Ombouw 200tdi naar 2.25 benzine gestart
Ombouw 200tdi naar 2.25 benzine gestart
Ben gister gestart na de ombouw van mijn 110 met 200tdi naar 2.25 benzine. Zo kunnen we iig nog 9 maanden per jaar betaalbaar gebruik maken van onze vakantie auto.
Zag dat er al eerder wat vragen gesteld zijn over een dergelijke ombouw, dus hierbij wat info van mijn kant en m'n beweegredenen. Misschien hebben anderen er wat aan. Alles is gebaseerd op mijn eigen mening en verzamelde info, dus geen ik geef geen garantie op correctheid
Waarom het 2.25 blok?
Een aantal redenen:
- Omdat het makkelijk in te bouwen is. Het past direct op de bestaande motorsteunen en achter de lt77 bak.
- Goed verkrijgbaar en dus erg betaalbaar
- Volgens mij niet heel erg bekend, maar het blok leent zich prima voor 'tuning'. Omdat het het ontwerp deelt met de diesel variant is het eea wat sterker/steviger opgezet dan nodig, waardoor je er makkelijk extra vermogen uit kunt persen. Bijv met een 'gasflowed' cylinderkop, andere crankshaft en carburateur pers je er 30/40 pk extra uit, waardoor je dan toch uitkomt op een acceptabele 110 pk, vergelijkbaar met de 200tdi. Ook levert het blok dan nog voldoende koppel bij een laag toerental (voor het offroad werk). Een goed afgesteld blok met deze 'upgrades' en een rustige rijstijl zou wel eens 1 op 8 a 1 op 9 kunnen lopen, ook dicht in de buurt van een 200tdi.
Waar een blok vandaan te halen?
Ik heb de mijne van ebay.co.uk. Nadeel is dat je het blok niet zelf kunt bekijken, maar vraag vooraf gewoon zo veel mogelijk info en foto's en kijk naar de feedbackscore van de verkoper. Laat je niet te snel verleiden tot een koop, er komen bijna dagelijks nieuwe bij, dus keus genoeg. Wacht liever even af tot je er van overtuigd bent een goede te pakken te hebben. Ook staan er regelmatig volledig gereviseerde blokken op. De prijzen lopen uiteen van een paar tientjes voor een kaal blok in onbekende staat tot >1000 voor een (deels) gereviseerde.
Andere optie is bijv. turner engineering, maar dan liggen de prijzen wel een stukje hoger (maar de kwaliteit wellicht ook)
Probeer een zo compleet mogelijk blok te kopen. Dus incl dynamo, startmotor, koppeling, evt uitlaat, radiator, brandstofpomp/filter, etc. Al die 'kleine' dingetjes los bestellen tikt toch nog snel hard aan.
Hoe het blok naar NL te krijgen?
Ik heb gebruik gemaakt van uship. Hier kun je je opdracht plaatsen en mogen transporteurs er op bieden. Uiteindelijk geboekt voor +/- 170 euro. Kun je zelf niet voor op en neer rijden! Check wel even of de verkoper de mogelijkheid heeft het blok voor je op een pallet te zetten, anders heb je een probleem.
De komende tijd zal ik dit topic aanvullen met wat meer info en foto's.
Zag dat er al eerder wat vragen gesteld zijn over een dergelijke ombouw, dus hierbij wat info van mijn kant en m'n beweegredenen. Misschien hebben anderen er wat aan. Alles is gebaseerd op mijn eigen mening en verzamelde info, dus geen ik geef geen garantie op correctheid
Waarom het 2.25 blok?
Een aantal redenen:
- Omdat het makkelijk in te bouwen is. Het past direct op de bestaande motorsteunen en achter de lt77 bak.
- Goed verkrijgbaar en dus erg betaalbaar
- Volgens mij niet heel erg bekend, maar het blok leent zich prima voor 'tuning'. Omdat het het ontwerp deelt met de diesel variant is het eea wat sterker/steviger opgezet dan nodig, waardoor je er makkelijk extra vermogen uit kunt persen. Bijv met een 'gasflowed' cylinderkop, andere crankshaft en carburateur pers je er 30/40 pk extra uit, waardoor je dan toch uitkomt op een acceptabele 110 pk, vergelijkbaar met de 200tdi. Ook levert het blok dan nog voldoende koppel bij een laag toerental (voor het offroad werk). Een goed afgesteld blok met deze 'upgrades' en een rustige rijstijl zou wel eens 1 op 8 a 1 op 9 kunnen lopen, ook dicht in de buurt van een 200tdi.
Waar een blok vandaan te halen?
Ik heb de mijne van ebay.co.uk. Nadeel is dat je het blok niet zelf kunt bekijken, maar vraag vooraf gewoon zo veel mogelijk info en foto's en kijk naar de feedbackscore van de verkoper. Laat je niet te snel verleiden tot een koop, er komen bijna dagelijks nieuwe bij, dus keus genoeg. Wacht liever even af tot je er van overtuigd bent een goede te pakken te hebben. Ook staan er regelmatig volledig gereviseerde blokken op. De prijzen lopen uiteen van een paar tientjes voor een kaal blok in onbekende staat tot >1000 voor een (deels) gereviseerde.
Andere optie is bijv. turner engineering, maar dan liggen de prijzen wel een stukje hoger (maar de kwaliteit wellicht ook)
Probeer een zo compleet mogelijk blok te kopen. Dus incl dynamo, startmotor, koppeling, evt uitlaat, radiator, brandstofpomp/filter, etc. Al die 'kleine' dingetjes los bestellen tikt toch nog snel hard aan.
Hoe het blok naar NL te krijgen?
Ik heb gebruik gemaakt van uship. Hier kun je je opdracht plaatsen en mogen transporteurs er op bieden. Uiteindelijk geboekt voor +/- 170 euro. Kun je zelf niet voor op en neer rijden! Check wel even of de verkoper de mogelijkheid heeft het blok voor je op een pallet te zetten, anders heb je een probleem.
De komende tijd zal ik dit topic aanvullen met wat meer info en foto's.
Re: Ombouw 200tdi naar 2.25 benzine gestart
Uit belangstelling: heb je al een bestemming voor de vrijkomende 200Tdi?
Groet,
Herman
Groet,
Herman
Re: Ombouw 200tdi naar 2.25 benzine gestart
Blijft voorlopig even in de hoek staan
Re: Ombouw 200tdi naar 2.25 benzine gestart
Hoi,
Ik heb zo een 2,25 benzine nog in mijn speeltje zitten, series 88" deze heeft geen kenteken, dus ik kan er ook makkelijk een 200 tdi in leggen uit mijn 110.
