Ombouw van 2.5na naar 2.25 benzine afgerond en RDW goedgekeurd!

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
mvd1968

Ombouw van 2.5na naar 2.25 benzine afgerond en RDW goedgekeurd!

Bericht door mvd1968 »

Vandaag de 2.25 benzine motor voor het eerst kunnen starten.
Afgelopen donderdag begonnen met uitbouwen, met 2 man (Ton bedankt ) de hele dag bezig geweest.
Vrijdag in de middag het nieuwe blok geplaatst. Ondanks de horror verhalen schoof deze 2.25 heel makkelijk op de LT77 van de 2.5Na. We hebben een kettingtakel en een evenaar gebruikt.Diesel tank verwijderd en met de stoomcleaner uitgespoeld en vervolgens met verfbrander lekker laten drogen.
Gisteren alles weer opgebouwd en aangesloten, brandstofleidingen getrokken, nieuwe radiator geplaatst, choke kabel getrokken etc
Vandaag de uitlaat en de tank weer gemonteerd, elektra aangesloten en met grote verbazing met 1 tik liep het blok

Hij pakt alleen niet echt lekker op bij het geven van volgas. Smoort een beetje, misschien iets met de vervroeger? Testen stilstaand kunnen uitvoeren, iemand een idee.

Morgen de vloerplaten en gril weer inbouwen, Dan naar de RDW keuring.

Vragen over de keuring:
Mijn 90 is geheel origineel qua 2/3 regeling. Is wel vorige zomer opgeknapt en gespoten. Waar let men op bij de RDW keuring?
Is het een soort APK keuring of kijkt men alleen naar noodzakelijke dingen?
Mijn banden steken iets uit, 1,5 cm. Gaat dat een probleem geven bij de keuring?

Kan ik me alvast een beetje voorbereiden, hoe lang is de gemiddelde wachttijd nu?
Ik ben nu geschorst, kan ik tijdens de schorsing naar de RDW?
En moet ik dus voor maart omgekeurd zijn naar benzine of van de oldtimer regeling gebruikt te kunnen maken?

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/02/2014 14:23 door mvd1968.
Sander van Beek

Re: Ombouw van 2.5na naar 2.25 benzine afgerond!

Bericht door Sander van Beek »

Gefeliciteerd!

Denk dat de RDW vooral zal letten op de bekende zaken. Chasisnummer origineel, nieuwere deuren, dashboard, etc. Andere kleur lijkt me geen enkel probleem, zullen ze wel meteen mee willen wijzigen.

Je kunt met een geschorste auto naar de RDW als je een eendags kenteken aanvraagt. Wel een aantal dagen van te voren doen. Voor 1 maart moet de auto bij de bel dienst als benzine bekend staan, dus ga iets eerder naar de RDW. Kan een paar dagen verwerkingstijd tussen zitten.
Wachttijd in Arnhem was toen ik eerder deze week keek maar een paar dagen.
mvd1968

Bericht door mvd1968 »

Sander van Beek Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gefeliciteerd!
>
> Denk dat de RDW vooral zal letten op de bekende
> zaken. Chasisnummer origineel, nieuwere deuren,
> dashboard, etc. Andere kleur lijkt me geen enkel
> probleem, zullen ze wel meteen mee willen
> wijzigen.
>
> Je kunt met een geschorste auto naar de RDW als je
> een eendags kenteken aanvraagt. Wel een aantal
> dagen van te voren doen. Voor 1 maart moet de auto
> bij de bel dienst als benzine bekend staan, dus ga
> iets eerder naar de RDW. Kan een paar dagen
> verwerkingstijd tussen zitten.
> Wachttijd in Arnhem was toen ik eerder deze week
> keek maar een paar dagen.

Bedankt voor het antwoord
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Ik denk dat jij naar Amsterdam of Waddinxveen wilt vanwege je woonplaats Op de site van de RDW kan je een afspraak maken, dan weet je gelijk hoelang je nog moet wachten. Je kan ook op goed geluk er naartoe maar dan hloop je het risico dat je de hele dag zoet ben met wachten.

Kan je niet beter een setje normale banden monteren zodat ze niet uitsteken? Dan kunnen ze daar in ieder geval niet over zeuren.

Groeten neef Henk

mvd1968

Bericht door mvd1968 »

Voor de zekerheid gaan de standaard wielen erop.
Nu nog wachten op een nieuwe tank en dan een afspraak maken in Waddinxveen.
Dan hoop ik alles ruim voor 1 maart te hebben afgerond.
Auto is is top conditie dus ik verwacht geen problemen.
Michel WaZ

Bericht door Michel WaZ »

Je kan beter een online afspraak maken, ik kreeg met mijn keuring in Amsterdam de indruk dat men dit meer waardeerde dan " zomaar ff langsgaan" .
Hebben ze ook alles klaar liggen van je auto en kunnen de keurmeesters zich in beetje inleven in jou auto.
Neem ook aankoopnota,s of een verkoopovereenkomst foto,s van de motor e.d. mee en vertel enthousiast je verhaal en het hoe en waarom. Toon interesse in de keurmeester en wees netjes.
Succes.

