p38 r380 met lt230 bak?
p38 r380 met lt230 bak?
Heren!
Ik heb een r380 bak gekocht uit een P38 Range Rover en wil daar een lt230 aan knopen.
kon zoeven niet op numcat vinden of de uitgaande as van een R380 P38 bak dezelfde spiebaan heeft als de uitgaande as van een ''lt230'' r380 bak.
Ik neem aan dat de casing aan de achterkant ook anders is ivm borgwarner tussenbak tov lt230 (boutgaten). Dus moet ik op zoek naar de casing (achterkant dus), hopelijk niet naar een uitgaande as?!!
Vernam onlangs dat een r380 bak one hell of a job is om uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten om bijv een ingaande of uitgaande as te wisselen?
Wie heeft hier een duidelijk verhaal over voor ik bak onklaar maak? Overigens heb ik bepaald geen 2 linkerhanden...
Ik hoor het graag ,mocht iemand nog onderdelen hebben hoor ik het ook graag!
Thanks!
Sieger de Haan.
nul zes vier acht 73 99 07
Ik heb een r380 bak gekocht uit een P38 Range Rover en wil daar een lt230 aan knopen.
kon zoeven niet op numcat vinden of de uitgaande as van een R380 P38 bak dezelfde spiebaan heeft als de uitgaande as van een ''lt230'' r380 bak.
Ik neem aan dat de casing aan de achterkant ook anders is ivm borgwarner tussenbak tov lt230 (boutgaten). Dus moet ik op zoek naar de casing (achterkant dus), hopelijk niet naar een uitgaande as?!!
Vernam onlangs dat een r380 bak one hell of a job is om uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten om bijv een ingaande of uitgaande as te wisselen?
Wie heeft hier een duidelijk verhaal over voor ik bak onklaar maak? Overigens heb ik bepaald geen 2 linkerhanden...
Ik hoor het graag ,mocht iemand nog onderdelen hebben hoor ik het ook graag!
Thanks!
Sieger de Haan.
nul zes vier acht 73 99 07
Re: p38 r380 met lt230 bak?
Om dat passend te krijgen moet je waarschijnlijk de main shaft en de extension housing wisselen.
Voor details zou ik Dave Ashcroft even een mailtje sturen. Dave reageert snel en kan je zo verder helpen.
Zelf heb ik een paar maanden geleden voor het eerst een R380 gerepareerd. Ik moest de layshaft wisselen aangezien er 3 tanden van de derde versnelling af waren. Ik heb ook het tandwiel van de derde versnelling gewisseld. De lagers heb ik hergebruikt omdat de auto alleen gebruikt wordt om mee te racen.
Ik had nog overwogen om een bak uit Engeland in te vliegen. Maar dat werd allemaal zo duur. Een bak weegt namelijk 50 kilo en je loopt hier ook zomaar leeg op douane kosten als je niet oppast. Dus heb ik het toch maar zelf gedaan.
En blijkbaar is het goedgegaan. Afgelopen weekend was de eerste rally raid van dit seizoen hier in kenia. En de bak heeft zich prima gehouden!
Als je aan dit klusje begint denk je eerst van hoe krijg ik dit nu weer voor elkaar! Het is meteen raak met het verwijderen van de extension housing. Daarvoor moet je de oil seal collar van de main shaft af trekken.
Maar nu na afloop zou ik er zo weer aan beginnen.
En een R380 is vind ik met de kennis van nu best wel heel elegant opgebouwd. Mooier dan bijvoorbeeld een LT85 of een LT77.
Je hebt drie uitdagingen:
1: Verwijderen van die oil seal collar
2: Het netjes verwijderen van de 5de versnelling
3: Verwijderen van de mainshaft rear support bearing
Als je deze stappen gedaan hebt dan kan je het huis van de tussenplaat aftrekken en heb je zo alle tandwielen gemonteerd op een tussenplaat.
Je kunt daarna eenvoudig de mainshaft wisselen.
Volgens de manual heb je voor de stappen 1 en 2 speciaal gereedschap nodig.
Maar wie heeft dat nu zo voor het grijpen? Ik hier in Kenia in iedergeval niet.
Stap 1 levert de meeste hoofdbrekens op want met een universele pulley trekker gaat dat echt niet lukken. En waarschijnlijk haken hier de meeste mensen al af. Is dit de reden dat Ashcroft zo populair is?
Gelukkig kost een nieuwe oil seal collar slechts Euro 2,50. En daarom heb ik er maar een stuk pijp aan vast gelast zodat ik deze bus toch wel met een normale pulley trekker kon verwijderen.
Voor stap 2 heb ik de bak tegelijkertijd in 1,3 en 5 gezet zodat ik op het geheel genoeg kracht kon uitoefenen om de grote moer er af te draaien.
Dat geeft wat torsie op de lagers van de tussenplaat en daardoor is deze methode voor het gevoel niet 100% optimaal. Maar doordat het kegellagers betreft is het objectief gezien toch wel OK denk ik.
Voor stap 3 moesten we even op zoek naar de juiste pulley trekker.
