Laadprobleem en lek Lightweight
Laadprobleem en lek Lightweight
Als een vervolg op dit draadje heb ik gisteren eindelijk tijd gehad verder te gaan.
Nieuwe accu's en een NOS spanningsregelaar (op medium) gemonteerd. Met draaiende motor meet ik nu 25,8 Volt op de accus en (natuurlijk) brandt het laadstroomlampje. Op de aansluiting van de dynamo heb ik eerder 28 Volt gemeten. De v-snaar is goed gespannen.
Nu weet ik het niet meer.
Een ander probleem (kan natuurlijk met bovenstaande te maken hebben) is een lek. Met de massaschakelaar uit en de plus-kabel ontkoppeld, meet ik tussen de plus van de accu's en een kaal stukje auto 0.1 Volt. Dit met twee verschillende multimeters.
Nu weet ik het helemaal niet meer.
Zit er aan te denken de zekeringen er 1 voor 1 uit te halen om zo te ontdekken in wel deel van het circuit het lek zit. Verder kom ik niet.
Iemand goede tips?
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('31921e955e12653e24d50c70f11756c7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 17173082, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/05/2014 15:43 door Pike.
Nieuwe accu's en een NOS spanningsregelaar (op medium) gemonteerd. Met draaiende motor meet ik nu 25,8 Volt op de accus en (natuurlijk) brandt het laadstroomlampje. Op de aansluiting van de dynamo heb ik eerder 28 Volt gemeten. De v-snaar is goed gespannen.
Nu weet ik het niet meer.
Een ander probleem (kan natuurlijk met bovenstaande te maken hebben) is een lek. Met de massaschakelaar uit en de plus-kabel ontkoppeld, meet ik tussen de plus van de accu's en een kaal stukje auto 0.1 Volt. Dit met twee verschillende multimeters.
Nu weet ik het helemaal niet meer.
Zit er aan te denken de zekeringen er 1 voor 1 uit te halen om zo te ontdekken in wel deel van het circuit het lek zit. Verder kom ik niet.
Iemand goede tips?
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('31921e955e12653e24d50c70f11756c7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 17173082, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/05/2014 15:43 door Pike.
Re: Laadprobleem en lek Lightweight
al gekeken bij je scheidingsdiode voor aan de grill?
Re: Laadprobleem en lek Lightweight
Ik heb nog nergens naar gekeken, alleen wat geconstateerd.
Wat zou ik bij de scheidingsdiode kunnen ontdekken?
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e7a8e702b9f0ee0b48c1baebce50088f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 17173170, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
Wat zou ik bij de scheidingsdiode kunnen ontdekken?
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e7a8e702b9f0ee0b48c1baebce50088f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 17173170, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
Re: Laadprobleem en lek Lightweight
Pike,
Mbt de spanning(sregelaar) kan ik je niet verder helpen als dat je nu te weinig hebt, da's nie goe.
Mbt de raadselachtige meting kan ik je wel verder helpen.
Als ik het goed lees meet je een heel gering spanningsverschil tussen twee in principe geïsoleerde, lossstaande objecten.
In theorie zou je gewoon 0 moeten meter, dwz gaat je theorie verder dan klopt het weer, en meet je iets (maar heel heel weinig).
Je meet - omdat een betere multimeter zeer gevoelig is en er slechts een uiterst minimaal sptroompje nodig is - een verschil in potentiaal: hetzij omdat er sprake is van een gering verschil in statische electriciteit ofwel een verschil omdat de metalen waarop je meet verschillend zijn (immers de twee punten waar je de meetpennen prikt vormen minieme galvano-elementen).
Zou je twee accu's gewoon los naast elkaar op de vloer zetten en je meet tussen de twee plus-polen dan meet je 0, meet je tussen de twee min-polen dan meet je 0, meet je tussen een plus en een min van twee verschillende accu's dan meet je weer 0, je meet alleen 12 V als je tussen plus en min van één accu meet.
Verbind je een plus met een min en meet je tussen de twee vrije polen dan meet je 24 V.
Soms meet je zelfs een verschil als je de meetpennen in je twee handen neemt . Als je de ene pen aan je partner geeft is het verschil wellicht nog groter ... altijd leuk om dan te zeggen "Kijk wat een verschil ... je bent zo negatief (of zo positief) dat er een stroom gaat lopen".
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/05/2014 18:07 door Marc-my-Words.
Mbt de spanning(sregelaar) kan ik je niet verder helpen als dat je nu te weinig hebt, da's nie goe.
