Tunen 300 Tdi uitlaat-intercooler-turbo
Tunen 300 Tdi uitlaat-intercooler-turbo
Beste Prikkers,
Ik wil mijn 110 300 Tdi een beetje meer vermogen geven, dat. ( dit weekeind LT230Q 1.2 tussenbak gemonteerd Sander bedankt!! dus beetje meer power is welkom) Om te beginnen wil ik cat en middendemper verwijderen, dan de intercooler vergroten en dan een VNT Turbo er op.
Vraag 1 wat is handig m.b.t. de uitlaat, afermarket straight true pijp kopen of bij de bandenboer
een stuk er tussen laten lassen?
Vraag 2 De intercooler oplossingen van Allard en allisport vind ik best aan de prijs, heeft er iemand ervaring met een universeel
exemplaar van Ebay?
Vraag 3 De VNT turbo's zijn duur, maar ik ben toch aan een verse turbo toe. Welk merk type oplossing is het beste?
Kant en klare oplossing Van Tunemydefender, Allard , allissport of zelf knutselen?
Bedankt voor jullie reactie's
Groeten Jan
PS. Omdat de condensor van de airco plaats moet maken voor de intercooler heb ik een complete set in de aanbieding!
Past op 300 Tdi ROW en met kleine aanpassingen ook op 300 Tdi en Td5 LHD.
Zie marktplaats onderdelen Land Rover.
Ik wil mijn 110 300 Tdi een beetje meer vermogen geven, dat. ( dit weekeind LT230Q 1.2 tussenbak gemonteerd Sander bedankt!! dus beetje meer power is welkom) Om te beginnen wil ik cat en middendemper verwijderen, dan de intercooler vergroten en dan een VNT Turbo er op.
Vraag 1 wat is handig m.b.t. de uitlaat, afermarket straight true pijp kopen of bij de bandenboer
een stuk er tussen laten lassen?
Vraag 2 De intercooler oplossingen van Allard en allisport vind ik best aan de prijs, heeft er iemand ervaring met een universeel
exemplaar van Ebay?
Vraag 3 De VNT turbo's zijn duur, maar ik ben toch aan een verse turbo toe. Welk merk type oplossing is het beste?
Kant en klare oplossing Van Tunemydefender, Allard , allissport of zelf knutselen?
Bedankt voor jullie reactie's
Groeten Jan
PS. Omdat de condensor van de airco plaats moet maken voor de intercooler heb ik een complete set in de aanbieding!
Past op 300 Tdi ROW en met kleine aanpassingen ook op 300 Tdi en Td5 LHD.
Zie marktplaats onderdelen Land Rover.
Re: Tunen 300 Tdi uitlaat-intercooler-turbo
ik heb dat met de uitlaat gedaan, je kunt dat gewoon bij paddocks kopen. Alleen nauwelijks winst aan vermogen gemerkt door alleen deze aanpassing.
Discovery TD5
Discovery TD5
Re: Tunen 300 Tdi uitlaat-intercooler-turbo
En, is die Q bak nu echt merkbaar stiller?
Re: Tunen 300 Tdi uitlaat-intercooler-turbo
Hier het zelfde, geen vermogen winst of verlies. Wel minder decibels
Re: Tunen 300 Tdi uitlaat-intercooler-turbo
Ik heb bij mijn 130 HCPU 300Tdi eerst de turbodruk opgeschroefd en de pomp afgesteld.
Dit geeft al een dusdanig beter resultaat dat ik niet meer voor een andere intercooler en turbo heb gekozen.
De motor pakt bij een veel lager toerental op en waar ik vroeger al terug moest schakelen kan ik hem nu vaak in de versnelling laten staan
Ik heb wel een turbodruk meter en EGR (uitlaat gas temp) meter gemonteerd om zeker te weten dat ik de boel niet overbelast.
zelf hou ik nu max.1.4 bar aan en max. 800 gr C.
linkje metertjes
De turbodruk is voor mij voldoende (ook onderin de toeren) dus ik hou het bij de standaard turbo.
Een grotere intercooler kan de temp weer naar beneden brengen wat beter voor het blok en de turbo is,
of je schroeft de brandstof opbrengst weer op tot de max temperatuur..........
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('15901958dda142baa042e2000f180b00', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 17007375, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dit geeft al een dusdanig beter resultaat dat ik niet meer voor een andere intercooler en turbo heb gekozen.
De motor pakt bij een veel lager toerental op en waar ik vroeger al terug moest schakelen kan ik hem nu vaak in de versnelling laten staan
Ik heb wel een turbodruk meter en EGR (uitlaat gas temp) meter gemonteerd om zeker te weten dat ik de boel niet overbelast.
zelf hou ik nu max.1.4 bar aan en max. 800 gr C.
linkje metertjes
De turbodruk is voor mij voldoende (ook onderin de toeren) dus ik hou het bij de standaard turbo.