Vind je verhaal daarom erg interessant, ben erg benieuwd naar die upgrades waar haal je die vandaan? Welke carburateur gebruik je, waar haal je dat gasflowed cilinder kop vandaan, en de rest ben benieuwd waar je dit allemaal haald? Ik heb het liefst nl adressen omdat je dan makkelijker terug kunt met vragen en garantie.
Ik zat zelf te denken aan een V 8 die zat er origineel fabrieks af in, maar die kunnen nogal schadelijk rijden 1 op 7 Max.
Overigens mijn vorige 2a 88" op benzine lpg haalde ook maar nipt de 1 op 7. Ben dus erg benieuwd of je de 1 op 9 daadwerkelijk kan halen. Ik haal met daktent en 90 a 100 km/hr met de 200 TDI zelfs de 1 op 10 heen en weer naar de Ardenne.
Ben ook benieuwd naar de kosten om mijn blok te upgraden zoals jij omschrijft. Kan dan op mijn gemak een kosten bate analyse maken wat voor mij de beste optie is. Een V 8 of een 2,25 uit mijn series.
Heb je ook een Facebook pagina waar ik je op kan volgen?
Succes met je opbouw en hou ons op de hoogte
Ik heb zo een 2,25 benzine nog in mijn speeltje zitten, series 88" deze heeft geen kenteken, dus ik kan er ook makkelijk een 200 tdi in leggen uit mijn 110.
Vind je verhaal daarom erg interessant, ben erg benieuwd naar die upgrades waar haal je die vandaan? Welke carburateur gebruik je, waar haal je dat gasflowed cilinder kop vandaan, en de rest ben benieuwd waar je dit allemaal haald? Ik heb het liefst nl adressen omdat je dan makkelijker terug kunt met vragen en garantie.
Ik zat zelf te denken aan een V 8 die zat er origineel fabrieks af in, maar die kunnen nogal schadelijk rijden 1 op 7 Max.
Overigens mijn vorige 2a 88" op benzine lpg haalde ook maar nipt de 1 op 7. Ben dus erg benieuwd of je de 1 op 9 daadwerkelijk kan halen. Ik haal met daktent en 90 a 100 km/hr met de 200 TDI zelfs de 1 op 10 heen en weer naar de Ardenne.
Ben ook benieuwd naar de kosten om mijn blok te upgraden zoals jij omschrijft. Kan dan op mijn gemak een kosten bate analyse maken wat voor mij de beste optie is. Een V 8 of een 2,25 uit mijn series.
Heb je ook een Facebook pagina waar ik je op kan volgen?
Succes met je opbouw en hou ons op de hoogte
Re: Ombouw 200tdi naar 2.25 benzine gestart
Mijn blok heeft de upgrades van ACR tuning (http://www.automotivecomp.com/landrover_perf.html) Ik weet dat oa Turner ook het eea verkoopt. (http://turner-engineering.co.uk/html/performanceheads.html) Maar er zijn er vast nog meer. Ook heb ik op engelse fora wel eens zelfbouw projectjes gezien. Denk dat deze spullen in Nederland lastig te krijgen zijn.
Facebook ben ik niet erg actief op, zal hier het eea posten.
Facebook ben ik niet erg actief op, zal hier het eea posten.
Re: Ombouw 200tdi naar 2.25 benzine gestart
Hoi,vergeet het zuinig verbruik maar, 1op8 zul je nooit halen met dit blok dat 50 jaar geleden is ontworpen,ik heb er een weber op gehad,liep er veel mooier mee en pakte beter op maar heb de 1op7 nooit gehaald.
Re: Ombouw 200tdi naar 2.25 benzine gestart
Ga het ook waarschijnlijk doen dus ik blijf je even volgen
Groet Richard Dries
Groet Richard Dries
Re: Ombouw 200tdi naar 2.25 benzine gestart
Vandaag verder gegaan. Olie, koelvloeistof en de brandstoftank leeg laten lopen. Dacht dat er niet veel meer in zat, maar dat viel mee. Had hem beter nog iets verder leeg kunnen rijden, de plug er weer in moeten draaien terwijl de diesel er uit stroomt en je emmer bijna vol is is niet handig. Ruik de diesel lucht nu nog
Ook de kabelboom en kabel naar de startmotor los gehaald (wel eerst je accu afkoppelen!). En de moeren van de motorsteunen aan de voorkant. Even passend blokje hout gezocht om tussen de chassisbalk en de versnellingsbak te proppen. Dan blijft die mooi op z'n plek als ik de motor weghaal. En begonnen met het loshalen van de moeren op het vliegwielhuis. De onderkant en zijkant is los, maar.. kan niet bij de bovenste!
Ik zou natuurlijk de tunnel weg kunnen halen om er van binnenuit bij te kunnen. Maar die heb ik beplakt met vloerbedekking, dus een hoop gedoe. Even googelen lijkt de oplossing te bieden: met een aantal verlengstukken en een kniestuk op je ratel schijn je er van achter de versnellingsbak bij te kunnen. Volgende keer dus maar even iemand regelen die de dop voor me vasthoud terwijl ik onder de auto lig.
Verder heb ik op de paginamarkt een advertentie gezet of iemand de leidingen die over het blok naar de heater lopen voor me heeft liggen. Deze zaten niet bij het blok. Van twee mensen de tip gekregen om gewoon koperen verwarmingsbuis te gebruiken. Prima tip die ik dan ook ga gebruiken.
Nu is het wachten op m'n bestelling van LR direct. Ga het benzine blok voorzien van een nieuwe waterpomp, koppeling en brandstofpomp voor hij er in gaat. To be continued!
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/12/2013 19:27 door Sander van Beek.
Ook de kabelboom en kabel naar de startmotor los gehaald (wel eerst je accu afkoppelen!). En de moeren van de motorsteunen aan de voorkant. Even passend blokje hout gezocht om tussen de chassisbalk en de versnellingsbak te proppen. Dan blijft die mooi op z'n plek als ik de motor weghaal. En begonnen met het loshalen van de moeren op het vliegwielhuis. De onderkant en zijkant is los, maar.. kan niet bij de bovenste!
Ik zou natuurlijk de tunnel weg kunnen halen om er van binnenuit bij te kunnen. Maar die heb ik beplakt met vloerbedekking, dus een hoop gedoe. Even googelen lijkt de oplossing te bieden: met een aantal verlengstukken en een kniestuk op je ratel schijn je er van achter de versnellingsbak bij te kunnen. Volgende keer dus maar even iemand regelen die de dop voor me vasthoud terwijl ik onder de auto lig.
Verder heb ik op de paginamarkt een advertentie gezet of iemand de leidingen die over het blok naar de heater lopen voor me heeft liggen. Deze zaten niet bij het blok. Van twee mensen de tip gekregen om gewoon koperen verwarmingsbuis te gebruiken. Prima tip die ik dan ook ga gebruiken.