Mbt de raadselachtige meting kan ik je wel verder helpen.
Als ik het goed lees meet je een heel gering spanningsverschil tussen twee in principe geïsoleerde, lossstaande objecten.
In theorie zou je gewoon 0 moeten meter, dwz gaat je theorie verder dan klopt het weer, en meet je iets (maar heel heel weinig).
Je meet - omdat een betere multimeter zeer gevoelig is en er slechts een uiterst minimaal sptroompje nodig is - een verschil in potentiaal: hetzij omdat er sprake is van een gering verschil in statische electriciteit ofwel een verschil omdat de metalen waarop je meet verschillend zijn (immers de twee punten waar je de meetpennen prikt vormen minieme galvano-elementen).
Zou je twee accu's gewoon los naast elkaar op de vloer zetten en je meet tussen de twee plus-polen dan meet je 0, meet je tussen de twee min-polen dan meet je 0, meet je tussen een plus en een min van twee verschillende accu's dan meet je weer 0, je meet alleen 12 V als je tussen plus en min van één accu meet.
Verbind je een plus met een min en meet je tussen de twee vrije polen dan meet je 24 V.
Soms meet je zelfs een verschil als je de meetpennen in je twee handen neemt . Als je de ene pen aan je partner geeft is het verschil wellicht nog groter ... altijd leuk om dan te zeggen "Kijk wat een verschil ... je bent zo negatief (of zo positief) dat er een stroom gaat lopen".
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/05/2014 18:07 door Marc-my-Words.
Re: Laadprobleem en lek Lightweight
Als je dynamo gewoon 28v levert en je accu's eigenlijk geen laadspanning, zit er ergens een onderbreking. Je scheidings diode geeft sowieso een verlaging van het voltage van 0,5v. Deze diode zou kapot kunnen zijn. En je hebt hem eigenlijk ook niet nodig omdat het geen radio voertuig meer is. Je zou hem er tussen uit kunnen halen en kijken of dat het probleem oplost.
Re: Laadprobleem en lek Lightweight
Hee, daar brand bij mij plots een lampje van 1,7 volt (of rondom deze waarde)..... Was dat niet het spannings verschil van de diode zonder en dezelfde diode MET met het bewuste koperen stripje tussen de twee contacten?? Het verhaal is dat de oudere ex defensie Land Rovers (voor 1979) met de diode is uitgevoerd zonder de koperen strip met gevolg verlies van spanning van zo'n 1,7 volt. Later is de strip toegevoegd aan de diode van die Land Rovers die niet werden gebruikt als radiowagen. Even zoeken op diode in archief; er is toe uitgebreid gediscusseerd over dat onderwerp.
Vreemd genoeg zou het probleem dan al veel langer zijn geweest (gloeiend laadstroomlampje, leeglopende accus) als dat het geval is. De diode die je vorige week van mij toevallig net hebt gekregen is goed en heeft zeker een dergelijke strip.
Toch moeite waard om eens te kijken naast het schoonmaken van de massa schakelaar uiteraard..
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d65be7b6be05a67ec55096ac2f12246a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 17173435, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Vreemd genoeg zou het probleem dan al veel langer zijn geweest (gloeiend laadstroomlampje, leeglopende accus) als dat het geval is. De diode die je vorige week van mij toevallig net hebt gekregen is goed en heeft zeker een dergelijke strip.
Toch moeite waard om eens te kijken naast het schoonmaken van de massa schakelaar uiteraard..
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d65be7b6be05a67ec55096ac2f12246a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 17173435, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Laadprobleem en lek Lightweight
QuoteMarc my Words ofwel een verschil omdat de metalen waarop je meet verschillend zijn (immers de twee punten waar je de meetpennen prikt vormen minieme galvano-elementen).
Daar heb je wellicht iets. Ik heb rechtstreeks op de pluspool van de accu gemeten (lood) en de ander probe op het handvat voor de bijrijder en die is volgens mij gegalvaniseerd. Ik zal moirgen een paar andere meetpunten proberen.
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('12f982aaad70d85a276a2474c4f21798', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 17174200, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
Daar heb je wellicht iets. Ik heb rechtstreeks op de pluspool van de accu gemeten (lood) en de ander probe op het handvat voor de bijrijder en die is volgens mij gegalvaniseerd. Ik zal moirgen een paar andere meetpunten proberen.
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('12f982aaad70d85a276a2474c4f21798', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 17174200, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
Re: Laadprobleem en lek Lightweight
Pike,
Belangrijker is dat je, als ik de tekst goed lees/begrijp een weinig betekenisvolle meting hebt gedaan.
