Omkeuren naar vrachtwagen
Omkeuren naar vrachtwagen
Ik heb zelf een 110 uit 1984 en ben in bezit van mijn C rijbewijzen.
Is het mogelijk dat ik mijn 110 om laat keuren naar vrachtwagen? De belasting voor een vrachtwagen is 540,- per jaar ipv de 3500,- die ik nu moet gaan betalen. De eisen zijn volgens mij dat max massa meer is dan dan 3500 kg. De massa nu is 2950 dus zou ik de wagen ledig 600kg zwaarder moeten maken. Of het laad vermogen vergroten? Of is het slimmer om hem dan toch om te keuren naar camper?
2x extra brandstoftanks is 110 kg
1x volledige rolkooi is 125 kg
1x HD winchbumper + winch 80 kg
6x banden grootste maat 2x reserve 60 kg
1x roofrack 25 kg
1x bepansering 200 kg
maakt 600 kg
mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('58acf069b31f40392aa16107d401d0d3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 16894658, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]
Is het mogelijk dat ik mijn 110 om laat keuren naar vrachtwagen? De belasting voor een vrachtwagen is 540,- per jaar ipv de 3500,- die ik nu moet gaan betalen. De eisen zijn volgens mij dat max massa meer is dan dan 3500 kg. De massa nu is 2950 dus zou ik de wagen ledig 600kg zwaarder moeten maken. Of het laad vermogen vergroten? Of is het slimmer om hem dan toch om te keuren naar camper?
2x extra brandstoftanks is 110 kg
1x volledige rolkooi is 125 kg
1x HD winchbumper + winch 80 kg
6x banden grootste maat 2x reserve 60 kg
1x roofrack 25 kg
1x bepansering 200 kg
maakt 600 kg
mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('58acf069b31f40392aa16107d401d0d3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 16894658, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
Marc vd K.
Hij hoeft geen 3500+ te wegen als ie maar 3500+ mág wegen (dus beladen totaalgewicht).
Je moet dus minimaal HD veren hebben (want dan komt ie tot 3500 kg) en dan de RDW overtuigen dat ie ook 3501 kg mag wegen.
Marc (zonder K)
Hij hoeft geen 3500+ te wegen als ie maar 3500+ mág wegen (dus beladen totaalgewicht).
Je moet dus minimaal HD veren hebben (want dan komt ie tot 3500 kg) en dan de RDW overtuigen dat ie ook 3501 kg mag wegen.
Marc (zonder K)
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
als je de maximale aslast weet te verhogen, let dan ook op dat de banden die extra last mogen hebben van de fabrikant.
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
Ik heb er al vrachtwagen banden onderliggen, Misschien een wolf as plaatsen of de maximale as last van een salisbury ergens vinden?
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
De maximum aslast is bekend voor iedere Land Rover, die staat in de typegoedkeuring. Als je daar overheen wilt gaan dan zullen er andere assen onder moeten met een hogere last op papier, maar zijn die assen er wel? Ik heb dit probleem ooit gehad met een '78 RRC die ik had omgebouwd naar tdi. De max. vooras last van een V8 is 990 kg, terwijl de RRC met tdi op het moment van keuren 1100 kg woog. Afkeur dus.
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
Bij mij is dit niet ingevuld op de papieren. In ieder geval niet de maximale last opgeven door landrover. alleen door de RDW
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
Staat niet altijd in de papieren maar is wel bekend bij de RDW.
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
Bij mijn RRC stond het ook niet in de papieren maar bij de keuring kwam de keurmeester met een computer uitdraai van de typegoedkeuring van een '78 RRC V8.
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> De maximum aslast is bekend voor iedere Land
> Rover, die staat in de typegoedkeuring. Als je
> daar overheen wilt gaan dan zullen er andere assen
> onder moeten met een hogere last op papier, maar
> zijn die assen er wel? Ik heb dit probleem ooit
> gehad met een '78 RRC die ik had omgebouwd naar
> tdi. De max. vooras last van een V8 is 990 kg,
> terwijl de RRC met tdi op het moment van keuren
> 1100 kg woog. Afkeur dus.
>
> Gr, Bart
Hoe heb je dat opgelost Bart?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/12/2013 00:24 door Ruud.
-------------------------------------------------------
> De maximum aslast is bekend voor iedere Land
> Rover, die staat in de typegoedkeuring. Als je
> daar overheen wilt gaan dan zullen er andere assen
> onder moeten met een hogere last op papier, maar
> zijn die assen er wel? Ik heb dit probleem ooit
> gehad met een '78 RRC die ik had omgebouwd naar
> tdi. De max. vooras last van een V8 is 990 kg,
> terwijl de RRC met tdi op het moment van keuren
> 1100 kg woog. Afkeur dus.
>
> Gr, Bart
Hoe heb je dat opgelost Bart?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/12/2013 00:24 door Ruud.
