Series bladveren
Series bladveren
Hoe herken je de achterste 11-blads bladveren van een 88 t.o.v. een 109?
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Series bladveren
Als je bedoeld qua lengte, dan is er m.i. geen verschil. Ik heb oude veren van een 109 zonder enige aanpassing onder een 88 gezet.
Volgens de onderdelenboeken zijn het wel verschillende part-nrs, zal wel met de belasting te maken hebben.
Er staat een nummer ergens in, meestal bij de krul bovenzijde of origineel op 1/3 aan onderzijde.
Als je bedoeld welke moet aan de bestuurderskant (want die is iets zwaarder) dan kan je dat ook aan het nummer zien.
Grtz.
Volgens de onderdelenboeken zijn het wel verschillende part-nrs, zal wel met de belasting te maken hebben.
Er staat een nummer ergens in, meestal bij de krul bovenzijde of origineel op 1/3 aan onderzijde.
Als je bedoeld welke moet aan de bestuurderskant (want die is iets zwaarder) dan kan je dat ook aan het nummer zien.
Grtz.
Re: Series bladveren
Een 109 is zwaarder dan een 88, dus ik bedoel inderdaad qua belasting. Ik neem aan dat veren van een 109 meer belasting moeten kunnen hebben dan die van een 88. Qua maatvoering, zijn ze inderdaad gelijk, maar hoe zit het met bijv. bladveerdikte. M.a.w. als ik een setje veren in mijn handen heb (zo sterk ben ik trouwens niet), hoe zie ik dan of die van een 109 of van een 88 zijn?
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Series bladveren
Heb het even nagemeten, de SIIa 88" en SIII 109" zijn beide rond de 66mm breed, de 88" 64mm dik, de 109" 67mm dik, maar dat zegt niets want de nieuwe Santana's die nog heb staan voor de 109" zijn 62mm dik. Alle 3 hebben ze andere krullen, andere bladen maar wel alle 3 zijn het 11-blads.
Voor zover ik weet zijn er 8, 9 en 11 blads-veren en dan zijn er ook nog 109"-1tons veren, denk dat iedere fabrikant het weer net even anders doet. Je zal het toch van de nummers moeten hebben. Je zou verwachten dat de 88" lichtere veren heeft maar dat hoeft dus niet. Grtz.
Voor zover ik weet zijn er 8, 9 en 11 blads-veren en dan zijn er ook nog 109"-1tons veren, denk dat iedere fabrikant het weer net even anders doet. Je zal het toch van de nummers moeten hebben. Je zou verwachten dat de 88" lichtere veren heeft maar dat hoeft dus niet. Grtz.
Re: Series bladveren
Verschil in gewicht is 1500kg voor de 109 en 1350 kg voor de 88. Dat is dus 10%, weet niet of ze daarvoor andere veren gemaakt hebben.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b3ff6e7b2993fbed730138fc42f38eda', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 17163223, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b3ff6e7b2993fbed730138fc42f38eda', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 17163223, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Series bladveren
Richard,
Land Rover heeft altijd verschillende partnummers gebruikt voor de 88 en de 109 achterveren. En zoals Jopie al zegt bestaan er 11-blads pakketten van 64 mm en 67 mm dik. Ik heb ze hier beide liggen en die van 64 mm komen gegarandeerd onder een 88 vandaan. Logischerwijs zouden die van 67 mm dan onder een 109 moeten. Probleem is echter dat ik maar een veer van 67 mm heb en nu dus een tweede veer nodig heb. Ik heb net met van Dam gebeld, maar die hebben alleen maar pakketten van 64 mm en die verkopen ze voor de 88 en de 109. Ik denk echter dat een 109 met die dunnere pakketten weer gaat doorhangen.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Land Rover heeft altijd verschillende partnummers gebruikt voor de 88 en de 109 achterveren. En zoals Jopie al zegt bestaan er 11-blads pakketten van 64 mm en 67 mm dik. Ik heb ze hier beide liggen en die van 64 mm komen gegarandeerd onder een 88 vandaan. Logischerwijs zouden die van 67 mm dan onder een 109 moeten. Probleem is echter dat ik maar een veer van 67 mm heb en nu dus een tweede veer nodig heb. Ik heb net met van Dam gebeld, maar die hebben alleen maar pakketten van 64 mm en die verkopen ze voor de 88 en de 109. Ik denk echter dat een 109 met die dunnere pakketten weer gaat doorhangen.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Series bladveren
Misschien brengt dit helderheid
[www.rockymountainspares.co.uk]
mvg Hans
[www.rockymountainspares.co.uk]
mvg Hans
Re: Series bladveren
Hans,
Vooralsnog wilde ik toch een beetje origineel blijven en gewoon goede bladveren monteren. Bovendien is de wereld van parabolen bepaald niet helemaal duidelijk. Zie [www.parabolicspring.com] Alhoewel ik op mijn eerste 109 ook Rocky Mountain parabolen heb gehad.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Vooralsnog wilde ik toch een beetje origineel blijven en gewoon goede bladveren monteren. Bovendien is de wereld van parabolen bepaald niet helemaal duidelijk. Zie [www.parabolicspring.com] Alhoewel ik op mijn eerste 109 ook Rocky Mountain parabolen heb gehad.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Series bladveren
Tja, goede parabolen moeten toch op de langere duur beter zijn als de traditionele veren.
