3 persoons bankjes en rdw

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Lucas van Lierop

3 persoons bankjes en rdw

Bericht door Lucas van Lierop »

Disclaimer vooraf: Ja ik ga het de RDW ook vragen maar wat praktijk ervaring is altijd welkom ;-)

Ik wil graag zoveel mogelijk zitplaatsen op kenteken (je kan het maar hebben) zonder dat ik een auto vol met zware ruimte vretende stoelen heb. Zo kan ik voor nu af en toe eens wat mensen meenemen en ondertussen bedenken wat ik verder met de auto wil.

Ik had zo eens bedacht dat als ik deze 3 persoons side facing bench seat zou monteren dat ik dan met weinig gewicht 6 extra zitplaatsen (totaal 8) creeer. Vraag me alleen af hoe de RDW over dit soort eenvoudige opklapbankjes denkt (mij lijken ze wel praktisch).

Ter info de auto is een 1997 123" (plek zat dus) Disco.

Groet
RobSLaro

Re: 3 persoons bankjes en rdw

Bericht door RobSLaro »

Ik bengeweest met:
- Series 3 109 geweest. grijs naar personen ivm zijramen.
Hier telde de keur meester gewoon de zitplaatsen, maar of hij in de gaten heeft dat het 3 zitplaatsen zijn????
Ik zou hier wel de gegevens van mee nemen, snap zelfs niet dat de 2 sits herkent wordt. Een beetje kerels van mijn formaat krijg je er echt niet met zijn tweeën op
- 90, deze was grijskenteken en import, na constateren dat het juridisch blok er niet in paste MOEST het geel kenteken worden (Yippie dacht ik).
Er zaten achter helemaal geen plaatsen, dat was een probleem zij de keurmeester smalend.
Moet ik nog pluche kussentjes halen om op de wielbakken te leggen, was mijn vraag?? maar er werden zonder problemen 4 plaatsen bij geteld.

MIjn ervaring is, als je een stukje stof op de wielbakken plakt dat het opeens een zitplaatsen zijn.
In dienst zat je toch ook op een zitting van 3 latjes. Kon er opeens een heel peloton in

Volgens mij lukt meer dan 9 zitplaatsen niet

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/01/2014 07:15 door RobSLaro.
Erwin 110TD5

Bericht door Erwin 110TD5 »

Meer dan 9 zitplaatsen moet je ook niet willen, dan mag je de auto niet besturen met je B-rijbewijs...

Erwin
110SW TD5 2002
[www.terriet.com]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/01/2014 08:33 door Erwin 110TD5.
Lucas van Lierop

@RobSLaro, bedankt voor je info, zelf maken is ook nog een optie, dat kan ik best punt is alleen tijd momenteel...
@Erwin, nee meer dan 9 hoeft ook echt niet, het is meer dat ik zoveel tijd en geld (en MR in de auto heb gestopt dat ik er ook alles mee wil kunnen, oftewel hij moet het liefst een mpv, camper, bestelwagen en cabrio kunnen zijn ("Transformers...&quot ;-) Dus een flinke set zitplaatsen zou leuk zijn (omdat het kan)
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Vlgs mij zijn er minimum-maten per zitplaats (en na een zekere datum 1998/1999) wordt het iets moeilijker - meer regels - nog later mogen ze niet meer dwars.
Ik meen dat het minimaal 50 cm voor de chauffeur moeten zijn, 40 cm voor volwassen passagiers en 30 cm voor kinderen.
Je mag met z'n drieen voorin een Defender terwijl je daar ± 140 breedte hebt. Vlgs de minimum-maten zou je minstens 130 moeten hebben.

Een driepersoons bankje zou dus minimaal 1.20 moeten zijn. Misschien kan je "smokkelen" met twee bankjes die ondanks iets te kort door een montage met een bescheiden tussenruimte toch de minimum lengte halen.
Ahhh ik zie dat ze 1.20 lang zijn, dus als mijn cijfers kloppen echt 3 persoons.

Marc

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/01/2014 10:01 door Marc-my-Words.
Erwin 110TD5

Bericht door Erwin 110TD5 »

Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vlgs mij zijn er minimum-maten per zitplaats (en
> na een zekere datum 1998/1999) wordt het iets
> moeilijker - meer regels - nog later mogen ze niet
> meer dwars.

Onze 110 is van 2002 en heeft 9 zitplaatsen op kenteken... 2 stoelen voor, achterbank voor 3 en achterin 2 DWARSbankjes... Dus volgens mij worden dwarsbankjes gewoon meegenomen...
Rolf

Bericht door Rolf »

Je wielkast bekleden is volgens mij geen optie want na 1992 is volgens mij de gordel achterin verplicht.
Mijn 88+48 is in 2006 door de rdw voor 9 personen op kenteken gezet, 2 voorstoelen, 1 achterbank en 2 vouwbankjes achter in. Alle zit plaatsen netjes voorzien van gordels..