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
Wel belachelijk dan dat jij de benodigde gegevens moet aanleveren om trekgewichten op kenteken te krijgen gezien als de rdw het nodig heeft om jou af te keuren ze dit gewoon even uitdraaien.
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
Als je een verklaring kan krijgen van de importeur of fabrikant mbt laadgewicht en aslast
zou het moeten kunnen Tog?!
Alan
zou het moeten kunnen Tog?!
Alan
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
Ik had er een as van een Discovery onder geplaatst (of van een RRC vanaf 1985 kan ook, VM diesels werden toen geintroduceert) met een hogere aslast, technische documenten opgevraagd bij L.R. Nederland. Heel gedoe maar is wel gelukt.
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
Klopt helemaal.
Alleen geeft de importeur die niet af...
Alleen geeft de importeur die niet af...
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
maximale as-last 101:
voor: 1645kg
achter: 1580 kg.
ze zijn er dus wel...
J.
voor: 1645kg
achter: 1580 kg.
ze zijn er dus wel...
J.
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
101 krijg je dus ook niet als vrachtwagen op kenteken.......passen de 101 assen zowiezo wel 1 op1 onder een andere L.R.?
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
op speurders staat 'n 127 camper. die heeft max. 3600 kg massa, dacht ik uit m'n hoofd. kan nu even niet kijken op rdw, want er is 'n tecnische storing.
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
Misschien een extra asje, heb je gelijk de gewichtsuitbreiding aangepakt
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7c13cb99ddf6604ef0f3a8991c673497', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 16895287, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
Ben
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7c13cb99ddf6604ef0f3a8991c673497', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 16895287, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
Ben
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
Tja, kijk eens naar de HD 110, die gaat tot max totaalgewicht 3500 kg.
Als het dan net is als bij de gewone "light duty" 110 dan zijn de twee assen samen geschikt voor meer dan het max totaalgewicht, kijk maar bij de RDW.
Een (niet geheel) willekeurige 110: Max totaalgewicht 3050, assen: voor = 1250 kg & achter = 1980 kg (dus totaal 3230 = bijna 6% marge).
Als je dus HD assen hebt (je kan naar de civiele HD kijken of naar WOLF assen) dan zou je maar zo ruim over die 3500 kg kunnen gaan.
Marc (zonder K)
Als het dan net is als bij de gewone "light duty" 110 dan zijn de twee assen samen geschikt voor meer dan het max totaalgewicht, kijk maar bij de RDW.
Een (niet geheel) willekeurige 110: Max totaalgewicht 3050, assen: voor = 1250 kg & achter = 1980 kg (dus totaal 3230 = bijna 6% marge).
Als je dus HD assen hebt (je kan naar de civiele HD kijken of naar WOLF assen) dan zou je maar zo ruim over die 3500 kg kunnen gaan.
Marc (zonder K)
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
De 101 krijg je dus automatisch als vrachtwagen op kenteken, net zoals de andere FC's.
Je moet bij de kentekenkeur vermelden dat het max totaal gewicht 3500 kg moet worden.
Het laadvermogen gaat dan omlaag.
Dus als je 101 hebt kan je hem als vrachtwagen laten keuren. Niet dat je er veel aanhebt.
Je moet bij de kentekenkeur vermelden dat het max totaal gewicht 3500 kg moet worden.
Het laadvermogen gaat dan omlaag.
Dus als je 101 hebt kan je hem als vrachtwagen laten keuren. Niet dat je er veel aanhebt.
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
Ahhh .... wie wat bewaart die heeft wat ... al weer bewezen.
In een iets oudere (maar nog steeds redelijk recente) folder:
110 gewoon <> 110 HD versie:
vooras = 1250kg <> 1580kg
achteras 1850kg <> 2200kg.
NB In latere folders is de standaard achteras naar 1980 kg gegaan.
Misschien zijn die 1980 kg achterassen de assen waar de dubbel-progressieve veren gebruikt zijn.
De HD gewichten zijn gewoon dezelfde gewichten als die je bij de 130 vindt.
Dus een 130 kan zondermeer als vrachtwaggel (zou ik denken).
En ... vlgs mij zijn de assen gewoon gelijk, en zijn het alleen de veren die zwaarder zijn bij de 130.
Een vergelijking van de onderdelen-nummers kan wellicht uitkomst bieden.
In ieder geval heb je een duidelijk aanknopingspunt om verder te gaan en/of de RDW te overtuigen.
(Bij de RDW met een lijstje komen mbt de specs van de verschillende delen.)
Marc (zonder K)
In een iets oudere (maar nog steeds redelijk recente) folder:
110 gewoon <> 110 HD versie:
vooras = 1250kg <> 1580kg
achteras 1850kg <> 2200kg.
NB In latere folders is de standaard achteras naar 1980 kg gegaan.
