laad spanning van 13.2 voltage genoeg
laad spanning van 13.2 voltage genoeg
Hoihoi, is een laad spanning van 13.2v genoeg om de accu op te laden ?
Ik heb met 2 meters gemeten en tijdens het rijden komt de spanning niet boven 13.2 v en als ik mijn licht aan doe zakt de spanning naar 12.7 volt
Of moet ik een nieuwe alternator ?
Groetem van Hugo
Ik heb met 2 meters gemeten en tijdens het rijden komt de spanning niet boven 13.2 v en als ik mijn licht aan doe zakt de spanning naar 12.7 volt
Of moet ik een nieuwe alternator ?
Groetem van Hugo
Re: laad spanning van 13.2 voltage genoeg
Dank je Sander en dan ben ik weer gerust gesteld
Groeten van Hugo
Groeten van Hugo
Re: laad spanning van 13.2 voltage genoeg
Het is Max 13,4 ongeveer , je kan tijdens het rijden je multimeter er op houden of laadstroom meter erop Zetten heb je altijd een idee wat er geladen wordt 

Re: laad spanning van 13.2 voltage genoeg
Bij een moderne alternator moet je als er geen grote verbruikers zijn, toch echt rond de 13,8-14V uit kunnen komen. Tenzij de accu volledig leeg is.
Inzakken van 13,2 naar 12,7 door uitsluitend het inschakelen van je verlichting is ook niet goed.
Ik denk dat er een van de gelijkrichtdiodes kapot is. Dan neemt de stroom die de alternator kan leveren sterk af en bij belasting ook de laadspranning.
In theorie laden accu's bij een klemspanning van 12,7 volt; maar dan gaat het wel erg lang duren voor hij vol is.
Is het een series met een gelijkstroomdynamo; dan zijn de gemeten waarden normaal. (daar zit naast de verlichting bijna geen extra gebruikers)
Gerrit
>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
Inzakken van 13,2 naar 12,7 door uitsluitend het inschakelen van je verlichting is ook niet goed.
Ik denk dat er een van de gelijkrichtdiodes kapot is. Dan neemt de stroom die de alternator kan leveren sterk af en bij belasting ook de laadspranning.
In theorie laden accu's bij een klemspanning van 12,7 volt; maar dan gaat het wel erg lang duren voor hij vol is.
Is het een series met een gelijkstroomdynamo; dan zijn de gemeten waarden normaal. (daar zit naast de verlichting bijna geen extra gebruikers)
Gerrit
>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
Re: laad spanning van 13.2 voltage genoeg
Is dus echt niet voldoende.
Mooiste is als hij belast 13,8V en onbelast 14,2V laad.
Met 13,2V en zeker 12,7V krijg je de accu nooit vol. Vergeet niet dat een goede accu in rust 12,6V geeft.
Je zult de dynamo moeten laten reviseren of vervangen.
Mooiste is als hij belast 13,8V en onbelast 14,2V laad.
Met 13,2V en zeker 12,7V krijg je de accu nooit vol. Vergeet niet dat een goede accu in rust 12,6V geeft.
Je zult de dynamo moeten laten reviseren of vervangen.
Re: laad spanning van 13.2 voltage genoeg
Precies.
Mijn nu 4 jaar oude "alternator" (een wisselstroom-dynamo zou beter alternator heten) levert 14,2-14,4 Volt met nauwelijks verbruikers aan, bij iets meer dan stationair toerental en een accu die vrijwel vol is. (In mijn vorige auto was ik blij als ie richting 14 Volt ging - en dat is eigenlijk te weinig om ook 's winters de accu helemaal vol te houden, en dat is dan weer minder voor de accu-levensduur.)
Met echt alles aan (incl voorruitverwarming en stoelverwarming) dan zie je dat de spanning inzakt naar ± 13 Volt (en ook meer toeren-afhankelijk wordt), zelfs aan een grote "alternator" zit een bovengrens.
Marc
Mijn nu 4 jaar oude "alternator" (een wisselstroom-dynamo zou beter alternator heten) levert 14,2-14,4 Volt met nauwelijks verbruikers aan, bij iets meer dan stationair toerental en een accu die vrijwel vol is. (In mijn vorige auto was ik blij als ie richting 14 Volt ging - en dat is eigenlijk te weinig om ook 's winters de accu helemaal vol te houden, en dat is dan weer minder voor de accu-levensduur.)
