14mm liertouw
14mm liertouw
DSM liertouw is heel erg sterk maar ook heel erg duur. Kan ik ook wat dikker 14mm normaal nylon touw voor een eletrische lier gebruiken ? Of is de breeksterke van 14mm veel te zwak voor een auto van 1700 kilo ?
Groet van Hugo
Groet van Hugo
Re: 14mm liertouw
Het verschil is niet alleen de breeksterkte maar ook de mate van elasticiteit.
Liertouw zit geen rek in en dat is met de meeste andere touwen anders.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d80e3677334c7d140caa93b409ada278', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 17119686, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Liertouw zit geen rek in en dat is met de meeste andere touwen anders.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d80e3677334c7d140caa93b409ada278', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 17119686, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 14mm liertouw
Als je ander touw wild gebruiken gebruik dan klimtouw ( dat van de bergbeklimmers )
ik blijf staaldraad gebruiken
limburgrover
ik blijf staaldraad gebruiken
limburgrover
Re: 14mm liertouw
geen goed idee
in klimtouw zit een behoorlijke rek en is niet sterk genoeg
de rek zit er in om bij een val minder letsel op te lopen
de dikte lijkt in orde tot je weet dat alleen de kern sterk is maar dat er een mantel om zit die er is om beschadiging van de kern te voorkomen maar niet bijdraagt bij de sterkte
heb wel een stuk gebruikt om auto's los te trekken maar dan altijd dubbel en geen zware landrovers
klimmers wisselen hun touw elke paar jaar omdat zelfs bij een gewicht van de klimmer de fabrikant niet meer garandeert dat het niet breekt, weet eerlijk gezegd niet meer om de hoeveel jaar het gaat maar het is maar om aan te geven dat dit touw absoluut niet geschikt is om te lieren
heb jaren geklommen dus ik ken dit touw
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('82b2422fcd4f4aeddbb55f664c032222', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17121244, 600, 600, 'Loading image ...', false);
in klimtouw zit een behoorlijke rek en is niet sterk genoeg
de rek zit er in om bij een val minder letsel op te lopen
de dikte lijkt in orde tot je weet dat alleen de kern sterk is maar dat er een mantel om zit die er is om beschadiging van de kern te voorkomen maar niet bijdraagt bij de sterkte
heb wel een stuk gebruikt om auto's los te trekken maar dan altijd dubbel en geen zware landrovers
klimmers wisselen hun touw elke paar jaar omdat zelfs bij een gewicht van de klimmer de fabrikant niet meer garandeert dat het niet breekt, weet eerlijk gezegd niet meer om de hoeveel jaar het gaat maar het is maar om aan te geven dat dit touw absoluut niet geschikt is om te lieren
heb jaren geklommen dus ik ken dit touw
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('82b2422fcd4f4aeddbb55f664c032222', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17121244, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 14mm liertouw
Gewoon liertouw kopen dus, ik wil nooit meer staalkabel! Heel internet staat vol met liertouw dus concurrentie genoeg.
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: 14mm liertouw
Ja, jou heb ik nog niet hoeven te helpen maar vele andere wel.
In Inor, Furstenau, Veldhoven en Landgraaf ben ik wel aktief
Limburgrover
In Inor, Furstenau, Veldhoven en Landgraaf ben ik wel aktief
Limburgrover
Re: 14mm liertouw
hoi
heb oud klimmerstouw dat afgekeurd is, gebruik ik om spullen op aanhanger vast te maken, voordeel veel rek, elastiek, dus goed vast.
en zoals gebruikelijk, een keer vast gezeten in het gras, en ja dan pak je dat touw. enkel en 15m lang, veel rek en knap, kaboum, je wil niet weten hoe ver dit elastiekje sprong, schrok erg ervan dus, zal het nooit meer gebruiken hiervoor. echt niet.
en bart, nooit meer anders als echt lier touw????
mits je zeker weet dat het goed is, als je in een lange stijle hang , hangt aan je eigen lier????, met een oud touw???? heb ze wel eens zien knappen op de troffies, dan wordt je echt niet vrolijk. bij vlak trekken geef ik je gelijk.
ik zweer bij staal, kan ik tenminste kontrolleren ook bij 5 jaar oud.