Misschien zijn die 1980 kg achterassen de assen waar de dubbel-progressieve veren gebruikt zijn.
De HD gewichten zijn gewoon dezelfde gewichten als die je bij de 130 vindt.
Dus een 130 kan zondermeer als vrachtwaggel (zou ik denken).
En ... vlgs mij zijn de assen gewoon gelijk, en zijn het alleen de veren die zwaarder zijn bij de 130.
Een vergelijking van de onderdelen-nummers kan wellicht uitkomst bieden.
In ieder geval heb je een duidelijk aanknopingspunt om verder te gaan en/of de RDW te overtuigen.
(Bij de RDW met een lijstje komen mbt de specs van de verschillende delen.)
Marc (zonder K)
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
Frans Bonnes Schreef:
-------------------------------------------------------
> De 101 krijg je dus automatisch als vrachtwagen op kenteken, net zoals de andere FC's.
> Je moet bij de kentekenkeur vermelden dat het max totaal gewicht 3500 kg moet worden.
> Het laadvermogen gaat dan omlaag.
>
> Dus als je 101 hebt kan je hem als vrachtwagen laten keuren. Niet dat je er veel aanhebt.
't Verschil is dat je als vrachtwagen niet harder als 80 mag, en als max 3500 voertuig niet harder kan
(Ander verschillen zijn het rijbewijs en het belasting-tarief.)
Marc
-------------------------------------------------------
> De 101 krijg je dus automatisch als vrachtwagen op kenteken, net zoals de andere FC's.
> Je moet bij de kentekenkeur vermelden dat het max totaal gewicht 3500 kg moet worden.
> Het laadvermogen gaat dan omlaag.
>
> Dus als je 101 hebt kan je hem als vrachtwagen laten keuren. Niet dat je er veel aanhebt.
't Verschil is dat je als vrachtwagen niet harder als 80 mag, en als max 3500 voertuig niet harder kan
(Ander verschillen zijn het rijbewijs en het belasting-tarief.)
Marc
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
Kenteken VF-532-G
Gewoon 3500kg....
Uitvoering
Omschrijving van de inrichting Gesloten opbouw
Aantal zitplaatsen 2
Aantal staanplaatsen N.v.t.
Kleur(en) Niet geregistreerd
Motor
Brandstof Diesel
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 2495 cm³
Snelheid en vermogen
Vermogen 63 kW (86 Pk)
Vermogen (brom/snorfiets) N.v.t.
Maximale constructiesnelheid (brom/snorfiets) N.v.t.
Gewicht en laadvermogen
Massa leeg voertuig 2260 kg
Laadvermogen 1240 kg
Toegestane maximum massa voertuig 3500 kg
Massa rijklaar 2360 kg
Aanhangwagen
Maximum te trekken massa:
- Ongeremd 750 kg
- Geremd Niet geregistreerd
- Oplegger geremd N.v.t.
- Autonoom geremd 2800 kg
- Middenas geremd 3500 kg
Gewoon 3500kg....
Uitvoering
Omschrijving van de inrichting Gesloten opbouw
Aantal zitplaatsen 2
Aantal staanplaatsen N.v.t.
Kleur(en) Niet geregistreerd
Motor
Brandstof Diesel
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 2495 cm³
Snelheid en vermogen
Vermogen 63 kW (86 Pk)
Vermogen (brom/snorfiets) N.v.t.
Maximale constructiesnelheid (brom/snorfiets) N.v.t.
Gewicht en laadvermogen
Massa leeg voertuig 2260 kg
Laadvermogen 1240 kg
Toegestane maximum massa voertuig 3500 kg
Massa rijklaar 2360 kg
Aanhangwagen
Maximum te trekken massa:
- Ongeremd 750 kg
- Geremd Niet geregistreerd
- Oplegger geremd N.v.t.
- Autonoom geremd 2800 kg
- Middenas geremd 3500 kg
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
Ga het maar proberen, zal je niet lukken.
Er is door Landrover nooit een typegoedkeuring aangevraagd voor meer dan 3500 kg.
Je zult dus een individuele keuring moet aanvragen. Met alle poespas daarom heen.
En hoe wil jij bewijzen dat de assen samen meer dan 3500 kg zijn, je komt nooit aan de specificaties van die assen.
Een foldertje telt echt niet voor de RDW.
Er is door Landrover nooit een typegoedkeuring aangevraagd voor meer dan 3500 kg.
Je zult dus een individuele keuring moet aanvragen. Met alle poespas daarom heen.
En hoe wil jij bewijzen dat de assen samen meer dan 3500 kg zijn, je komt nooit aan de specificaties van die assen.
Een foldertje telt echt niet voor de RDW.
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
Niet zo somber Frans.
't Gaat mij niet om het foldertje - dat is slechts het aanknopingspunt voor de "zoektocht".