Rolf.
Laro 88+48 uit 1961, beetje raar, maar wel leuk...

image.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1f24fcb9b4a19ee0d5e1d82afb58fa43', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-DQZV5S92Oow%2FUapMXI7j3uI%2FAAAAAAAAAB8%2Fu1EDoK2KxgQ%2Fs800%2Fimage.jpg', 'https://lh6.googleusercontent.com/-DQZV5S92Oow/UapMXI7j3uI/AAAAAAAAAB8/u1EDoK2KxgQ/s800/image.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-DQZV5S92Oow%2FUapMXI7j3uI%2FAAAAAAAAAB8%2Fu1EDoK2KxgQ%2Fs800%2Fimage.jpg', '', 16995048, 600, 600, 'Loading image ...', false);
ron bolleboom

Bericht door ron bolleboom »

ik heb er recent ongeveer 80 gekeurd met bankjes achterin de 2 sits word als 2 opgenomen maar de 3 sits is te smal voor 3 en word dan als 2 geteld .ik weet niet precies wat de minimale maat is maar ik monteer voor de keuring altijd even 4 x 2 Zitter dan krijg je er 9 op kenteken . ben ze nu grotendeels weer aan het terug keuren naar bedrijf kenteken zonder banken . maar zo hou je wel werk !
Lucas van Lierop

Ik ben so wie so van plan om gordels te monteren. Verder las ik dat de 3 zitter 120cm breed is terwijl ik als het moet nog wel 140+ cm beschikbaar heb in dat geval is het misschien slimmer om dan toch maar zelf een set bankjes te maken? Ik betaal nu al voor geel maar heb nog geen extra zitplaatsen en dat vind ik wel jammer ;-)
Owja en een Disco 1 had (in de 7 pers uitvoering) standaard al stoeltjes naar binnen (met gordels) dus wbt bouwjaar zou het moeten mogen (daarom mocht ik ook nog verlengen etc.) was vooral benieuwd wat men van die bankjes vind, ik weet nu dus dat de 3 zitters weinig kans maken om als 3 zitplaatsen gerekend te worden...

Gr
gertnijhof

Bericht door gertnijhof »

Een set standaard bankjes heb ik eventueel nog wel voor je liggen...

Groet
Gert
Marc-my-Words

Lucas,

Ik heb goede (maar niet door verwijzingen hard gemaakte) redenen om aan te nemen dat 3x40 cm goed is voor 3 personen.
Waarschijnlijk is dat wel te vinden in de permanente eisen. 3x40 cm is natuurlijk de facto erg krap, maar je hebt 140 cm ... daar mogen bij een Defender zelfs drie mensen op zitten waarvan eentje de chauffeur.
En vlgs mij waren dwarse zitplaatsen heel lang (of altijd) vrijgesteld van de gordelplicht, maar dat staat ook in de permanente eisen.

Marc
Paul Stroink, One-Ten.nl

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Heb je Defender assen? Of spoorverbreders?
Paul Stroink, One-Ten.nl

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Hier bij RDW Almelo worden standaard 3 zits bankjes keurig als drie zitplaatsen op kenteken gezet. Helemaal in het begin een paar keer opgemeten en ze bleken exact te kloppen. Dus daarvoor heb ik een standaard setje wisselbankjes staan.
Lucas van Lierop

@Paul, oke dat is goed om te horen voor een eventuele precedentwerking, tnx!
Lucas van Lierop

Update net even de RDW gebeld:
- Wat ik al wist/dacht: aangezien de auto van voor 1998 is hoeven de zitplaatsen alleen aan de permanente eisen te voldoen, in de praktijk is dat stevig vastzitten.
- Wat ik nog niet wist: er hoeven geen ramen aanwezig te zijn, nu was ik dat wel deels van plan maar het scheelt voor nu weer even werk en geld (en dat komt eigenlijk wel goed uit...)

Nu dus even het bankjes idee verder uitwerken.

Gr.
Katteker

Bericht door Katteker »

Ik heb dergelijke bankjes zoals in jou voorbeeld met gordels. Negen persoons op kenteken. Let wel op dat als je de rugleuning naar voren zou willen klappen dat dan de rugleuningen van de tweede rij stoelen in de weg zitten. Deze moet je eerst naar voren klappen wil je de side facing rugleuningen dichtklappen. Ik heb ze maar vastgezet.
Lucas van Lierop

@Katteker, ik heb een verlengde (123 inch) Disco met alleen 2 voorstoelen dus ik ben nog helemaal vrij om e.e.a. in te delen. Ik zit er nu aan te denken om een soort constructie te maken met bakken met zitting als klep zoals je ook in camper ziet. en dan 2 x 3 persoons.
Ivo Cox

Bericht door Ivo Cox »

@ Lucas: Let er bij het keuren wel op dat de keurmeester er geen 10 personen op kenteken zet. Was bij mijn 110 bijna gebeurd. 3 voorin, 3 in het midden en 2x2 achterin. Ik zag het op tijd.

Groet Ivo
Rolf

Bericht door Rolf »

Paul Stroink, One-Ten.nl Schreef:
> Heb je Defender assen? Of spoorverbreders?