Michel WaZ

RRC '86 V8
Alan T

Bericht door Alan T »

Als ik het goed begrepen heb
moet je voor maart dan ook zelf bij de belastingdienst een verzoek doe voor de overgangsregeling

Alan
Janus

Bericht door Janus »

De mannen doen natuurlijk hun werk, maar heb hier de laatste tijd de indruk opgedaan dat in Waddinxveen de kans op problemen wat groter is....
( En banden mogen 2 cm uitsteken, en chassisnummer vast leesbaar maken )
mvd1968

Bericht door mvd1968 »

Eendagskenteken is niet nodig. Tijdens schorsing mag je van en naar de RDW. Afspraak gemaakt in Waddinxveen.
Verder is hij geheel origineel, standaard wielen en nog steeds het eerste interieur en chassis.
In 2011 is die ook bij de RDW geweest met de invoer, zag er toen een stuk rotter uit....
Behalve de accessoires een standaard 90. Is alleen een keer een andere achteras van een disco met schijfremmen onder gegaan omdat de oude was overleden. Motor is van een 1986 naar een model 1985 gegaan dus daar ben ik ook niets op vooruitgegaan.

Chassisnummer en motornummer zijn goed te lezen. Alles is netjes gemonteerd en met kabelbinders opgebonden onder de kap. Verklaring eigenaar ingebouwde motor neem ik mee ter inzage keurmeester.

Voorzie verder geen problemen, standaard 90 met een motorwissel van diesel naar benzine. De reden zal daar wel bekend zijn
Ik heb het formulier om gebruik te maken van de oldtimerregeling al klaarliggen. Ga gelijk 20-2 na de keuring bellen met de belastingdienst om voor 1-3 te zijn aangemeld

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/02/2014 21:45 door mvd1968.
rinyverhoef@upcmail.nl

Bericht door rinyverhoef@upcmail.nl »

Ik heb mijn 110 uit 1983 omgebouwd van LPG naar benzine.
De RDW in Nieuwegein deed moeilijker dan ik verwacht had.
Het eerste wat de keurmeester deed was de controle van het chassisnummer. Dat klopte gelukkig.
Daarna liep hij alles langs of ik alles conform de eisen van de RWD (zie site RDW) had uitgebouwd en afgedopt.
Het enige wat niet goed was, was de leiding onder de auto. Deze had ik niet bij de bodemplaat, maar wat hoger afgeknipt.
Ter plaatse mocht ik de leiding voor en achter lager afknippen.
De man ging onder de auto kijken, waarnaar weet ik niet en tuurde vervolgens 5 minuten naar het motorblok.
Hij gaf geen toelichting op zijn acties.
Daarna volgde een 4 gasmeting en controle van de koplampafstelling.
Dat laatste was goed, de gasmeting niet.
Volgens de man had de auto een uitstoot van meer dan 5 % CO. Hij zei dat 3,5 was toegestaan.
Gelukkig had ik die ochtend zelf een meting laten doen bij een garage.
Daar kwam 3,4 % uit de meting en dat was volgens de norm. Deze is nl. niet 3,5 , maar 4,5 % voor auto's ouder dan 1986.
Ik had de uitdraai gelukkig bij mij.
Daarna deed hij de meting opnieuw en toen bleef hij steken op 4,3 %. Na raadpleging in zijn computer gaf de man toe dat de norm idd 4,5 % was.
Achteraf denk ik dat de meting hoger uitviel omdat de motor was afgekoeld!
Al met al werd de auto dus goedgekeurd.
Na ruim een week kreeg ik het nieuwe kentekenbewijs thuisgestuurd.
mvd1968

Re: Ombouw van 2.5na naar 2.25 benzine afgerond en gekeurd!

Bericht door mvd1968 »

Vanmorgen om 8h een keuring gepland in Waddinxveen. Aanloop naar de keuring mbt afspraken maken was erg rommelig. Online een keuring gemaakt en geen bevestiging gekregen. 2 x gebeld met de RDW en da afspraak was gepland en in orde. Vorige week gebeld dat de afspraak ivm een internet storing?! niet was doorgezet naar de RDW Waddinxveen en ik een nieuwe afspraak moest maken. Gebeld met Waddinxveen maar de afspraak stond gewoon gepland. Vanmorgen om 07:45h aanwezig bij het keuringsstation.
Stonden 2 auto's te wachten voor de keuring zonder afspraak.

Na binnen te zijn gereden mijn map met alle papieren te voorschijn gehaald en de hele restauratie uit de doeken gedaan mbv foto's. Vroeg me waarom ik de modulair velgen niet erop had zitten. Legde hem uit dat ze misschien net te veel zouden uitsteken en ik geen risico wilde nemen.

Toen hij zag dat er een andere achterbak en deuren waren geplaatst vroeg hij wel direct of ze hetzelfde bouwjaar waren. Alle vervangen plaatwerk is uit de jaren 80. Toen we op de motor kwamen en hij het kenteken waar de donormotor uitkomt zag begon hij een beetje te vissen. Het zou dus kunnen dat er 2 auto's met dezelfde motor rijden? Kreet omkatten hoorde ik en ik zag de bui al hangen Ik had bij me een verklaring van de vorige eigenaar van de motor alleen dat was een geprinte e-mail en dit was erg fraude gevoelig. Stel dat ik de motor even van de donor had geleend voor de keuring?

