max ampere voor dynamo met V-snaar
max ampere voor dynamo met V-snaar
Ik kan het in het archief zo snel niet vinden.
Wat is de zwaarste (amperage) dynamo die je met een v-snaar kunt aandrijven? En kun je de pouli van een multiriem 1op1 omwisselen met eentje voor een v-snaar?
Het betreft een disco 200tdi in een 110.
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b92458973453529589acdedafa3a0d02', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 17164016, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('91423efbadcb1ad327070f2f056ec5a6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 17164016, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Wat is de zwaarste (amperage) dynamo die je met een v-snaar kunt aandrijven? En kun je de pouli van een multiriem 1op1 omwisselen met eentje voor een v-snaar?
Het betreft een disco 200tdi in een 110.
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b92458973453529589acdedafa3a0d02', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 17164016, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('91423efbadcb1ad327070f2f056ec5a6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 17164016, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Re: max ampere voor dynamo met V-snaar
Je wilt het vermogen (In watts dus) weten dat je met een v-snaar kunt overbrengen.) 100 ampere bij 24 volt is twee keer zoveel vermogen als bij 12 volt. Je praat dan over 1200 of 2400 watt.
Maar een en ander is afhankelijk van de diameter van je pully en de afmetingen (dikte enzo) van de v-snaar. Het is dus niet zomaar te zeggen.
Praktisch heb ik gezien dat de nederlandse legerwagens uitgerust met de grote 24 volt 90 ampere dynamo redelijk aan het maximum van dat vermogen zitten. De engelse legerwagens gebruiken dan ook een dubbele v-snaar op de bijna gelijke dynamo.
De nederlandse leger opstelling van de dynamo geeft ook nog wel eens problemen. De v-snaar moet erg strak staan om slip te voorkomen. Daardoor worden de bevestigings ogen in het dynamohuis erg zwaar belast. Die gaan dus nog wel eens uitlubberen met een hoop gerammel en uiteindelijk afbrekende bevestigingspunten als resultaat. Mede speelt hier ook dat de v-snaar erg lang is en zonder geleidewiel dat bij veel wagens ontbreekt erg kan gaan klapperen.
Ik zou in elk geval niet verder gaan dan zo'n twee kilowatt.
Maar wat wil je gaan doen dan? Waarom wil je zoveel electrische energie hebben?
Arnold.
Maar een en ander is afhankelijk van de diameter van je pully en de afmetingen (dikte enzo) van de v-snaar. Het is dus niet zomaar te zeggen.
Praktisch heb ik gezien dat de nederlandse legerwagens uitgerust met de grote 24 volt 90 ampere dynamo redelijk aan het maximum van dat vermogen zitten. De engelse legerwagens gebruiken dan ook een dubbele v-snaar op de bijna gelijke dynamo.
De nederlandse leger opstelling van de dynamo geeft ook nog wel eens problemen. De v-snaar moet erg strak staan om slip te voorkomen. Daardoor worden de bevestigings ogen in het dynamohuis erg zwaar belast. Die gaan dus nog wel eens uitlubberen met een hoop gerammel en uiteindelijk afbrekende bevestigingspunten als resultaat. Mede speelt hier ook dat de v-snaar erg lang is en zonder geleidewiel dat bij veel wagens ontbreekt erg kan gaan klapperen.
Ik zou in elk geval niet verder gaan dan zo'n twee kilowatt.
Maar wat wil je gaan doen dan? Waarom wil je zoveel electrische energie hebben?
Arnold.
Re: max ampere voor dynamo met V-snaar
nou,
het maaidek van mijn grasmaaier van 15 pk wordt met een v snaar aangedreven, en die gebruikt gewoon het gehele motorvermogen. dus 10KW, dat is 1000 ampere dus ik zou mijn geen zorgen maken. natuurlijk slijt je snaar misschien wel iets harder.
groet Frank
en ja er zitten wat aannames en rekenfouten in.
het maaidek van mijn grasmaaier van 15 pk wordt met een v snaar aangedreven, en die gebruikt gewoon het gehele motorvermogen. dus 10KW, dat is 1000 ampere dus ik zou mijn geen zorgen maken. natuurlijk slijt je snaar misschien wel iets harder.
groet Frank
en ja er zitten wat aannames en rekenfouten in.
