Watnudanweer!!
Watnudanweer!!
Hallo Prikkers
Wilde ik vanmorgen de Laro ( 109 diesel ex def uit 1980 ) starten, deed ie niks
Misschien wat mee te maken maar heb hem van het weekend met de Karcher schoon gespoten,
ook de motorruimte
Tot en met het voorgloeien ging het prima, netjes klik, lampjes branden maar daarna niks.
Wat kan het zijn en wat is er aan te doen. oh ja, de accu's zijn vol.
Groeten, Elbert
Wilde ik vanmorgen de Laro ( 109 diesel ex def uit 1980 ) starten, deed ie niks
Misschien wat mee te maken maar heb hem van het weekend met de Karcher schoon gespoten,
ook de motorruimte
Tot en met het voorgloeien ging het prima, netjes klik, lampjes branden maar daarna niks.
Wat kan het zijn en wat is er aan te doen. oh ja, de accu's zijn vol.
Groeten, Elbert
Re: Watnudanweer!!
Draadje van de startmotor afgespoten?
En da bedoel ik het kleine stekkertje op je startrelais.
grtn
RoLandRover
En da bedoel ik het kleine stekkertje op je startrelais.
grtn
RoLandRover
Re: Watnudanweer!!
En dat had ik dus vanmorgen ook toen ik van Breukelen terug reed en wat thuis ging brengen.....
Motor even afzetten....en daarna.....niks....
Bleek dus het bekende stekkertje op de startmotor los getrild te zijn.
Ik heb het even aan geknepen met de tang. (en weer wat geleerd!)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/02/2014 23:01 door Nelis S2/88.
Motor even afzetten....en daarna.....niks....
Bleek dus het bekende stekkertje op de startmotor los getrild te zijn.
Ik heb het even aan geknepen met de tang. (en weer wat geleerd!)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/02/2014 23:01 door Nelis S2/88.
Re: Watnudanweer!!
Misschien staat er nog water in het een en ander (gaten voor de bougies, luchtfilter, verdelerkap). Je zal niet de eerste zijn (weet ik zeker) en ook niet de laatste.
succes,
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('30d04607eec67d55bebe84b97a2fca87', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 17065090, 600, 600, 'Loading image ...', false);
succes,
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('30d04607eec67d55bebe84b97a2fca87', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 17065090, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Watnudanweer!!
richard78 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Misschien staat er nog water in het een en ander
> (gaten voor de bougies, luchtfilter, verdelerkap).
Bougies en verdelerkap bij een "109 diesel ex def" ????
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c73a659ffbdcf15e5eb1cd1b2a2f427a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17065095, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('bedf9eb11c902f852ae31faafe293ed0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17065095, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> Misschien staat er nog water in het een en ander
> (gaten voor de bougies, luchtfilter, verdelerkap).
Bougies en verdelerkap bij een "109 diesel ex def" ????
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c73a659ffbdcf15e5eb1cd1b2a2f427a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17065095, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('bedf9eb11c902f852ae31faafe293ed0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17065095, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Watnudanweer!!
Ah, dan hebben we meteen het probleem te pakken lijkt me
Ik ga maar slapen denk ik!
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('15965d537dafec919065b941903095a7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 17065100, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik ga maar slapen denk ik!
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('15965d537dafec919065b941903095a7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 17065100, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Watnudanweer!!
Hallo Prikkers
Bedankt voor de reaktie.
Ik ga bij de eerstvolgende gelegenheid overdag speuren onder de motorkap.
Even voor de duidelijkheid; Het startrelais is het kastje met stekkertjes boven het kleppendeksel tegen het schutbord?
Groeten, Elbert
Bedankt voor de reaktie.
Ik ga bij de eerstvolgende gelegenheid overdag speuren onder de motorkap.
Even voor de duidelijkheid; Het startrelais is het kastje met stekkertjes boven het kleppendeksel tegen het schutbord?
Groeten, Elbert
Re: Watnudanweer!!
Nee,
Het startrelais is de dikke "puist" op je startmotor...
Succes!
Lute
Het startrelais is de dikke "puist" op je startmotor...
Succes!
Lute
Re: Watnudanweer!!
Hoi Lute
Is sat aan de voorkant waar de stekkers zitten?
Groeten, Elbert
Is sat aan de voorkant waar de stekkers zitten?
Groeten, Elbert
Re: Watnudanweer!!
Hallo Prikkers
Ik heb op deze stormachtige morgen de bedrading van de startmotor gechecked, de aansluitingen aangedraaid en ingespoten.
Dit heeft niet geholpen, Kon even niet verder omdat mijn geldverstrekker ( ook wel werkgever geheten ) op me zat te wachten,. Hoe nu verder. Demonteren en reviseren?. Zo ja, is dit zelf te doen en zijn daar handleidingen voor.