gr pascal
heb oud klimmerstouw dat afgekeurd is, gebruik ik om spullen op aanhanger vast te maken, voordeel veel rek, elastiek, dus goed vast.
en zoals gebruikelijk, een keer vast gezeten in het gras, en ja dan pak je dat touw. enkel en 15m lang, veel rek en knap, kaboum, je wil niet weten hoe ver dit elastiekje sprong, schrok erg ervan dus, zal het nooit meer gebruiken hiervoor. echt niet.
en bart, nooit meer anders als echt lier touw????
mits je zeker weet dat het goed is, als je in een lange stijle hang , hangt aan je eigen lier????, met een oud touw???? heb ze wel eens zien knappen op de troffies, dan wordt je echt niet vrolijk. bij vlak trekken geef ik je gelijk.
ik zweer bij staal, kan ik tenminste kontrolleren ook bij 5 jaar oud.
gr pascal
Re: 14mm liertouw
Niet dat ik "klimtouw" zal gebruiken als liertouw, maar "klimtouw" is niet zomaar klimtouw. Je hebt dynamisch touw -en die werkt inderdaad als elastiek- en statisch touw -waar bijna geen rek in zit.
Allebei deze soorten zijn niet geschikt om landrovers te lieren ongeacht de breeksterkte.
Allebei deze soorten zijn niet geschikt om landrovers te lieren ongeacht de breeksterkte.
Re: 14mm liertouw
Als speleoloog gebruik ik statisch koord 10mm.
Juist omdat dit weinig rekt in vergelijk met klimtouw.
De bedoeling van de rek in klimtouw is om de energie die vrij komt bij het vallen voor een groot gedeelte te absorberen. zo dat de klimmer heel blijft.
Speleologen vallen niet in een touw, die hangen in het touw. De rek is dan alleen maar lastig.
Vandaar dat we statisch koord gebruiken.
Maar er zit nog steeds heel veel rek in. Op een lengte van 30m bij het gewicht van alleen maar een mens, is dit nog altijd een paar meter!
De breeksterkte van dit soort touwen is iets meer dan 2000 kg en een knoop reduceert dit gemiddeld met 50%.
Dus weet waar je mee bezig bent als je het gebruikt.
Juist omdat dit weinig rekt in vergelijk met klimtouw.
De bedoeling van de rek in klimtouw is om de energie die vrij komt bij het vallen voor een groot gedeelte te absorberen. zo dat de klimmer heel blijft.
Speleologen vallen niet in een touw, die hangen in het touw. De rek is dan alleen maar lastig.
Vandaar dat we statisch koord gebruiken.
Maar er zit nog steeds heel veel rek in. Op een lengte van 30m bij het gewicht van alleen maar een mens, is dit nog altijd een paar meter!
De breeksterkte van dit soort touwen is iets meer dan 2000 kg en een knoop reduceert dit gemiddeld met 50%.
Dus weet waar je mee bezig bent als je het gebruikt.
Re: 14mm liertouw
.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/03/2014 10:55 door Bart van Dessel.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/03/2014 10:55 door Bart van Dessel.
Re: 14mm liertouw
Inderdaad, nooit meer anders dan liertouw, ik heb het op 3 auto's zitten en wil echt niets anders meer. Het is licht, heeft geen ontzettend vervelende "splinters" waar je je zeer aan doet (heb een hekel aan handschoenen), zou het toch ooit breken dan valt het gewoon op de grond en slingert het niet gevaarlijk door de lucht. Ik heb het trouwens nog nooit gezien of gehoord dat het breekt, dan zal het toch verkeerd zijn gebruikt in het verleden. En ik gebruik het niet in een lange stijle hang, ik ben meer een amateurtje die af en toe een bolletje-pijltje doet, op Landsard rond crosst, modderbakje....Bilstain is al heel wat voor mij. Maar iemand die de auto echt zwaar gebruikt met challenges en zo, die koopt gewoon regelmatig vers touw. Veiligheid staat natuurlijk voorop. Maar zo heeft ieder z'n voorkeur.
Gr, Bar
Gr, Bar
Re: 14mm liertouw
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Inderdaad ....
> .... . Maar iemand die de auto echt zwaar
> gebruikt met challenges en zo, die koopt gewoon
> regelmatig vers touw. Veiligheid staat natuurlijk
> voorop. .....