Pike Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Een ander probleem ..... is een lek. Met de
> massaschakelaar uit en de plus-kabel ontkoppeld,
> meet ik tussen de plus van de accu's en een kaal
> stukje auto 0.1 Volt. Dit met twee verschillende
> multimeters.
> Nu weet ik het helemaal niet meer.
>
Met de massaschakelaar uit en de pluskabel ontkoppeld heb je geen stroomkringen, en dus ook geen "lek".
Een "lek" is namelijk een stroomkring die je niet bedoeld had ... maar met de accu aan zowel plus als min los heb je de stroomkring zelfs dubbel onderbroken.
En, zoals ik schreef: Je meet dus iets wat misschien wel meetbaar is maar niets zegt over het electrisch-probleem.
Marc
Belangrijker is dat je, als ik de tekst goed lees/begrijp een weinig betekenisvolle meting hebt gedaan.
Pike Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Een ander probleem ..... is een lek. Met de
> massaschakelaar uit en de plus-kabel ontkoppeld,
> meet ik tussen de plus van de accu's en een kaal
> stukje auto 0.1 Volt. Dit met twee verschillende
> multimeters.
> Nu weet ik het helemaal niet meer.
>
Met de massaschakelaar uit en de pluskabel ontkoppeld heb je geen stroomkringen, en dus ook geen "lek".
Een "lek" is namelijk een stroomkring die je niet bedoeld had ... maar met de accu aan zowel plus als min los heb je de stroomkring zelfs dubbel onderbroken.
En, zoals ik schreef: Je meet dus iets wat misschien wel meetbaar is maar niets zegt over het electrisch-probleem.
Marc
Re: Laadprobleem en lek Lightweight
Pike,
Mijn laadstroomlampje ging af en toe aan en flakkerde , na diverse tips aan de gang gegaan: scheidingsdiode kapot deze vervangen, spanningsregelaar
op voorhand vervangen, accu's laten meten deze waren aan vervanging toe, maar het originele probleem nog steeds aanwezig, massastrips vervangen,
uit eindelijk : de plusaansluiting op mijn startmotor zat los hierop loopt ook de plusdraad naar het dashboard. Met een voltmeter zag je op het moment
dat het laadstroomlampje brandt de spanning in elkaar zakte (gemeten op de 24volt aansluiting dashboard) je zag ook dat het knipperlicht sneller ging
knipperen. Dus eigenlijk een simpele oorzaak maar veel zoekwerk (en je leert weer)
grt
Rene
Mijn laadstroomlampje ging af en toe aan en flakkerde , na diverse tips aan de gang gegaan: scheidingsdiode kapot deze vervangen, spanningsregelaar
op voorhand vervangen, accu's laten meten deze waren aan vervanging toe, maar het originele probleem nog steeds aanwezig, massastrips vervangen,
uit eindelijk : de plusaansluiting op mijn startmotor zat los hierop loopt ook de plusdraad naar het dashboard. Met een voltmeter zag je op het moment
dat het laadstroomlampje brandt de spanning in elkaar zakte (gemeten op de 24volt aansluiting dashboard) je zag ook dat het knipperlicht sneller ging
knipperen. Dus eigenlijk een simpele oorzaak maar veel zoekwerk (en je leert weer)
grt
Rene
Re: Laadprobleem en lek Lightweight
Dat verklaard nog niet het zachtjes gloeien van het laadstroomlampje...
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('42e11c0c78a4fb2f608b341e79d0f3db', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 17174812, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('42e11c0c78a4fb2f608b341e79d0f3db', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 17174812, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Laadprobleem en lek Lightweight
Maar kan wel wat uitsluiten. Als je zin hebt, ik ben om een uur of 2 in de werkplaats.
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a2e4d25f52356a43d8574a378aa5d50e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 17174855, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a2e4d25f52356a43d8574a378aa5d50e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 17174855, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
Re: Laadprobleem en lek Lightweight
Het laadstroomlampje gloeit niet meer. Ik heb de scheidingsdiode vervangen en het lampje is gewoon uit. Ik vind de spanning over de accus met draaiende motor echter nog te laag: een kleine 26 Volt. De spanningsregelaar staat nog op medium.
Het l@llige is dat ik niet weet wat de spanning was voor ik een probleem kreeg.
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7188ec0ca7d53448487cbc780c30f9d4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 17175396, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
Het l@llige is dat ik niet weet wat de spanning was voor ik een probleem kreeg.
