300tdi Krukasmultiriempoelie

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
De Defender

300tdi Krukasmultiriempoelie

Bericht door De Defender »

Hallo prikkers,

Er is nogal wat water in het distributiehuis geweest van mijn 300tdi.
Ik verdenk een keerring (bearmach) in de frontcover.
Ook is het loopvlak op de multiriempoelie niet super strak meer.
Dit wil ik oplossen door de poelie af te (laten) draaien en dan een speedi sleeve te plaatsen.
[www.skfmarcomms.co.uk]

Nu zag ik een paar droogte scheurtjes in het rubber van de poelie, in het vibratie deel dus.
Heeft iemand wel eens een kapotte poelie gehad?
Dus dat deze in tweeën "brak" .

B.v.d.

Groeten.
Sybolt
Bart van Dessel

Re: 300tdi Krukasmultiriempoelie

Bericht door Bart van Dessel »

Een nieuwe poelie kost de wereld toch niet? Voor 40 pond heb je een gloednieuwe. En hoe komt er water in je distributiehuis? Heb je een doorwading gedaan? Koelwater kan er niet in komen. De frontcover keerring kun je vervangen, daar zijn losse keerringen voor. Maar als er veel water in heeft gezeten dan zou ik ook je looprol en spanrol van distributie 's aandacht geven.

Gr, Bart
pascal ubags

Bericht door pascal ubags »

hoi
de eerste keerring is geen keerring, bekijk hem maar eens
in het huis zit lucht die lekker warm is, rij je nu een waterbak in, koelt dit lekker af, en krijg je vacuum, waardoor er water naar binnen wordt getrokken, en ja , aldaar bij deze nep keerring, goede oplossing is , op het plaatje voor de pomp een ontluchting te maken, scheelt heel veel. maar niet 100%.
gr pascal
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Dat klopt Pascal, maar officieël is het een front cover oil seal, vandaar dat ik het olie keerring noem. De ERR7143, soort keerring/lager. Doet idd ook afdichten.
De Defender

Hoi,

Ik ben inderdaad een aantal keren door een hele diepe waterkuil gereden.
Het "water" leek sterk op dat van de substantie van een verdunde gietvloer.
Er zat daarna water met ik zal maar zeggen zand in het distributiehuis.
Daarom plaats ik nu weer een hele nieuwe distributie set.

Een paar jaar geleden hebben we de speedi-sleeve op de poelie van een 200tdi geplaatst.
Dit om te kijken of we op deze manier het inslijten van de keerring op de poelie konden voorkomen
Bij de laatste check zag het er zoals gehoopt goed uit.

Daarom wil ook op mijn poelie (300tdi) nu ook zo'n sleeve zetten.
Maar wanneer het trillingsdempende rubber over een poosje gaat 'ontbinden' en de poelie zich dus gaat delen dan heeft deze actie geen nut.
Daarom mijn vraag of iemand dat probleem toevallig een keer heeft gehoord of meegemaakt.

De opmerking van Pascal klinkt logisch en dat de "keerring" (ERR7143) er anders uit ziet als een doorsnee keerring was mijn ook opgevallen.
Daarom wil ik deze nu misschien vervangen door ERR4576, deze werd voorheen gebruikt en is naar mijn idee een echte keerring
[www.pegasusparts.co.uk]
De ontluchting is zeker nog een uit te voeren optie.

Gr.
Sybolt
Wim

Bericht door Wim »

Beste Sybolt.

Ik heb het twee maal meegemaakt 1x bij een discovery td 5 rammelend geluid na veel zoeken er achter komen dat het de krukaspoelie was deze vervangen en het probleem was weg.
En de 2x twee weken geleden bij de freelander kompleet kapot geslagen en gelukkig zonder al te veel schade.
Bij het vervangen bleek de multiriem spanner teveel speling te hebben en deze ook vervangen.
Ik weet dus niet of dat door de spanner de poelie kapot is gegaan of anders om, maar het probleem is weer weg.

Groeten Wim.
De Defender

Hallo,

We hebben op de originele poelie een speedi sleeve geplaatst, dit gaat zonder de poelie af te draaien.
In de frontcover heb ik het oude type keering geplaatst (ziet er uit als een klassieke keering).
Ik ben benieuwd hoe dit zich gaat houden.
Mijn ervaringen laat ik tzt wel eens weten.

Groeten,
Sybolt
Plaats reactie