Kijk eens in de RDW-gegevens voor een 130, of dus een (zeldzamere) 110 HD of een 110 WOLF.
Als daar voor de assen dezelfde "folder-gewichten" worden genoemd ben je een hele stap verder, dan heb je goedkeuringscijfers voor de assen.
Marc
't Gaat mij niet om het foldertje - dat is slechts het aanknopingspunt voor de "zoektocht".
Kijk eens in de RDW-gegevens voor een 130, of dus een (zeldzamere) 110 HD of een 110 WOLF.
Als daar voor de assen dezelfde "folder-gewichten" worden genoemd ben je een hele stap verder, dan heb je goedkeuringscijfers voor de assen.
Marc
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
En ... is dit een vrachtwaggel of ... en is 't een 110 of en 130, en wat staat er bij de as-gewichten ?
(De RDW site doet even lastig, anders keek ik dar wel.)
Marc
(De RDW site doet even lastig, anders keek ik dar wel.)
Marc
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
Nee hoor gewoon bedrijfsauto tot 3500 kg. Aslasten kunenn rustig hoger zijn, daar wordt het geen vrachtwagen van.
Mijn Fiat Ducato heeft 2 ton vooras last en 2.5 ton achteras last, maar is gewoon max totaal gewicht 3500 kg (al bestaat er voor deze wel een typegoedkeuring als vrachtwagen.
Binnen NL gaat het verhogen van je maximum totaalgewicht niet lukken denk ik.
In Engeland zijn ze met veel dingen makkelijk, dus misschien kan je een auto op Engels kenteken zetten, daar het MTM laten verhogen (ik denk dat Foleys dat wel eens doet) en daarna weer in NL invoeren, dan worden de buitenlandse gegevens overgenomen.
Ik denk wel dat de auto van voor 1998 moet zijn dan, anders moet je een CVO kunnen overleggen en die is er natuurlijk weer niet met een hogere MTM.
Mijn Fiat Ducato heeft 2 ton vooras last en 2.5 ton achteras last, maar is gewoon max totaal gewicht 3500 kg (al bestaat er voor deze wel een typegoedkeuring als vrachtwagen.
Binnen NL gaat het verhogen van je maximum totaalgewicht niet lukken denk ik.
In Engeland zijn ze met veel dingen makkelijk, dus misschien kan je een auto op Engels kenteken zetten, daar het MTM laten verhogen (ik denk dat Foleys dat wel eens doet) en daarna weer in NL invoeren, dan worden de buitenlandse gegevens overgenomen.
Ik denk wel dat de auto van voor 1998 moet zijn dan, anders moet je een CVO kunnen overleggen en die is er natuurlijk weer niet met een hogere MTM.
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
Laat dat zo zijn, dat heb je zwaardere assen, maar daar heb je niks aan wat die assen zijn nooit apart genomen voor de typegoedkeuring.
Zoals ik al eerder schreef, er is geen typegoedkeuring voor een Landrover vrachtauto, ook niet in Engeland uitgezonderd de FC's dan.
Je krijgt er dus nooit een kenteken voor. Er zijn er echt al velen geweest die dat geprobeert hebben.
Alleen hoe het precies zit met die BE trekkertjes weet ik niet.
Zoals ik al eerder schreef, er is geen typegoedkeuring voor een Landrover vrachtauto, ook niet in Engeland uitgezonderd de FC's dan.
Je krijgt er dus nooit een kenteken voor. Er zijn er echt al velen geweest die dat geprobeert hebben.
Alleen hoe het precies zit met die BE trekkertjes weet ik niet.
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
Zeg nooit nooit. 't Zal wel lastig zijn, maar er is dus minstens de omweg via het Grote Eiland hier voor de kust.
Daar voor 3501 kg in de papieren en daarna weer terug alhier als vrachtwaggel !?
Marc
PS Misschien kan het ook via Duitsland. Daar werden verschillende auto's "omgekeurd" naar 2800 kg max totaalgewicht, naar ik meen ook de 90, teneinde in een lagere belasting te vallen, en daarbij was het vaak een kwestie van zwaardere veren.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/12/2013 13:03 door Marc-my-Words.
Daar voor 3501 kg in de papieren en daarna weer terug alhier als vrachtwaggel !?
Marc
PS Misschien kan het ook via Duitsland. Daar werden verschillende auto's "omgekeurd" naar 2800 kg max totaalgewicht, naar ik meen ook de 90, teneinde in een lagere belasting te vallen, en daarbij was het vaak een kwestie van zwaardere veren.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/12/2013 13:03 door Marc-my-Words.
