bouwjaar

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ron

bouwjaar

Bericht door Ron »

Dag,

Ik heb een Land Rover die de eerste 10 jaar in het leger is gebruikt is en pas daarna op de openbare weg is gekomen. Deze datum 1e toelating (op de openbare weg..) staat op het kenteken maar jullie begrijpen dat ik natuurlijk voor het bouwjaar als eerste toelating wil gaan. Het is een buitenlands kenteken en iemand een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

bvd
JanTD5

Re: bouwjaar

Bericht door JanTD5 »

Dan staat het bouwjaar toch ook op het kenteken? Heb zelf ook een ex defensie laro gehad. Op dat kenteken bewijs stond gewoon bouwjaar 1983 en 1e toelating was, ik geloof, 1997.
Of ik begrijp het verkeerd

Groet Jan
Wim

Bericht door Wim »

Klopt Ron / Jan.
Voorheen (voor het tijdperk Weekers) was dat bij RDW geen probleem.
Je ging bv met je kenteken waar bij de bijzonderheden vaak het bouwjaar stond, of met een Heritage Letter uit de Uk waar de precieze datum dat hij van de band liep naar de rdw. Daar pasten ze dan het bouwjaar aan op het kenteken, in het kopje: datum 1e toelating.
Dat is al meer als een jaar verleden tijd. Kun je helaas vergeten, als veel meer dingen uit de oude tijd . . .
Ron

Bericht door Ron »

Dag heren,

Staat idd wel het originele bouwjaar op, maar dus ook een latere 1e toelating op de weg......Ze gaan dus tegenwoordig uit van de 1e toelating ipv het originele jaar?
Thimo

Bericht door Thimo »

Waarom neem je niet even contact op met de RDW met je vraag?
Ze zijn heel behulpzaam.

Mvg Thimo.

PS noteer wel namen en tijdstippen en wat je besproken hebt.
Jurgen van Aken

Bericht door Jurgen van Aken »

Dat van die 1e toelating is inderdaad wat onhandig geformuleerd en betreft schijnbaar enkel de overgangsregeling.

Volgens de belastingdienst wordt een voegtuig van 40+ gewoon vrijgesteld.
Zie hier voor een schema daarvan: Klikkerdeklik!
JanTD5

Bericht door JanTD5 »

Wim, even voor mijn beeld vorming. Stel: je koopt nu een zeg 40 jaar oude laro van defensie (heeft altijd in een hoek staan te verstoffen ) en die laat je bij de RDW met de papieren van defensie op kenteken zetten. Heb ik dan, als het een series is, een series met bouwjaar 2014? Dat zou toch fantastisch zij.

Groet Jan
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Nee ... je hebt dan een Series met datum van eerste inschrijving 2014.

Dit is een nogal ongelukkige regeling, dwz de datum van eerste inschrijving geldt voor sommige regelingen als peildatum.

Naast de defensie-voertuigen heb je vliegveld-voertuigen, en bijv. ook diplomatieke auto's die vaak niet bij indienstname ingeschreven zijn maar pas (veel) later.
Als de datum van eerste inschrijving je erg in de wielen rijdt dan kan je natuurlijk altijd proberen om een individuele regeling te krijgen op basis van de buitengewone hardheid tgv toepassing van de normale regels.

(Nu is het natuurlijk wel zo dat met name bij LandRovers er ook rare dingen gebeurden: Auto's die soms erg lang bij de fabriek bleven en dus pas ruim na de papieren productiedatum op de weg kwamen, en soms waren dat dan zelfs "herbouw" auto's. Eigenlijk is dus het gedoe met de chassis-bouw-datum-brieven iets waarmee de oude regeling werd ondergraven -- de oude regeling was nl gebaseerd op 1º inschrijving behalve wanneer er duidelijk bewijs was van een eerdere in dienst name.)

Marc
Ron

Bericht door Ron »

Ik heb dus een Series van '68 wat een beetje kenner ook duidelijk kan zien maar kwam pas in '78 op de weg. Dit staat als eerste registratie op papier en dat is hetgeen wat de RDW na zeggen overneemt........
Marc-my-Words

Ron Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb dus een Series van '68 wat een beetje
> kenner ook duidelijk kan zien maar kwam pas in '78
> op de weg. Dit staat als eerste registratie op
> papier en dat is hetgeen wat de RDW na zeggen
> overneemt........

Natuurlijk neemt de RDW dat - die datum van eerste inschrijving - over, wat dat zijn de feiten.