Een grotere intercooler kan de temp weer naar beneden brengen wat beter voor het blok en de turbo is,
of je schroeft de brandstof opbrengst weer op tot de max temperatuur..........
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('15901958dda142baa042e2000f180b00', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 17007375, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Tunen 300 Tdi uitlaat-intercooler-turbo
Ik zou inderdaad ook de turbodruk opschroeven en het membraam op de pomp verdraaien. Daarna kun je hem iets meer diesel geven eventueel.
Re: Tunen 300 Tdi uitlaat-intercooler-turbo
Inderdaad, ik heb het een kwartslag verdraaid zodat de pomp al bij een lagere turbodruk meer verrijkt.
Hierdoor loopt de turbo druk weer sneller op enz.
Just het verdraaien van het membraan veranderd het karakter waardoor het blok soepeler wordt.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5230f2e792507562844edcebe6b06da8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 17007437, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hierdoor loopt de turbo druk weer sneller op enz.
Just het verdraaien van het membraan veranderd het karakter waardoor het blok soepeler wordt.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5230f2e792507562844edcebe6b06da8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 17007437, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Tunen 300 Tdi uitlaat-intercooler-turbo
Volgens mij wel, maar mijn oude bak maakte heel veel herrie.
Deze hoor je helemaal niet!
Nog bedankt,
Jan
Deze hoor je helemaal niet!
Nog bedankt,
Jan
Re: Tunen 300 Tdi uitlaat-intercooler-turbo
En de turbodruk kun je verhogen door het korter draaien van het waste gate stangetje?
Gr.
Jan
Gr.
Jan
Re: Tunen 300 Tdi uitlaat-intercooler-turbo
Ja dat kan.
Ik heb echter een regelventiel in mijn zitbox gemaakt zodat ik de turbodruk al rijdend kan bijstellen.
Dit heeft als voordeel dat ik met zware belading rij tijdelijk meer turbodruk (en dus ook brandstof incl de hogere temp) kan geven als ik dat wil terwijl de standaard afstelling wat "veiliger" is.
Dit ventiel zet je in het slangetje tussen de turbo en de waste gate (daar hoef je dan verder niet aan te komen.
Groet.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4c077be07ab6388601961186968cf984', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 17007622, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik heb echter een regelventiel in mijn zitbox gemaakt zodat ik de turbodruk al rijdend kan bijstellen.
Dit heeft als voordeel dat ik met zware belading rij tijdelijk meer turbodruk (en dus ook brandstof incl de hogere temp) kan geven als ik dat wil terwijl de standaard afstelling wat "veiliger" is.
Dit ventiel zet je in het slangetje tussen de turbo en de waste gate (daar hoef je dan verder niet aan te komen.
Groet.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4c077be07ab6388601961186968cf984', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 17007622, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Tunen 300 Tdi uitlaat-intercooler-turbo
Hoi Hendrik, zou je me kunnen uitleggen hoe je zoon turbo druk regelaar kan maken?
En is dit ook van toepassing op de 200tdi?
Met vriendelijke groeten, Sytse
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/01/2014 23:37 door sytse.
En is dit ook van toepassing op de 200tdi?
Met vriendelijke groeten, Sytse
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/01/2014 23:37 door sytse.
Re: Tunen 300 Tdi uitlaat-intercooler-turbo
Ik heb nog 2 turbodruk regelventielen liggen geschikt voor 200TDI en 300TDI turbo's
1 is nog nieuw in de verpakking en de andere is ook nieuw maar 1 keer gebruikt.
Ze mogen weg voor 20 euro per stuk.
Het werkt perfect en je kunt er mooi je turbodruk mee regelen wanneer dat nodig is.
5yzz11.gif --> mod_embed_images_loadimage('9f2aa2bf7d6230effcfcaf173841ee87', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', 'http://i43.tinypic.com/5yzz11.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', '', 17007781, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 is nog nieuw in de verpakking en de andere is ook nieuw maar 1 keer gebruikt.
Ze mogen weg voor 20 euro per stuk.
Het werkt perfect en je kunt er mooi je turbodruk mee regelen wanneer dat nodig is.
5yzz11.gif --> mod_embed_images_loadimage('9f2aa2bf7d6230effcfcaf173841ee87', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', 'http://i43.tinypic.com/5yzz11.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', '', 17007781, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Tunen 300 Tdi uitlaat-intercooler-turbo
je kunt zonder speeltje wel wat meer uit een 300Tdi krijgen.
Maar LET OP ! als je niet weet wat je doet kun je heel snel een zooitje maken van de afstelling en het is niet eenvoudig terug te vinden hoe alles zat voor je eraan begon.
De meesten die zelf gaan schroeven zonder de kennis eindigen met een zwart blaakende 200/300tdi die soms warm loopt en nogaltijd niet vooruit te krijgen is.