Re: max ampere voor dynamo met V-snaar
Quotedus 10KW, dat is 1000 ampere dus ik zou mijn geen zorgen maken. natuurlijk slijt je snaar misschien wel iets harder.
??????????????
Jouw maaidek wat dat dan ook is draait dus op 10 volt? Immers: U = P : I = 10000 : 1000 = 10 volt.
En 15pk is 11 kilowatt. En waar je die 1000 ampere vandaan haalt?
Maar buiten dat denk ik niet dat die v-snaar dezelfde is als het snaartje in mijn landrover. De pully zal ook niet hetzelfde zijn.
Mischien kun je hier iets mee: Berekenen vermogen v-snaar.
Of deze: Over snaren.
Arnold.
??????????????
Jouw maaidek wat dat dan ook is draait dus op 10 volt? Immers: U = P : I = 10000 : 1000 = 10 volt.
En 15pk is 11 kilowatt. En waar je die 1000 ampere vandaan haalt?
Maar buiten dat denk ik niet dat die v-snaar dezelfde is als het snaartje in mijn landrover. De pully zal ook niet hetzelfde zijn.
Mischien kun je hier iets mee: Berekenen vermogen v-snaar.
Of deze: Over snaren.
Arnold.
Re: max ampere voor dynamo met V-snaar
Frank 110V8 Schreef:
-------------------------------------------------------
> nou,
> het maaidek van mijn grasmaaier van 15 pk wordt
> met een v snaar aangedreven, en die gebruikt
> gewoon het gehele motorvermogen. dus 10KW, dat is
> 1000 ampere dus ik zou mijn geen zorgen maken.
> natuurlijk slijt je snaar misschien wel iets
> harder.
>
> groet Frank
>
> en ja er zitten wat aannames en rekenfouten in.
Ja, Ja, o.a. dat de motor 15 pk is maar je weinig weet hoeveel pk er aan de maaidek-kant over is, en dus ook hoeveel vermogen de V-snaar langdurig moet verdouwen. (Bij de Tdi hebben we het over ruim 100 pk aan de motor-zijde, maar dat zegt dus verder niks!)
Bovendien zal het maaidek hoogstens soms het topvermogen vragen terwijl een dynamo bij tijd en wijle langere tijd op vol vermogen draait (anders monteerde je beter een iets kleinere dynamo). En tenslotte: Als het werkelijk nuttig is om langer veel dynamo-vermogen te leveren dan is het nuttig - zoals Chris doet - om te kijken of je de verliezen kan beperken (nog afgezien van de V-snaar-slijtage).
Marc
-------------------------------------------------------
> nou,
> het maaidek van mijn grasmaaier van 15 pk wordt
> met een v snaar aangedreven, en die gebruikt
> gewoon het gehele motorvermogen. dus 10KW, dat is
> 1000 ampere dus ik zou mijn geen zorgen maken.
> natuurlijk slijt je snaar misschien wel iets
> harder.
>
> groet Frank
>
> en ja er zitten wat aannames en rekenfouten in.
Ja, Ja, o.a. dat de motor 15 pk is maar je weinig weet hoeveel pk er aan de maaidek-kant over is, en dus ook hoeveel vermogen de V-snaar langdurig moet verdouwen. (Bij de Tdi hebben we het over ruim 100 pk aan de motor-zijde, maar dat zegt dus verder niks!)
Bovendien zal het maaidek hoogstens soms het topvermogen vragen terwijl een dynamo bij tijd en wijle langere tijd op vol vermogen draait (anders monteerde je beter een iets kleinere dynamo). En tenslotte: Als het werkelijk nuttig is om langer veel dynamo-vermogen te leveren dan is het nuttig - zoals Chris doet - om te kijken of je de verliezen kan beperken (nog afgezien van de V-snaar-slijtage).