En als die "challenger" nu regelmatig zijn oude touw ververst en het oude hier (of beter op de pagina-markt) voor een leuk prijsje aanbiedt, dan zijn we snel allemaal goed bezig. Zwaar gebruikt touw is misschien niet ideaal maar voor incidenteel gebruik nog acceptabel, en zeker nog geschikt als verleng-touw.
Marc
-------------------------------------------------------
> Inderdaad ....
> .... . Maar iemand die de auto echt zwaar
> gebruikt met challenges en zo, die koopt gewoon
> regelmatig vers touw. Veiligheid staat natuurlijk
> voorop. .....
En als die "challenger" nu regelmatig zijn oude touw ververst en het oude hier (of beter op de pagina-markt) voor een leuk prijsje aanbiedt, dan zijn we snel allemaal goed bezig. Zwaar gebruikt touw is misschien niet ideaal maar voor incidenteel gebruik nog acceptabel, en zeker nog geschikt als verleng-touw.
Marc
Re: 14mm liertouw
Ik kan er geen touw aanvast knopen. Zeer interessant Draadje. Zoek ook nog steeds een touw voor een Tierelier. gr. Juppe.
Re: 14mm liertouw
Hoi was de vraag niet nylon ipv dyneema?
Ik heb eigenlijk dezelfde vraag ik heb nog een oude val lijn liggen van een zeilboot nylon dubbel gevlochten16mm dik heeft een breekstrekte van 7 ton.
Is dat geschikt voor om staalkabel te vervangen op mijn lier?
Ik heb eigenlijk dezelfde vraag ik heb nog een oude val lijn liggen van een zeilboot nylon dubbel gevlochten16mm dik heeft een breekstrekte van 7 ton.
Is dat geschikt voor om staalkabel te vervangen op mijn lier?
Re: 14mm liertouw
JeroenT Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi was de vraag niet nylon ipv dyneema?
> Ik heb eigenlijk dezelfde vraag ik heb nog een
> oude val lijn liggen van een zeilboot nylon dubbel
> gevlochten16mm dik heeft een breekstrekte van 7 ton.
> Is dat geschikt voor om staalkabel te vervangen op
> mijn lier?
Kijk even hier: [landrover.startpagina.nl]
-------------------------------------------------------
> Hoi was de vraag niet nylon ipv dyneema?
> Ik heb eigenlijk dezelfde vraag ik heb nog een
> oude val lijn liggen van een zeilboot nylon dubbel
> gevlochten16mm dik heeft een breekstrekte van 7 ton.
> Is dat geschikt voor om staalkabel te vervangen op
> mijn lier?
Kijk even hier: [landrover.startpagina.nl]
Re: 14mm liertouw
Vallen en schoten van zeilboten hebben weinig rek doordat deze voorgerekt zijn. Dyneema heeft geen rek maar beschadigd heel snel. Breekstrekte van 10 mm sk75 dyneema is minder als een 16 mm dubbelgevlochten polysterlijn. Toch vind ik geen liertouw zonder dyneema op internet? iemand ervaring met 14/16 mm liertouw ipv 8 /10 mm dyneema?
Re: 14mm liertouw
JeroenT Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vallen en schoten van zeilboten hebben weinig rek
> doordat deze voorgerekt zijn. Dyneema heeft geen
> rek maar beschadigd heel snel. Breekstrekte van 10
> mm sk75 dyneema is minder als een 16 mm
> dubbelgevlochten polysterlijn. Toch vind ik geen
> liertouw zonder dyneema op internet? iemand
> ervaring met 14/16 mm liertouw ipv 8 /10 mm
> dyneema?
