Krassend geluid bij het opkomen van de koppeling

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Hugo

Krassend geluid bij het opkomen van de koppeling

Bericht door Hugo »

Als ik bij een koude motor weg wil rijden en ik laat de koppeling opkomen hoor ik op het laatst een krassend geluid wat je ook op het pedaal voelt. Dit geluid is er ook vaak als ik eerst achteruit rij en daarna in de eerste versnelling vooruit weg wil rijden.
Zou dit probleem in de koppeling of in de versnellingsbak zitten?
Ik heb ook al een teflon-toevoeging in de bak gegooid maar dit helpt niet.
Het gaat hier om een lt 85 bak in een 110 v8.

Gr Hugo
Mrah

Re: Krassend geluid bij het opkomen van de koppeling

Bericht door Mrah »

Vette koppelingsplaat vermoedelijk
Paul Kampeerrover

Bericht door Paul Kampeerrover »

Ik denk een droge/versleten toplager
Mrah

Bericht door Mrah »

het toplager geeft herrie bij intrappen koppeling als ie kapot is. Dat is juist niet het geval heb ik begrepen.
Hugo

Bericht door Hugo »

Bij het intrappen is er idd geen probleem, alleen bij het laatste stukje als ik de koppeling op laat komen is het net alsof er een paar tandwielen over elkaar krassen.

Gr Hugo
Mrah

Bericht door Mrah »

slippende opkomende koppeling kan wel eens geluid maken, ik heb wel eens een nieuwe plaat gezet in een Volvo 240. Had na paar dagen rijden gelijk dat rare geluid wat jij ook hebt. is nooit meer weggegaan maar gaf geen rijproblemen. Dus maar jaren zo gelaten tot auto naar sloop ging (rot).

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/05/2014 22:00 door Mrah.
Peter T.

Bericht door Peter T. »

Onbalans van de koppelingsplaat (en/of een of meer "opvangveer" gesprongen), of vliegwiel onbalans. Nu ik zo "positief" bezig ben....kan het ook nog een droog/ beschadigd druklager zijn.
Even goed luisteren met schroevendraaier of als je hebt een stethoscoop waar het geluid nu echt vandaan komt; versnellingsbak of vliegwielhuis. Zoals je leest heb ik sterk het vermoeden vanuit de laatste.

Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6b920efb2b870b58661176c744f6821c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 17182378, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hugo

Bericht door Hugo »

Bedankt voor de reacties zover, ik ga volgende week op onderzoek uit. Eerst even een lang weekend naar Camping Maka, jammer genoeg niet met de Landrover maar met de camper.
Ik laat jullie nog wel even weten wat de uitkomst is.

Gr Hugo
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Toplager.

Bij de Td5 veel voorkomend en jouw post is heel erg herkenbaar, toplager kun je ook enkel horen bij het bedienen van de koppeling.

Heel soms gaat dit gepaard met het gevoel dat de auto een stukje vooruit wil bij het inzetten van de 1 of achteruit ( gekraak ) terwijl de koppeling volledig is in getrapt.

het kraken of joelend/jammerend geluid is de pries as die resoneert in het toplager, eigenlijk een rammel op hogere frequentie veroorzaakt door onbalans in de frictie/koppelingsplaat.

elke keer dat de prises trilt kan deze worden meegenomen/aangedreven door het toplagertje, hierdoor ervaar je dat de versnellingen moeilijker te selecteren zijn.

als je Druklager een problem zou geven dan zou je deze horen elke keer dat je je voet op de koppelingspedaal zet.

Met een slechte toplager kun je lang rijden, maar uiteindelijk kun je spelling krijgen op de ingaande lager van je prise as, of als de bak lasteger gaat schakelen ku je de synchromesh ringen over belasten en deze vroegtijdig om zeep helpen.

als het geluid meer een schuurend geluid is, ( schuurpapier geluid ) dan zou het vlieg roest kunnen zijn op je vliegwiel/drukgroep, zeker als je auto vaak langer stil staat of misschien heb je een laagje zand en water in je vliegwielhuis zitten van de laatste terrein rit?

Toch vermoed ik je toplager.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/05/2014 00:49 door Andrew Colville.
Hugo

Bericht door Hugo »

Hallo Andrew,
Bedankt voor je reactie, het is zeker geen geluid zoals met schuurpapier, dus denk ik dat het geen vliegroest of zand is.
Het is echt een soort krassend geluid alsof er twee tandwielen over elkaar gaan en dat voel je ook op het koppelingspedaal.

Gr Hugo.
jonvanschilt

Bericht door jonvanschilt »

Hallo,
Volg deze discussie/uitwisseling van tips en informatie met grote belangstelling. Na twee zware dagen in zeer nat terrein maakt mijn 109 (6-cil) ook een wat knarsend/trillend geluid bij het intrappen van de koppeling. Geluid gaat dus weer weg als ik de koppeling volledig heb laten opkomen. Als ik het goed begrijp is dit dus het toplager? Een bevriende allround automonteur keek mij wat vragend aan toen ik het toplager noemde. "Bedoel je het druklager?" reageerde hij.
Koppeling valt af en toe ook weg (geen druk). Na paar keer pompen met koppelingspedaal is er weer druk en die druk blijft dan ook. Ik kan geen lekkages ontdekken. Zegt dit iemand iets?
Alvast veel dank.

Jon
Andrew Colville

Jon,

Bij de jouw zou ik wel denken aan je druk lager, omdat dit probleem zich voor doet na je terein rit, en je koppeling nu ook weg valt.

vaak vergeet met een doorwadingsplug te monteren voor het terein rijden, als je dan vervolgens door water / modder moet of hier in blijft stilstaan komt dit water/modder in je vliegwiel huis, en hier kan de druklager echt niet tegen.

een durk lager zal enkel geluid maken bij het bedienen van de koppeling en zal dit v.a. nu altijd doen koud of warm, het toplagertje daar integen laat zich mestal maar heel kort horen en ook niet altijd.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
Andrew Colville

Is het geluid er ook als je de koppeling bediend als de motor uit is en eveneens in koude tostand.

Soms kan het pedaal en het scharnier punt voor vreemde geluiden en voelbare trilingen zorgen.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
Hugo

Bericht door Hugo »

Hallo Andrew,
Ik zal morgen eens kijken of dat geluid zich ook voordoet als de motor uit staat maar ik denk niet dat het zo is.
Het is wel erger bij een koude motor.
jonvanschilt

Bericht door jonvanschilt »

Hoi Andrew,

Dank voor je informatie. Heb even geluisterd vanavond, maar als de motor niet draait, maakt het koppelingspedaal een mechanisch geluidje. Een piepje, zeg maar. Te verhelpen met een beetje WB40, denk ik.
Eerst maar eens het druklager vervangen. Nogmaals dank.

Met vriendelijke groet,
Jon
Andrew Colville

Als je het druklager gaat vervangen dan kun je net zo goed gelijk de toplager mee nemen kosten 1,50 of zo.

Sommige vliegwiel huizen kun je via de doorwadings plug gat met een cameratje naar binnen vaak kun je dan het druk lager zien.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
Plaats reactie