van particulier-grijs naar zakelijk-grijs?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Erwin Lokhorst

van particulier-grijs naar zakelijk-grijs?

Bericht door Erwin Lokhorst »

Binnenkort ga ik als kleine zelfstandige beginnen.
Voor het dagelijkse werk lease ik dan gewoon een bus.

Zowel de 110 als de LW, die ik altijd privé heb gereden, staan op grijskenteken.
Maar als particulier betaal je daar natuurlijk de hoofdprijs voor aan wegenbelasting (de LW (ex-oldtimer) is daarom nu nog geschorst).

Als ik nu mijn Laro's af en toe gebruik om klanten te bezoeken (iets van 10% v.d kilometers of zo toch?) , kan ik daarvoor natuurlijk €0,19/km opvoeren, maar komen ze ook te vallen onder het echte grijskenteken tarief?
En zo ja; gaat dat automatisch of moet ik daar iets voor regelen?

Dit zou best eens interessant kunnen zijn.
Voor het geld wat het aan wegenbelasting uitspaar op de 110 kan ik de LW weer ontschorsen, mits de daar dan ook voor geldt.
En dan houden we nog geld over.

Of is het leven toch niet zo mooi?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2014 18:59 door Erwin Lokhorst.
Pike

Re: van particulier-grijs naar zakelijk-grijs?

Bericht door Pike »

Waarom ga je niet naar de belastingdienst? Die is er niet alleen om jou je geld af te nemen maar ook om advies te geven.

Laat je goed voorlichten en laat het op papier zetten. Bij eventuele problemen met die dienst heb je bewijs dat zij het voor je verzonnen hebben. Je krijgt misschien niet het antwoord wat je wil maar wel duidelijkheid.

Pike

grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d828db9fdca94cc29ea8e03c417728e3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 17181340, 600, 600, 'Loading image ...', false);

On the eighth day God created Land Rover.
Edward

Re: van particulier-grijs naar zakelijk-grijs?

Bericht door Edward »

Het is een rekensommetje wat voor jouw het voordeligst is. De 110 op de zaal zetten en alle kosten zakelijk op kunnen voeren en alle btw terug kunnen vorderen, de 110 privé houden en op zakelijk grijs rijden met een beperkte administratie om de zakelijke kilometers te registreren maar geen btw op onderhoud en brandstof terug kunnen vragen. Hangt vooral ook af van de leeftijd van de 110. Is die bijv 15 jaar of ouder tel je 30% van de dagwaarde bij ipv 25% van de catalogus waarde. Is ie helemaal jong tel je bij over geel kentekenwaarde en dat is veul bijtelling!

Maar een fiscalist kan je daarbij helpen. De belastingdienst verstrekt wel info maar gaat echt niet uit rekenen wat voor jou het gunstigst is.

Ander alternatief is een oudere 110 kopen en die door een specialist als Paul helemaal laten restaureren, al die kosten kun je dan ook zakelijk opvoeren. Als is dat waarschijnlijk geen scenario voor een startend ondernemer;-)
Erwin Lokhorst

Re: van particulier-grijs naar zakelijk-grijs?

Bericht door Erwin Lokhorst »

De 110 is van 2001 en dus 13 jaar oud, De LW van 1980 en 34 jaar oud.
Allebei grijs kenteken en diesel.
Ze worden nu gewoon particulier gebruikt, maar kunnen natuurlijk prima worden ingezet voor klantenbezoek en "promotie".

Het gaat mij primair om het verschil in de wegenbelasting.
Als ik dan nog eens wat kilometers kan opvoeren is dat (wat mij betreft) marginaal, maar het verschil tussen particulier=grijs en zakelijk-grijs rijden is aanzienlijk.

Vandaar mijn vraag;
Kan ik de Laro's zakelijk-grijs gaan rijden, in plaats van paiculier, als ik aan toon dat ik ze allebei voor 10% "voor de zaak" gebruik.?
Mark110TD5

Re: van particulier-grijs naar zakelijk-grijs?