Voor dat je er aan begint wel de volgende onderdelen bestellen:
- Oil seal collar
- in en uitgaande oilseal
- moer van de layshaft
(in totaal ongeveer 10 euro bij Paddock en bestel daarom meteen maar een dubbele set)
Overige onderdelen kan je hergebruiken.
Als je alleen een mainshaft wisselt hoef je in principe geen lagers te bestellen. Tenzij de lagers toch al aan vervanging toe waren.
Er is een R380 gearbox manual te downloaden op internet.
Indien je geen linker handen hebt: Gewoon aan beginnen, er netjes de tijd voor nemen en schoon werken!
Na afloop ben je een ervaring rijker.
NB Shimmen van de kegellagers kan ook hoofdbrekens opleveren maar is in jouw geval niet relevant.
5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/03/2014 20:22 door JoostKenya.
Voor details zou ik Dave Ashcroft even een mailtje sturen. Dave reageert snel en kan je zo verder helpen.
Zelf heb ik een paar maanden geleden voor het eerst een R380 gerepareerd. Ik moest de layshaft wisselen aangezien er 3 tanden van de derde versnelling af waren. Ik heb ook het tandwiel van de derde versnelling gewisseld. De lagers heb ik hergebruikt omdat de auto alleen gebruikt wordt om mee te racen.
Ik had nog overwogen om een bak uit Engeland in te vliegen. Maar dat werd allemaal zo duur. Een bak weegt namelijk 50 kilo en je loopt hier ook zomaar leeg op douane kosten als je niet oppast. Dus heb ik het toch maar zelf gedaan.
En blijkbaar is het goedgegaan. Afgelopen weekend was de eerste rally raid van dit seizoen hier in kenia. En de bak heeft zich prima gehouden!
Als je aan dit klusje begint denk je eerst van hoe krijg ik dit nu weer voor elkaar! Het is meteen raak met het verwijderen van de extension housing. Daarvoor moet je de oil seal collar van de main shaft af trekken.
Maar nu na afloop zou ik er zo weer aan beginnen.
En een R380 is vind ik met de kennis van nu best wel heel elegant opgebouwd. Mooier dan bijvoorbeeld een LT85 of een LT77.
Je hebt drie uitdagingen:
1: Verwijderen van die oil seal collar
2: Het netjes verwijderen van de 5de versnelling
3: Verwijderen van de mainshaft rear support bearing
Als je deze stappen gedaan hebt dan kan je het huis van de tussenplaat aftrekken en heb je zo alle tandwielen gemonteerd op een tussenplaat.
Je kunt daarna eenvoudig de mainshaft wisselen.
Volgens de manual heb je voor de stappen 1 en 2 speciaal gereedschap nodig.
Maar wie heeft dat nu zo voor het grijpen? Ik hier in Kenia in iedergeval niet.
Stap 1 levert de meeste hoofdbrekens op want met een universele pulley trekker gaat dat echt niet lukken. En waarschijnlijk haken hier de meeste mensen al af. Is dit de reden dat Ashcroft zo populair is?
Gelukkig kost een nieuwe oil seal collar slechts Euro 2,50. En daarom heb ik er maar een stuk pijp aan vast gelast zodat ik deze bus toch wel met een normale pulley trekker kon verwijderen.
Voor stap 2 heb ik de bak tegelijkertijd in 1,3 en 5 gezet zodat ik op het geheel genoeg kracht kon uitoefenen om de grote moer er af te draaien.
Dat geeft wat torsie op de lagers van de tussenplaat en daardoor is deze methode voor het gevoel niet 100% optimaal. Maar doordat het kegellagers betreft is het objectief gezien toch wel OK denk ik.
Voor stap 3 moesten we even op zoek naar de juiste pulley trekker.
Voor dat je er aan begint wel de volgende onderdelen bestellen:
- Oil seal collar
- in en uitgaande oilseal
- moer van de layshaft
(in totaal ongeveer 10 euro bij Paddock en bestel daarom meteen maar een dubbele set)
Overige onderdelen kan je hergebruiken.
Als je alleen een mainshaft wisselt hoef je in principe geen lagers te bestellen. Tenzij de lagers toch al aan vervanging toe waren.
Er is een R380 gearbox manual te downloaden op internet.
Indien je geen linker handen hebt: Gewoon aan beginnen, er netjes de tijd voor nemen en schoon werken!
Na afloop ben je een ervaring rijker.
NB Shimmen van de kegellagers kan ook hoofdbrekens opleveren maar is in jouw geval niet relevant.
5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/03/2014 20:22 door JoostKenya.
Re: p38 r380 met lt230 bak?
Joost,
hartelijk dank voor je bericht. Ik heb het destijds al gelezen maar had nog niet eerder de spullen en tijd paraat om echt te beginnen!
Inmiddels kan ik zeggen dat het allemaal gelukt is. Olie seals gewoon eruit gewipt (vervang ik toch) en de oil seal collar stuk afgeslepen en een tik met een koudbijtel gegeven. Hierdoor splitste die en kon ik hem er zo af halen. Moer van de Layshaft heb ik met slagmoersleutel los gedraait, stelde niets voor.