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7188ec0ca7d53448487cbc780c30f9d4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 17175396, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
Re: Laadprobleem en lek Lightweight
ik ben benieuwd hoeveel hij word als je hem op max zet. hopelijk 28v dan is het opgelost?
Re: Laadprobleem en lek Lightweight
Pike
ik meet ruim 27 volt op de accu's bij draaiende motor, wat meet je op de dynamo? deze spanning min de diode overgang moet je na
de scheidingsdiode meten (zitten de schuifschoentjes stevig op de diode bij het terugzetten van de rubberkap kan dit verschuiven).
Heb je de + kabel ohms gemeten naar het steunpunt ?
grt
Rene
ik meet ruim 27 volt op de accu's bij draaiende motor, wat meet je op de dynamo? deze spanning min de diode overgang moet je na
de scheidingsdiode meten (zitten de schuifschoentjes stevig op de diode bij het terugzetten van de rubberkap kan dit verschuiven).
Heb je de + kabel ohms gemeten naar het steunpunt ?
grt
Rene
Re: Laadprobleem en lek Lightweight
Pike,
Ik heb - bij een 12V systeem - een klein chinees digitaal volt-metertje in de cigarettenaansteker (ik neem aan een luxe die een LW ontbeert, die aansteker dan).
Overigens geen idee of die Voltmetertjes ook doorlopen naar 30 V.
Anyway: net gestart zie ik 13,iets (dus bij een 24 V systeem zou dat ± 27 zijn), draait de motor even dan wordt het vroeger of later 14,iets (oa afhankelijk van hoeveel er aan belasting aan staat - bij een 24 V systeem zou dat idealiter door moeten lopen naar boven de 28 V met 28,8 V als max). De bekabeling naar de accu moet natuurlijk in orde zijn, anders meet je op de accu minder zolang er nog geladen wordt (en dat blijft veel langer het geval als er daar minder aankomt).
Marc
Ik heb - bij een 12V systeem - een klein chinees digitaal volt-metertje in de cigarettenaansteker (ik neem aan een luxe die een LW ontbeert, die aansteker dan).
Overigens geen idee of die Voltmetertjes ook doorlopen naar 30 V.
Anyway: net gestart zie ik 13,iets (dus bij een 24 V systeem zou dat ± 27 zijn), draait de motor even dan wordt het vroeger of later 14,iets (oa afhankelijk van hoeveel er aan belasting aan staat - bij een 24 V systeem zou dat idealiter door moeten lopen naar boven de 28 V met 28,8 V als max). De bekabeling naar de accu moet natuurlijk in orde zijn, anders meet je op de accu minder zolang er nog geladen wordt (en dat blijft veel langer het geval als er daar minder aankomt).
Marc
Re: Laadprobleem en lek Lightweight
Ik heb destijds de diode er tussenuit gegooid en meet 27,4 op de accu's, zowel stationair als bij 2000 toeren. Heb tevens een voltmeter ingebouwd. Als "Jeltsin" lange tijd heeft stilgestaan staat de meter eerst tegen de 28 volt aan en zakt na verloop van tijd rustig af naar 27,6 (of iets dergelijks vanwege ontbreken schaalverdeling tussen 27,5 en 28). De dynamo levert rechtstreeks gemeten eveneens 27,4 stationair en bij wat gas (+- 2000 toeren) 27,7.
Wat mij betreft zou het wel meer voltage mogen laden omdat ik calcium accu's erin heb liggen. Die gedijen beter met een iets hogere lading dan de traditionele loodzuur accu's. Ik heb de regelaarkast zowel op "medium" als "high" gehad maar maakt eigenlijk niks uit qua voltage (ja, iets van 0,3 volt geloof ik). Er veranderd wel iets qua doorvoer/capaciteit maar da's het, voor een "nauwelijks kenner" van electra lastige materie. (Volts, Ohms, Amperes, en nog wat), Als ik nog eens een heel dorp van stroom wil voorzien prik ik hem wel weer vast op de "high"......
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5eb6584448c2bd5b50bff0f5439b9f17', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 17175960, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Wat mij betreft zou het wel meer voltage mogen laden omdat ik calcium accu's erin heb liggen. Die gedijen beter met een iets hogere lading dan de traditionele loodzuur accu's. Ik heb de regelaarkast zowel op "medium" als "high" gehad maar maakt eigenlijk niks uit qua voltage (ja, iets van 0,3 volt geloof ik). Er veranderd wel iets qua doorvoer/capaciteit maar da's het, voor een "nauwelijks kenner" van electra lastige materie. (Volts, Ohms, Amperes, en nog wat), Als ik nog eens een heel dorp van stroom wil voorzien prik ik hem wel weer vast op de "high"......