Met echt alles aan (incl voorruitverwarming en stoelverwarming) dan zie je dat de spanning inzakt naar ± 13 Volt (en ook meer toeren-afhankelijk wordt), zelfs aan een grote "alternator" zit een bovengrens.
Marc
Re: laad spanning van 13.2 voltage genoeg
Hoihoi , zonet nog eens goed op gemeten en binnen vanaf de sigaretten aanstekker en direct op de accu meet ik met iets hoger toerental 13.4 volt.
Maar als ik direct op de dynamo meet op de dikke aansluiting meet ik 14.2 \ 14.4 volt.
Ergens gaat er dus iets verloren en dat moet ik uitzoeken. Of mag ik een extra draad trekken van de dikke + pool op de dynamo naar de + van de accu ?
Zo ja hoe dik moet deze draad zijn ? De dynamo is een 65 ampere versie
Maar als ik direct op de dynamo meet op de dikke aansluiting meet ik 14.2 \ 14.4 volt.
Ergens gaat er dus iets verloren en dat moet ik uitzoeken. Of mag ik een extra draad trekken van de dikke + pool op de dynamo naar de + van de accu ?
Zo ja hoe dik moet deze draad zijn ? De dynamo is een 65 ampere versie
Re: laad spanning van 13.2 voltage genoeg
Hoihoi, zonet nog eens goed op gemeten en binnen vanaf de sigaretten aanstekker en direct op de accu meet ik met iets hoger toerental 13.4 volt.
Maar als ik direct op de dynamo meet op de dikke aansluiting meet ik 14.2 \ 14.4 volt.
Ergens gaat er dus iets verloren en dat moet ik uitzoeken. Of mag ik een extra draad trekken van de dikke + pool op de dynamo naar de + van de accu?
Zo ja hoe dik moet deze draad zijn ? De dynamo is een 65 ampere versie
Maar als ik direct op de dynamo meet op de dikke aansluiting meet ik 14.2 \ 14.4 volt.
Ergens gaat er dus iets verloren en dat moet ik uitzoeken. Of mag ik een extra draad trekken van de dikke + pool op de dynamo naar de + van de accu?
Zo ja hoe dik moet deze draad zijn ? De dynamo is een 65 ampere versie
Re: laad spanning van 13.2 voltage genoeg
Een draad van 4mm² erbij leggen is geen enkel probleem.
Leg hem dan wel van de dynamo naar je startmotor.
Maar ik heb een donkerbruin vermoede dat je pluskabel van accu naar startmotor te veel weerstand geeft. Zet er is een startkabel over van startmotor naar accu en kijk dan is wat hij doet. Je zou ook even bij de startmotor kunnen moeten hoeveel volt hij daar aangeeft.
Leg hem dan wel van de dynamo naar je startmotor.
Maar ik heb een donkerbruin vermoede dat je pluskabel van accu naar startmotor te veel weerstand geeft. Zet er is een startkabel over van startmotor naar accu en kijk dan is wat hij doet. Je zou ook even bij de startmotor kunnen moeten hoeveel volt hij daar aangeeft.
Re: laad spanning van 13.2 voltage genoeg
Een extra kabel leggen kan... maar het is slimmer om eerst eens even goed de bekabeling langs te lopen. In principe is de bekabeling in het algemeen afdoende en is er sprake vanergen een overgangs-weerstand (of meerdere). Het kan bovendien ook gewoon een slechte massa-kabel zijn (daarmee krijg je vanzelf steeds meer verrassende effecten), en als er ergens een een slechte massa in het circuit zit dan helpt een extra kabel je helemaal niks. Als je die extra kabel niet heel netjes weglegt bouw je alleen maar een extra kortsluitrisico in.
Marc
Marc
Re: laad spanning van 13.2 voltage genoeg
Hoihoi , goed de bekabeling langs lopen ga ik zeker doen maar kan ik voor nu een draad van de dynamo naar de accu leggen zodat deze oplaad met 14.4 volt ?
Meten bij de startmotor ga ik zeker ook nog doen maar waarom een draad van de dynamo naar de startmotor ? De starmotor start toch van af de accu en niet de dynamo ?
En is een 4mm2 draad dik genoeg voor 65 ampere ?
