300TDi Marine conversie

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Mrah

300TDi Marine conversie

Bericht door Mrah »

Ik zag een leuke boot te koop staan. Alleen zonder motor. Heb nog een nieuwe 300TDi op de plank staan bedoeld voor inbouw in mijn auto. Dat gaat nu niet door en ik raak die motor aan de straatstenen niet meer kwijt.

Is er een marine conversie mogelijk met een 300TDI. Ik kan op internet er niets over vinden. Iemand hier bekend mee?
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: 300TDi Marine conversie

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Een marineconversie is met elke motor mogelijk. Zeker als je met een warmtewisselaar voor de koeling werkt.
Ik heb er zelf ook wel eens naar gekeken. Ik heb namelijk een stervensdure 120 PK Mercruiser diesel in mijn boot, die gebaseerd is op de 1,7 Isuzu 16v diesel uit de opel astra, maar dan met een mechanische Bosch VE pomp. Dat motortje moet veel te hard werken met 120 PK uit 1,7 liter. Een 300TDI zou mij goed uitkomen, en ik heb er nog genoeg. Maar geen tijd....Misschien ooit in de toekomst, maar ik heb nog wel 10 toekomstprojecten in mijn hoofd..

Nog eens even zitten kijken, hij zou misschien te zwaar zijn voor mijn boot. De mercruiser weegt 270 kilo inclusief staartstuk en de 300tdi weegt zelf al 270 kilo...



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/01/2014 18:51 door Paul Stroink, One-Ten.nl.
Ben leert elke dag van zijn Laro's

Re: 300TDi Marine conversie

Bericht door Ben leert elke dag van zijn Laro's »

Paul Stroink, One-Ten.nl Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een marineconversie is met elke motor mogelijk.
> Zeker als je met een warmtewisselaar voor de
> koeling werkt.
> Ik heb er zelf ook wel eens naar gekeken. Ik heb
> namelijk een stervensdure 120 PK Mercruiser diesel
> in mijn boot, die gebaseerd is op de 1,7 Isuzu 16v
> diesel uit de opel astra, maar dan met een
> mechanische Bosch VE pomp. Dat motortje moet veel
> te hard werken met 120 PK uit 1,7 liter. Een
> 300TDI zou mij goed uitkomen, en ik heb er nog
> genoeg. Maar geen tijd....Misschien ooit in de
> toekomst, maar ik heb nog wel 10 toekomstprojecten
> in mijn hoofd..

Goed dat Weekers weg is, anders had je misschien wel motorvaartuigbelasting ( MVB ) moeten gaan betalen op het "vervuilende dieseltje"

Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('15101aa9632ad898dc72c276389bde23', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17007298, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht


Ben



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/01/2014 18:36 door Ben leert elke dag van zijn Laro's.
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: 300TDi Marine conversie

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Ja, dat gaat er vast ook nog wel eens komen, daar is al vaak een beetje over gesproken.

Hopen dat ze geen heftruck diesel heffing gaan verzinnen.

Motorfietsen zijn ook al flink duurder, mijn kleine scootertjes kosten al 120 euro per jaar tegenwoordig...

Geen versnellingsbak door de voorruit geschoven bij het remmen :-)
Peter&Jessica

Re: 300TDi Marine conversie

Bericht door Peter&Jessica »

Als het zover komt gaan de bruggen natuurlijk ook dag & nacht draaien!
hysterically_laughing.gif --> mod_embed_images_loadimage('eb17b4c15a58ee7e8df4460fba96e95c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.math.rug.nl%2F%7Epeter%2Fppp%2Fhysterically_laughing.gif', 'http://www.math.rug.nl/~peter/ppp/hysterically_laughing.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.math.rug.nl%2F%7Epeter%2Fppp%2Fhysterically_laughing.gif', '', 17007344, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Mrah

Re: 300TDi Marine conversie

Bericht door Mrah »

Als ik niet gratis mag rijden met mijn 300TDI ga ik wel gratis varen

Alles is mogelijk begrijp ik maar past elke keerkoppeling met staartstuk dan op welke motor dan ook?. Ik ga er dus vanuit dat er geen schroefas in de boot zit.
Ben leert elke dag van zijn Laro's

Re: 300TDi Marine conversie

Bericht door Ben leert elke dag van zijn Laro's »

De versnellingsbak ligt nog op dezelfde plaats als we hem neergelegd hebben in de koffrbak.
Geen enkel probleem.