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5eb6584448c2bd5b50bff0f5439b9f17', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 17175960, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Laadprobleem en lek Lightweight
Peter T. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat mij betreft zou het wel meer voltage mogen
> laden omdat ik calcium accu's erin heb liggen. Die
> gedijen beter met een iets hogere lading dan de
> traditionele loodzuur accu's. Ik heb de
> regelaarkast zowel op "medium" als "high" gehad
> maar maakt eigenlijk niks uit qua voltage (ja,
> iets van 0,3 volt geloof ik). Er veranderd wel
> iets qua doorvoer/capaciteit maar da's het, voor
> een "nauwelijks kenner" van electra lastige
> materie. (Volts, Ohms, Amperes, en nog wat), Als
> ik nog eens een heel dorp van stroom wil voorzien
> prik ik hem wel weer vast op de "high"......
Het "fijne" van de regelkast ken ik niet, maar ik zou zo "high" mogelijk kiezen zolang je niet "higher" als 28,8 V komt (en met Calcium-accu's wellicht nog iets higher).
"Er veranderd wel iets qua doorvoer/capaciteit .." dit lijkt mij een apocriefe observatie, het regelkastje doet niets anders als de spanning afregelen, en bij een hogere laadspanning gaat er natuurlijk wel iets meer stroom lopen tijdens het laden.
En tenslotte: Misschien moeten de dynamo's die hun nominale laadspanning niet meer halen gewoon eens goed schoongemaakt. Als koolborstels deeltijd geen contact maken dan wordt de spanning daardoor lager.
Marc
-------------------------------------------------------
> Wat mij betreft zou het wel meer voltage mogen
> laden omdat ik calcium accu's erin heb liggen. Die
> gedijen beter met een iets hogere lading dan de
> traditionele loodzuur accu's. Ik heb de
> regelaarkast zowel op "medium" als "high" gehad
> maar maakt eigenlijk niks uit qua voltage (ja,
> iets van 0,3 volt geloof ik). Er veranderd wel
> iets qua doorvoer/capaciteit maar da's het, voor
> een "nauwelijks kenner" van electra lastige
> materie. (Volts, Ohms, Amperes, en nog wat), Als
> ik nog eens een heel dorp van stroom wil voorzien
> prik ik hem wel weer vast op de "high"......
Het "fijne" van de regelkast ken ik niet, maar ik zou zo "high" mogelijk kiezen zolang je niet "higher" als 28,8 V komt (en met Calcium-accu's wellicht nog iets higher).
"Er veranderd wel iets qua doorvoer/capaciteit .." dit lijkt mij een apocriefe observatie, het regelkastje doet niets anders als de spanning afregelen, en bij een hogere laadspanning gaat er natuurlijk wel iets meer stroom lopen tijdens het laden.
En tenslotte: Misschien moeten de dynamo's die hun nominale laadspanning niet meer halen gewoon eens goed schoongemaakt. Als koolborstels deeltijd geen contact maken dan wordt de spanning daardoor lager.
Marc
Re: Laadprobleem en lek Lightweight
"apocriefe observatie" .......ehhh....toch eens Googlen....nooit van gehoord
Qua onderhoud dynamo....leer Peter T. en zijn "Jeltsin" kennen...
Meerdere van deze dynamo's gehad en getest maar die kwamen alle niet boven de 27,7 uit.
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cd2b80de394fa2c642e2005a0abb1c81', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 17176043, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Qua onderhoud dynamo....leer Peter T. en zijn "Jeltsin" kennen...
Meerdere van deze dynamo's gehad en getest maar die kwamen alle niet boven de 27,7 uit.
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cd2b80de394fa2c642e2005a0abb1c81', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 17176043, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Laadprobleem en lek Lightweight
Mijn dynamo heeft 26000 kilometer geleden een onderhoudsbeurt gehad door een professional. Schoongemaakt en gesmeerd, er was verder niks mis. Volgens hem was die goed voor zeker 100K Km. Bovendien meet ik 28 Volt op de kabelaansluitingen.
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('17841acbc892f625aedb90f41013735c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 17176340, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('17841acbc892f625aedb90f41013735c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 17176340, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
Re: Laadprobleem en lek Lightweight
Vervangen door een andere.
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4fc2459be4b52c2ea0d977ac7b360656', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 17176860, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4fc2459be4b52c2ea0d977ac7b360656', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 17176860, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.