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
ben benieuwd wat deze als max. heeft:
[www.mod-sales.com]
[www.mod-sales.com]
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
En wat gaat vandaag de dag mijn een vrachtwagen rijbewijs kosten
vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1602b26344edacb2c36be749fefe0001', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 16895463, 600, 600, 'Loading image ...', false);
vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1602b26344edacb2c36be749fefe0001', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 16895463, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
Misschien als uitgangspunt een gepantserde 110 nemen, ex Noord Ierland bijvoorbeeld? Geen idee wat die voor massa's in de papieren hebben staan, maar lijkt me wat research waard.
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
Dixo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Misschien als uitgangspunt een gepantserde 110
> nemen, ex Noord Ierland bijvoorbeeld? Geen idee
> wat die voor massa's in de papieren hebben staan,
> maar lijkt me wat research waard.
Onze marechaussee had ook Shorland pantserwagens, gebaseerd op een LandRover.
Marc
-------------------------------------------------------
> Misschien als uitgangspunt een gepantserde 110
> nemen, ex Noord Ierland bijvoorbeeld? Geen idee
> wat die voor massa's in de papieren hebben staan,
> maar lijkt me wat research waard.
Onze marechaussee had ook Shorland pantserwagens, gebaseerd op een LandRover.
Marc
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
ok Paul.
net gekeken op de RDW site.
F.1Technische max. massa voertuig 3600 kg
F.2Toegestane max. massa voertuig 3500 kg
Is m'n geheugen toch nog niet zo slecht...alleen heb je waarschijnlijk niets aan die technische max. massa
Technische max. massa voertuig
De technisch toegestane maximummassa van het voertuig, opgegeven door de fabrikant. Deze is bepalend voor de technische voorschriften waaraan het voertuig wordt getoetst bij de eerste toelating.
Als dit veld niet gevuld is, kijk dan of deze waarde voorkomt onder het veld Bijzonderheden.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/12/2013 19:05 door louis.
net gekeken op de RDW site.
F.1Technische max. massa voertuig 3600 kg
F.2Toegestane max. massa voertuig 3500 kg
Is m'n geheugen toch nog niet zo slecht...alleen heb je waarschijnlijk niets aan die technische max. massa
Technische max. massa voertuig
De technisch toegestane maximummassa van het voertuig, opgegeven door de fabrikant. Deze is bepalend voor de technische voorschriften waaraan het voertuig wordt getoetst bij de eerste toelating.
Als dit veld niet gevuld is, kijk dan of deze waarde voorkomt onder het veld Bijzonderheden.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/12/2013 19:05 door louis.
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
Hee, dat is vreemd, dat er in mijn systeem (van de vwe) geen 3600KG bij staat..
In theorie zou je deze auto op groot rijbewijs moeten kunnen krijgen. De technische maximum massa is namelijk wat er wettelijk mogelijk is.
Ik denk alleen dat het een typefout van de RDW bij invoer is geweest, en dat dat gewoon weer gecorrigeerd wordt wanneer je verzoekt om de MTM ook op 3600 kg te zetten..
In theorie zou je deze auto op groot rijbewijs moeten kunnen krijgen. De technische maximum massa is namelijk wat er wettelijk mogelijk is.
Ik denk alleen dat het een typefout van de RDW bij invoer is geweest, en dat dat gewoon weer gecorrigeerd wordt wanneer je verzoekt om de MTM ook op 3600 kg te zetten..
Re: Omkeuren naar vrachtwagen (kan dus niet?)
Bij het lezen van de draad eerst wat hoop.
maar aan het eind toch weer niet...
Maar kan het nou wel of is het niet mogelijk te herkeuren boven 3500kg?
Erik.
landrover '84 met voor en achter assen van een '95
maar aan het eind toch weer niet...
Maar kan het nou wel of is het niet mogelijk te herkeuren boven 3500kg?
Erik.
landrover '84 met voor en achter assen van een '95
Re: Omkeuren naar vrachtwagen (kan dus niet?)
Erik Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Maar kan het nou wel of is het niet mogelijk te
> herkeuren boven 3500kg?
>
De enige die je uitsluiting kan geven is de RDW, en dan alleen als je met een erg goed verhaal komt, en dus liefst met een concrete auto, eentje van voor 1998, waarvan je zeker weet dat de max-asgewichten samen over de 3500 kg gaan en de auto nu al op grijs 3500 kg staat.
Het gaat dan nl om slechts 1 kg meer en het is een vrachtwaggel. Onder deze voorwaarden krijg je (eventueel met wat volhardendheid) het beste antwoord, nl waar het echt om gaat en waar je eventueel op klem loopt.
Alternatief is eentje die in een van de EU landen op >3500 kg is gekeurd, en daarmee dan naar de RDW.
Marc
-------------------------------------------------------
>
> Maar kan het nou wel of is het niet mogelijk te
> herkeuren boven 3500kg?
>
De enige die je uitsluiting kan geven is de RDW, en dan alleen als je met een erg goed verhaal komt, en dus liefst met een concrete auto, eentje van voor 1998, waarvan je zeker weet dat de max-asgewichten samen over de 3500 kg gaan en de auto nu al op grijs 3500 kg staat.
