Traction control

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Hans (draakje)

Traction control

Bericht door Hans (draakje) »

Op mijn Defender TD5 van 2002 zit traction control, maar een paar weken geleden in Wales leek het erop dat deze niet goed functioneerde. Ik had bij het rijden op stijle hellingen grote moeite om boven te komen. Op het dashboard zag ik verder geen foutmeldingen en af en toe ging het TC lampje inderdaad branden. Mijn vraag; heeft er iemand een idee hoe je kan testen of je TC goed werkt?
Hoor het graag.vr.gr. Hans
Frans Bonnes

Re: Traction control

Bericht door Frans Bonnes »

Heb je er ook aan gedacht dat het tc systeem pas werkt bij een bepaalde snelheid.
Hans (draakje)

Dat was mij eerlijk gezegd onbekend. Ik weet wel dat je enige wielspin moet hebben voordat TC gaat werken.
Hans
Teun

Bericht door Teun »

Zodra de TC inschakelt, hoor je een bijzonder geluidje. Een soort kreunen en ratelen.
Feitelijk is TC een soort omgekeerde ABS en zo voelt het ook.

Teun met 'Bram' en 'Mudje', een 110 Td5 Stationwagon en een Polynorm kwarttonner
Hans (draakje)

Dat was mij eerlijk gezegd onbekend. Ik weet wel dat je enige wielspin moet hebben voordat TC gaat werken.
Hans
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

De ETC doet het al bij een lage snelheid, en hij heeft ook weinig wielspin nodig ... maar soms keert de ETC zich tegen je.

Rijd je een helling op met bijv los grind dan gaat een wiel "voeten-vegen" en grijpt de ETC in, daardoor blijft er grind liggen, grind waar je bij iets meer voetenvegen geen last van had gehad, en ... heb je dit effect rondom dan gaat de ETC in een soort stoelendans bijremmen en dat kost dan dus vermogen.

Ik had dit tegendraadse effect bij in de Pyreneeën, juist op een mooi droge ondergrond, eerder toen alles nog vochtig was ging het beter, iets vochtige grond geeft meer grip als kurkdroog. Nog erger kan het zijn in deels gedooide sneeuw op een verijsde ondergrond, zelfs met 4 sneeuwkettingen heb je dan regelmatig een voetenveeg-moment en ik heb meegemaakt dat de ETC ongeveer permanent bezig was ondanks een gelocked midden-differentieel ... dus ... misschien toch maar de ABS/ETC uitschakelbaar maken.
Overigens, in de meeste gevallen is de ETC wel een winst, is de sneeuw (weten we nog wat dat was??) niet nat kledderig zonder samenhang maar dus gewoon glad dan zorgt de ETC ervoor dat de wielen zo lang mogelijk grip houden.

Marc
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Een goed werkend TC werkt al als je stil staat, ik heb heel vroeger een keer een dagje mee gereden met Land Rover experience en toen reden we met de nieuwste Defenders, dat waren TD5's en bij stilstand als er voor en achter een wiel in de lucht hing werkte het systeem al. Maar het systeem is een bepaalde hulp, maar het is geen 100% lock zoals je een tussenbak spert of een diff. sper. Het kreunen en ratelen komt uit het verdeelblok waar allerlei klepjes en ventieltjes beginnen te werken.

Gr, Bart
Marc-my-Words

Bart,

Het is waar en niet waar wat je zegt. De ETC begint pas te werken zodra de auto "denkt" dat ie in beweging is. Echter, als je stil staat, cross-axled, en dan gas geeft dan gaan twee wielen in de lucht draaien, auto denkt dat je rijdt en bemerkt dat twee wielen doordraaien .. die worden afgeremd en met wat geluk gaat er genoeg vermogen naar de stilstaande wielen. Het systeem is snel, erg snel zelfs ... als je naar een bandenspoor kijkt in een glibberige berm en je kijkt naar de "vlakke plekken" in de afdruk na een remming <de omngekerde werking van de ETC is de ABS en vise versa> als je dan kijkt dan gaat het om slechts heel kortte vlakke stukjes, dus een heel klein verschil in wieldraaiing wordt al "gezien".