Het gaat er om hoe daarna deze feiten worden vertaalt in o.a. belastingheffing en/of keuringsregels.
Als het niet "gewoon" goed gaat moet je beroep doen op de buitengewone hardheid van de toepassing van de regelgeving.
Dat beroep moet je dus niet bij de RDW maar bij de belastingdienst doen waar het gaat om belastingen (en bij de RDW zo neem ik aan als het om keuringseisen gaat).

Marc

PS Heb je bewijs over de eerdere militaire indienst-stelling ? Ik weet het niet precies, maar ik dacht dat de RDW bij militaire voertuigen (soms) ook een fictieve indienststellingsdatum hanteert.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2014 12:52 door Marc-my-Words.
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

En wat neemt de RDW over als datum eerste toelating?
Ron

Bericht door Ron »

Auto heeft militaire VIN plaatjes, verlichting, radioaansluitingen, trekogen en verticale ipv horizontale verlichting aan de voorzijde. Bouwjaar '68 wordt ook als produktiejaar op het papier aangegeven maar 1e toelating is '78, wanneer de auto "op de weg" is gekomen.
Frans Bonnes

Staat de auto al op Nederlands kenteken?
Als dat niet zo is vraag dan aan de (Engelse) domeinen, of de instantie waar de auto vandaan komt om een document waarop het originele bouwjaar vermeld staat. In het Engelse leger is het zo dat als een auto verandert er een ander kenteken opkomt en dat laatste kenteken wordt gebruikt bij verkoop.
Duidelijk?
Ron

Bericht door Ron »

Dag Frans,

Auto staat nog op Engels kenteken en er staat ook een origineel bouwjaar op van 1968. 1e toelating is alleen pas in '78... Misschien zou de MOD idd iets gunstigs kunnen verschaffen. Thanks!
Frans Bonnes

Als het een echt Engels kenteken is, dus een V5, staat bij opmerkingen onderaan blad 1, het originele bouwjaar, normaal houdt de RDW dat jaar aan. Als datum eerste toelating.
Wim

Bericht door Wim »

Dat doen ze dus al ruim een jaar niet meer. Daar gaat dit heel topic nu net over.
Alhoewel bij RDW dat niemand toegeeft (zoals zo vaak) dat ze dat voorheen wel gewoon aanpasten op verzoek (met bewijs).
Datum 1e toelating (op een Europees wegennet) wordt dus nu letterlijk teogepast.
Bouwjaar kan wel bij de bijzonderheden vermeld worden, maar daar heeft Ron dus niets aan. Want daar heeft de fiscus (MR dus geen boodschap aan.
Marc-my-Words

Wim Schreef:
> Dat doen ze dus al ruim een jaar niet meer. Daar
> gaat dit heel topic nu net over.
> Alhoewel bij RDW dat niemand toegeeft (zoals zo
> vaak) dat ze dat voorheen wel gewoon aanpasten op
> verzoek (met bewijs).
> Datum 1e toelating (op een Europees wegennet)
> wordt dus nu letterlijk teogepast.
> Bouwjaar kan wel bij de bijzonderheden vermeld
> worden, maar daar heeft Ron dus niets aan. Want
> daar heeft de fiscus (MR dus geen boodschap aan.

Vlgs mij hoorden ze vroeger - als ze dat al deden - de datum eerste inschrijving niet aan te passen.
Echter, mij staat bij dat - voor bijv. militaire voertuigen - wel een fictieve inschrijvingsdatum werd gehanteerd, halverwege het jaar van indienstname.
Er is natuurlijk ook veel voor te zeggen: een militair voertuig is dan niet in de civiele registers opgenomen, maar wel "ingeschreven", en toegelaten op het Europese wegennet, in de zin van de regelgeving.

Marc
Pike

Bericht door Pike »

Anderhalf jaar geleden had ik het plan een ex MOD 90 uit UK in te voeren. Heb hier even voor gebeld met de belastingdienst. Het antwoord was duidelijk: datum eerste toelating bepaalt de eventuele vrijstelling MRB. Het maakt niet uit in welk land dat is. Bouwjaar is voor de belastingdienst nvt.