Maar jou heftruck doet toch niet aan vervuiling, alleen een beetje zwarte rook, geeft aan dat we nog geen nieuwe paus hebben.

Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('849d505109e32f5b2ce3fed2945163ff', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17007357, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht


Ben
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: 300TDi Marine conversie

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Je zult iets van een engine coupler moeten fabriceren als je een sterndrive hebt..

Hier ter inspiratie iemand die een VAG V6 TDI gemariniseerd heeft:

http://www.tdiclub.nl/ftopic41975-0-asc-30.html
neef Henk

Re: 300TDi Marine conversie

Bericht door neef Henk »

Ik ben nog opzoek naar een goede goedkope 300tdi

Groeten neef Henk

Mrah

Re: 300TDi Marine conversie

Bericht door Mrah »

QuoteIk ben nog opzoek naar een goede goedkope 300tdi
Kijk dit bedoel ik nou. Iedereen die nu nog een nieuwe 300TDI wil hebben denkt gelijk dat ie hem bijna gratis kan krijgen...

Hij staat hier op een testbok compleet met dynamo, stuurpomp.e.d. Starten en lopen maar gaat echt niet gratis weg. Ook 1000 euro is nog gratis. Dus zoek lekker verder zou ik zeggen.
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: 300TDi Marine conversie

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Ook mijn exemplaren zijn niet te koop..
Mrah

Re: 300TDi Marine conversie

Bericht door Mrah »

Mooi project die audimotor. Kon echter niet zien hoe e.e.a. aan de motor gekoppeld zat. Ik ben niet zo thuis in de speedbotenwereld dus al die termen zoals stern,coupler zeggen me niet zoveel. Maar heb nu wel iets om mee te googlen.
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: 300TDi Marine conversie

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Het is weer een hele materie op zich. Ik sleutel zelf aan mijn boot, maar niet zo vaak, dus voor mij is het ook elke keer weer wat leren. En je kan overal bijzonder beroerd bij (bij mijn boot tenminste) en onderdelen zijn belachelijk duur, en bij mij in de regio nergens te krijgen...
Mrah

Re: 300TDi Marine conversie

Bericht door Mrah »

Dan is het niet gek om een 300TDi in te bouwen. Laro onderdelen makkelijk en overal verkrijgbaar.

Had al ergens gelezen dat een 300 tdi uitstekend geschikt is voor marinisering omdat de motor hoog koppel heeft bij laag toerental maar ook omdat ie nogal underpowered is kan ie dus wel goed tegen langdurig draaien op hoge toeren.
rene101

Re: 300TDi Marine conversie

Bericht door rene101 »

Wat is voor jouw een reeel bedrag voor die 300tdi?
Grt Rene
Mrah

Re: 300TDi Marine conversie

Bericht door Mrah »

Rene, je hebt PB.
Peter&Jessica

Re: 300TDi Marine conversie

Bericht door Peter&Jessica »

QuotePaul[...]En je kan overal bijzonder beroerd bij (bij mijn boot tenminste) en onderdelen zijn belachelijk duur, en bij mij in de regio nergens te krijgenals er boot bij staat is het gelijk twee zo duur
& bij mijn 240 pk V8 - diesel, dat natuurlijk wel - was het ook altijd lekker kruip door sluip door. Hoort bij een schip.
Ja, Paul, vertel, wat valt daar bij jou in de buurt te varen, dat er zo weinig te krijgen is?
Andrew Colville

Re: 300TDi Marine conversie

Bericht door Andrew Colville »

#00Tdi is net als vele diesels gebouwd in samenwerking met de techneuten van Perkins, wellicht kun je via die weg de benodigde delen krijgen.

koeling van de motor ( liefst een gesloten systeem )olie koeler en intercooler zijn de belangerijkste en warschijnlijk wil je de uitlaat ook koelen zeker in een kleine boot.

Keerkopelingen en hek drives hebben meestal een standaard "din norm"/aansluiting, mogelijk kun je onderdelen combineren.

en alles is zelf te maken, hey wellicht heb je een nieuwe markt ontdekt!!!!! of de 300tdi werkelijk zo een goede boot/sheeps motor zal zijn zal moeten blijken, het hebben van een riem voor de nokkenas aandrijving vind ik dan wel een minpuntje, motor problemen op openwater zijn best gevaarlijk.