Het gaat dan nl om slechts 1 kg meer en het is een vrachtwaggel. Onder deze voorwaarden krijg je (eventueel met wat volhardendheid) het beste antwoord, nl waar het echt om gaat en waar je eventueel op klem loopt.
Alternatief is eentje die in een van de EU landen op >3500 kg is gekeurd, en daarmee dan naar de RDW.
Marc
Re: Omkeuren naar vrachtwagen (kan dus niet?)
Hoi Marc.
> en de auto nu al op grijs 3500 kg staat. <
Waarom is dit van belang?
groet
Erik
> en de auto nu al op grijs 3500 kg staat. <
Waarom is dit van belang?
groet
Erik
Re: Omkeuren naar vrachtwagen (kan dus niet?)
Erik Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Marc.
>
> > en de auto nu al op grijs 3500 kg staat. <
>
> Waarom is dit van belang?
>
Daarmee sluit je alle bijkomende bezwaren en bedenkingen uit, dat is dus het belang.
Als het met zo'n auto kan dan kan je daarna kijken wat er aanvullend nodig is met eentje die nog geen 3500 kg op kenteken heeft.
Marc
-------------------------------------------------------
> Hoi Marc.
>
> > en de auto nu al op grijs 3500 kg staat. <
>
> Waarom is dit van belang?
>
Daarmee sluit je alle bijkomende bezwaren en bedenkingen uit, dat is dus het belang.
Als het met zo'n auto kan dan kan je daarna kijken wat er aanvullend nodig is met eentje die nog geen 3500 kg op kenteken heeft.
Marc
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
Misschien als bus
$_20.JPG --> mod_embed_images_loadimage('c1919a3768cd0ed906f92da84a3390e6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi.ebayimg.com%2F00%2Fs%2FNDgwWDY0MA%3D%3D%2Fz%2FxLsAAOxyzi9Sigpo%2F%24_20.JPG', 'http://i.ebayimg.com/00/s/NDgwWDY0MA==/z/xLsAAOxyzi9Sigpo/$_20.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi.ebayimg.com%2F00%2Fs%2FNDgwWDY0MA%3D%3D%2Fz%2FxLsAAOxyzi9Sigpo%2F%24_20.JPG', '', 16903186, 600, 600, 'Loading image ...', false);
$_20.JPG --> mod_embed_images_loadimage('b0834971111cef6dcba7788b1207be90', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi.ebayimg.com%2F00%2Fs%2FNDgwWDY0MA%3D%3D%2Fz%2FG5sAAMXQfvlSigpL%2F%24_20.JPG', 'http://i.ebayimg.com/00/s/NDgwWDY0MA==/z/G5sAAMXQfvlSigpL/$_20.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi.ebayimg.com%2F00%2Fs%2FNDgwWDY0MA%3D%3D%2Fz%2FG5sAAMXQfvlSigpL%2F%24_20.JPG', '', 16903186, 600, 600, 'Loading image ...', false);
linkje
Jo
$_20.JPG --> mod_embed_images_loadimage('c1919a3768cd0ed906f92da84a3390e6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi.ebayimg.com%2F00%2Fs%2FNDgwWDY0MA%3D%3D%2Fz%2FxLsAAOxyzi9Sigpo%2F%24_20.JPG', 'http://i.ebayimg.com/00/s/NDgwWDY0MA==/z/xLsAAOxyzi9Sigpo/$_20.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi.ebayimg.com%2F00%2Fs%2FNDgwWDY0MA%3D%3D%2Fz%2FxLsAAOxyzi9Sigpo%2F%24_20.JPG', '', 16903186, 600, 600, 'Loading image ...', false);
$_20.JPG --> mod_embed_images_loadimage('b0834971111cef6dcba7788b1207be90', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi.ebayimg.com%2F00%2Fs%2FNDgwWDY0MA%3D%3D%2Fz%2FG5sAAMXQfvlSigpL%2F%24_20.JPG', 'http://i.ebayimg.com/00/s/NDgwWDY0MA==/z/G5sAAMXQfvlSigpL/$_20.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi.ebayimg.com%2F00%2Fs%2FNDgwWDY0MA%3D%3D%2Fz%2FG5sAAMXQfvlSigpL%2F%24_20.JPG', '', 16903186, 600, 600, 'Loading image ...', false);
linkje
Jo
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
Ik denk dat er meer haken en ogen zijn als alleen de banden: je zult een bijvoorbeeld tachograaf moeten monteren en gebruiken, die tachograaf moet elke twee jaar geijkt worden en je kan de jaarlijkse APK alleen nog bij een vrachtwagenbedrijf laten doen wat veel duurder is en wat geen aanrader is. Mijn ervaring is dat het niet altijd meevalt om een monteur die net uit een Scania stapt met automatische bak, 420PK en vollucht remmen te overtuigen dat jouw oldtimer écht doet wat hij kan en dat hij écht voldoet aan de APK normen. En dan ben ik zelf nog keurmeester met de (meeste) regels aardig in het hoofd
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
Land Rover Defender 110 Tdi LKW-Zulassung autoscout 24
lkw zulassung defender 110
Ik weet natuurlijk niet wat het totale gewicht is op kenteken.