Eris heel veel leesvoer mbt de Bosch VE injectie pomp die op diverse merken en modellen autos is gebruikt, hier in is redelijk goed te lezen wat je wel en niet moet doen.
Als je zelf twijfelt aan jouw kennis, blijf er dan vanaf en vraag een vakman/persoon met de juiste ervaaring te helpen, uit eindelijk bereik je zo je doel zonder dat je pomp gereviseerd moet worden en het hoeft vaak niet de wereld te kosten.
Just my two pennies worth
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Maar LET OP ! als je niet weet wat je doet kun je heel snel een zooitje maken van de afstelling en het is niet eenvoudig terug te vinden hoe alles zat voor je eraan begon.
De meesten die zelf gaan schroeven zonder de kennis eindigen met een zwart blaakende 200/300tdi die soms warm loopt en nogaltijd niet vooruit te krijgen is.
Eris heel veel leesvoer mbt de Bosch VE injectie pomp die op diverse merken en modellen autos is gebruikt, hier in is redelijk goed te lezen wat je wel en niet moet doen.
Als je zelf twijfelt aan jouw kennis, blijf er dan vanaf en vraag een vakman/persoon met de juiste ervaaring te helpen, uit eindelijk bereik je zo je doel zonder dat je pomp gereviseerd moet worden en het hoeft vaak niet de wereld te kosten.
Just my two pennies worth
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: Tunen 300 Tdi uitlaat-intercooler-turbo
Helemaal mee eens.
En persoonlijk zou ik dit soort dingen nooit doen zonder dat ik kan meten wat er gebeurd.
De EGT (Exhaust Gas Temperature) en Turbodruk meters zijn niet extreem duur.
De turbodruk meet ik niet op de turbo maar op het inlaat spruitstuk.
Bij mijn 300Tdi zat in de achterkant (schutbord zijde) een afdop die ik eruit kon draaien en vervangen voor een slang aansluiting.
Hierdoor meet je ook exact de druk die het blok ingaat en de verliezen in de slangen en intercooler worden gecompenseerd.
De sensor van de EGT heb ik gemonteerd in de het afdop plaatje van de EGR.
Dit plaatje is bij mij dik genoeg om schroefdraad in te tappen (uit mijn hoofd 1/2 NPT, conisch draad).
Hierdoor weet je gewoon hoeveel rest hitte de turbo ingaat en hierdoor kan je de kwaliteit en levensduur ban de turbo bewaken.
Maar mij gaat het vooral om de souplesse die ik in het blok gevonden heb.
Standaard vond ik dat als het blok onder een toerental zakte, ook de turbodruk wegviel en ik terug moest schakelen.
En dat allemaal voor mijn gevoel onnodig vroeg, en zeker vervelend als je met zware trailers rijdt.
Mijn afstelling van de pomp geeft vooral een verrijking in de lage toerentallen.
Dit is allemaal te regelen door middel van het draaien van het membraan en de veerdruk eronder, als tegendruk voor de turbodruk.
Maar zoals Andrew schrijft: er is meer dan genoeg te vinden!!
Tip: schrijf alles wat je doet op in een logboek zodat je blijft weten wat de basis waarden zijn.
voor het regelen van de turbodruk op afstand zijn allerlij verschillende spulletjes te koop:
google turbo+boost+controller
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cb32f2b630155d459bae4e2fa81134dd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 17007851, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En persoonlijk zou ik dit soort dingen nooit doen zonder dat ik kan meten wat er gebeurd.
De EGT (Exhaust Gas Temperature) en Turbodruk meters zijn niet extreem duur.
De turbodruk meet ik niet op de turbo maar op het inlaat spruitstuk.
Bij mijn 300Tdi zat in de achterkant (schutbord zijde) een afdop die ik eruit kon draaien en vervangen voor een slang aansluiting.
Hierdoor meet je ook exact de druk die het blok ingaat en de verliezen in de slangen en intercooler worden gecompenseerd.
De sensor van de EGT heb ik gemonteerd in de het afdop plaatje van de EGR.
Dit plaatje is bij mij dik genoeg om schroefdraad in te tappen (uit mijn hoofd 1/2 NPT, conisch draad).
Hierdoor weet je gewoon hoeveel rest hitte de turbo ingaat en hierdoor kan je de kwaliteit en levensduur ban de turbo bewaken.
Maar mij gaat het vooral om de souplesse die ik in het blok gevonden heb.
Standaard vond ik dat als het blok onder een toerental zakte, ook de turbodruk wegviel en ik terug moest schakelen.
En dat allemaal voor mijn gevoel onnodig vroeg, en zeker vervelend als je met zware trailers rijdt.
Mijn afstelling van de pomp geeft vooral een verrijking in de lage toerentallen.
Dit is allemaal te regelen door middel van het draaien van het membraan en de veerdruk eronder, als tegendruk voor de turbodruk.