Dat gezegd te hebben zijn VW marine engins ook gemodificeerde auto motoren, al hebben de nieuwste commenrail motoring wel heel andere inspuiting, toch hebben de kleinere motoren ook gewoon een riem voor nokkenas aandrijving.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: 300TDi Marine conversie

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Je kan hier niet varen, daarom is er ook geen enkele bootshop...
Omdat ik van bootonderdeeltjes niet zo goed op de hoogte ben als van Land Rover onderdelen wil ik de onderdelen altijd eerst graag zien zodat ik de weet dat ik de juiste heb.. Online bestellen is dus ook niet altijd mogelijk.
Ik heb nu de injectiepomp stuk denk ik. De motor van de boot loopt prima als hij koud is, maar als ik een tijdje snel gevaren heb wil hij daarna niet meer dan 2000 toeren maken, en dat is niet genoeg om in planee te komen.
Afgelopen jaar al de turbo vervangen en dat heeft niet geholpen. Het enige wat ik nog kan bedenken is de injectiepomp. Maar die is volgens mij niet te demonteren zonder de motor uit de boot te halen, en om de motor er uit te kunnen halen moet het staartstuk er eerst af. Ik heb nog een reservemotor in een krat staan, het is de bedoeling dat ik die ga inbouwen, maar ik heb geen tijd. En met de tweeling op komst zal het toch wel niet van varen komen deze zomer.
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: 300TDi Marine conversie

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Bijna alle moderne kleine scheepsdiesels zijn in de basis een autoblok tegenwoordig (en al wel langer)
Je hebt mijn isuzublokje al komt die niet veel voor, je hebt de VW blokken, je hebt toyota D4D motoren, VM diesels, tegenwoordig ook een Hyundai autodiesel voor relatief weinig geld (vanaf 15000 euro voor 170 PK) en vast nog veel meer..
Altijd veel duurder dan de autoversie, maar inderdaad watergekoelde uitlaat, warmtewisselaar intercooler, warmtewisselaar voor koeling, en vaak zijn die delen van RVS316 ivm zeewater, dus duur. En een kleinere markt natuurlijk.

Als ik meer in Nederland zou varen zou ik denk ik toch liever benzine varen, lekker stil en met LPG goed te betalen....
pascal ubags

Re: 300TDi Marine conversie

Bericht door pascal ubags »

hoi

rene heb nog een rezerve 300tdi hier mag je hebben voor 750.

heb het hier 2 jaar geleden ook eens gepost, dan een peugeot commenrail ombouwen tot boots motor.
ja die vaart al geruime tijd, weegt 140kg met chip toining 120pk, voor een 1,4tdi.

probleem is schone diezel te krijgen, heb al een keer verstuivers stuk gehad.

probleem is bij 300tdi, gewicht.
en intercoler( geen rijwind in motor ruim.

wat heb je nodig.
een keerkoppeling die de pk-nm aan kan en in zijn toerengebied zit.

koppelings plaat maar dan zonder voering

passtuk tussen motor en keerkoppeling ( zelf gemaakt, draaibank vlakbank)

uitlaat die net erna gekoeld wordt ( deze heb ik zelf gemaakt)

groter karter, met schotten, inc olie afzuig pijpje om te verversen.

olie koeler (dubbelwandige pijp olie en water)

ipv radiator een dubbelwandige pijp ( koelvloeistof moor en buiten water) ( neem deze niet te klein ivm warm lopen)

extra waterpomp op mulie riem ivm opzuigen buiten water.

kosten ???? veel werk en 1000 zonder keerkopeling

je mag me altijd bellen voor info.

een tweede hands vw tdi bootsmotor is denk ik goedkoper.

0653534135

gr pascal
Lucas van Lierop

Re: 300TDi Marine conversie

Bericht door Lucas van Lierop »

Wat betreft 300Tdi's ik heb nu geen tijd en geld maar als we over een tijdje op een andere plek wonen wil ik er best eentje voor op de plank.