Marc
Re: max ampere voor dynamo met V-snaar
Ik heb 2 losse 12v dynamo's met ieder hun eigen accu. 1 voor starten en lieren en 1 huishoudaccu voor het campergebeuren. De dynamo voor de startaccu is een standaard A127 65amp-geval, nog uit ca 1991.. probleem is dat de startaccu onvoldoende geladen wordt, zelfs bij langere ritten.
Het zou ook de startaccu zelf kunnen zijn, die is nog vrij nieuw en betreft een VMF green systems accu met dikke platen, bestand tegen diep-ontlading.
Hoe kan ik bepalen welk onderdeel slecht is? Laadspanning blijft achter (ca 13v). Helpt het in de diagnose als ik met een amperetang de stroom laat meten?
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b61a68dbf46db6422e630ed1243d0ed3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 17164101, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3020933765b1676a2244e65ab0aaecef', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 17164101, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Het zou ook de startaccu zelf kunnen zijn, die is nog vrij nieuw en betreft een VMF green systems accu met dikke platen, bestand tegen diep-ontlading.
Hoe kan ik bepalen welk onderdeel slecht is? Laadspanning blijft achter (ca 13v). Helpt het in de diagnose als ik met een amperetang de stroom laat meten?
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b61a68dbf46db6422e630ed1243d0ed3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 17164101, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3020933765b1676a2244e65ab0aaecef', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 17164101, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Re: max ampere voor dynamo met V-snaar
Je kan eenvoudig eerst eens even kijken wat de spanning op de accu is als die min of meer geladen is (natuurlijk kan je nog beter de accu even doorladen met een druppellader).
Is die klemspanning ± 12V (na goed doorladen rui 12V) dan is de accu in ieder geval niet zo stuk (je moet bij erg stuk denken aan een kortgesloten cel) dat een laadspanning met draaiende motor niet boven de 13 V zou uitkomen, en dus ligt het dan aan de dynamo.
Dit kan je dus allemaal met de huis-en-tuin multimeter binnen een paar minuten gemeten hebben
Sowieso is het niet de grootte van de dynamo (behalve als je langdurig meer dan 90% van de nominale dynamo-capaciteit aan verlichting etc aftapt) die het niet goed laden bepaalt -- een goede dynamo levert liefst tot 14,ietsV als laadspanning, het laden is het product van max-laadstroom (accu-bepaald), dynamo-overschot én ... laad-duur (dit laatste is ook heel belangrijk). Dus kan - afgezien van de lage laadspanning - een teveel aan korte ritten ook tot een slecht geladen accu leiden: De accu laadt -vuistregel- met slechts 10% van zijn nominale capaciteit: dus een 100Ah accu laadt met 10A, en dus vuistregelgewijze moet je een uur rijden om een 90% geladen accu tot 100% te krijgen.
Marc
Is die klemspanning ± 12V (na goed doorladen rui 12V) dan is de accu in ieder geval niet zo stuk (je moet bij erg stuk denken aan een kortgesloten cel) dat een laadspanning met draaiende motor niet boven de 13 V zou uitkomen, en dus ligt het dan aan de dynamo.
Dit kan je dus allemaal met de huis-en-tuin multimeter binnen een paar minuten gemeten hebben
Sowieso is het niet de grootte van de dynamo (behalve als je langdurig meer dan 90% van de nominale dynamo-capaciteit aan verlichting etc aftapt) die het niet goed laden bepaalt -- een goede dynamo levert liefst tot 14,ietsV als laadspanning, het laden is het product van max-laadstroom (accu-bepaald), dynamo-overschot én ... laad-duur (dit laatste is ook heel belangrijk). Dus kan - afgezien van de lage laadspanning - een teveel aan korte ritten ook tot een slecht geladen accu leiden: De accu laadt -vuistregel- met slechts 10% van zijn nominale capaciteit: dus een 100Ah accu laadt met 10A, en dus vuistregelgewijze moet je een uur rijden om een 90% geladen accu tot 100% te krijgen.