Nu is het wachten op m'n bestelling van LR direct. Ga het benzine blok voorzien van een nieuwe waterpomp, koppeling en brandstofpomp voor hij er in gaat. To be continued!
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/12/2013 19:27 door Sander van Beek.
Re: Ombouw 200tdi naar 2.25 benzine gestart
Ik hoopte eigenlijk ergens te lezen dat iemand een oud volvo blok zou toepassen maar ik heb nog niets gevonden.
Ik heb momenteel zo'n volvo 940 en dat blok loopt fijn verbruik ligt op ca 1;10 het zijn in lijn geplaatste blokken want deze wagens hadden nog achterwielaandrijving.
Je zou zeggen t moet kunnen zeker nadat ik her en der 940 te koop zie voor erg weinig. ...kan je ook nog de stoelen over zetten.
Wie weet of dit passend te maken is.
groet
Ik heb momenteel zo'n volvo 940 en dat blok loopt fijn verbruik ligt op ca 1;10 het zijn in lijn geplaatste blokken want deze wagens hadden nog achterwielaandrijving.
Je zou zeggen t moet kunnen zeker nadat ik her en der 940 te koop zie voor erg weinig. ...kan je ook nog de stoelen over zetten.
Wie weet of dit passend te maken is.
groet
Re: Ombouw 200tdi naar 2.25 benzine gestart
Hallo Sander is jou nieuwe blok al voorzien van de tuning extra's?
De crankshaft die je eerder noemde is die van een 2.5 of een speciale op maat gemaakt?
En wat voor carburateur zit erop?
Dirk 109- 2.25 LPG/Benz.
Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5ca04e24abc20f9cce2b07ca4abd137a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', '', 16916872, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De crankshaft die je eerder noemde is die van een 2.5 of een speciale op maat gemaakt?
En wat voor carburateur zit erop?
Dirk 109- 2.25 LPG/Benz.
Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5ca04e24abc20f9cce2b07ca4abd137a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', '', 16916872, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ombouw 200tdi naar 2.25 benzine gestart
Hoi, alles is toch passend te maken met wat creativiteit,vindt dit zelf het leukste werk.
Re: Ombouw 200tdi naar 2.25 benzine gestart
Die crankshaft ben ik ook benieuwd naar wat die zou moeten opleveren en wat er dan mee gebeurd zou moeten zijn. Maar voor de rest zijn de benzineblokjes inderdaad leuk om mee te spelen qua vermogen.
Let wel dat Turner en ACR bepaald niet dezelfde inzichten hebben als het om opvoeren van deze blokken gaat. Eerder is dit [landrover.startpagina.nl] bericht ook al aangehaald waarin de standpunten van beide clubs uiteen gezet worden.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Let wel dat Turner en ACR bepaald niet dezelfde inzichten hebben als het om opvoeren van deze blokken gaat. Eerder is dit [landrover.startpagina.nl] bericht ook al aangehaald waarin de standpunten van beide clubs uiteen gezet worden.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Ombouw 200tdi naar 2.25 benzine gestart
Een volvo blok passend maken lijkt me een hele grote uitdaging. Moet je wel flink handig voor zijn, andere motorsteunen maken/lassen, koppeling en evt vliegwielhuis pas maken, bedraging, custom uitlaat, etc, etc. Waarschijnlijk dus ook vele malen duurder...
Ik heb nog niet kunnen zien of de crankshaft ook bij ACR vandaan komt. Heb idd ook wel eens de 'truuk' gehoord van mensen die er eentje uit een 2.5 benzine monteren, zou zo moeten passen en iets meer vermogen opleveren. Carburateur is een SU van ACR.
Heb het interview met ACR en Turner gelezen idd. ACR perst er wat meer vermogen uit. Maar ben de beperkte (en relatief lichte) kilometers die ik maak durf ik dat wel aan.
Ik heb nog niet kunnen zien of de crankshaft ook bij ACR vandaan komt. Heb idd ook wel eens de 'truuk' gehoord van mensen die er eentje uit een 2.5 benzine monteren, zou zo moeten passen en iets meer vermogen opleveren. Carburateur is een SU van ACR.
Heb het interview met ACR en Turner gelezen idd. ACR perst er wat meer vermogen uit. Maar ben de beperkte (en relatief lichte) kilometers die ik maak durf ik dat wel aan.
Re: Ombouw 200tdi naar 2.25 benzine gestart
De krukas van een 2.5 heeft een langere slag, dus dan zou je die samen met de drijfstangen en zuigers van een 2.5 moeten monteren. Je maakt er dan een 2.5 van. Alleen de krukas zal niet gaan.
ACR doet trouwens niets met andere krukassen. Wat ACR wel heeft is een performance nokkenas die een veelvoud van de normale nokkenas kost. Wat er performance aan is weet ik niet want die informatie geven ze niet prijs. Turner daarentegen veranderd bewust niets aan de nokkenas omdat dat volgens hun niets brengt.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
ACR doet trouwens niets met andere krukassen. Wat ACR wel heeft is een performance nokkenas die een veelvoud van de normale nokkenas kost. Wat er performance aan is weet ik niet want die informatie geven ze niet prijs. Turner daarentegen veranderd bewust niets aan de nokkenas omdat dat volgens hun niets brengt.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Ombouw 200tdi naar 2.25 benzine gestart
Bedankt voor de uitgebreide info Wim
Re: Ombouw 200tdi naar 2.25 benzine gestart
Na alle sociale verplichtingen van afgelopen dagen vandaag weer wat tijd gehad. En dit keer wat foto's gemaakt.
Allereerst begonnen met het nieuwe blok voorzien van een nieuwe waterpomp, koppeling en v-snaar. Waterpomp was een piece of cake. Oude los, alles even schoonmaken, nieuwe pakking er tussen en de bouten weer aandraaien tot 25nm.
IMG_20131227_141140.jpg --> mod_embed_images_loadimage('40d4e49b2532c15e0f8c893050296527', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131227_141140.jpg', 'http://www.sandervanbeek.nl/225/IMG_20131227_141140.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131227_141140.jpg', '', 16925180, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Heb ooit bij de machine mart in de UK een koppelings centreer dingetje gekocht, dat kwam nu goed van pas.
IMG_20131227_141129.jpg --> mod_embed_images_loadimage('41723952ff5afb6f1131f1744caed878', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131227_141129.jpg', 'http://www.sandervanbeek.nl/225/IMG_20131227_141129.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131227_141129.jpg', '', 16925180, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En ook gelijk maar even de distributeur aangepakt. Even opletten dat de kabels weer in de juiste volgorde aangesloten worden. Zit er over te denken om later eens te kijken naar elektronische ontsteking, maar voorlopig moet het maar even zo werken.