Ben benieuwd waarom wil je liertouw zonder dyneema? Het is wel te vinden op het web hoor
Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee - met liertouw op de land rover dan - wel met allerlei soorten touwen (da's vloeken, zeilers zeggen lijnen) voor de zeilerij, 25 jaar een zeilboot gehad. Eén van de nadelen van polyester lijn is bijvoorbeeld dat het altijd omgeven is door een mantel van ander materiaal vanwege de UV slijtage. Daardoor krijg je helaas ook wrijving en slijtage tussen de kern en mantel. Dyneema heeft dat niet, die heeft geen aparte mantel maar is geheel gevlochten. Polyster touw heeft meestal een lineaire kern (allemaal lange parallelle vezels) met daarom heen een "gebreide" mantel.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e874a72aba28ced4265ce667d9ddbf94', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17124969, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> Vallen en schoten van zeilboten hebben weinig rek
> doordat deze voorgerekt zijn. Dyneema heeft geen
> rek maar beschadigd heel snel. Breekstrekte van 10
> mm sk75 dyneema is minder als een 16 mm
> dubbelgevlochten polysterlijn. Toch vind ik geen
> liertouw zonder dyneema op internet? iemand
> ervaring met 14/16 mm liertouw ipv 8 /10 mm
> dyneema?
Ben benieuwd waarom wil je liertouw zonder dyneema? Het is wel te vinden op het web hoor
Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee - met liertouw op de land rover dan - wel met allerlei soorten touwen (da's vloeken, zeilers zeggen lijnen) voor de zeilerij, 25 jaar een zeilboot gehad. Eén van de nadelen van polyester lijn is bijvoorbeeld dat het altijd omgeven is door een mantel van ander materiaal vanwege de UV slijtage. Daardoor krijg je helaas ook wrijving en slijtage tussen de kern en mantel. Dyneema heeft dat niet, die heeft geen aparte mantel maar is geheel gevlochten. Polyster touw heeft meestal een lineaire kern (allemaal lange parallelle vezels) met daarom heen een "gebreide" mantel.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e874a72aba28ced4265ce667d9ddbf94', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17124969, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 14mm liertouw
Ik heb nog een lijn van 25 meter 16 mm liggen dus waarom euro 100 plus uitgeven aan dyneema?
Re: 14mm liertouw
Zoal ik al zei, om dat de constructie van dubbel gevlochten polyesterlijn niet voor deze toepassing geschikt is:
QuoteAfhankelijk van de diameter is de mantel 16, 24 of 32-voudig gevlochten. De kern is 12-strengs gevlochten. Door deze constructie is dit touw goed te splitsen en uiterst soepel. Dit type landvasten touw wordt veel gebruikt als luxe landvasten.
Wil je voorkomen dat je auto aan de wandel gaat, dan je hem hiermee goed kunnen vastbinden.
Als liertouw zou ik het zelf echter niet gebruiken. Veiligheid kost soms geld, ken je het gezegde:
"Veiligheidheid duur? Moet je eens een ongeluk proberen!" ...
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1891e2e37615c461743efaa99c606438', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17125031, 600, 600, 'Loading image ...', false);
QuoteAfhankelijk van de diameter is de mantel 16, 24 of 32-voudig gevlochten. De kern is 12-strengs gevlochten. Door deze constructie is dit touw goed te splitsen en uiterst soepel. Dit type landvasten touw wordt veel gebruikt als luxe landvasten.
Wil je voorkomen dat je auto aan de wandel gaat, dan je hem hiermee goed kunnen vastbinden.
Als liertouw zou ik het zelf echter niet gebruiken. Veiligheid kost soms geld, ken je het gezegde:
"Veiligheidheid duur? Moet je eens een ongeluk proberen!" ...
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1891e2e37615c461743efaa99c606438', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17125031, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 14mm liertouw
Ik zou zeggen gooi dat touw op je lier en ga lekker jezelf lieren (maar niet iemand anders) . Als het breekt weet je dat het niet sterk genoeg was
Groeten neef Henk
Groeten neef Henk
Re: 14mm liertouw
Hoihoi, iemand nog wel een zinnige reactie ? Ik zoek een goedkoper alternatief voor staal draad en wil touw om mijn lier wat sterk genoeg is ?
Re: 14mm liertouw
Wat wil je? Goedkoop en gevaarlijk of een keer geld uitgeven en veilig werken? Ik zweer bij echt liertouw (dyneema of iets dergelijks) en echt niks anders. En natuurlijk, ieder z'n mening Is hier al genoeg over geschreven.
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: 14mm liertouw
Goedkoper alternatief voor staal ??
10/11 mm staal kost nog geen €100,- voor 30 meter!!
Bezuinig niet op remmen enz. Geldt ook voor je lierkabel: je hangt er tenslotte aan!
10/11 mm staal kost nog geen €100,- voor 30 meter!!