Marc
Re: max ampere voor dynamo met V-snaar
Marc en arnold,
15 PK = 11 KW. het totale vermogen van de motor wordt naar de messen overgebracht, de messen kunnen de motor stil zetten. Als je 11kw hebt heb jij daar bij 12 volt 11000/12= 1000 ampere voor nodig.
dan zit je inderdaad met alle verliezen etc. vandaar mijn zin over aannames etc.
en een dynamo neemt ook slechts sporadisch het maximale vermogen af, afhankelijk van je accu.
15 PK = 11 KW. het totale vermogen van de motor wordt naar de messen overgebracht, de messen kunnen de motor stil zetten. Als je 11kw hebt heb jij daar bij 12 volt 11000/12= 1000 ampere voor nodig.
dan zit je inderdaad met alle verliezen etc. vandaar mijn zin over aannames etc.
en een dynamo neemt ook slechts sporadisch het maximale vermogen af, afhankelijk van je accu.
Re: max ampere voor dynamo met V-snaar
Frank 110V8 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Marc en arnold,
>
> 15 PK = 11 KW. het totale vermogen van de motor
> wordt naar de messen overgebracht, de messen
> kunnen de motor stil zetten. Als je 11kw hebt heb
> jij daar bij 12 volt 11000/12= 1000 ampere voor
> nodig.
> dan zit je inderdaad met alle verliezen etc.
> vandaar mijn zin over aannames etc.
> en een dynamo neemt ook slechts sporadisch het
> maximale vermogen af, afhankelijk van je accu.
Om 1000 Amp uit een dynamo te krijgen moet je er duidelijk meer vermogen instoppen, dus als je hier met een halvering rekent zou de aanname op ± 500 Amp's terechtkomen.
De tweede aanname "sporadisch" is echter bedenkelijker: Met de messen de motor stilzetten is natuurlijk niet de bedoeling en bovendien een uiterst tijdelijk evenement. Vol dynamo-vermogen is veel minder sporadisch als hier als aanname wordt gesuggereerd. Zodra de accu even iets langer stevig belast is geweest en je zet koplampen, (voor- & ), achterruitverwarming, (stoelverwarming,) aanjager & ruitenwissers aan (niet ondenkbaar in het winterseizoen) dan houdt zelfs een 100 Amp dynamo het niet helemaal bij, dwz de laadspanning zakt dan lichtjes in afhankelijk van het toerental ... de dynamo zit dan dus dicht tegen zijn max aan -- zo'n toestand kan makkelijk langere tijd voortduren (ik heb een leuk sigaretten-aansteker-voltmetertje, met deze "stormachtige" dagen zie ik duidelijk wat een voor een alles bijschakelen doet).
Bovendien is er een groot verschil in de "gebeurtenissen": Bij het de grasmaaiermotor-smoren maak je je geen zorgen over het toenemend rendementsverlies, de grasmaaier werd sowieso te zwaar belast, bij de dynamo wil je niet graag dat de V-snaar minuten lang (bijv tot een half uur) overbelast wordt: het rendement neemt dan dus stevig af en de V-snaar krijgt zo extra stevig op z'n donder (er is immers sprake van dynamo-vermogen = rendement x in-de-V-snaar-gestopt-vermogen -- hierbij loopt dan bij max dynamo-vermogen het redement terug, je stopt dus veel extra in de V-snaar en dat extra vermogen wordt dan warmte+slijtage).
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/05/2014 16:21 door Marc-my-Words.
-------------------------------------------------------
> Marc en arnold,
>
> 15 PK = 11 KW. het totale vermogen van de motor
> wordt naar de messen overgebracht, de messen
> kunnen de motor stil zetten. Als je 11kw hebt heb
> jij daar bij 12 volt 11000/12= 1000 ampere voor
> nodig.
> dan zit je inderdaad met alle verliezen etc.
> vandaar mijn zin over aannames etc.
> en een dynamo neemt ook slechts sporadisch het
> maximale vermogen af, afhankelijk van je accu.
Om 1000 Amp uit een dynamo te krijgen moet je er duidelijk meer vermogen instoppen, dus als je hier met een halvering rekent zou de aanname op ± 500 Amp's terechtkomen.