Groet
Mrah

Re: 300TDi Marine conversie

Bericht door Mrah »

Op LPG varen lijkt me ook wel wat maar hoe tank je dat? Ik zie me zelf niet met een 70 liter tank de wal op lopen naar het dichtst bezijnde LPG station. Je hebt wel van die polyester/kunststof tankjes maar veel gaat daar niet in.
neef Henk

Re: 300TDi Marine conversie

Bericht door neef Henk »

Mrah Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik ben nog opzoek naar een goede goedkope 300tdi
>
> Kijk dit bedoel ik nou. Iedereen die nu nog een
> nieuwe 300TDI wil hebben denkt gelijk dat ie hem
> bijna gratis kan krijgen...
>
> Hij staat hier op een testbok compleet met dynamo,
> stuurpomp.e.d. Starten en lopen maar gaat echt
> niet gratis weg. Ook 1000 euro is nog gratis. Dus
> zoek lekker verder zou ik zeggen.

Ik reageerde op je eerste berichtje: Dat gaat nu niet door en ik raak die motor aan de straatstenen niet meer kwijt. Volgens mij zijn straatstenen niet echt duur vandaar dat ik benieuwd was wat je ervoor wilde hebben. 1000 euro vind ik wel duur voor een 300tdi want ik heb zelf al meerdere malen een complete Disco gehaald voor dat geld. Het is ook hoe de markt ligt, 2 jaar geleden kocht je voor 3 a 4 honderd een benzine blokje, nu is dat zo maar 1000 euro geworden (ik snap niet hoe dat zo is gekomen )

Groeten neef Henk



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/01/2014 15:57 door neef Henk.
Mrah

Re: 300TDi Marine conversie

Bericht door Mrah »

Tja, nogal een verschil: nieuwe motor of gebruikt. Wat heb je aan een complete disco als je 75% moet weggooien en niet weet wat er motorisch gezien aan zit te komen. Ze zijn over het algemeen redelijk probleemloos maar 1000 euro aan reparaties heb je zo als het tegen zit.
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: 300TDi Marine conversie

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Inderdaad twee kunststof tanks, of een grote inbouwtank bij een trailerbare boot en dan tanken op de trailer.
Marc-my-Words

Re: 300TDi Marine conversie

Bericht door Marc-my-Words »

Is LPG op een boot wel een veilige keuze ?
Andrew Colville

Re: 300TDi Marine conversie

Bericht door Andrew Colville »

Goed geinstaleerd is LPG een veilige keuze, er zijn goedgekeurde systemen en inbouwers op de markt te vinden die een compleet pakket kunnen bieden.

LPG op een Boot is een ander iets als LPG in een auto, met name op veilighieds gebied, Ook zijn er kunstof en zelfs kevlar tanks te koop voor LPG om het gewicht te drukken zonde veiligheid te verliezen.

wel moet men bij LPG ( benzine ook trouwens ) altijd voorzichtig zijn met de dampen ervan, die zakken naar het laagste punt van je boot en dan wordt het gevaarlijk.

net als in een smeer put wordt in de motor ruimte vaak gebruikgemaakt van een borstel loze afzuig pomp die dampen naar buiten verplaast.

Diesel blijft qua vonkgevoeligheid makkelijker, ook als je ( als slechte schipper ) strand zonder brandstof is een kannetje diesel of benzine zo geleend bij LPG gaat dit wat lastiger.

Persoonlijk zou ik liever een rammelendediesel aan boord hebben met wat extra investeeringen in het trillings vij maken en geluids demping kan een diesel ook heel stil en comfortabel zijn.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: 300TDi Marine conversie

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Voor de dagjesmens met een trailerboot lijkt me LPG ideaal. Een tank benzine ontploft een stuk makkelijker dan een tank LPG. Wel willen veel verzekeringsmaatschappijen een jaarlijkse keuring bij LPG.

Hoe goed je ook isoleert een diesel blijft lawaai maken in een kleinere boot. Ik heb de motor op vloeistofgevulde dempers staan en de hele motorruimte ingepakt met geluiddempend materiaal. Maar aan de achterkant zitten toch gewoon 5 grote openingen voor koeling van de motorruimte, dus daar komt het geluid net zo hard weer uit.