IMG_20131227_141146.jpg --> mod_embed_images_loadimage('57b015fa129f3bdd5092e576b6fa05e3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131227_141146.jpg', 'http://www.sandervanbeek.nl/225/IMG_20131227_141146.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131227_141146.jpg', '', 16925180, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Wilde eigenlijk ook de brandstofpomp plaatsen, maar ben vergeten het juiste afdekplaatje te bestellen, dus dat moet nog even wachten. Wel alvast geprobeerd het oude afdekplaatje er af te krijgen, maar dat zit goed vast! Heb het met een koudbeiteltje nog niet van z'n plek gekregen, volgende keer maar eens proberen te verwarmen.
IMG_20131227_141154.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e610bf6a46533de69e5c5bff7378b1a6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131227_141154.jpg', 'http://www.sandervanbeek.nl/225/IMG_20131227_141154.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131227_141154.jpg', '', 16925180, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Daarna verder gegaan met de 3 moeren die de motor en de bak nog bij elkaar houden.
IMG_20131227_141210.jpg --> mod_embed_images_loadimage('47624d472ea30176c4154fe33890ed40', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131227_141210.jpg', 'http://www.sandervanbeek.nl/225/IMG_20131227_141210.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131227_141210.jpg', '', 16925180, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Op een van de forums in de UK de tip gevonden om er boven de bak langs bij te komen. Maar ook dat bleek erg lastig. De pook van de versnellingsbak zit in de weg, en schuin er langs met een kniestukje is ook niet handig, dan past de dop er niet recht op.
Dus toch maar begonnen de tunnel los te halen. Een vieze tegenvaller, omdat ik de hele binnenkant van het schutbord heb volgeplakt met geluids dempend materiaal, en alle platen aan elkaar gekit zitten.
IMG_20131227_141222.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8547b68c4867b5c5783c9d87d2a0349e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131227_141222.jpg', 'http://www.sandervanbeek.nl/225/IMG_20131227_141222.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131227_141222.jpg', '', 16925180, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ook zitten de vloerplaten niet overal met de originele schroeven vast, maar met boutjes en moeren, wat het losmaken lastig maakt (iemand moet ze van onder tegen houden) Ruim 3 uur mee bezig geweest, en nog niet alles los helaas. Genoeg voor vandaag, morgen weer verder!
Allereerst begonnen met het nieuwe blok voorzien van een nieuwe waterpomp, koppeling en v-snaar. Waterpomp was een piece of cake. Oude los, alles even schoonmaken, nieuwe pakking er tussen en de bouten weer aandraaien tot 25nm.
IMG_20131227_141140.jpg --> mod_embed_images_loadimage('40d4e49b2532c15e0f8c893050296527', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131227_141140.jpg', 'http://www.sandervanbeek.nl/225/IMG_20131227_141140.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131227_141140.jpg', '', 16925180, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Heb ooit bij de machine mart in de UK een koppelings centreer dingetje gekocht, dat kwam nu goed van pas.
IMG_20131227_141129.jpg --> mod_embed_images_loadimage('41723952ff5afb6f1131f1744caed878', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131227_141129.jpg', 'http://www.sandervanbeek.nl/225/IMG_20131227_141129.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131227_141129.jpg', '', 16925180, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En ook gelijk maar even de distributeur aangepakt. Even opletten dat de kabels weer in de juiste volgorde aangesloten worden. Zit er over te denken om later eens te kijken naar elektronische ontsteking, maar voorlopig moet het maar even zo werken.
IMG_20131227_141146.jpg --> mod_embed_images_loadimage('57b015fa129f3bdd5092e576b6fa05e3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131227_141146.jpg', 'http://www.sandervanbeek.nl/225/IMG_20131227_141146.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131227_141146.jpg', '', 16925180, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Wilde eigenlijk ook de brandstofpomp plaatsen, maar ben vergeten het juiste afdekplaatje te bestellen, dus dat moet nog even wachten. Wel alvast geprobeerd het oude afdekplaatje er af te krijgen, maar dat zit goed vast! Heb het met een koudbeiteltje nog niet van z'n plek gekregen, volgende keer maar eens proberen te verwarmen.
IMG_20131227_141154.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e610bf6a46533de69e5c5bff7378b1a6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131227_141154.jpg', 'http://www.sandervanbeek.nl/225/IMG_20131227_141154.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131227_141154.jpg', '', 16925180, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Daarna verder gegaan met de 3 moeren die de motor en de bak nog bij elkaar houden.
IMG_20131227_141210.jpg --> mod_embed_images_loadimage('47624d472ea30176c4154fe33890ed40', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131227_141210.jpg', 'http://www.sandervanbeek.nl/225/IMG_20131227_141210.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131227_141210.jpg', '', 16925180, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Op een van de forums in de UK de tip gevonden om er boven de bak langs bij te komen. Maar ook dat bleek erg lastig. De pook van de versnellingsbak zit in de weg, en schuin er langs met een kniestukje is ook niet handig, dan past de dop er niet recht op.
Dus toch maar begonnen de tunnel los te halen. Een vieze tegenvaller, omdat ik de hele binnenkant van het schutbord heb volgeplakt met geluids dempend materiaal, en alle platen aan elkaar gekit zitten.
IMG_20131227_141222.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8547b68c4867b5c5783c9d87d2a0349e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131227_141222.jpg', 'http://www.sandervanbeek.nl/225/IMG_20131227_141222.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131227_141222.jpg', '', 16925180, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ook zitten de vloerplaten niet overal met de originele schroeven vast, maar met boutjes en moeren, wat het losmaken lastig maakt (iemand moet ze van onder tegen houden) Ruim 3 uur mee bezig geweest, en nog niet alles los helaas. Genoeg voor vandaag, morgen weer verder!
Re: Ombouw 200tdi naar 2.25 benzine gestart
hallo sander ga ook ombouwen naar 2,25 benzine vandaag blok op de freesbank gehad uitgekottert en gehoond na nieuwe cilinderbussen te hebben geplaatst.
dus ga dit onderwerp van jou ook met veel interesse volgen
groet gerard
dus ga dit onderwerp van jou ook met veel interesse volgen
groet gerard
Re: Ombouw 200tdi naar 2.25 benzine gestart
Vandaag weer een paar uurtjes bezig geweest. De tunnel losgehaald en toen met veel gewurm de laatste 3 moeren los weten te krijgen. Hier even een plaatje ter verduidelijking. In totaal moeten er dus 11 moeren los, de bovenste 3 vanuit de tunnel, de rest van onder.