De tweede aanname "sporadisch" is echter bedenkelijker: Met de messen de motor stilzetten is natuurlijk niet de bedoeling en bovendien een uiterst tijdelijk evenement. Vol dynamo-vermogen is veel minder sporadisch als hier als aanname wordt gesuggereerd. Zodra de accu even iets langer stevig belast is geweest en je zet koplampen, (voor- & ), achterruitverwarming, (stoelverwarming,) aanjager & ruitenwissers aan (niet ondenkbaar in het winterseizoen) dan houdt zelfs een 100 Amp dynamo het niet helemaal bij, dwz de laadspanning zakt dan lichtjes in afhankelijk van het toerental ... de dynamo zit dan dus dicht tegen zijn max aan -- zo'n toestand kan makkelijk langere tijd voortduren (ik heb een leuk sigaretten-aansteker-voltmetertje, met deze "stormachtige" dagen zie ik duidelijk wat een voor een alles bijschakelen doet).
Bovendien is er een groot verschil in de "gebeurtenissen": Bij het de grasmaaiermotor-smoren maak je je geen zorgen over het toenemend rendementsverlies, de grasmaaier werd sowieso te zwaar belast, bij de dynamo wil je niet graag dat de V-snaar minuten lang (bijv tot een half uur) overbelast wordt: het rendement neemt dan dus stevig af en de V-snaar krijgt zo extra stevig op z'n donder (er is immers sprake van dynamo-vermogen = rendement x in-de-V-snaar-gestopt-vermogen -- hierbij loopt dan bij max dynamo-vermogen het redement terug, je stopt dus veel extra in de V-snaar en dat extra vermogen wordt dan warmte+slijtage).
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/05/2014 16:21 door Marc-my-Words.
Re: max ampere voor dynamo met V-snaar
Wat een onzinnig geleuter allemaal. de vraag is simpel volgens mij. Hoeveel A kun je met een V-snaar aandrijven zonder dat e.e.a overmatig gaat slippen. voorzover ik weet is dit ca. 90 A.
Alle grotere dynamo's (300 TDI etc.) hebben een multiriem aandrijving.
Maaimachines hebben volgens mij geen enkele relatie met een dynamo behalve dat een maaidek ook ronddraait.
benno
Alle grotere dynamo's (300 TDI etc.) hebben een multiriem aandrijving.
Maaimachines hebben volgens mij geen enkele relatie met een dynamo behalve dat een maaidek ook ronddraait.
benno
Re: max ampere voor dynamo met V-snaar
Helemaal mee eens Benno Let's stay to the point.
Mijn ervaring is dat je het met een 75-80Ampere wel gehad hebt als je het spul een redelijke levensduur wilt geven. Bij grotere stromen moet je het wel heel erg strak gaan spannen. Dat is uiteraard met de standaard door LR gebruikte v-snaren. Er zijn ook snaren die meer vermogen kunnen verwerken maar die hebben een andere vorm (groter oppervlak) en dus ook een andere poullie.
Bij een normaal gebruik moet ook een 65A dynamo het spul probleemloos vol krijgen. Zelf bij een volledig ontladen accu moet na een 10-15 minuten een laadspanning van een 13,8-14v te halen zijn. Tenzij je gelijktijdig zeer zware verbruikers zoals achteruitverwarming, stoelverwarming e.d. aan hebt.
Uit de uitleg denk ik eerder dat de gebruikte dynamo niet helemaal 100% is. De gelijkrichtbrug bestaat uit een aantal diodes; en als er daar 1 van defect is neemt de laadcapaciteit van met 30% af. EN dan krijg je de accu niet meer vol.
Ik zou eerste eens de bestaande demonteren en laten testen onder last. Revisiebedrijven hebben daar een speciale testbank voor.
mvg Gerrit
Gerrit
>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
Mijn ervaring is dat je het met een 75-80Ampere wel gehad hebt als je het spul een redelijke levensduur wilt geven. Bij grotere stromen moet je het wel heel erg strak gaan spannen. Dat is uiteraard met de standaard door LR gebruikte v-snaren. Er zijn ook snaren die meer vermogen kunnen verwerken maar die hebben een andere vorm (groter oppervlak) en dus ook een andere poullie.