Het gaat dus mis zodra je liever had dat de wielen ietsje voettenvegen om grip te zoeken, maar dat zijn wel die momenten dat je zonder ETC ook niet makkelijk (maar misschien wel makkelijker) de helling op komt. Omgekeerd, als je remt op een ondergrond die "rolt" dan heb je liever geen ABS, maar meestentijds is de ABS een winst, niet vanwege de betere remweg, maar wel vanwege de betere controle over de auto).

Marc
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Vergeet ook niet dat er vaak veel onkunde is van de bestuurder.

De TC werkt enkel als de ECU naast de wiel omwentelingen(ABS wiel sensor) ook de snelheid kan meten ( tussen bak )

TC zal gaan werken waneer deze opmerkt dat er aandrijving is en deze snelheid gelijkblijvend of versnellend wordt gemeten aan de tussen bak ( je snelheid sensor ) De TC zal dan het wiel wat sneller draait ( door slipt ) dan de overigen kort remmen en dit herhaaldelijk doen tot alle wielen dezelfde snelheiden hebben of tot de snelheid ( aan tussen bak ) minder wordt.

Een fout die veel gebruikers van voertuigen met TC maken is met het gas te pompen als ze tractie verliezen ( dit kan werken bij een voertug zonder TC(Theorie massa traagheid in aandrijf lijn ) ) en dikke walmen uit de pijp te krijgen en modder meters hoog de lucht in

zoals je nu wellicht zult begrijpen kan de TC niet werken met het constant veranderende snelheid die hij meet op de tussenbak, door jouw gepomp op het gas en de TC zal dienst weigeren.

Om je TC te gebruiken heb je een constante snelheid nodig ( b.v. 2 Laag stationair toerental ) je defender zal nu over van alles en nog wat kruipen zonder moiete. ga je als bestuurder de snelheid beinvloeden dan zul je merken dat dezelfde route een stuk lastiger is.

Gegeven is dat TC een handige extra is, maar zoals aangegeven heb je er soms ook nadeel van, door met het gas te spelen zal de TC zich er minder mee moeien waardoor je b.v. op grindt makkelijker vooruitgang boekt.

Ook zal de TC niet in werking treden ( bij de TD5 ) als de gaspedal stand meer is dan X ( percentage weet ik even niet ) dit om schade aan de aandrijf lijn te voorkomen, je wilt niet dat een wiel dat door slipt met veel power erachter ineens wordt stil gezet doot de TC dat kost je steek assen en remblokken.

OOk de ABS ( dit vinden we ovrigens logies ) werkt enkel als je snelheid 30 kmh + hebt je voet(en) vol op de rem plant en daar houdt tot stilstand zodra je het pedaal iets loslaat stopt de ABS met werken. TC werkt net anders om, er is constante snelheid nodig, als deze veranderd stopt het syteem.

Hier in zie je goed dat TC enkel werkt als de snelheid constant is of versnellend, zodra ze het gas lossen blijft de auto staan ( beide automaat in dit filmpje )
Discovery 2 TC aan het werk

en hier hoe het niet moet Mooie comment in een van de reacties "The problem is in gasket between the steering wheel and seat."
Hoe het niet moet.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/02/2014 01:39 door Andrew Colville.
Marc-my-Words

Andrew,

Ik heb toch enkele kleine vraagtekens, dwz ervaringen die niet helemaal overeenkomen met dat wat jij noemt.

Als eerste de ABS: 's Winters als ik thuis kom (voor diegenen die mij kennen, niet echt hier thuis, maar voor mij wel een soort thuis) dan heb ik een afritje dat "dood" eindigt, en dus rijd ik rustig en ter "beproeving" van de ABS rijd ik dan vaak met twee wielen door het gras en/of sneeuw. Ondanks de "aanvlieg-snelheid" die dan al even onder de 30 km/u ligt doet de ABS het weldegelijk -- en als je zo'n bermpje hebt is de werking van de ABS naderhand heel mooi te zien. Overigens rem ik dan ook niet vol maar bescheiden (passend bij de snelheid) en desondanks grijpt de ABS in. Mijn conclusie hieruit is dat de ABS dus meer en vaker werkt als jij suggereert.