Bij langzaam door kanalen en grachten toeren hoor je de V8 en V6 boten van vrienden amper draaien terwijl die van mij dan een gezellig dieseltokkeltje geeft, al vind ik dat meestal niet storend. Het belangrijkste voordeel is dat ik bij dat soort tochten tussen de 1 en 2 liter diesel per uur verbruik, terwijl ik kennissen heb die statinair al 15 liter benzine per uur verbruiken. Plankgas verbruik ik een dikke 20 liter per uur bij ca 70 kilometer per uur, sommige vrienden gaan naar de 125 liter benzine per uur bij nauwelijks meer snelheid. Gemiddeld verbruik ik zo'n 8 liter per uur, bij gemiddelde snelheden van rond de 25 kilometer per uur, dat zijn superwaarden voor een zware ruig water boot van ruim 7 meter. Met mijn 300 liter tank hoef ik ook maar minder dan 1 keer per week te tanken op vakantie.

(De buitenboord is mijn reservemotor)

35854w8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('20a4a74886a921a235e7479268268f74', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi59.tinypic.com%2F35854w8.jpg', 'http://i59.tinypic.com/35854w8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi59.tinypic.com%2F35854w8.jpg', '', 17009541, 600, 600, 'Loading image ...', false);
jamaar

Re: 300TDi Marine conversie

Bericht door jamaar »

in een lucht doorgang kan je geluid afvangen met een schotten systeem
je maakt dan een soort doolhof waar de lucht door kan maar geluid door de beklede schotten tegen gehouden wordt
zowel ingang als uitgang
je moet dan wel de ruimte daarvoor hebben

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a239af3d68ca7be76690f27b06a144a3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17009587, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Marc-my-Words

Re: 300TDi Marine conversie

Bericht door Marc-my-Words »

Paul Stroink, One-Ten.nl Schreef:
-------------------------------------------------------
> ....
>
> Bij langzaam door kanalen en grachten toeren hoor
> je de V8 en V6 boten van vrienden amper draaien
> terwijl die van mij dan een gezellig
> dieseltokkeltje geeft, al vind ik dat meestal niet
> storend. Het belangrijkste voordeel is dat ik bij
> dat soort tochten tussen de 1 en 2 liter diesel
> per uur verbruik, terwijl ik kennissen heb die
> stationair al 15 liter benzine per uur verbruiken.
> Plankgas verbruik ik een dikke 20 liter per uur
> bij ca 70 kilometer per uur, sommige vrienden gaan
> naar de 125 liter benzine per uur bij nauwelijks
> meer snelheid. Gemiddeld verbruik ik zo'n 8 liter
> per uur, bij gemiddelde snelheden van rond de 25
> kilometer per uur, dat zijn superwaarden voor een
> zware ruig water boot van ruim 7 meter. Met mijn
> 300 liter tank hoef ik ook maar minder dan 1 keer
> per week te tanken op vakantie.
>

Wat "zeur" je dan. Het enige wat je je dan nog kan wensen is een Td5 ... vanwege het geluid.

Met 125 liter per uur heb je een volg-boot nodig, een supertanker !! (En een erg ruime portemonnaie.)

Marc

PS Mijn overgrootvader was "commandant" (ik weet niet precies, ik ben niet zo rang-gevoelig) bij de Rijkswaterpolitie en hij voer op de eerste gemotoriseerde RWS1 - met een benzol-motor. Geen idee hoeveel deze motor verstookte. Hij overleed relatief jong, aan maagkanker, en vlgs mijn oma te wijten aan de benzol-dampen die altijd in het schip hingen.
Andrew Colville

Re: 300TDi Marine conversie

Bericht door Andrew Colville »

Kijk dat zijn nog eens mooie verbruiks cijfers.

Nu gaat dit een beetje of topic, maar een boot heeft meer aan een diesel dan een benzine LPG motor, je vaart meer op koppel en de juiste schroef en tandwielkast dan op PK's en Idd benzine damp is net zo link als LPG damp.

Misschien eens kijken naar hoe men de fluister aggraten inpakt, die zie je wel eens op evenementen en ze zijn echt onvoorstelbaar stil.

Dat is wat lastiger bij een motor ruimte op een boot die je graag met lucht afkoeld, maar ook daar zijn oplossingen voor. Gedempte koelkanalen. en stille ventilatoren.

Leuk bootje ziet er stabiel en zeewardig uit.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Plaats reactie