Bij een normaal gebruik moet ook een 65A dynamo het spul probleemloos vol krijgen. Zelf bij een volledig ontladen accu moet na een 10-15 minuten een laadspanning van een 13,8-14v te halen zijn. Tenzij je gelijktijdig zeer zware verbruikers zoals achteruitverwarming, stoelverwarming e.d. aan hebt.
Uit de uitleg denk ik eerder dat de gebruikte dynamo niet helemaal 100% is. De gelijkrichtbrug bestaat uit een aantal diodes; en als er daar 1 van defect is neemt de laadcapaciteit van met 30% af. EN dan krijg je de accu niet meer vol.
Ik zou eerste eens de bestaande demonteren en laten testen onder last. Revisiebedrijven hebben daar een speciale testbank voor.
mvg Gerrit
Gerrit
>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
Re: max ampere voor dynamo met V-snaar
Ik heb een 100 ampère dynamo zit een dubbele pouley op maar draait tot nu toe prima met 1 vsnaar.
Mtvgr Rogier
Mtvgr Rogier
dit zijn mijn meetwaardes:
Accu in rust (min of meer opgeladen): 12, 5v
Tijdens starten: zakt naar 11, 4 v
Bij draaiende motor 14, 2 aan de accu en 14, 26v aan de dynamo (ook bij verhoogd toerental)
Extra massakabel direct van dynamo naar accu maakt geen verschil in spanning.
Wat kun je hier uit opmaken?
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a986a5b70e36d3a7b0f3212facf7d821', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 17164790, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f823262adfe3fe65c0f86db77a911a15', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 17164790, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Tijdens starten: zakt naar 11, 4 v
Bij draaiende motor 14, 2 aan de accu en 14, 26v aan de dynamo (ook bij verhoogd toerental)
Extra massakabel direct van dynamo naar accu maakt geen verschil in spanning.
Wat kun je hier uit opmaken?
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a986a5b70e36d3a7b0f3212facf7d821', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 17164790, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f823262adfe3fe65c0f86db77a911a15', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 17164790, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Re: max ampere voor dynamo met V-snaar
Precies,
Op mijn militaire series III 109 had ik ook dubbele poulies op de dynamo, ik had ze er wel alletwee op.
Een 200tdi Disco heeft inderdaad een enkel V-snaartje, en een 300tdi defender een multiriem. Op mijn defender is de dynamo wat groter.
Bij een L322 Range Rover zit pas echt een heel erg dikke dynamo, maar eveneens een multiriem.
Let wel op: 2 dynamo's is ook 2x vermogen leveren aan die dingen, dit gaat weer ten koste van je totale vermogen naar je aandrijflijn (wet van behoud van ellende/energie).
Arthur
Op mijn militaire series III 109 had ik ook dubbele poulies op de dynamo, ik had ze er wel alletwee op.
Een 200tdi Disco heeft inderdaad een enkel V-snaartje, en een 300tdi defender een multiriem. Op mijn defender is de dynamo wat groter.
Bij een L322 Range Rover zit pas echt een heel erg dikke dynamo, maar eveneens een multiriem.
Let wel op: 2 dynamo's is ook 2x vermogen leveren aan die dingen, dit gaat weer ten koste van je totale vermogen naar je aandrijflijn (wet van behoud van ellende/energie).
Arthur
Re: dit zijn mijn meetwaardes:
CamperChris Schreef:
-------------------------------------------------------
> Accu in rust (min of meer opgeladen): 12, 5v
> Tijdens starten: zakt naar 11, 4 v
> Bij draaiende motor 14, 2 aan de accu en 14, 26v
> aan de dynamo (ook bij verhoogd toerental)
> Extra massakabel direct van dynamo naar accu maakt
> geen verschil in spanning.
>
> Wat kun je hier uit opmaken?
Ziet er goed uit. Dus hetzij rij je te vaak korte stukjes danwel is de accu moe (bijv omdat ie onvoldoende geladen door de "winter" ging).
In ieder geval hoort bij deze waarden de accu voldoende op te laden. (Zitten de accu-klemmen wel goed vast en zijn ze vrij van corrosie?)