En als tweede: Mbt de ETC is wellicht een woester gas-gebruik de oplossing om de ETC "van slag te brengen" en dus wat los grind weg te poetsen. Ik reed juist rustig met bescheiden en constant gas omhoog en dan merkte je een sterk afremmen juist in de bochten van het bergpad ... de bocht geeft sowieso al een eerste weglengte-verschil tussen voor en achter en de voorwielen hebben steil omhoog ook al minder gewicht en dus minder grip dus juist de voorwielen die je nodig hebt om je "door de bocht te trekken" werden geremd, vlgs mij zijn dat momenten dat je liever kortstondig de ABS/ETC wilt kunnen uitschakelen.

Blijft de vraag wat de beste tactiek is bij een ingesneeuwde weg waarop een pakket ligt dat onderin tegen het verijsde aan zit en bovenin "flodderig" tegen het dooien aan is. Ik heb dit nu een paar keer meegemaakt en ondanks 4 sneeuwkettingen en ondanks diff-lock ben ik al een keertje teruggekeerd (wat "dom" is omdat dan boven de sneeuw mooier is) en ook één keertje kon ik niet "terug" omdat juist op de terugweg er een passage zulke "flodderige" sneeuw kende (toen was het boven nog wel mooi. Zelfs op een bijna vlak stuk, bijna recht, stuk weg met dit type "wrong-kind-of-snow" ging ik bijna van de weg af, dwz bij 20-25 km/u brak de auto gewoon achter uit ... en dat is wel even schrikken als er aan de ene kant een greppel en de andere een beek is (en eventuele hulp vele kilometers verder).
Wellicht is dit soort "flodder-sneeuw" gewoon onmogelijk, of alleen te doen met de zwaarste kwaliteit sneeuwkettingen, dwz kettingen met krammen. De keer dat ik echt niet vooruit kwam was wel 10% helling op en het enige wat hielp was steeds een stukje terug in het inmiddels gemaakte spoor en dan met een paar meter "aanloop" een spoor maken totdat alle wielen weer om en om doordraaiden ondanks dat de ETC vol in actie was. Dit ging zo moeizaam dat lopen een stuk vlotter was (en verstandiger want ik moest sowieso ook weer terug).

Marc
Andrew Colville

Zit je dan in laag? in Lo range werkt de abs en TC ook met hele langzame snelheden.

ABS en TC hebben hun voor en nadelen, soms is het makkelijker ze niet te hebben, maar vaak zijn ze onmisbaar.

Hellingen met ijs of los grindt blijven gevaarlijke situaties.

Ik meen dat ABS op de Td5 modellen pas boven de 20 of 30 KMh gaat werken, daaronder is het gewicht van de auto dusdanig dat ABS niet veel exstra biedt bij een nood stop.

Ik zal het morgen ens uit proberen, ik ben er zo aan gewend dat ik niet let op de snelheid, maar het zou best kunnen dat deze ook bj lage snelheid weldegelijk werkt.

In low range werkt hij in elk geval, in twe laag rijdt je zeer langzaam en toch merk je dat ABS zijn werk doet. voral als je HDC ook nog gebruikt bij een afdaling.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
Marc-my-Words

Andrew,

Ik las zopas, in een andere verband, iets over het uitgaan van het ABS-lampje vanaf 7 km/u.
Het zou dus goed kunnen dat de grens dus ergens net boven stapvoets ligt.