Meten bij de startmotor ga ik zeker ook nog doen maar waarom een draad van de dynamo naar de startmotor ? De starmotor start toch van af de accu en niet de dynamo ?
En is een 4mm2 draad dik genoeg voor 65 ampere ?
Re: laad spanning van 13.2 voltage genoeg
De originele draad is echt niet dikker.
De originele loopt ook naar je startmotor. Daar zit hij bij de dikke draad van de accu. Vandaar dat ik het trucje met de startkabel aangeef
De originele loopt ook naar je startmotor. Daar zit hij bij de dikke draad van de accu. Vandaar dat ik het trucje met de startkabel aangeef
Re: laad spanning van 13.2 voltage genoeg
Hoi,
Als het goed is, lopen er van de dynamo twee draden naar de dikke schroef op je startmotor. Een draad is dik (zou op zijn minst 6mm2 moeten zijn) en voert de laadstroom (en de stroom van gebruikers indien ingeschakeld) van de dynamo tot aan de startmotorschroef.
Vanaf dat punt gaat de dikke kabel naar de accu en een 6mm2 naar een verdeelpunt.
Heel belangrijk is dat van de dikke schroef nog eens een draad naar de dynamo loopt. Deze draad zorgt ervoor dat de spanning op de dikke schroef van de startmotor (bij de dynamo) wordt gemeten en niet de spanning die vertrekt bij de dynamo.
Succes,
Jos
Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bffbcc32131cab7585c050dbe5b85a20', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 17186923, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Als het goed is, lopen er van de dynamo twee draden naar de dikke schroef op je startmotor. Een draad is dik (zou op zijn minst 6mm2 moeten zijn) en voert de laadstroom (en de stroom van gebruikers indien ingeschakeld) van de dynamo tot aan de startmotorschroef.
Vanaf dat punt gaat de dikke kabel naar de accu en een 6mm2 naar een verdeelpunt.
Heel belangrijk is dat van de dikke schroef nog eens een draad naar de dynamo loopt. Deze draad zorgt ervoor dat de spanning op de dikke schroef van de startmotor (bij de dynamo) wordt gemeten en niet de spanning die vertrekt bij de dynamo.
Succes,
Jos
Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bffbcc32131cab7585c050dbe5b85a20', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 17186923, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Re: laad spanning van 13.2 voltage genoeg
is echt niet genoeg moet 14,2 zijn
zoals je aangeeft heb je ergens overgangsweerstanden in de bedrading
begin eens met het goed schoon borstelen, met een staalborstel, van de accu polen en klemmen (aan de binnenkant)
verder kan je het verlies in de kabels meten met je meter, meet dan op je plus van de accu en de plus van de dynamo zo ook met de massa, ergens verschijnt dan twee volt op je meter
kan ook minder zijn als zowel de plus als de min aansluitingen geoxideerd zijn
als er klemmen gebruikt zijn, loshalen en met staalborstel blank maken, ook de verbinding aan het chassis
ik heb een extra massa draad van de dynamo naar het blok gemaakt omdat de verbinding via de dynamo steun niet lekker was
voor 65 amp gebruik ik min 6mm voor een kort stukje maar beter 10mm
een extra draad naar de startmotor kan geen kwaad maar ook daar alles goed blank maken
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('62cbc5b9828e19bbbee14b4eea3b9bbc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17186932, 600, 600, 'Loading image ...', false);
zoals je aangeeft heb je ergens overgangsweerstanden in de bedrading
begin eens met het goed schoon borstelen, met een staalborstel, van de accu polen en klemmen (aan de binnenkant)
verder kan je het verlies in de kabels meten met je meter, meet dan op je plus van de accu en de plus van de dynamo zo ook met de massa, ergens verschijnt dan twee volt op je meter
kan ook minder zijn als zowel de plus als de min aansluitingen geoxideerd zijn
als er klemmen gebruikt zijn, loshalen en met staalborstel blank maken, ook de verbinding aan het chassis
ik heb een extra massa draad van de dynamo naar het blok gemaakt omdat de verbinding via de dynamo steun niet lekker was
voor 65 amp gebruik ik min 6mm voor een kort stukje maar beter 10mm
een extra draad naar de startmotor kan geen kwaad maar ook daar alles goed blank maken
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('62cbc5b9828e19bbbee14b4eea3b9bbc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17186932, 600, 600, 'Loading image ...', false);