En, zoals eerder al opgemerkt: Een grotere dynamo zal je accu niet sneller/beter opladen.
Marc
-------------------------------------------------------
> Accu in rust (min of meer opgeladen): 12, 5v
> Tijdens starten: zakt naar 11, 4 v
> Bij draaiende motor 14, 2 aan de accu en 14, 26v
> aan de dynamo (ook bij verhoogd toerental)
> Extra massakabel direct van dynamo naar accu maakt
> geen verschil in spanning.
>
> Wat kun je hier uit opmaken?
Ziet er goed uit. Dus hetzij rij je te vaak korte stukjes danwel is de accu moe (bijv omdat ie onvoldoende geladen door de "winter" ging).
In ieder geval hoort bij deze waarden de accu voldoende op te laden. (Zitten de accu-klemmen wel goed vast en zijn ze vrij van corrosie?)
En, zoals eerder al opgemerkt: Een grotere dynamo zal je accu niet sneller/beter opladen.
Marc
Re: max ampere voor dynamo met V-snaar
Ik heb op een 3.5 EFI een 300Tdi ( 120 ah ) dynamo zitten aangedreven middels de originele poelie maat ( 50 mm uit mijn hoofd ) erg klein in elk geval.
Deze dynamo laad twee accu's via een diode brug beide accu's worden gebruikt 1 voor de motor (starten draaien/lopen ) de ander 12 -> 220 200 watt, + voertuig audio en verlichting, kachel/airco,etc.
Deze opstelling vreet wel een V-snaar per twee jaar ( 6-8000 km ) het systeem is verder al sinds 2007 probleemloos.
Bovendien zit hier zelfs de smalle 9 mm snaar op een 11 mm snaar heeft net dat beetje extra draagvlak en zou beter zijn, maar dan valt deze niet diep genoeg in de poelie om effect te hebben.
Persoonlijk lijkt een multiriem wel een betere keuze bij een dergelijke dynamo/belasting.
de asmaat van de 300Tdi dynamo was groter dan de originele 3.5 efi dynamo, dus heeft mijn dynamo/starter revisi bedrijf een andere poelie gezocht met de juiste diameter en as maat.
Alles kan dus
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Deze dynamo laad twee accu's via een diode brug beide accu's worden gebruikt 1 voor de motor (starten draaien/lopen ) de ander 12 -> 220 200 watt, + voertuig audio en verlichting, kachel/airco,etc.
Deze opstelling vreet wel een V-snaar per twee jaar ( 6-8000 km ) het systeem is verder al sinds 2007 probleemloos.
Bovendien zit hier zelfs de smalle 9 mm snaar op een 11 mm snaar heeft net dat beetje extra draagvlak en zou beter zijn, maar dan valt deze niet diep genoeg in de poelie om effect te hebben.
Persoonlijk lijkt een multiriem wel een betere keuze bij een dergelijke dynamo/belasting.
de asmaat van de 300Tdi dynamo was groter dan de originele 3.5 efi dynamo, dus heeft mijn dynamo/starter revisi bedrijf een andere poelie gezocht met de juiste diameter en as maat.
Alles kan dus
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: max ampere voor dynamo met V-snaar
Andrew Colville Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Alles kan dus
Da's een waarheid als een koe, en deze waarheid geldt in het bijzonder bij LandRovers.
Echter een V-snaar die je iedere grote beurt moet vervangen is - zoals je zelf ook aangeeft - niet echt eerste keus (zorgt er natuurlijk wel voor dat je niet voor verrassingen komt te staan: je wéét gewoon dat je V-snaren aan het versnipperen bent).
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/05/2014 10:11 door Marc-my-Words.
-------------------------------------------------------
>
> Alles kan dus
Da's een waarheid als een koe, en deze waarheid geldt in het bijzonder bij LandRovers.
Echter een V-snaar die je iedere grote beurt moet vervangen is - zoals je zelf ook aangeeft - niet echt eerste keus (zorgt er natuurlijk wel voor dat je niet voor verrassingen komt te staan: je wéét gewoon dat je V-snaren aan het versnipperen bent).