Geheel nieuwe traditionele zijn vergelijkbaar qua veerwerking maar bij (goede) parabolen blijft de veerkarakteristiek gelijk gedurende de levensduur.
En ... het moet goed kunnen: Er rijden zat (en meer en meer) goederenwagens op parabolen, en dat het er meer en meer zijn is niet voor niks.
Marc
Geheel nieuwe traditionele zijn vergelijkbaar qua veerwerking maar bij (goede) parabolen blijft de veerkarakteristiek gelijk gedurende de levensduur.
En ... het moet goed kunnen: Er rijden zat (en meer en meer) goederenwagens op parabolen, en dat het er meer en meer zijn is niet voor niks.
Marc
Re: Series bladveren
Marc,
Laat ik me dan iets specifieker uitdrukken. De wereld van parabolen voor Land Rovers is bepaald niet helemaal duidelijk.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Laat ik me dan iets specifieker uitdrukken. De wereld van parabolen voor Land Rovers is bepaald niet helemaal duidelijk.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Series bladveren
Wim Janssen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Laat ik me dan iets specifieker uitdrukken. De
> wereld van parabolen voor Land Rovers is bepaald
> niet helemaal duidelijk.
I know ... maar deze [www.heystee-automotive.com] zouden het gewoon goed moeten doen.
(d'r hangt wel een serieus prijskaartje aan -- aan de andere kant is een berg oud-ijzer / andermans afdankertjes en het geklooi daarmee ook niet gratis).
Marc
-------------------------------------------------------
> Laat ik me dan iets specifieker uitdrukken. De
> wereld van parabolen voor Land Rovers is bepaald
> niet helemaal duidelijk.
I know ... maar deze [www.heystee-automotive.com] zouden het gewoon goed moeten doen.
(d'r hangt wel een serieus prijskaartje aan -- aan de andere kant is een berg oud-ijzer / andermans afdankertjes en het geklooi daarmee ook niet gratis).
Marc
Re: Series bladveren
ik heb de veren bij van dam vandaan en ze zitten onder mijn ambu
nu is die standaard zo een 2600kg en ze hangen niet door, zitten er 5 jaar onder
ben laatst een beetje overladen naar duitsland gereden en woog per ongeluk 3300kg merkte bijna geen verschil in veerstand
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d4f7025556fd202825a753c0389e3540', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17163479, 600, 600, 'Loading image ...', false);
nu is die standaard zo een 2600kg en ze hangen niet door, zitten er 5 jaar onder
ben laatst een beetje overladen naar duitsland gereden en woog per ongeluk 3300kg merkte bijna geen verschil in veerstand
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d4f7025556fd202825a753c0389e3540', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17163479, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Series bladveren
Welke veren, de heavy duty's?
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Series bladveren
Heb nog een set 8 blads veren liggen met bijbehoren voor 4cm verhoging die volgens zeggen onder een militaire 109" vandaan zouden komen (Sortout).
Zou dat kunnen en voor welke belasting zouden die dan zijn ? Thx.
Zou dat kunnen en voor welke belasting zouden die dan zijn ? Thx.