(En in een Defender zit de HDC achter het stuur )

Helling af bij verijsde sneeuw is een stuk "enger" als helling-op. Helling-op merk je makkelijk dat je aan de grens zit ... dan kom je niet echt (of echt niet) vooruit.
Helling-af moet je rekening houden met wat je nog niet weet of ziet, nl grip/controle-verlies. Dus kan je helling-op op sommige stukken nog "doorrijden" of op z'n minst een beetje momentum gebruiken, helling-af is momentum iets waar je niet aan moet denken want dat gaat met je aan de loop op het moment dat je langer als heel even geen grip hebt.

Olijke is wel dat ik - al weer een paar jaar terug - uit voorzorg sneeuwkettingen had omgelegd (ik leg inmiddels 4 kettingen in een kwartier om, en neem 10 minuten voor het demonteren). Boven een lange wandeling en toen weer terug bij de auto, en juist toen kwamen er 2 4x4's boven, zonder kettingen en dus wat meewarig mbt die geketende plattelander. Echter, naar beneden ... toen bleek het verschil. Wij vertrokken ruim later en halverwege had ik ze al ingehaald. Met modderbanden kom je wel boven, maar gecontroleerd naar beneden is heeeel lastig.
Ander voorbeeldje: Andere keer, zelfde helling, kom ik beneden en stop net op de laatste meters helling -- makkelijk met het demonteren, de auto rolt dan op de zwaartekracht, kan je de kettingen makkelijker goed draaien. Ik stap uit en lig ongeveer onder de auto .... zo glad was het. Iets wijzer geworden, de vlgde keer iets verderop gestopt ... ik let op en ik zie de auto wegrijden ... blijkt het wiel dat ik net "ontketend" heb op een stukje ijs te staan ... het draait achteruit en de auto rolt op de andere wielen vooruit (tot het eind van het ijs).
Met 4 sneeuwkettingen en 4x4 kom je dus erg ver -- Let dus op !!

Marc
Andrew Colville

Ik merk op dat zolang de auto ( Disco 2 in mijn geval ) niet over de 10 kmh ( 7 zou kunnen kloppen ) de ABS niet werkt, ben je er boven geweest dan werkt deze tot 0 KMH. ABS kan dus wel werken bij lage snelheid. maar moet eers het minimale bereikt hebben ook wel logies de ECU moet wiel omwentelingen kunnen tellen,controle procedure van de ECU.

Ijs blijft link zeker als je die niet kunt zien door sneeuw of mist, en Muds helpen dan niet echt , maar kettingen of spike's zijn zeer belangerijk in die gebieden.

belangerijk is dat je wielen blijven draaien als je gen grip hebt, een glijdende auto kun je niet besturen.

Het is heel onnatuurlijk om je rem juist niet in te trappen als je auto gaat glijden of versnelt terwijl je wilt afremmen en dat zie je ook op de vele Youtube filmpjes, men gaat vol op de rem staan en houdt die vast, op die manier kom je vaak sneller in de problemen dan waneer je de motor gebruikt om te remmen icm ABS of pompend remmen.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
JoostKenya

Bericht door JoostKenya »

Het probleem van ABS en traction Control bij lage snelheden komt voort uit de nauwkeurigheid van de wieltoerentallen.
Bij lage wielsnelheid is de nauwkeurigheid van de meting erg slecht. ABS sensoren van het oude type werken vanaf ongeveer 5 km/h.
Modernere sensoren doen het een stuk beter. Maar de tractie control van de TD5 is uiteraard al wat ouder.

De wieltoerentalsensoren zijn inductieve sensoren zijn. Deze sensoren hebben als eigenschap dat bij lage draaisnelheid de spanningspuls die de sensor afgeeft lager is. Uiteindelijk valt de spanning onder een minimaal vereist niveau. En als het aantal tanden beperkt is wordt het ook lastiger om de juiste snelheid te meten (er zit meer tijd tussen de pulsen, middeling van meerdere metingen werkt minder goed).