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/05/2014 10:11 door Marc-my-Words.
Re: max ampere voor dynamo met V-snaar
er ligt een tweetal reserve snaren en steeksleutel 13 standaard in de auto, zolang de snaar strak blijft valt de slijtage mee, al rekken de snaren wel enorm de eerste kms.
Ik was aanvankelijk bang voor de lagers in de dynamo omdat we de riem iets strakker zetten dan de " kwart slag kunnen draaien" methode, dat lukt nog meer wel met sterke vingers.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Ik was aanvankelijk bang voor de lagers in de dynamo omdat we de riem iets strakker zetten dan de " kwart slag kunnen draaien" methode, dat lukt nog meer wel met sterke vingers.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: max ampere voor dynamo met V-snaar
Een 120 ampere dynamo van ik neem aan 12 volt is niet heel vreselijk. Je praat over een kleine 1500 watt. In mijn militaire landrover draait een 65 ampere 24 volt dynamo. Met een piek van 90 ampere. Dan heb je het over 1560 watt nominal en 2160 Watt piek. En dat gaat eigenlijk net. Het gaat tenminste al jaren goed nadat ik de uitgelubberde bevestigingspunten van de dynamo heb gefixt en zonder dat de snaar bijzonder strak staat. Ook de door de vorige eigenaar weggelaten geleiderol heb ik terrug geplaatst om het klapperen van de lange snaar tegen te gaan. Dat klapperen sloopte de bevestigingsogen.
De situatie is niet ideal maar werkt wel redelijk. Heb een keer de snaar vervangen in 8 jaar ofzo.
Ik denk dat als je twee grotere pullys van gelijke diameter zoekt (of laat maken) je snaren opvreet probleem verholpen is. Je kunt dan zelfs een bredere snaar kiezen die meer vermogen kan overbrengen.
Elk jaar een snaar zou ik snel zat zijn hoor.
Arnold.
De situatie is niet ideal maar werkt wel redelijk. Heb een keer de snaar vervangen in 8 jaar ofzo.
Ik denk dat als je twee grotere pullys van gelijke diameter zoekt (of laat maken) je snaren opvreet probleem verholpen is. Je kunt dan zelfs een bredere snaar kiezen die meer vermogen kan overbrengen.
Elk jaar een snaar zou ik snel zat zijn hoor.
Arnold.
Re: max ampere voor dynamo met V-snaar
Militaire Landrover's hebben ook standaard 11 mm V-snaar en een redelijke diameter poelie direct aangedreven door de krukas poelie?
Ik heb 9 mm en dan op een zeer kleine poelie, bij de V8 efi wordt de dynamo aangedreven door de stuurpositie, en die weer door de krukas.
Het blijft een goed werkend systeem en de snaar kost € 6,-
Er is goed mee te leven.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Ik heb 9 mm en dan op een zeer kleine poelie, bij de V8 efi wordt de dynamo aangedreven door de stuurpositie, en die weer door de krukas.
Het blijft een goed werkend systeem en de snaar kost € 6,-
Er is goed mee te leven.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: max ampere voor dynamo met V-snaar
Ik wil ook graag mijn mening geven, mannen.
Ik volg altijd met veel interesse de verhalen over allerlei speciale accu's, maar ik krijg de indruk dat ook deze lui worden indien ze niet altijd vol gebruikt worden.
Misschein nog wel eerder als een gewone accu?
Misschien is het een overweging om een gewone start loodaccu van een goed merk (Bosch of zo) te pakken, dan kun je voor
hetzelfde geld 2 accus verbruiken.
Gr.
Geert 88SIIID
Ik volg altijd met veel interesse de verhalen over allerlei speciale accu's, maar ik krijg de indruk dat ook deze lui worden indien ze niet altijd vol gebruikt worden.
Misschein nog wel eerder als een gewone accu?
Misschien is het een overweging om een gewone start loodaccu van een goed merk (Bosch of zo) te pakken, dan kun je voor
hetzelfde geld 2 accus verbruiken.
Gr.
Geert 88SIIID