Maar zoals Andrew schrijft: er is meer dan genoeg te vinden!!
Tip: schrijf alles wat je doet op in een logboek zodat je blijft weten wat de basis waarden zijn.
voor het regelen van de turbodruk op afstand zijn allerlij verschillende spulletjes te koop:
google turbo+boost+controller
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cb32f2b630155d459bae4e2fa81134dd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 17007851, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Tunen 300 Tdi uitlaat-intercooler-turbo
De turbodruk komt niet boven de 0,9 bar op dit moment.
Dat zal ik dan eerst maar eens opschroeven.
Bedankt voor alle reacties.
Dat zal ik dan eerst maar eens opschroeven.
Bedankt voor alle reacties.
Re: Tunen 300 Tdi uitlaat-intercooler-turbo
Met mijn 300TDI rij ik al zeker 5 jaar op 1.2 bar turbodruk en heb het membraam een kwart slag verdraaid. verder de torx bovenop de pomp 1 slag in gedraaid, silicone slangen op en van de intercooler gemonteerd en de cat vervangen door een stuk pijp.
Dan is het nog van groot belang dat de pomp op het juiste tijdstip staat.
Wanneer dit alles goed gebeurd, gaat ie als de brandweer! met 255/85x16 en flinke carvan iedereen voorbij in de heuvels van de Ardennen
Gr Rangie90
Fun car: Defender 90TD5 'Joepie'
Bike: Suzuki DL650 V-Strom ABS
Daily: Peugeot 106
"per aspera ad astra"
Dan is het nog van groot belang dat de pomp op het juiste tijdstip staat.
Wanneer dit alles goed gebeurd, gaat ie als de brandweer! met 255/85x16 en flinke carvan iedereen voorbij in de heuvels van de Ardennen
Gr Rangie90
Fun car: Defender 90TD5 'Joepie'
Bike: Suzuki DL650 V-Strom ABS
Daily: Peugeot 106
"per aspera ad astra"
Re: Tunen 300 Tdi uitlaat-intercooler-turbo
Mooi stukje, die ben ik nog niet tegen gekomen,
Maar net als zij schrijven( war schuwing onderaan ), zelfs na dat je denkt dat je dit stuk begrijpt, Blijf er van af als je twijfelt of niet beschikt over de juiste materialen.
We kunnen niet allemaal minister van financieën zijn of hart specialist
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Maar net als zij schrijven( war schuwing onderaan ), zelfs na dat je denkt dat je dit stuk begrijpt, Blijf er van af als je twijfelt of niet beschikt over de juiste materialen.
We kunnen niet allemaal minister van financieën zijn of hart specialist
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: Tunen 300 Tdi uitlaat-intercooler-turbo
Hoi Hendrik, kan je mij vertellen wat die metertjes in NL kosten?
groeten
LaRobbie
groeten
LaRobbie
Re: Tunen 300 Tdi uitlaat-intercooler-turbo
Metertjes zijn onderweg, wat zijn de ervaringen
Met een grotere intercooler? Ik wil een universeel model
Passend maken.
[m.ebay.co.uk]
Met een grotere intercooler? Ik wil een universeel model
Passend maken.
[m.ebay.co.uk]
Re: Tunen 300 Tdi uitlaat-intercooler-turbo
Jullie ook altijd met deze leuk dingen. ik ben ook over en wil mijn pomp toch ook wat meer kietelen om idd onderin meer power te krijgen. Hier op Bonaire is de temp bijna altijd rond de 30º en de diesel niet echt van goede kwaliteit dus mis wel e.e.a.
Nu ben ik op zoek naar zo veel mogelijk leevoer, youtubes, tips e.d. voordat ik er aan begin. Wij hebben hier op Bonaire 16000 Land Rover specialisten als je iets vraagt maar de praktijk is anders. Ik ben eenoog. Moet het dus zelf gaan doen maar begin er pas aan als ik ervan overtuigd ben dat ik weet waar ik mee bezig ben.
Wie kan mij tips, links en meer verschaffen
alvast bedankt
groeten
Rob
p.s. heb net al turbodruk meter en regelaar op Ebay gekocht.
Nu ben ik op zoek naar zo veel mogelijk leevoer, youtubes, tips e.d. voordat ik er aan begin. Wij hebben hier op Bonaire 16000 Land Rover specialisten als je iets vraagt maar de praktijk is anders. Ik ben eenoog. Moet het dus zelf gaan doen maar begin er pas aan als ik ervan overtuigd ben dat ik weet waar ik mee bezig ben.
Wie kan mij tips, links en meer verschaffen
alvast bedankt
groeten
Rob
p.s. heb net al turbodruk meter en regelaar op Ebay gekocht.
Re: Tunen 300 Tdi uitlaat-intercooler-turbo
Geen idee.
