnen rijden..

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Michel WaZ

De belastingdienst kennende..........eerst betalen, dan wordt je verzoek behandeld en bij goedkeur terugstorting en dan de € 120,- betalen..............
Vorig jaar al aangegeven bij de belastingdienst 1/4 tarief...............tot op heden geen reactie maar wel een aanslag.
De bel dienst zit momenteel in zwaar weer en kan het werk niet aan ivm alle toeslagen ( huur, zorg enz ) en verrekeningen.
Er is zelfs door ambtenaren aan de bel getrokken..............

RRC '86 V8
Michel WaZ

Wat ik een beetje vreemd vind is dat deze publicatie van september vorig jaar is...............enne in september stond hij er echt niet op!

RRC '86 V8
Hans N

Bericht door Hans N »

Ik heb ook nog niet alle antwoorden;
Ik kreeg wel antwoordt dat wanneer ik schors om technische redenen binnen de kwarttarief overgangsregeling ik niet nogmaals die 120 euro hoefde te betalen bij het ontschorsen.
Ze kon mijn ander vragen nog niet beantwoorden vandaar mijn mail van deze week..

Geachte mevrouw Westerink,

Dank u voor een antwoord op een deel van de vraag.
Het antwoord waar ik naar zocht was of de belastingdienst in het geval dat mensen gebruik maken van de verzamelaars regeling, waarbij je dus niet mee doet met de overgangsregeling, door het frequent( wekelijks) schorsen en ontschorsen, door de belastingdienst telkens voor die paar dagen een rekening gaat ontvangen of dat men de hele periode in rekening gaat brengen en later gaat verrekenen.
Het gaat er hier om dat ik door het bezit van 5 of meer geschorste wagens ben vrijgesteld voor het betalen van het schorsen bij de RDW en dat de RDW wekelijks of dagelijks van mij een wijziging krijgt die een paar dagen duurt. De belastingdienst moet daarvoor wekelijks of dagelijks aan mij een acceptgiro sturen met het te betalen bedrag over de periode dat ik heb gereden. Echter voordat ik de rekening met het te betalen bedrag weer heb ontvangen en mij weer voor een heel tijdvak aanslaat heb ik de auto alweer geschorst.
Hoe gaat dit door de belastingdienst worden uitgevoerd dat is mijn vraag.

Het andere deel van de vraag waar ik een schriftelijk antwoord op wil hebben naast uw mondelinge toezegging is namelijk ;

1-Ten eerste ga je al vanaf 1 januari belasting betalen onafhankelijk van het feit wanneer de auto op kenteken is gezet.
2- Krijg je al het betaalde belastinggeld uit de eerste periode teruggestort indien je voor 1 maart aangeeft mee te willen doen met de kwarttariefregeling.
3- Wanneer moet die 120€ voor het kwarttarief betaald worden.
4-Als je nu de auto schorst omdat je m nog moet ombouwen van diesel naar benzine of LPG naar benzine, kan je dan later dit jaar nog gebruik maken van de kwarttarief regeling.
5_ als je de auto verkoopt blijft dan de kwarttarief regeling van kracht op de auto en kan de nieuwe eigenaar daar gebruik van maken.

Wanneer komt er eens wat meer informatie omtrent deze regeling zoals antwoorden op bovenstaande vragen op de website van de belastingdienst te staan.

Met vriendelijke groet,

Hans Noordijk

Groet Hans

[plus.google.com]
Michel WaZ

Ja Hans, vragen, vragen en nog eens vragen.....................informatie en communicatie van de diensten die de overheid vertegenwoordigen zijn beneden alle peil.
Ook de tijd die je krijgt om e.e.a. te regelen is voor sommigen onder ons te kort..............kortom wederom een groot falen van de overheid en wellicht ligt hier een taak voor de Nationale Ombudsman.

Ik heb mijn communicatie per brief gedaan ( aangetekend 2x ) en voor mijn telefonisch onderhoud de ambtenaar verzocht het gesprek op te nemen.................toen werd het stil aan de lijn..........
Ook de publicatie datum van het linkje in Wim zijn prik sta ik te kijken.
In ieder geval heb ik mijn benzine kenteken binnen en dat is weer een zorg minder, nu die blauwe enveloppen firma nog!

Prettig weekeind, Michel WaZ

RRC '86 V8
Maurice Bastings

Re: Einddatum aanvragen overgangsregeling ---- Is er kennelijk n

Bericht door Maurice Bastings »

Heren………. Goede middag!!