Ik hoor het graag.
Groeten, Elbert
Ik heb op deze stormachtige morgen de bedrading van de startmotor gechecked, de aansluitingen aangedraaid en ingespoten.
Dit heeft niet geholpen, Kon even niet verder omdat mijn geldverstrekker ( ook wel werkgever geheten ) op me zat te wachten,. Hoe nu verder. Demonteren en reviseren?. Zo ja, is dit zelf te doen en zijn daar handleidingen voor.
Ik hoor het graag.
Groeten, Elbert
Re: Watnudanweer!!
probeer eens met een oude schroevendraaier te starten buiten het relais om. Er loopt een plus draad direct van de accu naar het startrelais. Als je die kortsluit met die schroevendraaier met de plus van de startmotor dan zou dat heel veel vonken moeten geven EN de startmotor moet gaan draaien. Vonken zijn bij een diesel geen probleem. Simpele test die je al een hoop info geeft.
Startmotor uitbouwen is een hele klus. Je moet de uitlaat loshalen en eigenlijk moet je de huisoctopus om hulp vragen, want je komt handen tekort, je kan niks zien, geen sleutel die er tussen past en allemaal verschillende maten. Misschien dat het beter gaat als je het spatbord eraf haalt, maar bij de ex defensie gevallen vind ik dat er alweer teveel op dat spatbord zit vastgeschroefd om dat een leuk karweitje te maken.
Voor het sleutelprobleem bestaan er trouwens speciale start(motor) sleutels startsleutel die je leven iets makkelijker zouden kunnen maken.
Startmotor uitbouwen is een hele klus. Je moet de uitlaat loshalen en eigenlijk moet je de huisoctopus om hulp vragen, want je komt handen tekort, je kan niks zien, geen sleutel die er tussen past en allemaal verschillende maten. Misschien dat het beter gaat als je het spatbord eraf haalt, maar bij de ex defensie gevallen vind ik dat er alweer teveel op dat spatbord zit vastgeschroefd om dat een leuk karweitje te maken.
Voor het sleutelprobleem bestaan er trouwens speciale start(motor) sleutels startsleutel die je leven iets makkelijker zouden kunnen maken.
Re: Watnudanweer!!
Uitbouwen van de startmotor is inderdaad een kl@te klus. Heb het op de LW al een paar keer gedaan.
Maak zoveel mogelijk werkruimte. De uitlaatbocht los, reservoir ruitensproeier er eventueel uit en haal de hals voor de oliepijlstok er af. Met steek en ringsleutels redt je het niet. Je moet de ratel met verlengstukken en een knietje gebruiken. De bovenste twee bouten kan je van bovenaf los maken maar doe de onderste van onder de auto. Dit is een moer op een draadeind. Ze hebben allemaal een andere maat!!!
Ik zeker de startmotor met een oude binnenband van een fiets. Gewoon onder de startmotor door en dan aan het spruitstuk vast knopen.
Monteren is dan ook weer een avontuur. Ik schuif de startmotor over het draadeind en zeker hem weer met die fietsband. Onderste moer er op, nog niet strak, en met flink wat pielen krijg je de bovenste twee bouten er in.
Ik wil je met bovenstaande niet bang maken, het is te doen maar kost gewoon tijd.
De startmotor zelf daar begin ik niet aan. Hier in de buurt zit een mannetje wat niks anders doet dan electromotoren repareren en reviseren. Hij kan dat veel beter dan ik.
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b3cbc3c9e15c356adf999118ecb8e7d0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 17068553, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
Maak zoveel mogelijk werkruimte. De uitlaatbocht los, reservoir ruitensproeier er eventueel uit en haal de hals voor de oliepijlstok er af. Met steek en ringsleutels redt je het niet. Je moet de ratel met verlengstukken en een knietje gebruiken. De bovenste twee bouten kan je van bovenaf los maken maar doe de onderste van onder de auto. Dit is een moer op een draadeind. Ze hebben allemaal een andere maat!!!
Ik zeker de startmotor met een oude binnenband van een fiets. Gewoon onder de startmotor door en dan aan het spruitstuk vast knopen.
Monteren is dan ook weer een avontuur. Ik schuif de startmotor over het draadeind en zeker hem weer met die fietsband. Onderste moer er op, nog niet strak, en met flink wat pielen krijg je de bovenste twee bouten er in.
Ik wil je met bovenstaande niet bang maken, het is te doen maar kost gewoon tijd.
De startmotor zelf daar begin ik niet aan. Hier in de buurt zit een mannetje wat niks anders doet dan electromotoren repareren en reviseren. Hij kan dat veel beter dan ik.