Ik heb ze in de UK gekocht en naar Frankrijk laten sturen.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a5ce15473f5d13937aa74e4fadaec64f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 17011868, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik heb ze in de UK gekocht en naar Frankrijk laten sturen.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a5ce15473f5d13937aa74e4fadaec64f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 17011868, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Tunen 300 Tdi uitlaat-intercooler-turbo
Thx, prijzen zijn reeëler dan in America.
Re: Tunen 300 Tdi uitlaat-intercooler-turbo
Dat zou je Bart eens kunnen vragen, hij heeft een VNT en meen ik ook een grote interkoeler in zijn classic.
De 300TDi vnt heeft in iedergeval zijn versterkte automaat als stuk getrokken of in elk geval de verzwaarde koppelomvormer.
De grote interkoeler heeft naar mijn gevoel nadat de pomp licht is aangepast, en natuurlijk waneer je langzaam rijdt.
Hoe koeler je de inlaat lucht kunt krijgen hoe meer ruimte je hebt om de pomp en turbo op te schroeven voor je tegen de 800 graden grens aan hikt. je kunt dus mer power krijgen binnen de max temperatuur berijk.
Vergeet niet de je koel systeem ook op orde moet zijn, nu is die vrij bemeten bij de 300tdi ( het leger in afganistan etc heeft er in elk geval niet veel problemen mee )
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
De 300TDi vnt heeft in iedergeval zijn versterkte automaat als stuk getrokken of in elk geval de verzwaarde koppelomvormer.
De grote interkoeler heeft naar mijn gevoel nadat de pomp licht is aangepast, en natuurlijk waneer je langzaam rijdt.
Hoe koeler je de inlaat lucht kunt krijgen hoe meer ruimte je hebt om de pomp en turbo op te schroeven voor je tegen de 800 graden grens aan hikt. je kunt dus mer power krijgen binnen de max temperatuur berijk.
Vergeet niet de je koel systeem ook op orde moet zijn, nu is die vrij bemeten bij de 300tdi ( het leger in afganistan etc heeft er in elk geval niet veel problemen mee )
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: Tunen 300 Tdi uitlaat-intercooler-turbo
Al eens iemand geprobeerd je inlaat lucht door je airco te laten lopen? klinkt bezopen maar tis maar een gedachten kronkel
Re: Tunen 300 Tdi uitlaat-intercooler-turbo
iets wat energie kost om energie te winnen,...
lekker e rum daar? (om te refereren naar je bezopen)
nee zonder gekheid. ik snap je idee maar het reendemenrt als de motor liters per seconde nodig heeft lijkt me met alle respect helaas niet haalbaal.
grtn
RoLandRover
lekker e rum daar? (om te refereren naar je bezopen)
nee zonder gekheid. ik snap je idee maar het reendemenrt als de motor liters per seconde nodig heeft lijkt me met alle respect helaas niet haalbaal.
grtn
RoLandRover
Re: Tunen 300 Tdi uitlaat-intercooler-turbo
Dat idee had ik al en ook alcohol is geen oplossing. tenminste na de nodige rum cola op de happy hours kom ik met de fiets helemaal niet meer vooruit
Ik ga hem maar gewoon een beetje kietelen met de pomp en de turbodruk en dan is het wel goed. max snelheid op Bonaire is 60 buiten en 30 binnen de bebouwde kom. Offroad unlimited
Ik ga hem maar gewoon een beetje kietelen met de pomp en de turbodruk en dan is het wel goed. max snelheid op Bonaire is 60 buiten en 30 binnen de bebouwde kom. Offroad unlimited

Re: Tunen 300 Tdi uitlaat-intercooler-turbo
Op school werd mij vorige week verteld dat lucht de grootste dichtheid heeft rond de 62 graden celsius, En ik denk dat hoe meer lucht hoe meer vermogen dus dan pompt de turbo meer lucht naar binnen bij een lagere snelheid van de turbine wat dus beter is voor de turbo. Het betrefd hier wel over 2takt diesels die dus ook nog spoel en koel lucht hebben om de motor iets te koelen, weet niet of ook voor een TDI geldt
Mvg,Sytse
Mvg,Sytse
Re: Tunen 300 Tdi uitlaat-intercooler-turbo
Sytse,
Misschien je schoolgeld terughalen, want dat verhaal met die 62 graden celsius is in ieder geval onzin.
Als het wel waar was dan zouden er heel wat meer "hete"lucht-ballons neerstorten.
Marc
Misschien je schoolgeld terughalen, want dat verhaal met die 62 graden celsius is in ieder geval onzin.
Als het wel waar was dan zouden er heel wat meer "hete"lucht-ballons neerstorten.
Marc
Re: Tunen 300 Tdi uitlaat-intercooler-turbo
dan is het de docent die zijn schoolgeld terug moet halen , ik zit zelf nog op school en nam aan dat dat zo was.