Toch kan traction control vanuit stilstand werken. Wanneer drie wielen volgens de meting stil staan (< 5km/h) en het vierde wiel geeft een signaal boven de 5 km/h dan mag dit wiel afgeremd worden. Uiteraard moet de Traction Control regeling wel zeker weten dat wiel 4 geen tractie heeft en daarom zal er in de software een delay ingebouwd zijn. Je wilt voorkomen dat de eerste miliseconde dat het vierde wiel een signaal afgeeft meteen volle druk naar wiel 4 gaat. Bij normaal wegrijden zal namelijk ook 1 van de vier wielen als eerste signaal geven en je wilt niet dat de Traction Control bij normaal wegrijden al ingrijpt.

Met het voorgaande voorbeeld kan je je wellicht wel voorstellen dat de traction control sneller ingrijpt wanneer je als bestuurder de wielen expliciet laat spinnen.

Modernere systemen hebben nauwkeurigere sensoren en kunnen ook nauwkeuriger de remdruk regelen. En dat komt de kwaliteit van de traction Control ten goede.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/02/2014 08:01 door JoostKenya.
forbert 90-200Tdi

Bericht door forbert 90-200Tdi »

't Lijkt me niet meer dan logisch dat de tractioncontrol op lage snelheden niet werkt.
Stel dat je voor 'n stoplicht staat en iemand knalt achterop. Jij glijdt vooruit, nou, voor mij hoeft dan geen vrijgave.
Marc-my-Words

Kijk dat past bij mijn ervaringen.
Helling-af bij glibberige omstandigheden kies ik ook nog voor Diff-Lock dan draaien voor en achter-as verplicht even snel, dus zodra een wiel grip verliest houd je langer controle (en dan wel in de bochtige stukken de Diff-Lock weer uit want in de sneeuw is Diff-Lock + bocht geen feest).

Helling op is er waarschijnlijk zowel in de eerder geschetste extreem gladde floddersneeuw als ook bij zomers los zand en grind op rots-ondergrond eerder sprake van een te woest reageren van de ETC: Je moet een zeker koppel op je wielen zetten om sowieso omhoog te komen, als dan een wiel doorslipt is daar dus direct sprake van "hevig", als dan de ETC stevig afremt dan komt plotsklaps een boel extra koppel op de andere wielen, met name het andere voorwiel (dat vanwege helling op weinig gewicht dus weinig tractie geeft) Kies je dan Diff-Lock dan beteugel je het doordraaien deels maar in ruil krijg je het verplichte doorslippen vanwege de weglengte-verschillen (en ook bij het stijgen heb je liever dat alle wielen tractie houden en dus blijven rollen).
Anyway, in de eerder geschetste "flodder-sneeuw" kreeg ik een "circus" van ETC ingrepen, schijnbaar willekeurig rondom. Met iets meer vaart ging het wel beter maar met iets meer vaart was het weer ongewis of je wel op de weg kon blijven want zodra je hetzij sporen hebt in diepere sneeuw (of nog iets diepere sneeuw en geen sporen) dan wil de auto graag "van het rechte pad af" ... je zou helling-op ietsje voorwiel-slip willen hebben, dwz voorwielen die ietsje harder trekken -- nu is het zo dat de voorwielen een spoor maken en de achterwielen doorduwen.

Marc
Hans (draakje)

Dank voor jullie reacties, ik denk dat ik dan eerst maar eens naar de sensoren op zoek ga om te zien of die schoon zijn? Als ik het goed begrepen heb, bepalen die voor een belangrijk deel de werking van de TC. Waar kan ik die sensoren vinden?
Vr.gr. Hans
Andrew Colville

Voor zitten ze in de bovenste fusee pen ( boben op de swivel ball )
Achter zitten ze achter of onder de remklauw. je kunt de draden die mestal langs de remslangen lopen volgen tor an de sensor.

Kijk ook naar speling op je wiel lagers alsd e speling groter is dan de toegestane maximum gaan de sensoren ook vreemde waardes afgeven en grijt ABS of TC onodig in of valt het hele systeem in storing.

Uitlezen van het ABS/TC systeem kan een indicatie aangeven of er problemen zijn met een of meerdere wielsensoren.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
Plaats reactie