Mijn LW (ex KL) is ook zo een gevalletje:
Datum eerste toelating: 30 juni 1977
Datum eerste afgifte in Nederland: 30 november 2000

Pike

grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('31bef2277449fd416d7d2dec9b69caa5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 17181313, 600, 600, 'Loading image ...', false);

On the eighth day God created Land Rover.
JanTD5

Bericht door JanTD5 »

Ik heb hem door, dus toch een series 2 uit 2014
Trouwens, wat een waardeloze kromme regel zeg. Ding is toch in dat jaar gebouwd, als je dat netjes kunt bewijzen dan zou dat toch geen probleem moeten zijn. Heb persoonlijk geen last van. Maar het slaat nergens op naar mijn mening. Al wordt daar niet naar geluisterd

Groet Jan
Wim

Bericht door Wim »

Klopt Jan, maar het ontkennen dat ze (RDW) het ooit gedaan hebben is het ergste.
En er zijn destijds (zelfs hier) hordes a.s. Defender rijders voorbij gekomen,
Die hun import 90 of 110 middels een Heritage letter maanden tot soms 1 jaar ouder maakten op papier (kenteken) om eerder 25 jaar oud en dus belastingvrij te zijn.
Toen werd dus gewoon de datum van het van de band lopen als datum 1e toelating genomen.
Marc-my-Words

Wim,

Vlgs mij vergis je je. De RDW deed niks met de heritage-letter, daar zijn zat berichten van hier langs gekomen. Het was de belastingdienst die op basis van een heritage-letter de datum van eerste ingebruikname aanpaste. Deze belasting-aanpassing was mede in het leven geroepen omdat er diverse diplomatieke auto's waren (bijv. degelijke Volvo's) die zonder zo'n regeling soms 10 jaar "jonger" werden.
De regelgeving is aangescherpt, en het is de vraag of deze consequentie welbewust is meegecalculeerd (en of het sowieso redelijk is zoals het nu kan uitpakken).
Vraag dus aan de belasting om een individuele regeling ivm buitengewone hardheid (het hoe en wat even precies opzoeken), en/of de politiek benaderen om een klein stukje reparatie te krijgen. Een militaire truck die lang "gediend" heeft is aan zijn pensioengerechtigde leeftijd tegen de tijd dat die in de "prijzen" valt vanwege de 40-belastingjaren ... dat lijkt mij niet de bedoeling van de wetgever.

Marc
Frans Bonnes

Ging dat niet via de belastingdienst ipv via de RDW?
Pike

Bericht door Pike »

40 belastingjaren? Nergens staat dat voor een voertuig 40 jaar MRB betaald moet zijn alvorens deze vrijstelling krijgt.

Pike

grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('474a9221a01e4c50cee646dad511a4cf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 17181750, 600, 600, 'Loading image ...', false);

On the eighth day God created Land Rover.
RobSLaro

Bericht door RobSLaro »

Ik heb eind december bij de rdw gestaan met een V5 waar de originele bouw jaar als opmerking stond, kenteken was van 1996 met een opmerking van enige jaren eerder. Deze burger auto had stil gestaan en heeft later een nieuw kenteken in de Uk gekregen.

Ik heb contact opgenomen met de rdw en ben toen doorverbonden met een keurmeester. Na overleg heb ik een kopie van de engelse registratie toe gemaild. Kreeg als antwoord dat het klopte.

Bij de rdw is dit bij de kenteken keuring gewoon over genomen, hoewel de keur meester de opmerking eerste instantie over het hoofd zag.

Dus neem gewoon contact op met de rdw met een kopietje van de V5....

Suc6
Rob
Marc-my-Words

Pike, ik bedoel die 40 belastingjaren in de zin van 40 jaren vóór de belasting.
Als je dezelfde auto 40 jaar geschorst had, of bijv. in het buitenland "geexporteerd" had gestald dan waren er wel 40 belastingjaren.
Je ziet hieruit nog eens te meer de "hardheid" van het rekenen met de "eerste inschrijving" in een Europees voertuig-register.

Marc
Wim

Bericht door Wim »

Marc,
de belastingdienst past geen kentekens aan.
Dat doet de RDW.
En die doen dat nu niet meer, terwijl ze helemaal niets met belastingzaken te doen hebben. . .
Marc-my-Words

Wim Schreef:
> Marc,
> de belastingdienst past geen kentekens aan.
> Dat doet de RDW.
> En die doen dat nu niet meer, terwijl ze helemaal
> niets met belastingzaken te doen hebben. . .

Ja en Nee.

De belastingdienst nam een heritage-brief als bewijs van een oudere leeftijd als die op de kentekenpapieren.
De regels zijn aangescherpt en dus doet (vooralsnog) de belastingdienst dat niet meer.

Je moest die heritage-brief dan ook niet naar de RDW sturen - want die deed er niks meer mee - maar samen met een formulier naar de belastingdienst.

Marc
Plaats reactie