Blijkbaar vertrouwde hij het niet en wilde de oude eigenaar gaan bellen. Was geen probleem vertelde ik. Aangezien het motornummer nergens bij de RDW staat geregistreerd was dit de enige oplossing
Ook de conformiteitsverklaring van Dhr Lagemaat ivm het te lage kentekengewicht vond die vreemd, hij zou Dhr Lagemaat ook nog bellen. Had Dhr Lagemaat ook een 11H motor met een inhoud van 2.5 liter vermeld, vandaar dat die het vreemd vond, dus dat snap ik. Volgens zijn eigen zeggen was men scherp op Landrovers omdat er in het verleden veel mee was gerommeld.

Naast mij stond een Renault 21 (Gas > benzine) die was binnen 10 minuten weer buiten.

Hierna motornummer en chassisnummer gecontroleerd. Was allemaal goed. Verder fuseespeling bekeken (was geen onderdeel keuring werd mij verteld maar meer als aanvulling).

Vervolgens de papieren ingevuld, trekgewicht en motorcode aangepast en kleur aangepast.
Ik kon vervolgens gaan, hij hield de e-mail met de motorverklaring en het formulier van Dhr Lagemaat, mogelijk dat hij die nog zou bellen mocht blijken dat het niet klopte. Hierna kreeg ik de goedkeuring en na €55 betaald te hebben stond ik weer buiten.

Al met al een goed gevoel. Wel het idee dat de Landrovers extra goed bekeken worden. Ze proberen wat de zoeken en kijken hoe de reactie is. Als je de zaken niet goed voor elkaar hebt dan ben je aan de beurt. Zorg voor voldoende informatie, maak bv een map met de restauratie foto's en zorg dat alles netjes en schoon is. Verder is hij niet in de auto geweest, heeft nog wel het lagere gewicht van de donorauto genoteerd. Werd netjes behandeld en toen de argwaan weg was ging de keuring als een speer

Nu weekje wachten tot ik mijn creditcard kentekenbewijs krijg opgestuurd.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/02/2014 10:47 door mvd1968.
Michel WaZ

Re: Ombouw van 2.5na naar 2.25 benzine afgerond en gekeurd!

Bericht door Michel WaZ »

Gefeliciteerd en een hoop veilige en heerlijke kilometers gewenst.

Groet Michel WaZ

RRC '86 V8
mvd1968

Re: Ombouw van 2.5na naar 2.25 benzine afgerond en RDW goedgeke

Bericht door mvd1968 »

Hoelang duurt het voordat de RDW de gegevens heeft doorgevoerd. Op 20-2 goedgekeurd en nu op 27-2 nog geen wijziging in de online RDW gezien.
Peter

Bericht door Peter »

Proficiat.

Ik heb vorige week vrijdag (21/2) mijn landrover bij de RDW laten omkeuren van 2.5 NA Diesel naar 2.5 Benzine. Alles werd heel precies volgens het protocol nagekeken (chassisnummer, originaliteit auto, remmen (ik denk ivm andere werking vacuum), CO !, uitlaat en gasdichtheid, inrichting van de auto, kilometerstand, of de motor goed was ingebouwd en aangesloten, bouwjaar en herkomst van de motor. Dit laatste is erg belangrijk. In mijn geval had ik deze in Engeland gehaald en had een aankoopbewijs meegenomen. Vandaag 27/2 zag ik op de RDW site dat de auto officieel van diesel naar benzine was getransformeerd. Nog net op tijd om bij de belastingdienst aan te geven dat ik gebruik wil maken van de overgangsregeling.

Peter
mvd1968

Bericht door mvd1968 »

Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Proficiat.
>
> Ik heb vorige week vrijdag (21/2) mijn landrover
> bij de RDW laten omkeuren van 2.5 NA Diesel naar
> 2.5 Benzine. Alles werd heel precies volgens het
> protocol nagekeken (chassisnummer, originaliteit
> auto, remmen (ik denk ivm andere werking vacuum),
> CO !, uitlaat en gasdichtheid, inrichting van de
> auto, kilometerstand, of de motor goed was
> ingebouwd en aangesloten, bouwjaar en herkomst van
> de motor. Dit laatste is erg belangrijk. In mijn
> geval had ik deze in Engeland gehaald en had een
> aankoopbewijs meegenomen. Vandaag 27/2 zag ik op
> de RDW site dat de auto officieel van diesel naar
> benzine was getransformeerd. Nog net op tijd om
> bij de belastingdienst aan te geven dat ik gebruik
> wil maken van de overgangsregeling.
>
> Peter

Was bij mij wel anders, geen co, geen remmen, geen uitlaat controle.
Nu is alles nieuw dus misschien was de de reden.

Wachten op de goedkeuring.

Ps de datum van 1-3 is niet hard hoor. Je kan ook later inschuiven in de oldtimer regeling alleen dan betaal je nog steeds die €120.
Plaats reactie