IMG_20131228_154301.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6357f8ca44a34461eba6790e0fd91a14', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131228_154301.jpg', 'http://www.sandervanbeek.nl/225/IMG_20131228_154301.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131228_154301.jpg', '', 16926341, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dus tijd om de motor er uit te takelen. Had in eerste instantie bedacht om de versnellingsbak op een paar plankjes op de chassisbalk te laten rusten. Maar die is van boven niet rond, dus bleven ze niet goed op hun plek liggen. Toen maar een spanband over het dak heen gegooid, onder de bak langs en de boel strak aangetrokken. De bak blijft zo prima hangen
IMG_20131228_105306.jpg --> mod_embed_images_loadimage('40d5f838d584ae9938bc4619c3cd11fd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131228_105306.jpg', 'http://www.sandervanbeek.nl/225/IMG_20131228_105306.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131228_105306.jpg', '', 16926341, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Nu de motor er uit is de boel eerst eens goed schoongemaakt (met name de dikke laag stof die ooit een koppelingsplaat was). Gelijk het stukje kabelboom en relais voor de gloeistiften weggehaald, dat is toch niet meer nodig. En de rest van de losse draadjes even gefatsoeneerd en bij elkaar gebonden waar ze los hingen.
IMG_20131228_121816.jpg --> mod_embed_images_loadimage('808f3333a99a3371aa47aab61cd94c75', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131228_121816.jpg', 'http://www.sandervanbeek.nl/225/IMG_20131228_121816.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131228_121816.jpg', '', 16926341, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Daarna de hulp koppelings cylinder en koppelingsvork/lager vervangen. En op tijd ook! De lager draaide alles behalve makkelijk en de cylinder had al eens gelekt gezien de hoeveelheid witte prut die er achter zat. Ook de vork vervangen door een 'heavy duty' exemplaar met een extra plaatje achter het draaipunt. Ze schijnen hier nog al eens door het metaal heen te slijten. Het resultaat:
IMG_20131228_154324.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1de92f3a24f82ec859b189d5f2306e1e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131228_154324.jpg', 'http://www.sandervanbeek.nl/225/IMG_20131228_154324.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131228_154324.jpg', '', 16926341, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Nog een extra tip: zet het plastic clipje waarmee de stang van de cylinder op de vork vastgehouden wordt vast met een extra tiewrap. Dan valt het stangetje er niet zomaar meer uit, kan je een hoop werk (en gevloek) besparen als je ooit de cylinder moet vervangen (helaas vergeten hier een foto van te maken, hier een plaatje van een Engels forum):
P3110067Small.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0fc20eb88dbf1a6689b47f0ff813ff44', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi2.photobucket.com%2Falbums%2Fy20%2FAussie110%2FClutch%2FP3110067Small.jpg', 'http://i2.photobucket.com/albums/y20/Aussie110/Clutch/P3110067Small.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi2.photobucket.com%2Falbums%2Fy20%2FAussie110%2FClutch%2FP3110067Small.jpg', '', 16926341, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Daarna met het oude blok aan de gang gegaan. Het 2.25 benzine blok heeft geen stuurbekrachtigingspomp, dus gekeken of ik deze over kan zetten. En dat lijkt prima te kunnen. Moet dan ook de beugel voor de pomp (en dynamo) van de 200tdi af halen, en de krukaspoelie vervangen door een dubbel exemplaar.
Hier beide beugels naast elkaar, links is 2.25 (alleen dynamo), rechts is 200tdi (dynamo + pomp).
IMG_20131228_154248.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ce322454c3874533606d14cafce52c91', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131228_154248.jpg', 'http://www.sandervanbeek.nl/225/IMG_20131228_154248.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131228_154248.jpg', '', 16926341, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De pomp voor nu even aan de kant gehangen aan een ijzerdraadje. Zo kunnen de leidingen mooi aangesloten blijven.
IMG_20131228_154311.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3bdad681ebb50063227beb866b301bfd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131228_154311.jpg', 'http://www.sandervanbeek.nl/225/IMG_20131228_154311.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131228_154311.jpg', '', 16926341, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Nu even een kabelboom bestellen (de oude pas maken is me teveel gedoe en dan wordt het zo'n 'verknipt' ding, oa aansluiting van de dynamo is anders). Zag dat John Richards Surplus (ebay.co.uk) in de UK originele 'new old stock' kabelbomen heeft liggen, zijn ook iets goedkoper als AutoSparks (shop).
En gelijk wat geluidsisolatie voor op het schutbord, kan er nu nu makkelijk bij. Zit er over te denken om Aluglass te bestellen bij Merford: [shop.merford.nl]
Volgende week weer verder!
Edit: wat meer info en foto's toegevoegd
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/12/2013 20:10 door Sander van Beek.
IMG_20131228_154301.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6357f8ca44a34461eba6790e0fd91a14', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131228_154301.jpg', 'http://www.sandervanbeek.nl/225/IMG_20131228_154301.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131228_154301.jpg', '', 16926341, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dus tijd om de motor er uit te takelen. Had in eerste instantie bedacht om de versnellingsbak op een paar plankjes op de chassisbalk te laten rusten. Maar die is van boven niet rond, dus bleven ze niet goed op hun plek liggen. Toen maar een spanband over het dak heen gegooid, onder de bak langs en de boel strak aangetrokken. De bak blijft zo prima hangen
IMG_20131228_105306.jpg --> mod_embed_images_loadimage('40d5f838d584ae9938bc4619c3cd11fd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131228_105306.jpg', 'http://www.sandervanbeek.nl/225/IMG_20131228_105306.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131228_105306.jpg', '', 16926341, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Nu de motor er uit is de boel eerst eens goed schoongemaakt (met name de dikke laag stof die ooit een koppelingsplaat was). Gelijk het stukje kabelboom en relais voor de gloeistiften weggehaald, dat is toch niet meer nodig. En de rest van de losse draadjes even gefatsoeneerd en bij elkaar gebonden waar ze los hingen.