Mvg,Sytse
Mvg,Sytse
Re: Tunen 300 Tdi uitlaat-intercooler-turbo
Dat 62 graden verhaal heeft meer met het dauwpunt te maken, bij te koude spoellucht en hoge luchtvochtigheid is onze hoofdmotor net een watermaker, een paar m3 per dag (Sulzer 7RTA52U 15000PK)
en wat je dus echt niet wil is wateroverdracht naar je voeringen, dat verziekt je smeeroliefilm. (wij varen met spoellucht temp. tussen de 40 en 45 graden o.a. voor reduceren van NOX dit samen met een SCR catalysator) Voor een 300TDI maakt dit verhaal niet zoveel uit denk ik, hoe koeler de inlaatlucht hoe meer zuurstof in de cylinder hoe meer brandstof je in kan spuiten.
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c8084dba77d36bf0558729ceb27eaf4e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 17029623, 600, 600, 'Loading image ...', false);
en wat je dus echt niet wil is wateroverdracht naar je voeringen, dat verziekt je smeeroliefilm. (wij varen met spoellucht temp. tussen de 40 en 45 graden o.a. voor reduceren van NOX dit samen met een SCR catalysator) Voor een 300TDI maakt dit verhaal niet zoveel uit denk ik, hoe koeler de inlaatlucht hoe meer zuurstof in de cylinder hoe meer brandstof je in kan spuiten.
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c8084dba77d36bf0558729ceb27eaf4e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 17029623, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Tunen 300 Tdi uitlaat-intercooler-turbo
Bij een Tweetackt kan ik me voorstellen dat met geen condens wil idd, maar de inlaat lucht bij een 4 tackt diesel ls de 300Tdi komt eigenlijk niet in aanraking met gesmeerde delen, vocht is hier dan niet zo een groot probleem.
sterker nog we kunnen meer vermogen krijgen door juist water te injecteren naast de gewoone brandstof, als de gewone brandstof ontsteekt wordt het water stoom, en stoom kan zeer krechtig zijn.
maar je inlaat lucht koelen doe je met een zo groot mogelijke efficiente interkoeler, deze zou je nog kunnen benevelen om de temperaturen nog verder te drukken.
een gemiddeld airco systeem in een auto verbruikt zo'n 20 PK, het inslaan van de airco pomp is duidelijk merkbaar met de meeste auto's op dit moment.
Ontwerpers zijn bezig de airco pompen en besturing ervan slimmer te maken b.v. de airco pomp laten inslaan ( mee lopen ) als er op de motor geremd wordt etc
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
sterker nog we kunnen meer vermogen krijgen door juist water te injecteren naast de gewoone brandstof, als de gewone brandstof ontsteekt wordt het water stoom, en stoom kan zeer krechtig zijn.
maar je inlaat lucht koelen doe je met een zo groot mogelijke efficiente interkoeler, deze zou je nog kunnen benevelen om de temperaturen nog verder te drukken.
een gemiddeld airco systeem in een auto verbruikt zo'n 20 PK, het inslaan van de airco pomp is duidelijk merkbaar met de meeste auto's op dit moment.
Ontwerpers zijn bezig de airco pompen en besturing ervan slimmer te maken b.v. de airco pomp laten inslaan ( mee lopen ) als er op de motor geremd wordt etc
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: Tunen 300 Tdi uitlaat-intercooler-turbo
Wat heb je aan school als je alcohol en en het prik bord hebt!?
grtn
RoLandRover
grtn
RoLandRover
Re: Tunen 300 Tdi uitlaat-intercooler-turbo
Andrew,
Ik weet niet zeker of je bij winterse temperaturen (wat waren dat ook weer ... ik bedoel richting min 15, min 20 ...) nog steeds zoveel rendement uit de intercooler haalt. Er komt dan langzaam aan het moment dat de ingespoten diesel minder mooi vernevelt en dus minder mooi/minder gelijkmatig verbrandt. Als het motorblok dan ook nog eens niet op temperatuur is, en/of erg traag op temperatuur komt dan neemt de efficiëntie af en heb je zelfs een risico dat de diesel deels neerslaat op de cylinderwand.
Metingen in Zweden geven aan dat een koude motor (het gaat daar overigens vooral om benzine motoren) beduidend vuilere uitlaatgassen produceert en ook veel onzuiniger draait (daar zit dus de winst - zelfs financieel - van de motorverwarmer).
Als ik naar de kou ga, en het is iets langer rond of onder nul dan gaat bij mij de radiator-muf dicht, ook op de langere afstand. De inlaatlucht is sowieso 20 tot 40 graden koeler als gewoon 's zomers en tot wel 60 graden koeler vergeleken met hoogzomerse temperaturen, de intercooler koelt misschien beroerd met een slabbetje ervoor maar als je kijkt naar de omgevingstemperatuur dan koelt ie niet slechter als zomers boven het hete asfalt.