In verband met de ombouw van mijn Defender van diesel naar benzine, heb ik gisteren contact gehad met de belastingdienst.
Ik heb getracht zo ver mogelijk door te vragen en de links naar de formulieren gevraagd.

Het informatieblad “Motorrijtuigenbelasting voor oldtimers” (zie onderstaande link),
[www.rijksoverheid.nl]

heeft in principe betrekking op auto’s welke op 01.01.2014 een actief kenteken hadden en die bij de RDW en bij de douane bekend zijn als motorrijtuig
uitsluitend aangedreven door een benzine motor.
Deze motorrijtuigen komen in aanmerking voor de overgangsregeling en krijgen alleen in 2014 tot 1 maart de tijd om hier al of niet gebruik van te maken.

Heb je een motorrijtuig op gas of diesel welke je wil ombouwen naar benzine, dan hoeft dat niet voor 1 maart 2014 te gebeuren om
van de overgangsregeling gebruik te maken. Je kunt ook in een lopend jaar instappen zoals men dat bij de BD noemt.
In dat geval moet je het formulier “Verzoek Motorrijtuigenbelasting bijzonder tarief” (zie onderstaande link),

[download.belastingdienst.nl]

invullen en opsturen. Op pagina 3 staan de voorwaarden waaraan te voldoen om van het overgangstarief voor oldtimers gebruik te kunnen maken.
Hierin staan geen restricties dat dit voor een bepaalde tijd moet gebeuren. Je kunt immers ook te allen tijden je auto tot bv camper ombouwen
en middels dit formulier het bijzonder tarief voor campers aanvragen.
Als je een auto op benzine in schorsing hebt vanwege bv een restauratie en hij komt gereed, idem te handelen als hierboven beschreven.
Als je een auto op benzine in gebruik genomen op 01.01.1974 of later maar voor 01.01.1988 importeert, idem.

Gezien het kwarttarief voor een heel kalenderjaar geldt, betaal je vanaf het moment dat je instapt dit tarief met een maximum tot Euro 120,-
Ook als je bijvoorbeeld pas in oktober zou instappen.
Zodra je bent ingestapt, gelden vervolgens de regels als genoemd in het informatieblad “Motorrijtuigenbelasting voor oldtimers” en moet je dus in het
vierde kwartaal doorgeven of je het volgend jaar van de regeling gebruik wenst te maken.

Wil je met je diesel tot de ombouw blijven rijden, dan ben je natuurlijk het volledig tarief verschuldigd tot je in de overgangsregeling valt.
“Tip” van de BD was de auto te schorsen en dan de ombouw te doen, op ééndagskenteken of op trailer naar de RDW, de overgangsregeling
aanvragen en pas na de bevestiging van de BD dat je in de overgangsregeling valt, de schorsing op te heffen.
Er is 1 maar!!Er zijn regels voor het schorsen en weer actief maken van een kenteken en de tijd daartussen.
Die moet je natuurlijk in acht nemen.
Zie het kopje “Belangrijk” in onderstaande link.
[www.rdw.nl]

“Alle Angaben ohne Gewähr” en niet net als bij Fransje mijn ramen komen ingooien als het weer eens zou veranderen
Leuker kan IK het helaas ook niet maken.

Groet – Maurice
louis

Bericht door louis »

Heb gisteren ook 'n blauwe envelop binnen gekregen voor tijdvak van 23-nov/22-feb. Dacht dat ik pas per 23-feb weer ging betalen. auto is van '86, diesel.
Misschien is dit gekomen doordat ik eind december schorste, en begin januari ontschorste toen de info van het niet per se ingaan vanaf 1-jan duidelijk werd (afhankelijk datum eerste toelating)

effe gebeld met de BD vandaag. ja, was 'n probleempje met de computer die de kluts kwijt was van auto's die geschorst en ontschorst werden bij de jaarovergang 2013/2014.
ik krijg voor 23-feb nog bericht dat aanslag wordt gewijzigd (op nul gezet), anders moet ik 'n week van te voren nog maar even bellen...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/01/2014 20:53 door louis.
Hans N

Re: paar antwoorden van DB Einddatum aanvragen overgangsregeling

Bericht door Hans N »

Weer een paar antwoorden op (pr)(h)angende vragen

Hoe gaat de belastingdienst de inning uitvoeren bij herhaaldelijk schorssen en ontschorssen binnnen de verzamelaarsregeling?