IMG_20131228_121816.jpg --> mod_embed_images_loadimage('808f3333a99a3371aa47aab61cd94c75', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131228_121816.jpg', 'http://www.sandervanbeek.nl/225/IMG_20131228_121816.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131228_121816.jpg', '', 16926341, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Daarna de hulp koppelings cylinder en koppelingsvork/lager vervangen. En op tijd ook! De lager draaide alles behalve makkelijk en de cylinder had al eens gelekt gezien de hoeveelheid witte prut die er achter zat. Ook de vork vervangen door een 'heavy duty' exemplaar met een extra plaatje achter het draaipunt. Ze schijnen hier nog al eens door het metaal heen te slijten. Het resultaat:
IMG_20131228_154324.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1de92f3a24f82ec859b189d5f2306e1e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131228_154324.jpg', 'http://www.sandervanbeek.nl/225/IMG_20131228_154324.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131228_154324.jpg', '', 16926341, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Nog een extra tip: zet het plastic clipje waarmee de stang van de cylinder op de vork vastgehouden wordt vast met een extra tiewrap. Dan valt het stangetje er niet zomaar meer uit, kan je een hoop werk (en gevloek) besparen als je ooit de cylinder moet vervangen (helaas vergeten hier een foto van te maken, hier een plaatje van een Engels forum):
P3110067Small.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0fc20eb88dbf1a6689b47f0ff813ff44', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi2.photobucket.com%2Falbums%2Fy20%2FAussie110%2FClutch%2FP3110067Small.jpg', 'http://i2.photobucket.com/albums/y20/Aussie110/Clutch/P3110067Small.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi2.photobucket.com%2Falbums%2Fy20%2FAussie110%2FClutch%2FP3110067Small.jpg', '', 16926341, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Daarna met het oude blok aan de gang gegaan. Het 2.25 benzine blok heeft geen stuurbekrachtigingspomp, dus gekeken of ik deze over kan zetten. En dat lijkt prima te kunnen. Moet dan ook de beugel voor de pomp (en dynamo) van de 200tdi af halen, en de krukaspoelie vervangen door een dubbel exemplaar.
Hier beide beugels naast elkaar, links is 2.25 (alleen dynamo), rechts is 200tdi (dynamo + pomp).
IMG_20131228_154248.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ce322454c3874533606d14cafce52c91', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131228_154248.jpg', 'http://www.sandervanbeek.nl/225/IMG_20131228_154248.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131228_154248.jpg', '', 16926341, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De pomp voor nu even aan de kant gehangen aan een ijzerdraadje. Zo kunnen de leidingen mooi aangesloten blijven.
IMG_20131228_154311.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3bdad681ebb50063227beb866b301bfd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131228_154311.jpg', 'http://www.sandervanbeek.nl/225/IMG_20131228_154311.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131228_154311.jpg', '', 16926341, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Nu even een kabelboom bestellen (de oude pas maken is me teveel gedoe en dan wordt het zo'n 'verknipt' ding, oa aansluiting van de dynamo is anders). Zag dat John Richards Surplus (ebay.co.uk) in de UK originele 'new old stock' kabelbomen heeft liggen, zijn ook iets goedkoper als AutoSparks (shop).
En gelijk wat geluidsisolatie voor op het schutbord, kan er nu nu makkelijk bij. Zit er over te denken om Aluglass te bestellen bij Merford: [shop.merford.nl]
Volgende week weer verder!
Edit: wat meer info en foto's toegevoegd
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/12/2013 20:10 door Sander van Beek.
Re: Ombouw 200tdi naar 2.25 benzine gestart
Lekker bezig geweest Well done.....
Re: Ombouw 200tdi naar 2.25 benzine gestart
Kleine update:
Vandaag met hulp van vriendin lief het blok eens goed schoongemaakt met een krabber, staalborstel, papier en een bus ontvetter. De motorsteunen er af gehaald, schoongemaakt en in de RX5 gezet. Ook even de nieuwe rubbers opgezocht die ik een tijdje geleden besteld had. Met de 200tdi had ik last van zware trillingen door de hele auto heen. Had bij de restauratie bezuinigd en goedkope britpart motor rubbers besteld. Deze zijn van een veel harder soort rubber waardoor er teveel trillingen overgedragen worden op de auto. Zo zie je maar weer, goedkoop is duurkoop.
Had dit keer gekozen voor de AllMakes Premium (PR2) kwaliteit. Al een paar keer besteld, tot nu toe prima ervaringen. Maar dat valt dit keer tegen. Bij het uit de verpakking halen van de rubbers blijken ze verschillend te zijn. Eentje heeft een grijze metalen ring boven en onder, en is van een zachter rubber dat je met je vingers kunt induwen. De andere drie (met op de verpakking een latere productie datum) hadden een zwarte ring en lijken verdacht veel op de slechte britpart rubbers..
IMG_20131228_155933.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c4f03d94d4be77e8309f506396bee7be', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131228_155933.jpg', 'http://www.sandervanbeek.nl/225/IMG_20131228_155933.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131228_155933.jpg', '', 16927498, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Heb AllMakes een email gestuurd en gevraagd waar dit kwaliteitsverschil vandaan komt, en of ik de harde rubbers mag omruilen voor de zachtere. Dit is niet wat ik van een premium merk verwacht. Ben benieuwd naar de reactie.
Vandaag met hulp van vriendin lief het blok eens goed schoongemaakt met een krabber, staalborstel, papier en een bus ontvetter. De motorsteunen er af gehaald, schoongemaakt en in de RX5 gezet. Ook even de nieuwe rubbers opgezocht die ik een tijdje geleden besteld had. Met de 200tdi had ik last van zware trillingen door de hele auto heen. Had bij de restauratie bezuinigd en goedkope britpart motor rubbers besteld. Deze zijn van een veel harder soort rubber waardoor er teveel trillingen overgedragen worden op de auto. Zo zie je maar weer, goedkoop is duurkoop.
Had dit keer gekozen voor de AllMakes Premium (PR2) kwaliteit. Al een paar keer besteld, tot nu toe prima ervaringen. Maar dat valt dit keer tegen. Bij het uit de verpakking halen van de rubbers blijken ze verschillend te zijn. Eentje heeft een grijze metalen ring boven en onder, en is van een zachter rubber dat je met je vingers kunt induwen. De andere drie (met op de verpakking een latere productie datum) hadden een zwarte ring en lijken verdacht veel op de slechte britpart rubbers..
IMG_20131228_155933.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c4f03d94d4be77e8309f506396bee7be', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131228_155933.jpg', 'http://www.sandervanbeek.nl/225/IMG_20131228_155933.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20131228_155933.jpg', '', 16927498, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Heb AllMakes een email gestuurd en gevraagd waar dit kwaliteitsverschil vandaan komt, en of ik de harde rubbers mag omruilen voor de zachtere. Dit is niet wat ik van een premium merk verwacht. Ben benieuwd naar de reactie.
Re: Ombouw 200tdi naar 2.25 benzine gestart
Hoi Sander, ziet er goed uit allemaal, mooi project!
Ik ga ook beginnen met ombouw van 200tdi naar 2.25 benzine van mijn Defender 90 uit '85.
Weet jij of de motorsteunen en positie daarvan overeenkomen? kan ik het blok zo overhangen wat dat betreft?
Ik ga ook beginnen met ombouw van 200tdi naar 2.25 benzine van mijn Defender 90 uit '85.
Weet jij of de motorsteunen en positie daarvan overeenkomen? kan ik het blok zo overhangen wat dat betreft?
Re: Ombouw 200tdi naar 2.25 benzine gestart
Ja dat past zonder problemen. Onderblok is grotendeels het zelfde en beide combinaties gebruiken de lt77 bak.