Bericht door Mark110TD5 »

Hi Erwin,

De 110 is jonger dan 15 jaar en zal indien je deze zakelijk wilt rijden dan ook volledig worden belast (bijtelling) is dus gezien je alleen maar klanten wilt bezoeken niet echt verstandig aangezien de bijtelling voor de 110 meer is dan de wegenbelasting die je nu betaald.... De LW is wel een optie aangezien dat een oldtimer is (ouder dan 15 jaar) en betaal je belasting over de dagwaarde zeg +/- 2500 euro.. Maar zoals gezegd een rekensommetje en reken je jezelf vooral niet rijk ;-)

Succes!
Frank 110V8

Re: van particulier-grijs naar zakelijk-grijs?

Bericht door Frank 110V8 »

Erwin

Dat kan inderdaad en bijtelling krijg jij alleen als jij de auto's op de zaak zet en de kosten aftrekt
Bart van Dessel

Re: van particulier-grijs naar zakelijk-grijs?

Bericht door Bart van Dessel »

Als je aantoont dat de 110 100% zakelijk bereden wordt (km administratie) en bijna niet privé, dan kun je genieten van lage wegenbelasting en géén bijtelling. Maar de belastingdienst en de KvK kunnen je daar prima over informeren. Die zijn daar nóg beter in thuis dan wij prikkers.

Gr, Bart
Land's End 4x4

Re: van particulier-grijs naar zakelijk-grijs?

Bericht door Land's End 4x4 »

Hoi,

Je kan de 110 prive houden en toch in aanmerking komen voor het grijs kenteken tarief. Vraag je boekhouder om een brief te sturen naar de bd. Voorwaarde is idd dat je tenminste iets van 10 of 15 % zakelijk gebruik moet hebben. Let wel, je kan dan totaal geen kosten aftrekken, behalve de btw over de brandstofkosten (van de zakelijke km).

1 keer geregeld is dan voor altijd geregeld.

Succes
Erwin Lokhorst

Re: van particulier-grijs naar zakelijk-grijs?

Bericht door Erwin Lokhorst »

Van de site van de belastingdienst:

Motorrijtuigenbelasting

U komt in aanmerking voor het lage tarief voor de motorrijtuigenbelasting voor ondernemers als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

U bent ondernemer voor de omzetbelasting en u hebt een btw-nummer van de Belastingdienst.
De bestelauto staat geregistreerd op naam van de (rechts)persoon aan wie het btw-nummer is toegekend.
U gebruikt de bestelauto meer dan bijkomstig voor uw onderneming. Dit betekent dat u uw bestelauto voor meer dan 10% van de jaarlijks verreden kilometers voor uw onderneming gebruikt.
Het lage tarief wordt automatisch toegepast als u als ondernemer voor de omzetbelasting staat geregistreerd.

Link: [www.belastingdienst.nl]

Gaat als het goed is nog automatisch ook (dat zou wel heeeel makkelijk zijn)
En er staat nergens dat dat voor één auto geldt.
We gaan het zien.
henk kruims

Re: van particulier-grijs naar zakelijk-grijs?

Bericht door henk kruims »

Als je voor het lage tarief in aanmerking wilt komen , moet je auto ook voldoen aan de inrichtingseisen

groetnn
Erwin Lokhorst

Re: van particulier-grijs naar zakelijk-grijs?

Bericht door Erwin Lokhorst »

Ze staan allebei al jaren op grijs kenteken.
Ik mag toch aannemen dat ze niet opnieuw gekeurd hoeven te worden?
lumberjack

Re: van particulier-grijs naar zakelijk-grijs?

Bericht door lumberjack »

wel goed opletten met die 10% jij moet het hard maken als zij vinden dat het anders is
dus een goed bij houden je maak snel te veel prive km
henk kruims

Re: van particulier-grijs naar zakelijk-grijs?