Op Black landy (duitsforum) kwam ik deze uitleg tegen:
black Landy
Ein LKW unter 3,5t wird betrachtet, wie ein PKW.
Was viele nicht wissen, mit Anhänger fällst du unter die LKW-Bewertung, auch mit nem PKW als Zugfahrzeug
In duitsland is het ook niet duidelijk of het een vrachtauto mag zijn of niet.
groeten Marcel
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/12/2013 00:51 door marcel 2.
lkw zulassung defender 110
Ik weet natuurlijk niet wat het totale gewicht is op kenteken.
Op Black landy (duitsforum) kwam ik deze uitleg tegen:
black Landy
Ein LKW unter 3,5t wird betrachtet, wie ein PKW.
Was viele nicht wissen, mit Anhänger fällst du unter die LKW-Bewertung, auch mit nem PKW als Zugfahrzeug
In duitsland is het ook niet duidelijk of het een vrachtauto mag zijn of niet.
groeten Marcel
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/12/2013 00:51 door marcel 2.
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
Zo'n LKW zulassung is gewoon een grijs kenteken alleen zijn de eisen in DE daarvoor wat minder streng qua fiscaal blok en dergelijke.
Het is in Duitsland vaak wel mogelijk om het MTM op kenteken te laten verhogen (auflasten), vaak door andere vering te monteren. Een Defender is echter niet hoger dan 3500 KG te krijgen dus wordt daar nooit een vrachtwagen.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/12/2013 06:58 door Paul Stroink, One-Ten.nl.
Het is in Duitsland vaak wel mogelijk om het MTM op kenteken te laten verhogen (auflasten), vaak door andere vering te monteren. Een Defender is echter niet hoger dan 3500 KG te krijgen dus wordt daar nooit een vrachtwagen.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/12/2013 06:58 door Paul Stroink, One-Ten.nl.
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
nog maar even een poging wagen ,
vanmiddag een gesprek gehad met een RDW keurmeester , het maximum toegestane gewicht van de vooras + achteras boven de 3500 KG kan een vrachtwagen worden , moet via een individuele keuring omdat er geen typegoedkeuring is vanuit landrover .....
de rest maakt NIET uit volgens deze keurmeester .....alleen de maximale aslast is leidend voor het totaalgewicht .....
(hij adviseerde wel om een verklaring van land-rover mee te nemen waar de maximale aslasten in staan vermeld )
dus ik zou zeggen , wie gaat het proberen !
vanmiddag een gesprek gehad met een RDW keurmeester , het maximum toegestane gewicht van de vooras + achteras boven de 3500 KG kan een vrachtwagen worden , moet via een individuele keuring omdat er geen typegoedkeuring is vanuit landrover .....
de rest maakt NIET uit volgens deze keurmeester .....alleen de maximale aslast is leidend voor het totaalgewicht .....
(hij adviseerde wel om een verklaring van land-rover mee te nemen waar de maximale aslasten in staan vermeld )
dus ik zou zeggen , wie gaat het proberen !
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
nog maar even een poging wagen ,
vanmiddag een gesprek gehad met een RDW keurmeester , het maximum toegestane gewicht van de vooras + achteras boven de 3500 KG kan een vrachtwagen worden , moet via een individuele keuring omdat er geen typegoedkeuring is vanuit landrover .....
de rest maakt NIET uit volgens deze keurmeester .....alleen de maximale aslast is leidend voor het totaalgewicht .....
(hij adviseerde wel om een verklaring van land-rover mee te nemen waar de maximale aslasten in staan vermeld )
dus ik zou zeggen , wie gaat het proberen !
vanmiddag een gesprek gehad met een RDW keurmeester , het maximum toegestane gewicht van de vooras + achteras boven de 3500 KG kan een vrachtwagen worden , moet via een individuele keuring omdat er geen typegoedkeuring is vanuit landrover .....
de rest maakt NIET uit volgens deze keurmeester .....alleen de maximale aslast is leidend voor het totaalgewicht .....
(hij adviseerde wel om een verklaring van land-rover mee te nemen waar de maximale aslasten in staan vermeld )
dus ik zou zeggen , wie gaat het proberen !
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
Kijk, dat zijn berichten!
Voordeel: heb 'n C rijbewijs.
Nadeel: op vakantie moet ik alles rijden, m'n meissie nl. niet.