Re: Ombouw 200tdi naar 2.25 benzine gestart
Trouwens nog een update over de gang van zaken: Heb van lrdirect het geld voor de slechte rubbers terug gehad (goede service!) Ook hebben ze voor me uitgezocht welke fabrikanten de juiste zachte rubbers kunnen leveren. Die blijken alleen nog te krijgen te zijn via Land Rover zelf. Dus maar origineel besteld. Helaas komt het pakketje maandag pas binnen, dus hoop volgende week weer een update te posten.
Ook heb ik opgemerkt dat er wat vettigheid achter het vliegwiel zat, dus deze toch maar even losgehaald om de krukaskeerring te controleren. En idd, deze bleek iets te lekken. Dus die gelijk mee besteld (natuurlijk ook OEM kwaliteit). Handig truukje om de oude er uit te krijgen is om er een gaatje in te boren en er een schroef in te draaien. Dan trek je hem er zo uit met een tang.
In de tussentijd wat kleinere dingen gedaan zoals de elektronische ontsteking en de kabelboom gemonteerd.
Ook heb ik opgemerkt dat er wat vettigheid achter het vliegwiel zat, dus deze toch maar even losgehaald om de krukaskeerring te controleren. En idd, deze bleek iets te lekken. Dus die gelijk mee besteld (natuurlijk ook OEM kwaliteit). Handig truukje om de oude er uit te krijgen is om er een gaatje in te boren en er een schroef in te draaien. Dan trek je hem er zo uit met een tang.
In de tussentijd wat kleinere dingen gedaan zoals de elektronische ontsteking en de kabelboom gemonteerd.
Re: Ombouw 200tdi naar 2.25 benzine gestart
Afgelopen 2 weken erg druk geweest met de verkoop van ons huis en aankoop van iets anders. Dus heeft de laro even op een laag pitje gestaan.
Gister weer verder gegaan en een hoop opgeschoten. Na een hoop geklooi om het blok weer op de bak te krijgen (zie hier [landrover.startpagina.nl]) kon ik nu verder met alles aansluiten. Als eerste alle moeren weer op de draadeinden. De meeste kun je van onderaf doen, de bovenste paar van binnenuit (tunnel los). Alle elektra weer aangesloten, bobine, massa stripje en de dikke kabel op de startmotor.
Normaal lopen er twee leidingen over het blok naar de verwarming toe. Deze miste ik, heb een stuk universele brandstof/olie slang gebruikt. Het stukje slang naar de rembekrachtiger dat nog bij het blok zat was ook te kort, daar zit nu ook een nieuwe op.
Daarna was de uitlaat aan de beurt. Heb de bestaande 200tdi uitlaat zoveel mogelijk hergebruikt. De 200tdi uitlaat heeft een grotere diameter en andere flenzen (2 bouten vs 3 bouten) dus er waren wel wat aanpassingen nodig. Heb het voorste stuk van de 2.25 uitlaat besteld, door midden gezaagd en met een koppelstuk op het voorste deel van de 200tdi uitlaat vastgemaakt.
IMG_20140201_161924.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8222f1cbd509fc7fa134540aed20c153', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20140201_161924.jpg', 'http://www.sandervanbeek.nl/225/IMG_20140201_161924.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20140201_161924.jpg', '', 17010937, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Het koppelstukje heb ik laten maken bij een engels bedrijfje dat op ebay (http://www.ebay.co.uk/itm/Custom-Made-Exhaust-Adapter-Connector-Sleeve-Joiner-KIT-/220751479722?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3365d043aa) actief is voor zo'n 15 euro. De maat die je moet hebben is 1.75" buitendiameter naar 2.25" buiten diameter.
Vervolgens het blok voorzien van nieuwe olie. Nu is het wachten alleen nog op de radiator die ik morgen zou moeten krijgen, en de bovenste radiatorslang (de rest van de slangen past wel). De radiator is breder dus zit de aansluiting aan de rechter kant op een andere plek, en moet de slang dus ook breder zijn.
Ook in m'n kennisenkring alvast rondgevraagd of iemand een drop of sleutel 42 heeft om de bout van de krukaspoelie los te kunnen halen. Heb bij Ron Bolleboom (bedankt!) een dubbele poelie op de kop getikt zodat de stuurbekrachtiging weer kan worden aangesloten. En dan komt het einde toch in zicht!
Gister weer verder gegaan en een hoop opgeschoten. Na een hoop geklooi om het blok weer op de bak te krijgen (zie hier [landrover.startpagina.nl]) kon ik nu verder met alles aansluiten. Als eerste alle moeren weer op de draadeinden. De meeste kun je van onderaf doen, de bovenste paar van binnenuit (tunnel los). Alle elektra weer aangesloten, bobine, massa stripje en de dikke kabel op de startmotor.
Normaal lopen er twee leidingen over het blok naar de verwarming toe. Deze miste ik, heb een stuk universele brandstof/olie slang gebruikt. Het stukje slang naar de rembekrachtiger dat nog bij het blok zat was ook te kort, daar zit nu ook een nieuwe op.
Daarna was de uitlaat aan de beurt. Heb de bestaande 200tdi uitlaat zoveel mogelijk hergebruikt. De 200tdi uitlaat heeft een grotere diameter en andere flenzen (2 bouten vs 3 bouten) dus er waren wel wat aanpassingen nodig. Heb het voorste stuk van de 2.25 uitlaat besteld, door midden gezaagd en met een koppelstuk op het voorste deel van de 200tdi uitlaat vastgemaakt.
IMG_20140201_161924.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8222f1cbd509fc7fa134540aed20c153', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20140201_161924.jpg', 'http://www.sandervanbeek.nl/225/IMG_20140201_161924.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.sandervanbeek.nl%2F225%2FIMG_20140201_161924.jpg', '', 17010937, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Het koppelstukje heb ik laten maken bij een engels bedrijfje dat op ebay (http://www.ebay.co.uk/itm/Custom-Made-Exhaust-Adapter-Connector-Sleeve-Joiner-KIT-/220751479722?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3365d043aa) actief is voor zo'n 15 euro. De maat die je moet hebben is 1.75" buitendiameter naar 2.25" buiten diameter.
Vervolgens het blok voorzien van nieuwe olie. Nu is het wachten alleen nog op de radiator die ik morgen zou moeten krijgen, en de bovenste radiatorslang (de rest van de slangen past wel). De radiator is breder dus zit de aansluiting aan de rechter kant op een andere plek, en moet de slang dus ook breder zijn.