Beetje laat... 98er disco assen..

Rolf.
Laro 88+48 uit 1961, beetje raar, maar wel leuk...

image.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7c83260a78baf65a99559b204e1dd2f4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-DQZV5S92Oow%2FUapMXI7j3uI%2FAAAAAAAAAB8%2Fu1EDoK2KxgQ%2Fs800%2Fimage.jpg', 'https://lh6.googleusercontent.com/-DQZV5S92Oow/UapMXI7j3uI/AAAAAAAAAB8/u1EDoK2KxgQ/s800/image.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-DQZV5S92Oow%2FUapMXI7j3uI%2FAAAAAAAAAB8%2Fu1EDoK2KxgQ%2Fs800%2Fimage.jpg', '', 17014824, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Marc-my-Words

Ivo Cox Schreef:
> @ Lucas: Let er bij het keuren wel op dat de
> keurmeester er geen 10 personen op kenteken zet.
> Was bij mijn 110 bijna gebeurd. 3 voorin, 3 in het
> midden en 2x2 achterin. Ik zag het op tijd.

En dan ... mag je niet rijden met meer dan 9 papieren personen,of mag dat alleen niet met fysiek aanwezig meer dan 9 ??
In het eerste geval denk ik dat de RDW ook geen meer dan 9 op een personen-kenteken kan zetten, het wordt dan automatisch een bus (ander Rijbewijs maar ook een ander, lager, MRB tarief).

Marc
Lucas van Lierop

@Ivo, goeie, maar ik was van plan 2 voorstoelen + 2 x 3 persoons bankjes te plaatsen dus totaal 8. Ik ga de zitplaatsen breed genoeg maken zodat je er ook echt met 3 personen op kan zitten en gordels plaatsen zodat het nog wat explicieter is om hoeveel zitplaatsen het gaat.
Ivo Cox

Bericht door Ivo Cox »

@Marc: Ik heb een A, B en E rijbewijs vandaar dat ik geen 10 personen op kenteken wilde hebben. Volgens mij moet je dan een D rijbewijs hebben om er in te mogen rijden. Misschien dat ik me daar in vergis, dus aub geen discussie hierover. Nu met 9 personen op kenteken hoef ik me daar niet druk over te maken.

Groet Ivo
mvd1968

Bericht door mvd1968 »

Rolf Schreef:
> Je wielkast bekleden is volgens mij geen optie
> want na 1992 is volgens mij de gordel achterin
> verplicht.
> Mijn 88+48 is in 2006 door de rdw voor 9 personen
> op kenteken gezet, 2 voorstoelen, 1 achterbank en
> 2 vouwbankjes achter in. Alle zit plaatsen netjes
> voorzien van gordels..

Niet helemaal waar. Gaat over datum eerste toelating

Veiligheidsgordels
1 januari 1971 Bevestigingspunten en gordels voorin in nieuwe auto's verplicht.

1 juni 1975 Gordeldraagplicht op voorzitplaatsen.

1 januari 1980 Bevestigingspunten voor gordels achterin verplicht.

1 januari 1990 Gordels achterin verplicht.

1 april 1992 Gordeldraagplicht ook op achterzitplaatsen.

Zijn er op de achterbank gordels bevestigd, dan mogen er niet méér passagiers worden vervoerd dan er gordels zijn. Achterin een oldtimer zonder gordels mogen slechts kinderen worden vervoerd die langer zijn dan 1.35 of volwassenen.

Bestuurder en alle passagiers zijn verplicht de beschikbare gordel te gebruiken.
Marc-my-Words

En dan nog ... dwarse zitplaatsen hoeven nooit (als ik het goed heb) gordels.
En tot een zekere datum waren alleen gordels verplicht op de zitplaatsen grenzend aan een deur (wat tot gevolg had dat een in Frankrijk her-geimporteerde Renault achterin 3 gordels moest krijgen ! )

Marc
Lucas van Lierop

Update, ik heb inmiddels de 3 peroons klapbankjes aangeschaft. Deze zijn inderdaad 120 cm breed dus 40 cm pp. ook meteen maar 6 heupgordels er bij. Ik zal nog een fototje plaatsen als e.e.a. over een tijdje gemonteerd en gekeurd is.

Dank voor het meedenken.
Lucas
Ivo

Bericht door Ivo »

Wij willen onze defender 110 1996 ombouwen van grijs naar geel kenteken zodat we er altijd met 5 personen in weg kunnen.
We hebben de achterbank 1/3-2/3 en de zitbankjes in de laadbak al. Maar we missen de gordels voor de 2e zitrij en ook de vergrendelingsbrackets li + re voor de 2e zitrij. De gordels voor de 2e zitrij past geen universele op.. Er steekt een nokje uit onder het gat voor de bevestigingsbout van de riemtrommel..... Laro originele gordels hebben een platte onderplaat.. En niet rond zoals alle universele. Wie heeft er wat liggen? Wie heeft hier ervaring mee cq oplossing?
Plaats reactie