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b3cbc3c9e15c356adf999118ecb8e7d0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 17068553, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
Re: Watnudanweer!!
Zo, dat is weer een hoop informatie.
Ik ga maandag eens informeren wat een revisie kost. Intussen kijken met de schroevendraaiertruc of ik hem weer aan de gang krijg. Moet morgen eigenlijk
nog weg.
Ga bij daglicht idd ook de massakabel checken dus heb wel weer wat te doen morgenochtend.
Bedankt voor de info allemaal en ik meld me wel weer.
Groeten, Elbert
P.S. een collega zei dat ik er een klap met een hamer op moest geven. is dit serieus of een broodje aap?
Ik ga maandag eens informeren wat een revisie kost. Intussen kijken met de schroevendraaiertruc of ik hem weer aan de gang krijg. Moet morgen eigenlijk
nog weg.
Ga bij daglicht idd ook de massakabel checken dus heb wel weer wat te doen morgenochtend.
Bedankt voor de info allemaal en ik meld me wel weer.
Groeten, Elbert
P.S. een collega zei dat ik er een klap met een hamer op moest geven. is dit serieus of een broodje aap?
Re: Watnudanweer!!
Elbert Schreef:
-------------------------------------------------------
> P.S. een collega zei dat ik er een klap met een
> hamer op moest geven. is dit serieus of een
> broodje aap?
Kan prima werken, tikje met de hamer
-------------------------------------------------------
> P.S. een collega zei dat ik er een klap met een
> hamer op moest geven. is dit serieus of een
> broodje aap?
Kan prima werken, tikje met de hamer
Re: Watnudanweer!!
Die klap met de hamer is serieus. Ik heb zelfs een wegenwachter het zien doen en ik was hem nog dankbaar ook.
Ik weet niet de juiste termen, maar het gaat erom dat er ergens een as hoort te schuiven. Als die vast zit dan helpt de klap met de hamer. Toevallige bijwerking is dat als je ergens een rottig contact hebt, dat soms ook spontaan weer OK is. Ik heb het al eens gedaan met een ratelverlengstuk tegen de startmotor en dan een flinke mep op dat verlengstuk. Je maakt echt niks kapot aan je startmotor, maar doe het niet met een ratelverlengstuk uit je goeie (dure) doppendoos. Net zoals met die schroevendraaier, een bak oud/goedkoop gereedschap is altijd nuttig.
En het verhaal van Pike is zo herkenbaar. Als je nog niet zo goed kan vloeken, wissel dan de startmotor van een oude LaRo. Je vloektechniek gaat met sprongen vooruit en je hebt nog wekenlang gespreksstof omdat iedereen vraagt waarom je zulke zwarte en kapotte handen hebt. Wat trouwens wel helpt is om de tunnel rond je versnellingsbak los te maken. Geeft een hoop ruimte en licht. En even hulp vragen aan....?
Revisie van een startmotor kost rond de 150 euro als ik me niet vergis. Misschien kan je beter een tweede handsje op de kop tikken.
Ik weet niet de juiste termen, maar het gaat erom dat er ergens een as hoort te schuiven. Als die vast zit dan helpt de klap met de hamer. Toevallige bijwerking is dat als je ergens een rottig contact hebt, dat soms ook spontaan weer OK is. Ik heb het al eens gedaan met een ratelverlengstuk tegen de startmotor en dan een flinke mep op dat verlengstuk. Je maakt echt niks kapot aan je startmotor, maar doe het niet met een ratelverlengstuk uit je goeie (dure) doppendoos. Net zoals met die schroevendraaier, een bak oud/goedkoop gereedschap is altijd nuttig.
En het verhaal van Pike is zo herkenbaar. Als je nog niet zo goed kan vloeken, wissel dan de startmotor van een oude LaRo. Je vloektechniek gaat met sprongen vooruit en je hebt nog wekenlang gespreksstof omdat iedereen vraagt waarom je zulke zwarte en kapotte handen hebt. Wat trouwens wel helpt is om de tunnel rond je versnellingsbak los te maken. Geeft een hoop ruimte en licht. En even hulp vragen aan....?
Revisie van een startmotor kost rond de 150 euro als ik me niet vergis. Misschien kan je beter een tweede handsje op de kop tikken.
Re: Watnudanweer!!
De startmotor is gewoon een electro-motor die met een tijdelijke extra tandwieltje ingrijpt op het vliegwiel oid. Dat pennetje met extra tandwieltje ( de bendix ) wordt dmv een spoeltje ( stroom en dus magnetisch veld) even erop geschoten. Soms blijft die vastzitten door vervuiling ( de tik met de hamer ), maar als er geen stroom kan lopen gebeurd er dus niets. Dus eerst electra en massa checken. De bak in z'n vrij zetten en met een hulpdraad even spanning op de bendix kan soms ook als test of die beweegt, wordt wel warm...