Marc
Ik weet niet zeker of je bij winterse temperaturen (wat waren dat ook weer ... ik bedoel richting min 15, min 20 ...) nog steeds zoveel rendement uit de intercooler haalt. Er komt dan langzaam aan het moment dat de ingespoten diesel minder mooi vernevelt en dus minder mooi/minder gelijkmatig verbrandt. Als het motorblok dan ook nog eens niet op temperatuur is, en/of erg traag op temperatuur komt dan neemt de efficiëntie af en heb je zelfs een risico dat de diesel deels neerslaat op de cylinderwand.
Metingen in Zweden geven aan dat een koude motor (het gaat daar overigens vooral om benzine motoren) beduidend vuilere uitlaatgassen produceert en ook veel onzuiniger draait (daar zit dus de winst - zelfs financieel - van de motorverwarmer).
Als ik naar de kou ga, en het is iets langer rond of onder nul dan gaat bij mij de radiator-muf dicht, ook op de langere afstand. De inlaatlucht is sowieso 20 tot 40 graden koeler als gewoon 's zomers en tot wel 60 graden koeler vergeleken met hoogzomerse temperaturen, de intercooler koelt misschien beroerd met een slabbetje ervoor maar als je kijkt naar de omgevingstemperatuur dan koelt ie niet slechter als zomers boven het hete asfalt.
Marc
Re: Tunen 300 Tdi uitlaat-intercooler-turbo
Daar heb je wel een punt Mark, Ik heb laast een stukje gezien over volvo en dit soort problemen.
Maar in ons klimaat is er nog wel wat ruimte, in de sahara nog veel meer, en in de koelrer landen hoef je eigenlijk niks te doen en zelfs eerder verwarmen.
Ik heb geen Rad muff, maar wel een stuk plastic tie ik tussen de intercooler en radiateur plaats ( afgelopen winter ) ik laat mijn interkoeler dan vol in de rijwind.
Nu treed er nog een probleem op met name s'winters en dit gaat dan met name over de Td5, die drukken middels vocht hun interkoeler stuk
dit gebeurd bij de onderste 1 of twee koel ribben, het zou ook vocht/condens kunnen zijn die zich daar ophoopt.
Of door een opeenhoping van vuil in de koel lamellen en dan de vriezende kou versterkt door de rijwind.
Er is een grens aan koud, te warm is niet goed maar te koud ook niet.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Maar in ons klimaat is er nog wel wat ruimte, in de sahara nog veel meer, en in de koelrer landen hoef je eigenlijk niks te doen en zelfs eerder verwarmen.
Ik heb geen Rad muff, maar wel een stuk plastic tie ik tussen de intercooler en radiateur plaats ( afgelopen winter ) ik laat mijn interkoeler dan vol in de rijwind.
Nu treed er nog een probleem op met name s'winters en dit gaat dan met name over de Td5, die drukken middels vocht hun interkoeler stuk
dit gebeurd bij de onderste 1 of twee koel ribben, het zou ook vocht/condens kunnen zijn die zich daar ophoopt.
Of door een opeenhoping van vuil in de koel lamellen en dan de vriezende kou versterkt door de rijwind.
Er is een grens aan koud, te warm is niet goed maar te koud ook niet.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: Tunen 300 Tdi uitlaat-intercooler-turbo
Andrew Colville Schreef:
-------------------------------------------------------
> Daar heb je wel een punt Marc, Ik heb laatst een
> stukje gezien over Volvo en dit soort problemen.
>
> Maar in ons klimaat is er nog wel wat ruimte, in
> de sahara nog veel meer, en in de koelrer landen
> hoef je eigenlijk niks te doen en zelfs eerder
> verwarmen.
>
> Ik heb geen Rad Muff, maar wel een stuk plastic
> tie ik tussen de intercooler en radiateur plaats (
> afgelopen winter ) ik laat mijn interkoeler dan
> vol in de rijwind.
>
> Nu treed er nog een probleem op met name s'winters
> en dit gaat dan met name over de Td5, die drukken
> middels vocht hun interkoeler stuk
> dit gebeurd bij de onderste 1 of twee koel ribben,
> het zou ook vocht/condens kunnen zijn die zich
> daar ophoopt.
> Of door een opeenhoping van vuil in de koel
> lamellen en dan de vriezende kou versterkt door de
> rijwind.
>
> Er is een grens aan koud, te warm is niet goed
> maar te koud ook niet.
Misschien is zo'n Muff aan de buitenkant van de grill dus zo gek nog niet.
Ik ga ik niet eens zo erg ver van huis (de tank is nog niet leeg als ik hier volgooi). Er zijn dus plekken hier "in de buurt" waar het 's winters soms ook echt winter is (nu niet overigens). En als het een beetje wintert dan ben ik blij met de Radiator-Muff.