Ook in m'n kennisenkring alvast rondgevraagd of iemand een drop of sleutel 42 heeft om de bout van de krukaspoelie los te kunnen halen. Heb bij Ron Bolleboom (bedankt!) een dubbele poelie op de kop getikt zodat de stuurbekrachtiging weer kan worden aangesloten. En dan komt het einde toch in zicht!
Re: Ombouw 200tdi naar 2.25 benzine gestart
Sander van Beek Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ook in m'n kennisenkring alvast rondgevraagd of
> iemand een drop of sleutel 42 heeft om de bout van
> de krukaspoelie los te kunnen halen.
Dan had je beter nog ff kunnen wachten met het blok weer aan de bak hangen.Tenzij je een dikke luchtsleutel tot je beschikking hebt.
Met het blok los kan je het vliegwiel mooi vastzetten aan het vliegwielhuis met een ijzeren strip zodat de krukas vast staat. Dat maakt het lossen van de krukasbout een eitje.
Met het blok ingebouwd heb je geen fatsoenlijke manier om de krukas vast te zetten en de krukasbouten willen nogal eens erg vast zitten.
Doppie 42 is trouwens gewoon te koop bij iedere gereedschaphandel en automaterialenhandel.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5e85f986c9e55552fc19056b1ae8a9ba', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17010961, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('bc4b0df8a5cf83e6b93cd03379abbb65', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17010961, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> Ook in m'n kennisenkring alvast rondgevraagd of
> iemand een drop of sleutel 42 heeft om de bout van
> de krukaspoelie los te kunnen halen.
Dan had je beter nog ff kunnen wachten met het blok weer aan de bak hangen.Tenzij je een dikke luchtsleutel tot je beschikking hebt.
Met het blok los kan je het vliegwiel mooi vastzetten aan het vliegwielhuis met een ijzeren strip zodat de krukas vast staat. Dat maakt het lossen van de krukasbout een eitje.
Met het blok ingebouwd heb je geen fatsoenlijke manier om de krukas vast te zetten en de krukasbouten willen nogal eens erg vast zitten.
Doppie 42 is trouwens gewoon te koop bij iedere gereedschaphandel en automaterialenhandel.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5e85f986c9e55552fc19056b1ae8a9ba', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17010961, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('bc4b0df8a5cf83e6b93cd03379abbb65', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17010961, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Ombouw 200tdi naar 2.25 benzine gestart
Sander,
Ik heb in grunn wel een dop 44 liggen, maar dat is denk ik te ver weg.
Groet frank
Ik heb in grunn wel een dop 44 liggen, maar dat is denk ik te ver weg.
Groet frank
Re: Ombouw 200tdi naar 2.25 benzine gestart
Was van plan de versnelling in z'n 5 te zetten, handrem erop, paar blokjes voor de wielen en dan los draaien. Zo heb ik het ooit bij de 200tdi gedaan, dat ging prima.
M'n verhaal was misschien niet helemaal volledig.. behalve de dop heb ik dan ook een bijpassende ratel en momentsleutel nodig om hem weer vast te kunnen zetten. Heb zelf alleen spul tot een 1/2" inch aansluiting, daar is vast geen dop 42 voor te krijgen. En om dat nou allemaal te gaan kopen voor deze ene keer dat ik het nodig heb..
Andere optie is even langs de garage te gaan waar ik de laro's altijd heen breng voor de APK en het daar te laten doen.
M'n verhaal was misschien niet helemaal volledig.. behalve de dop heb ik dan ook een bijpassende ratel en momentsleutel nodig om hem weer vast te kunnen zetten. Heb zelf alleen spul tot een 1/2" inch aansluiting, daar is vast geen dop 42 voor te krijgen. En om dat nou allemaal te gaan kopen voor deze ene keer dat ik het nodig heb..
Andere optie is even langs de garage te gaan waar ik de laro's altijd heen breng voor de APK en het daar te laten doen.
Re: Ombouw 200tdi naar 2.25 benzine gestart
Sander van Beek Schreef:
-------------------------------------------------------
> Was van plan de versnelling in z'n 5 te zetten,
> handrem erop, paar blokjes voor de wielen en dan
> los draaien. Zo heb ik het ooit bij de 200tdi
> gedaan, dat ging prima.
Als hij echt goed vast zit gaat dat zo niet lukken. Er zit zoveel ruimte op de komplete aandrijflijn dat het grootste deel van de kracht die je op die bout zet in de aandrijflijn verdwijnt. Het "draagt" dus niet.
Misschien heb je geluk en komt hij zo los.Maar hetzelfde geld dan ook voor het vastzetten. Als jij hem zo vast zet op moment dan klopt het moment niet omdat een groot gedeelte dan ook weer verdwijnt in de aandrijlijn.
Edi: Daarbij komt ook nog dat het niet erg fijn is voor de tandwielen en assen in bak en diff.
Een benzine blokje heeft ong 160Nm koppel en dat is al genoeg om laro bakken diffs en steekassen te slopen. De poeliebout moet met bijna het dubbele koppel vast en dat zet je dan ook op de aandrijflijn.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6d80692c18b7ba633bd23fd80b205eb1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17011007, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('262d85360ab76e3d6ed95a5ec75d5327', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17011007, 600, 600, 'Loading image ...', false);
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/02/2014 11:28 door Eric&Betty Boop.
-------------------------------------------------------
> Was van plan de versnelling in z'n 5 te zetten,
> handrem erop, paar blokjes voor de wielen en dan
> los draaien. Zo heb ik het ooit bij de 200tdi
> gedaan, dat ging prima.
Als hij echt goed vast zit gaat dat zo niet lukken. Er zit zoveel ruimte op de komplete aandrijflijn dat het grootste deel van de kracht die je op die bout zet in de aandrijflijn verdwijnt. Het "draagt" dus niet.
Misschien heb je geluk en komt hij zo los.Maar hetzelfde geld dan ook voor het vastzetten. Als jij hem zo vast zet op moment dan klopt het moment niet omdat een groot gedeelte dan ook weer verdwijnt in de aandrijlijn.
Edi: Daarbij komt ook nog dat het niet erg fijn is voor de tandwielen en assen in bak en diff.
Een benzine blokje heeft ong 160Nm koppel en dat is al genoeg om laro bakken diffs en steekassen te slopen. De poeliebout moet met bijna het dubbele koppel vast en dat zet je dan ook op de aandrijflijn.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6d80692c18b7ba633bd23fd80b205eb1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17011007, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('262d85360ab76e3d6ed95a5ec75d5327', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17011007, 600, 600, 'Loading image ...', false);
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/02/2014 11:28 door Eric&Betty Boop.
Re: Ombouw 200tdi naar 2.25 benzine gestart
Dan laat ik de poelie voorlopig maar even voor wat 'ie is. Wil de auto eerst weer rijdend hebben en omkeuren, kan wel even zonder stuurbekrachtiging