De verzamelaarsregeling is een regeling van de RDW. Elke actie heeft automatisch een reactie tot gevolg, dus als u een motorrijtuig schorst ontvangt u een creditering van een nog niet betaalde rekening, het te incasseren bedrag wordt verlaagd of een teruggaaf van de reeds betaalde belasting. Als u een motorrijtuig ontschorst, gaat u automatisch weer een rekening krijgen vanaf de datum einde schorsing tot de eerste peildatum of de automatische incasso wordt weer opgestart. Dit is een geautomatiseerd proces.

ga je al vanaf 1 januari belasting betalen onafhankelijk van het feit wanneer de auto op kenteken is gezet.
Voor motorrijtuigen die tot 1 januari 2014 vrijgesteld waren is de motorrijtuigenbelasting verschuldigd vanaf de eerste peildatum in 2014. De peildatum is een afgeleide van de datum eerste inschrijving in het kentekenregister.
Als een kenteken na 1 januari 2014 op naam wordt gezet, is de motorrijtuigenbelasting verschuldigd vanaf datum tenaamstelling.
Als de houder (huidige houder of nieuwe houder na 1 januari 20140) gebruik maakt van de overgangsregeling, dan betaalt hij een kwart van de verschuldigde mrb voor een jaar, met een maximum van € 120, dit is dus het normaal verschuldigde driemaandsbedrag. Het tijdvak van de overgangsregeling loopt van 1 januari tot en met 31 december van dat jaar. Dat betekent dat de houder, die in de loop van het jaar een oldtimer aanschaft, een financiële afweging moet maken voor zichzelf wat voordeliger is. Het normale tarief betalen en dan dus het werkelijk aantal dagen betalen dat het motorrijtuig op naam staat of gebruik maken van de overgangsregeling en het driemaandsbedrag aan belasting betalen met een maximum van € 120, met de beperking dat niet gereden mag worden in de maanden januari, februari en december en er geen recht op teruggaaf is bij een schorsing of verkoop.

2- Krijg je al het betaalde belastinggeld uit de eerste periode teruggestort indien je voor 1 maart aangeeft mee te willen doen met de kwarttariefregeling.
De houders van motorrijtuigen die in 2014 in aanmerking komen voor de overgangsregeling krijgen eerst het aanbod/rekening voor de overgangsregeling. Als hier geen gebruik van wordt gemaakt, dan wordt alsnog de rekening voor het normale tarief vanaf de eerste peildatum in 2014 verzonden. De overgangsregeling wordt de komende jaren in het vierde kwartaal aangeboden en voor het eind van het jaar moet dan de verschuldigde belasting betaald worden. Het eventuele restant van een reeds betaalde rekening, met een overlap in 2015, wordt automatisch teruggegeven vanaf 1 januari 2015 of een nog niet betaalde rekening wordt vanaf 1 januari 2015 gecrediteerd.

3- Wanneer moet die 120€ voor het kwarttarief betaald worden.
Het kwarttarief, dus het voor dat motorrijtuig verschuldigde driemaandsbedrag met een maximum van € 120, moet voor de uiterste betaaldatum worden betaald. De uiterste betaaldatum wordt op de rekening vermeld.

4-Als je nu de auto schorst omdat je m nog moet ombouwen van diesel naar benzine of LPG naar benzine, kan je dan later dit jaar nog gebruik maken van de kwarttariefregeling.
Op elk willekeurig moment kan gebruik worden gemaakt van de overgangsregeling. De overgangsregeling bedraagt dan nog steeds het driemaandsbedrag, met een maximum van € 120, en wordt geregistreerd aansluitend aan het tijdvak waarin het verzoek is binnengekomen. De houder moet in deze situatie dus een afweging maken, wat voor hem het voordeligste is, de overgangsregeling of het reguliere tarief.

5_ als je de auto verkoopt blijft dan de kwarttariefregeling van kracht op de auto en kan de nieuwe eigenaar daar gebruik van maken.
Ja, de overgangsregeling is gekoppeld aan het motorrijtuig en blijft voor dat kalenderjaar van kracht voor dat motorrijtuig, ongeacht wie de houder is. Als de nieuwe houder geen gebruik wil maken van de overgangsregeling en de bijbehorende beperkingen, kan hij dat doorgeven. De nieuwe houder krijgt dan een rekening voor het reguliere tarief vanaf begin houderschap. Er wordt geen teruggaaf verleend op de reeds betaalde overgangsregeling.

Wanneer komt er eens wat meer informatie omtrend deze regeling zoals antwoorden op bovenstaande vragen op de website van de belastingdienst te staan.
Het is de bedoeling om dit zo snel mogelijk te realiseren, maar ik kan u nog geen termijn noemen.

aldus een medewerkster van de E desk van de BD
Met vriendelijke groet,

Hans Noordijk

Groet Hans

[plus.google.com]
Plaats reactie