Bezuinig niet op remmen enz. Geldt ook voor je lierkabel: je hangt er tenslotte aan!
Re: 14mm liertouw
hvbuel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoihoi, iemand nog wel een zinnige reactie ? Ik
> zoek een goedkoper alternatief voor staal draad en
> wil touw om mijn lier wat sterk genoeg is ?
Hugo,
Je bedoelt met een "zinnige reactie" een reactie die in je straatje te pas komt?
Nee dan heeft niemand een "zinnige reactie" want je wilt een onmogelijke combinatie van eigenschappen:
nl. erg goedkoop, sterk en geen staal.
Ieder tweetal van deze drie eisen kan je wel mee uitkomen, maar gedrieen gaat het niet.
En ... iets dyneema achtigs kost niet weer enorm veel.
Marc
-------------------------------------------------------
> Hoihoi, iemand nog wel een zinnige reactie ? Ik
> zoek een goedkoper alternatief voor staal draad en
> wil touw om mijn lier wat sterk genoeg is ?
Hugo,
Je bedoelt met een "zinnige reactie" een reactie die in je straatje te pas komt?
Nee dan heeft niemand een "zinnige reactie" want je wilt een onmogelijke combinatie van eigenschappen:
nl. erg goedkoop, sterk en geen staal.
Ieder tweetal van deze drie eisen kan je wel mee uitkomen, maar gedrieen gaat het niet.
En ... iets dyneema achtigs kost niet weer enorm veel.
Marc
Re: 14mm liertouw
Hoihoi , bedankt allemaal voor de goede raad en veiligheid boven alles!
Maar jullie weten het allemaal wel uit het verband te trekken
Ik heb nu staal draad op mijn lier zitten en wil juist overstappen naar touw juist vanwege de veiligheid van andere mensen
Maar ik ben geen spcialist op het gebied van touwen maar jullie allemaal wel zo te lezen. ik heb iets gemist op school bljkbaar
Heeft er iemand ervaring met Plasma lier touw? Schijnbaar ook stevig en goedkoper dan dyneema
Maar jullie weten het allemaal wel uit het verband te trekken
Ik heb nu staal draad op mijn lier zitten en wil juist overstappen naar touw juist vanwege de veiligheid van andere mensen
Maar ik ben geen spcialist op het gebied van touwen maar jullie allemaal wel zo te lezen. ik heb iets gemist op school bljkbaar
Heeft er iemand ervaring met Plasma lier touw? Schijnbaar ook stevig en goedkoper dan dyneema
Re: 14mm liertouw
Plasma liertouw is prima! Wij hebben dat trouwens niet op school geleerd hoor, gewoon lekker al jaren met het spul bezig en veel op de prik kijken en vragen, dan wordt je vanzelf wijzer.
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: 14mm liertouw
14 mm is wel een beetje erg veel van het goede.
10 mm is voor een landrover echt wel genoeg.
Koop desnoods nog een snatchblok als je echt megavast staat.
Hier al jaren een dyneema en ben er echt blij mee.
Enige minpuntje is dat het touw soms vast zit op de trommel doordat klem komt te zitten tussen de andere windingen.
Maar door het zelf strak ts houden krijg je het weer los.
Dit ontstaat doordat je het te strak oprolt.
Ander nadeel is dat het erg slecht tegen warmte kan.
Boven de 140 graden is het einde oefening dus daarom doen ze ook vaak een speciale band om het touw
Wat direct contact maakt met de liertrommel.
Ook opletten met wrijving langs rotsen en bomen.
Groet Laurens
10 mm is voor een landrover echt wel genoeg.
Koop desnoods nog een snatchblok als je echt megavast staat.
Hier al jaren een dyneema en ben er echt blij mee.
Enige minpuntje is dat het touw soms vast zit op de trommel doordat klem komt te zitten tussen de andere windingen.
Maar door het zelf strak ts houden krijg je het weer los.
Dit ontstaat doordat je het te strak oprolt.
Ander nadeel is dat het erg slecht tegen warmte kan.
Boven de 140 graden is het einde oefening dus daarom doen ze ook vaak een speciale band om het touw
Wat direct contact maakt met de liertrommel.
Ook opletten met wrijving langs rotsen en bomen.
Groet Laurens