Bericht door henk kruims »

mijn 88 diesel staat al vanaf 1979 op grijs. Heeft echter geen tussenschot en ook een rechter zijraam (hardtop)
k ben ondernemer maar betaal nu vanaf maart de volle pond ca E 389 per kwartaal

groetnn
Erwin Lokhorst

Re: van particulier-grijs naar zakelijk-grijs?

Bericht door Erwin Lokhorst »

henk kruims Schreef:
-------------------------------------------------------
> .... betaal nu vanaf maart de
> volle pond...

En waar(om) ging dat mis?
Bram90

Re: van particulier-grijs naar zakelijk-grijs?

Bericht door Bram90 »

Ik heb mij hier ook een tijd geleden in verdiept en er zijn twee dingen die los van elkaar staan. Wat ik begrepen heb is dat je in aanmerking komt voor het grijskenteken tarief als je een BTW nummer (bedrijf dus) en minimaal 10% van de kilometers zakelijk rijdt en natuurlijk voldoet aan de inrichtingseisen. Of je de auto dan als zakelijk of prive post ziet is een ander verhaal. Als je de auto als zakelijk post inzet komt er bijtelling om de hoek kijken en mag je op alle kosten BTW aftrekken. Doe je dat niet dan hoef je geen bijtelling te betalen maar mag je kosten ook niet aftrekken, alleen iets van €0,19/km voor zakelijke ritten.
Nijhuis

Re: van particulier-grijs naar zakelijk-grijs?

Bericht door Nijhuis »

En dan nog mag je uitsluitend BTW terug vragen voor het percentage dat je zakelijk gereden hebt. Dus niet alle BTW.

Zie ook: [www.belastingdienst.nl]

En voor de BTW correctie: [www.tavernemeun.nl]
Dirk109

Re: van particulier-grijs naar zakelijk-grijs?

Bericht door Dirk109 »

Ik heb zelf al jaren 109 pick up bedrijfswagen(lpg) op het kenteken en rij deze auto al jaren prive en ik heb ook een bedrijf op mijn naam.
Het was de bedoeling om vanaf een januari deze zakelijk te gaan rijden(met bijtelling en alles erbij dus) en ik was dus benieuwd wat voor aanslag ik zou ontvangen.
Ik kreeg dus een prive aanslag met de post en geen zakelijk aanslag.Even gebeld naar de belasting en ik moest een verzoek opsturen naar team BPM om deze auto zakelijk te registreren.
Een maand gewacht en maar weer eens gebeld.Er was niks in gang gezet of ontvangen blijkbaar of ik maar weer even zo'n verzoek kon insturen.
Heb ik dus maar weer gedaan en ben nu nog aan het wachten.

Dirk 109- 2.25 LPG/Benz.
Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('20ceb16b2b16906d25c37b8d67a992d3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', '', 17183343, 600, 600, 'Loading image ...', false);
SjoerdN

Re: van particulier-grijs naar zakelijk-grijs?

Bericht door SjoerdN »

Allereerst, Erwin succes met de stap!
Welke branche en onder welke naam?

Als de auto privé staat mag je inderdaad 19ct/km als kosten opvoeren, maar naar de klant toe mag dat uiteraard meer. Aangezien de werkelijke kosten meer zijn.
Mijn auto's staan ook privé, welke ik enkel de lange kilometers bijhoud. Naar klanten verreken ik een kilometerprijs van ongeveer 40ct/km in de totaalprijs.

Ik ben ondernemer in NL, maar woon in Dld dus staan de auto's op Duits kenteken. Het fraaie aan het NL systeem is, dat als ik de auto op de zaak zou zetten ik, 25% bijtelling ga betalen over de nieuwwaarde in NL, dus niet de nieuwwaarde in Dld. Waar ze overigens ook een bijtelling kennen van... 2%.
Plaats reactie