Re: Watnudanweer!!
Voordat ik aan demontage van de startmotor zou beginnen zou ik eerst de accu uitsluiten. mocht die het niet zijn dan startkabels vanaf de accu rechtstreeks op de startmotor zetten. Als deze dan wel draaien wil weet je dat het aan je startsolenoid of je bedrading ligt.
Re: Watnudanweer!!
Elbert Schreef:
-------------------------------------------------------
> P.S. een collega zei dat ik er een klap met een
> hamer op moest geven. is dit serieus of een
> broodje aap?
Nee hoor, bendix kan wat moeite hebben: [landrover.startpagina.nl]
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('750387aef99769cb997d6bab39918de9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17069042, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> P.S. een collega zei dat ik er een klap met een
> hamer op moest geven. is dit serieus of een
> broodje aap?
Nee hoor, bendix kan wat moeite hebben: [landrover.startpagina.nl]
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('750387aef99769cb997d6bab39918de9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17069042, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Watnudanweer!! (opgelost)
Hallo meedenkers
Het lijkt erop dat het probleem is opgelost.
Heb eerst bedrading en massa weer ge checked, was goed.
24,6. Voort voor het relais, voor de zekerheid bedrading bij de stuurschakelaar nagekeken.
Was ook goed. Toen paar tikken op de startmotor gegeven maar hielp niet.
Truc met door verbinden relais naar startmotor, draaide hij wel maar greep niet aan.
Daarna een paar hardere tikken gegeven en toen lukte het wel.
Gelukkig maar betekend dit dat hij alsnog uit elkaar moet om de as
schoon te maken en te smeren ?
In ieder geval, iedereen bedankt voor alle adviezen. Enwederom door dit geweldige forum een probleem opgelost.
Groeten, Elbert
Het lijkt erop dat het probleem is opgelost.
Heb eerst bedrading en massa weer ge checked, was goed.
24,6. Voort voor het relais, voor de zekerheid bedrading bij de stuurschakelaar nagekeken.
Was ook goed. Toen paar tikken op de startmotor gegeven maar hielp niet.
Truc met door verbinden relais naar startmotor, draaide hij wel maar greep niet aan.
Daarna een paar hardere tikken gegeven en toen lukte het wel.
Gelukkig maar betekend dit dat hij alsnog uit elkaar moet om de as
schoon te maken en te smeren ?
In ieder geval, iedereen bedankt voor alle adviezen. Enwederom door dit geweldige forum een probleem opgelost.
Groeten, Elbert
Re: Watnudanweer!!
Hij doet het dus wel maar een beetje aarzelend. Kabel goed betekend niet altijd dat er voldoende stroom kan lopen. Zou toch eerst gaan voor schone verbindingen, inclusief de massa, eraf kan ie altijd nog. Zelf heb ik een extra massa-kabel direct van blok/bak naar accu-min, werd alles wat soepeler van, maar jij hebt 24V dus mogelijk ex-defensie, weet niet of dat daar al op zit.
Re: Watnudanweer!!
He Elbert,
Geweldig dat het toch is gelukt. En ik had je gewaarschuwd: hard slaan helpt (geldt alleen voor de startmotor)
En nu een kopzorg minder zou ik zeggen.
Probeer even met een spuitbus met smeermiddel (WD40 oid) in de buurt van de as te komen en stel het uit- en in-bouwen van die startmotor zo lang mogelijk uit. Ik heb een jaar op deze manier rond gereden terwijl er al een andere startmotor klaar lag en nu staat de 109 diesel toch in de opslag. Soms twee keer starten, soms een bemoedigend klopje.
De diagnose is dus dat er met het spuiten vuil op de bendix is gekomen. Redelijke kans dat het er ook weer afvalt als je vaak genoeg start.
Geweldig dat het toch is gelukt. En ik had je gewaarschuwd: hard slaan helpt (geldt alleen voor de startmotor)
En nu een kopzorg minder zou ik zeggen.
Probeer even met een spuitbus met smeermiddel (WD40 oid) in de buurt van de as te komen en stel het uit- en in-bouwen van die startmotor zo lang mogelijk uit. Ik heb een jaar op deze manier rond gereden terwijl er al een andere startmotor klaar lag en nu staat de 109 diesel toch in de opslag. Soms twee keer starten, soms een bemoedigend klopje.
De diagnose is dus dat er met het spuiten vuil op de bendix is gekomen. Redelijke kans dat het er ook weer afvalt als je vaak genoeg start.