Hij geeft wat meer binnen-warmte (vooral van belang bij een Td5 Defender) en hij zorgt voor iets vlotter opwarmen (en ook voor een iets trager afkoelen) van het vooronder. En hij houdt heel erg veel sneeuw en ijs buiten.
Als je ziet hoe groot de ijsklompen zijn die onder de auto hangen dan ben je blij dat er zulke aangroeisels niet ook onder de motorkap kunnen ontstaan (omdat er hoegenaamd geen sneeuw naar binnen komt door de Muff). Op zich is zo'n ijsklomp nog geen probleem, maar je weet bijna zeker dat hij niet verdwijnt zoals ie gekomen is ... ze ontstaan beetje bij beetje, en ze verdwijnen in grote blokstukken, hard, scherp en onvoorspelbaar.
Door de Muff heb je dus nauwelijks ijsgroei in het vooronder en bovendien een redelijke kans dat het ijs dat toch aangroeit tijdens een iets langere rit ook weer wegdooit. En ... waar ik zelf nog nooit aan gedacht heb: De kans op ijsvorming in of tussen de koelribben van de intercooler ... met een Muff aan de buitenzijde wordt de intercooler ietsje opgewarmd door de radiator, al;thans als je een langer eind rijdt, en dus de motor echt op temperatuur komt. Zou de motor werkelijk warm worden dan komt de visco-fan ook nog in en dan is er tussen grill en radiator een lucht-spleet die met wat hulp van de fan door de radiator getrokken wordt. Bij een kartonnetje/plastikje tussen intercooler en radiator werkt dit niet.
Tot zover dus de Muff "TelSell".
Marc
-------------------------------------------------------
> Daar heb je wel een punt Marc, Ik heb laatst een
> stukje gezien over Volvo en dit soort problemen.
>
> Maar in ons klimaat is er nog wel wat ruimte, in
> de sahara nog veel meer, en in de koelrer landen
> hoef je eigenlijk niks te doen en zelfs eerder
> verwarmen.
>
> Ik heb geen Rad Muff, maar wel een stuk plastic
> tie ik tussen de intercooler en radiateur plaats (
> afgelopen winter ) ik laat mijn interkoeler dan
> vol in de rijwind.
>
> Nu treed er nog een probleem op met name s'winters
> en dit gaat dan met name over de Td5, die drukken
> middels vocht hun interkoeler stuk
> dit gebeurd bij de onderste 1 of twee koel ribben,
> het zou ook vocht/condens kunnen zijn die zich
> daar ophoopt.
> Of door een opeenhoping van vuil in de koel
> lamellen en dan de vriezende kou versterkt door de
> rijwind.
>
> Er is een grens aan koud, te warm is niet goed
> maar te koud ook niet.
Misschien is zo'n Muff aan de buitenkant van de grill dus zo gek nog niet.
Ik ga ik niet eens zo erg ver van huis (de tank is nog niet leeg als ik hier volgooi). Er zijn dus plekken hier "in de buurt" waar het 's winters soms ook echt winter is (nu niet overigens). En als het een beetje wintert dan ben ik blij met de Radiator-Muff.
Hij geeft wat meer binnen-warmte (vooral van belang bij een Td5 Defender) en hij zorgt voor iets vlotter opwarmen (en ook voor een iets trager afkoelen) van het vooronder. En hij houdt heel erg veel sneeuw en ijs buiten.
Als je ziet hoe groot de ijsklompen zijn die onder de auto hangen dan ben je blij dat er zulke aangroeisels niet ook onder de motorkap kunnen ontstaan (omdat er hoegenaamd geen sneeuw naar binnen komt door de Muff). Op zich is zo'n ijsklomp nog geen probleem, maar je weet bijna zeker dat hij niet verdwijnt zoals ie gekomen is ... ze ontstaan beetje bij beetje, en ze verdwijnen in grote blokstukken, hard, scherp en onvoorspelbaar.
Door de Muff heb je dus nauwelijks ijsgroei in het vooronder en bovendien een redelijke kans dat het ijs dat toch aangroeit tijdens een iets langere rit ook weer wegdooit. En ... waar ik zelf nog nooit aan gedacht heb: De kans op ijsvorming in of tussen de koelribben van de intercooler ... met een Muff aan de buitenzijde wordt de intercooler ietsje opgewarmd door de radiator, al;thans als je een langer eind rijdt, en dus de motor echt op temperatuur komt. Zou de motor werkelijk warm worden dan komt de visco-fan ook nog in en dan is er tussen grill en radiator een lucht-spleet die met wat hulp van de fan door de radiator getrokken wordt. Bij een kartonnetje/plastikje tussen intercooler en radiator werkt dit niet.
Tot zover dus de Muff "TelSell".
Marc
Re: Tunen 300 Tdi uitlaat-intercooler-turbo
Water-methanol injectie erop bouwen,ga ik ook op een rocky motor bouwen,kijk maar eens op het internet;