Zeker de moeite van het proberen waard! Dank.
Voordeel: heb 'n C rijbewijs.
Nadeel: op vakantie moet ik alles rijden, m'n meissie nl. niet.
Zeker de moeite van het proberen waard! Dank.
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
Van een niet geheel toevallig uitgezochte 130 heb ik de volgende as-lasten op de RDW-site gevonden: voor 1580 kg, achter 2200 kg.
Vreemdgenoeg heeft een op de veren na identieke 110: voor 1250 kg en achter 1850 kg.
Oops, 't is minder vreemd als het lijkt: De gewichten die ik op de RDW-site vond zijn de Wettelijk toegestane aslasten, niet de Technisch toegestane.
Aangezien de assen van een 130 en een 110 gelijk zijn (je zou ook kunnen kijken naar onderdeel-nummers en ook een 110 HD kunnen meenemen in de vergelijking) en aangezien de Technisch Toegestane aslasten gelijk of hoger zijn als de Wettelijk toegestane lasten zou je met een 110 dus moeten kunnen rekenen met 1580 kg en 2200 kg, en dus ook met 3501 kg. Je moet dan waarschijnlijk wel de HD veren voor lief nemen.
Marc
Vreemdgenoeg heeft een op de veren na identieke 110: voor 1250 kg en achter 1850 kg.
Oops, 't is minder vreemd als het lijkt: De gewichten die ik op de RDW-site vond zijn de Wettelijk toegestane aslasten, niet de Technisch toegestane.
Aangezien de assen van een 130 en een 110 gelijk zijn (je zou ook kunnen kijken naar onderdeel-nummers en ook een 110 HD kunnen meenemen in de vergelijking) en aangezien de Technisch Toegestane aslasten gelijk of hoger zijn als de Wettelijk toegestane lasten zou je met een 110 dus moeten kunnen rekenen met 1580 kg en 2200 kg, en dus ook met 3501 kg. Je moet dan waarschijnlijk wel de HD veren voor lief nemen.
Marc
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
Rene Gans Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> ]je zult een bijvoorbeeld tachograaf
> moeten monteren en gebruiken, die tachograaf moet
> elke twee jaar geijkt worden en je kan de
> jaarlijkse APK alleen nog bij een
> vrachtwagenbedrijf laten doen wat veel duurder is
> en wat geen aanrader is. Mijn ervaring is dat het
> niet altijd meevalt om een monteur die net uit een
> Scania stapt met automatische bak, 420PK en
> vollucht remmen te overtuigen dat jouw oldtimer
> écht doet wat hij kan en dat hij écht voldoet
> aan de APK normen. En dan ben ik zelf nog
> keurmeester met de (meeste) regels aardig in het
> hoofd
Niet lullig bedoelt René, maar een tachograaf heb je particulier niet nodig, dit is enkel voor beroepsmatig gebruik. Daarnaast zijn er ook genoeg bedrijven te vinden die APK keuringen bij oldtimer vrachtwagens uitvoeren hier in het zuiden des lands. En banden heb je zo gevonden, ga maar is naar amerikaanse merken kijken...
-------------------------------------------------------
>
> ]je zult een bijvoorbeeld tachograaf
> moeten monteren en gebruiken, die tachograaf moet
> elke twee jaar geijkt worden en je kan de
> jaarlijkse APK alleen nog bij een
> vrachtwagenbedrijf laten doen wat veel duurder is
> en wat geen aanrader is. Mijn ervaring is dat het
> niet altijd meevalt om een monteur die net uit een
> Scania stapt met automatische bak, 420PK en
> vollucht remmen te overtuigen dat jouw oldtimer
> écht doet wat hij kan en dat hij écht voldoet
> aan de APK normen. En dan ben ik zelf nog
> keurmeester met de (meeste) regels aardig in het
> hoofd
Niet lullig bedoelt René, maar een tachograaf heb je particulier niet nodig, dit is enkel voor beroepsmatig gebruik. Daarnaast zijn er ook genoeg bedrijven te vinden die APK keuringen bij oldtimer vrachtwagens uitvoeren hier in het zuiden des lands. En banden heb je zo gevonden, ga maar is naar amerikaanse merken kijken...
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
Ik ben heel benieuwd Hurbie! Ik heb zelf ook mijn C en ga hem dan ook meteen omkeuren! Alle info die wilt delen is heel erg welkom!
Re: Omkeuren naar vrachtwagen
tachograaf plicht?
maar dat zou ook eigenlijk al gelden bij "klein rijbewijs"
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a9ad0be8be82ac300dc0226a2839c062', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 16979989, 600, 600, 'Loading image ...', false);
maar dat zou ook eigenlijk al gelden bij "klein rijbewijs"
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a9ad0be8be82ac300dc0226a2839c062', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 16979989, 600, 600, 'Loading image ...', false);