Nu ik 2 bakken open heb liggen is inderdaad mooi te zien hoe de boel in elkaar zit. Heb de manual ook gevonden, mooi naslagwerk! Nu de boel in elkaar schroeven en verder met de bouw van de voor mij ultieme (en belastingvriendelijke) Defender!!
Later meer.
Grtz, Sieger.
hartelijk dank voor je bericht. Ik heb het destijds al gelezen maar had nog niet eerder de spullen en tijd paraat om echt te beginnen!
Inmiddels kan ik zeggen dat het allemaal gelukt is. Olie seals gewoon eruit gewipt (vervang ik toch) en de oil seal collar stuk afgeslepen en een tik met een koudbijtel gegeven. Hierdoor splitste die en kon ik hem er zo af halen. Moer van de Layshaft heb ik met slagmoersleutel los gedraait, stelde niets voor.
Nu ik 2 bakken open heb liggen is inderdaad mooi te zien hoe de boel in elkaar zit. Heb de manual ook gevonden, mooi naslagwerk! Nu de boel in elkaar schroeven en verder met de bouw van de voor mij ultieme (en belastingvriendelijke) Defender!!
Later meer.
Grtz, Sieger.
Re: p38 r380 met lt230 bak?
Hoi Sieger,
volgens mij past de LT230 gewoon achter jouw R380 bak, de RRC is ook geleverd geweest met R380 en Borg Warner tussenbak en daar pastte gewoon een LT230 achter.Bovendien is een P38 blok qua montage van bak hetzelfde als een RRC 3.9. Geen probleem lijkt me. Als je een revisie-adres zoekt voor een R380 bak, ik ken een hele goeie (regio midden Limburg) en is betaalbaar (veel beter dan Ashcroft!!). Het blijft toch specialisten werk, maar misschien wordt jij dat ook wel heel snel!
Gr, Bart
volgens mij past de LT230 gewoon achter jouw R380 bak, de RRC is ook geleverd geweest met R380 en Borg Warner tussenbak en daar pastte gewoon een LT230 achter.Bovendien is een P38 blok qua montage van bak hetzelfde als een RRC 3.9. Geen probleem lijkt me. Als je een revisie-adres zoekt voor een R380 bak, ik ken een hele goeie (regio midden Limburg) en is betaalbaar (veel beter dan Ashcroft!!). Het blijft toch specialisten werk, maar misschien wordt jij dat ook wel heel snel!
Gr, Bart
Re: p38 r380 met lt230 bak?
Hoi Bart,
Waarom beter dan Ashcroft?
Ik zit er toch aan te denken om een long stick R380 door Ashcroft op maat te laten maken.
Mvg, Tom
Waarom beter dan Ashcroft?
Ik zit er toch aan te denken om een long stick R380 door Ashcroft op maat te laten maken.
Mvg, Tom
Re: p38 r380 met lt230 bak?
Ik heb al heel veel garantiegevallen gehad bij Ashcroft... Maar ja, ook bij bakken die VIS heeft laten reviseren, ik weet niet waar zij ze laten reviseren.
Ik heb het idee dat alle gereviseerde bakken veel eerder stuk gaan dan niet gereviseerde exemplaren.
Ik heb het idee dat alle gereviseerde bakken veel eerder stuk gaan dan niet gereviseerde exemplaren.
Re: p38 r380 met lt230 bak?
Hoi Bart,
helaas, ik heb een Discovery R380 en een P38 R380 liggen en de uitgaande as én achterste deel van de casing zijn wezenlijk anders!!
Adresje van de revisieboer is nooit weg, alhoewel ik liever eerst altijd zelf probeer. Uiteindelijk kosten onderdelen niet dermate veel om het direct uit te besteden. Je merkt snel genoeg of het wel of niet fijn in elkaar zit en heb nu toch 1 bak reserve. Is alleen veel werk, bak erachterweg, open halen, repareren, monteren en proberen. Ben altijd te nieuwschierig en te krenterig om het uit te besteden!
Eerst zelf proberen! Tot nog toe kwam het altijd goed.
Grtz, Sieger.
helaas, ik heb een Discovery R380 en een P38 R380 liggen en de uitgaande as én achterste deel van de casing zijn wezenlijk anders!!
Adresje van de revisieboer is nooit weg, alhoewel ik liever eerst altijd zelf probeer. Uiteindelijk kosten onderdelen niet dermate veel om het direct uit te besteden. Je merkt snel genoeg of het wel of niet fijn in elkaar zit en heb nu toch 1 bak reserve. Is alleen veel werk, bak erachterweg, open halen, repareren, monteren en proberen. Ben altijd te nieuwschierig en te krenterig om het uit te besteden!

Grtz, Sieger.
Re: p38 r380 met lt230 bak?
Hoi Sieger,
daar sta ik van te kijken! Wist ik niet. Ik zal je een PB sturen ivm dat revisie-adresje.
Gr, Bart
daar sta ik van te kijken! Wist ik niet. Ik zal je een PB sturen ivm dat revisie-adresje.
Gr, Bart